2015-08-01, 15:40
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riquelme
Hade matchen på videoband och har säkert sett den ett dussin gånger under min uppväxt när man var svältfödd på fotboll. Minns inte situationen i fråga, däremot har jag för mig att Brolin gjorde ett jäkla drömmål, nån sorts lobb från långlinjen. Det målet borde iaf finnas någon stans på youtube..
Gjorde han inte en bicykleta från utanför straffområdet som satt i bortre krysset? Sannerligen bortglömt verkar det som iaf
Citera
2015-08-01, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Gjorde han inte en bicykleta från utanför straffområdet som satt i bortre krysset? Sannerligen bortglömt verkar det som iaf
Jo så var det kanske! Jäkla synd att man inte kan hitta målet på youtube.
Citera
2015-11-30, 00:04
Medlem
Bortglömt idag känns Terry Yoraths köttare på Björn Andersson i Europacupfinalen 1975.
Björn Andersson var ju världsklass innan den så kallade tacklingen och spelade i Bayern Munchen.
Yorath spelade i dirty Leeds och lydde bara order när han sparkade benet av Andersson.
Citera
2015-11-30, 10:53
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Bortglömt idag känns Terry Yoraths köttare på Björn Andersson i Europacupfinalen 1975.
Björn Andersson var ju världsklass innan den så kallade tacklingen och spelade i Bayern Munchen.
Yorath spelade i dirty Leeds och lydde bara order när han sparkade benet av Andersson.
Hemskt.

Satsningen i fraga: http://www.bayernforum.com/blog/wp-content/uploads/ijKjl4BHapXjY.gif
Citera
2015-12-09, 07:43
Medlem
oceanwaves avatar
Som bekant så spelade Sveriges U21 nyligen en träningsmatch mot MFF. Genom historien så har det även inträffat att seniorlandslaget spelat mot motstånd som inte betraktats som A-landslag. Många minns säkert 2011 års januariturné där SvFF i samarbete med Kentaro hade planerat att möta Ghana vilket istället slutade med att Sveriges ställdes mot ett B-betonat Botswana och Sydafrikas U23. Mer bortglömt är antagligen matcherna mot Göteborgsalliansen under invigningen av Nya och Gamla Ullevi år 1958 respektive 1992.

Från SvFF angående matchen från -58:
"... invigningsmatchen för [Nya] Ullevi spelades den 29 maj 1958 inför det (då) nya publikrekordet för svensk fotboll 50 989 åskådare, varav 49 493 betalande. Matchen spelades mellan svenska landslaget och Göteborgsalliansen och slutade 2-2. Premiärmålskytt blev landslagets Gunnar Gren, då han i den 24:e minuten slog in sin egen straffretur."

Mer i närtid har vi matchen från 1992, matchen slutade 3-1 till Sverige efter mål av Kennet Andersson (2) och Ekström. I Göteborgsalliansen så spelade bland annat Håkan Mild och Glenn Hysén. Tack vare en användare på Youtube kan man åtnjuta bilder från matchen här.

Finns denna match fortfarande i folks medvetande? Jag måste erkänna att jag helt hade förträngt den fram tills dess jag såg klippet. Fortfarande osäker om jag såg matchen i sin helhet, om den ens sändes? Inslaget är ju från Sportnytt. Även om matchen inte går till historien för sin sportsliga betydelse så är den ju ett väldigt udda inslag.
Citera
2015-12-09, 19:59
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oceanwave
Som bekant så spelade Sveriges U21 nyligen en träningsmatch mot MFF. Genom historien så har det även inträffat att seniorlandslaget spelat mot motstånd som inte betraktats som A-landslag. Många minns säkert 2011 års januariturné där SvFF i samarbete med Kentaro hade planerat att möta Ghana vilket istället slutade med att Sveriges ställdes mot ett B-betonat Botswana och Sydafrikas U23. Mer bortglömt är antagligen matcherna mot Göteborgsalliansen under invigningen av Nya och Gamla Ullevi år 1958 respektive 1992.

"... invigningsmatchen för [Nya] Ullevi spelades den 29 maj 1958 inför det (då) nya publikrekordet för svensk fotboll 50 989 åskådare, varav 49 493 betalande. Matchen spelades mellan svenska landslaget och Göteborgsalliansen och slutade 2-2. Premiärmålskytt blev landslagets Gunnar Gren, då han i den 24:e minuten slog in sin egen straffretur."

Mer i närtid har vi matchen från 1992, matchen slutade 3-1 till Sverige efter mål av Kennet Andersson (2) och Ekström. I Göteborgsalliansen så spelade bland annat Håkan Mild och Glenn Hysén. Tack vare en användare på Youtube kan man åtnjuta bilder från matchen här.

Finns denna match fortfarande i folks medvetande? Jag måste erkänna att jag helt hade förträngt den fram tills dess jag såg klippet. Fortfarande osäker om jag såg matchen i sin helhet, om den ens sändes? Inslaget är ju från Sportnytt. Även om matchen inte går till historien för sin sportsliga betydelse så är den ju ett väldigt udda inslag.
Kul klipp fran 1992. Aldrig hort talas om Goteborgs Alliansen (verkar som de särskrev det). Rätt kul att riktiga landslaget redan kryllade av göteborgare med.

Lär väl inte ha räknats som en riktig landskamp dock? Lindeborg säger att Kennet Andersson "gör sitt 7:e landslagsmål på blott 13 landskamper" men det här borde ju vara för plojaktigt för att få räknas som en landskamp.
Citera
2015-12-10, 00:05
Medlem
Publik och resultatfiaskot på Olympia i Helsingborg när Sverige mötte Kina år 2012 och vann med 1-0.

Sverige var rankat av FIFA som tjugonde bästa lag år 2012. Kina var rankat som nummer åttioåtta
Citera
2015-12-10, 12:24
Medlem
oceanwaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riquelme
Hade matchen på videoband och har säkert sett den ett dussin gånger under min uppväxt när man var svältfödd på fotboll. Minns inte situationen i fråga, däremot har jag för mig att Brolin gjorde ett jäkla drömmål, nån sorts lobb från långlinjen. Det målet borde iaf finnas någon stans på youtube..

Det var en volley nära straffområdeslinjen som gick i en båge, en bit till vänster. Snyggt men inget superspektakulärt! Ett annat vackert landskampsmål är Limpars 0-1 mot Israel som finns att beskåda här.

Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Kul klipp fran 1992. Aldrig hort talas om Goteborgs Alliansen (verkar som de särskrev det). Rätt kul att riktiga landslaget redan kryllade av göteborgare med.

Lär väl inte ha räknats som en riktig landskamp dock? Lindeborg säger att Kennet Andersson "gör sitt 7:e landslagsmål på blott 13 landskamper" men det här borde ju vara för plojaktigt för att få räknas som en landskamp.

Det är ingen match som räknas in i statistiken om man väljer att använda SvFF som officiell källa över "riktiga" landskamper.
Senast redigerad av oceanwave 2015-12-10 kl. 12:47.
Citera
2015-12-10, 13:08
Medlem
mishimas avatar
Citat:

Presslaget är ju en klassiker också, vet inte om det har tagits upp i tråden. Ett lag som togs ut av journalister som mötte riktiga landslaget. Existerade i flera sporter och fanns i bandyn upp i vår tid.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Pressens_lag
Citera
2015-12-10, 13:15
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Det är ingen match som räknas in i statistiken om man väljer att använda SvFF som officiell källa över "riktiga" landskamper.
Nej precis. Reagerade mest på Lindeborgs uttalande om att "Kennet nu är uppe i 7 mål på 13 landskamper" när det rörde sig om en uppenbar plojmatch.
Citera
2015-12-11, 09:50
Medlem
oceanwaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Presslaget är ju en klassiker också, vet inte om det har tagits upp i tråden. Ett lag som togs ut av journalister som mötte riktiga landslaget. Existerade i flera sporter och fanns i bandyn upp i vår tid.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Pressens_lag

Man undrar lite vilken prestige som låg i dessa tillställningar. Pressens lag vann ju nära hälften av matcherna. Annars förknippar nog många Presslaget med 'Nacka' Skoglund som ju även omnämns på Wikipediasidan du länkade.

Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Nej precis. Reagerade mest på Lindeborgs uttalande om att "Kennet nu är uppe i 7 mål på 13 landskamper" när det rörde sig om en uppenbar plojmatch.

Jo, det var ju inte blodigt allvar men ändå en del i förberedelserna inför hemma-EM. Kennets målfacit i landslaget är ju lite intressant. Han hade gjort mål i två av tre landskamper i snitt mellan 90-92 men fick - om jag inte minns helt galet - bara spela tre minuter i VM-kvalet som följde. Kravbilden under den här tiden var lite annorlunda jämfört med idag kan man ju konstatera.
Senast redigerad av oceanwave 2015-12-11 kl. 09:56.
Citera
2015-12-14, 00:38
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Kan ju fylla på med det som hände i OS 1988 som nog fallit i glömska. Sverige hade ju ett väldigt bra lag på pappret och medalj var ingen omöjlighet. I sista gruppspelsmatchen mot Tyskland vinner Sverige med 2-1 efter segermål av Peter Lönn. Konsekvensen av denna seger är att vi får möta Italien istället för Zambia i kvarten. Förutsättningarna var givna på förhand. Det tragikomiska är att Lönn jublar som han just spelat hem guldet själv när han nickar in segermålet. I praktiken nickade han ut Sverige ur turneringen....
Tittade just på resultaten från OS 1998. Hur i helvete kunde Zambia slå Italien med 4-0 i gruppspelet? Rimligtvis borde man ha föredragit att möta Italien snarare än Zambia om de sistnämnda körde över de förstnämnda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in