2016-01-08, 14:26
Bannlyst
En sak är ställd utom rimlig tvivel. Om man lyckats leta upp originalfilmen, man har tillgång till en online stopwatch, och man ändå inte gör egna mätningar, då VILL man inte veta hur det egentligen ligger till!!!
Citera
2016-01-08, 14:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Inte vet jag, men det är ju du som verkar tro på den snabbspolande varianten, det är ju du som har suttit och mätt falltider i den filmen och hävdar att den skulle bevisa något så jag tog för givet att du hade någon anledning att tro på den istället för NASAs film. Men då var väl det fel...
Jag har mätt i BÄGGE filmerna, FATTA!!!
Citera
2016-01-08, 14:30
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terminatorarnold
En sak är ställd utom rimlig tvivel. Om man lyckats leta upp originalfilmen, man har tillgång till en online stopwatch, och man ändå inte gör egna mätningar, då VILL man inte veta hur det egentligen ligger till!!!

Det är ju DU som hävdar att något är fel. Mät då upp det i NASAs film - beskriv fallhöjder och tidpunkter du utgått ifrån, uträkningar och vad du kommer fram till. SEN kan vi börja fundera på om något är underligt.
Citera
2016-01-08, 14:30
Medlem
JustBecauses avatar
terminatorarnold - jag hinner inte analysera dina påståenden just nu, men har du sett detta klipp?

https://www.youtube.com/watch?v=NxZMjpMhwNE

Här ser du ett flertal beräkningar på både pendeln, kastade saker och så vidare. Tycker du det ser fejk ut?
Citera
2016-01-08, 14:31
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Jag har mätt i BÄGGE filmerna, FATTA!!!

Du sitter och tycker att det faller i ungefär nån sekund och gissar på fallhöjden och tror att du bevisat att de inte var på månen?
Citera
2016-01-08, 14:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Det är ju DU som hävdar att något är fel. Mät då upp det i NASAs film - beskriv fallhöjder och tidpunkter du utgått ifrån, uträkningar och vad du kommer fram till. SEN kan vi börja fundera på om något är underligt.
Jag höftar fallhöjden till 1.5 meter och jag klockade det till ca 0.75 sekunder!!!
Citera
2016-01-08, 14:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JustBecause
terminatorarnold - jag hinner inte analysera dina påståenden just nu, men har du sett detta klipp?

https://www.youtube.com/watch?v=NxZMjpMhwNE

Här ser du ett flertal beräkningar på både pendeln, kastade saker och så vidare. Tycker du det ser fejk ut?
Det ser helt klart fejk ut, ja.
Citera
2016-01-08, 15:02
Bannlyst
Men jag uppmanar ALLA som är intresserade av detta att SJÄLVA mäta hur lång tid det tar för påsen att falla till marken, och att SJÄLVA uppskatta höjden på fallet!
DET är empirisk vetenskap, mina vänner :-)
Citera
2016-01-08, 15:03
Medlem
Citat:
MEN...varför mäter ni inte tiden det tar för påsen att falla SJÄLVA?!?!?
Hur svårt är det att klocka på ett ungefär??!

Du som hade så himla bra koll på fysiken etc, sitter alltså och "höftar" med att klocka manuellt och sen hävda bestämt att nåt är galet.....?

Detta liknar galenskapen som foliehattarna i 9/11 håller på med, när de basunerar ut att det minsann faller alldeles för snabbt när tornen kollapsar. Nu handlar det förvisso om på jorden i deras båda exempel, för de menar ju att tornen faller i fritt fall utan motstånd. Men det gör de ju inte men det jag vill komma till är i det fallet så blir skillnade på några hundra meters fallhöjd bara några tiondelar.

Frågan blir då, hur stor tidsskillnad ska det då bli på månen mellan de olika exemplen på den mycket korta fallhöjden, och klarar man av att klocka detta manuellt med stoppur och få ett tillförlitligt resultat?
Citera
2016-01-08, 15:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du som hade så himla bra koll på fysiken etc, sitter alltså och "höftar" med att klocka manuellt och sen hävda bestämt att nåt är galet.....?

Detta liknar galenskapen som foliehattarna i 9/11 håller på med, när de basunerar ut att det minsann faller alldeles för snabbt när tornen kollapsar. Nu handlar det förvisso om på jorden i deras båda exempel, för de menar ju att tornen faller i fritt fall utan motstånd. Men det gör de ju inte men det jag vill komma till är i det fallet så blir skillnade på några hundra meters fallhöjd bara några tiondelar.

Frågan blir då, hur stor tidsskillnad ska det då bli på månen mellan de olika exemplen på den mycket korta fallhöjden, och klarar man av att klocka detta manuellt med stoppur och få ett tillförlitligt resultat?
Hade inte du koll på grunderna i mekanik?
Citera
2016-01-08, 15:11
Bannlyst
1.5 meter så skiljer det 0.82 sekunder på falltid.
Citera
2016-01-08, 15:25
Medlem
Citat:
Det ser helt klart fejk ut, ja.

Då kan du väl förklara varför det inte stämmer genom att delge oss vad som är fel i deras beräkningar och varför...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in