Som bekant så spelade Sveriges U21 nyligen en träningsmatch mot MFF. Genom historien så har det även inträffat att seniorlandslaget spelat mot motstånd som inte betraktats som A-landslag. Många minns säkert 2011 års januariturné där SvFF i samarbete med Kentaro hade planerat att möta Ghana vilket istället slutade med att Sveriges ställdes mot ett B-betonat Botswana och Sydafrikas U23. Mer bortglömt är antagligen matcherna mot Göteborgsalliansen under invigningen av Nya och Gamla Ullevi år 1958 respektive 1992.
Från SvFF angående matchen från -58:
"... invigningsmatchen för [Nya] Ullevi spelades den 29 maj 1958 inför det (då) nya publikrekordet för svensk fotboll 50 989 åskådare, varav 49 493 betalande. Matchen spelades mellan svenska landslaget och Göteborgsalliansen och slutade 2-2. Premiärmålskytt blev landslagets Gunnar Gren, då han i den 24:e minuten slog in sin egen straffretur."
Mer i närtid har vi matchen från 1992, matchen slutade 3-1 till Sverige efter mål av Kennet Andersson (2) och Ekström. I Göteborgsalliansen så spelade bland annat Håkan Mild och Glenn Hysén. Tack vare en användare på Youtube kan man åtnjuta bilder från matchen
här.
Finns denna match fortfarande i folks medvetande? Jag måste erkänna att jag helt hade förträngt den fram tills dess jag såg klippet. Fortfarande osäker om jag såg matchen i sin helhet, om den ens sändes? Inslaget är ju från Sportnytt. Även om matchen inte går till historien för sin sportsliga betydelse så är den ju ett väldigt udda inslag.