2016-01-08, 13:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Så, då fick jag rätt igen då, du har kollat på en film på en konspirationssida, och den är i för hög hastighet. Inte så konstigt att du får fel inputs då, men lite pinsamt att du sväljer filmen och vad som påstås utan att kolla upp fakta först. Utan du tar för givet att alla som säger att månlandningarna är äkta antingen ljuger eller är dumma, och nu handlar det alltså även om den samlade seriösa sakkunniga vetenskapen. Samtidigt så tar du för givet att konspirationssidornas påståenden är rätt....
Nej jag kollade snakepliskens original nu, påsen faller precis så snabbt som jag skrev!!!
Citera
2016-01-08, 13:50
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terminatorarnold
Nej jag kollade snakepliskens original nu, påsen faller precis så snabbt som jag skrev!!!

Nej.
I "din" film tar det ungefär 2,5 sekunder från det att astronauten lyfter höger hand från marken tills påsen slår i backen, i NASAs film tar exakt samma sekvens ungefär en sekund längre..

Din film: https://www.youtube.com/watch?v=vPRyo4cSESQ
NASAs film: http://www.hq.nasa.gov/alsj/a16/a16v.1473136.mpg

Så där ser man hur "noggranna" mätningar du baserar dina teorier på..
Citera
2016-01-08, 13:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Nej.
I "din" film tar det ungefär 2,5 sekunder från det att astronauten lyfter höger hand från marken tills påsen slår i backen, i NASAs film tar exakt samma sekvens ungefär en sekund längre..

Din film: https://www.youtube.com/watch?v=vPRyo4cSESQ
NASAs film: http://www.hq.nasa.gov/alsj/a16/a16v.1473136.mpg

Så där ser man hur "noggranna" mätningar du baserar dina teorier på..
Jag mäter enbart påsens fallhastighet, inget annat.
Citera
2016-01-08, 13:55
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Jag mäter enbart påsens fallhastighet, inget annat.

Då borde du rimligen även se att det är stor skillnad i fallhastighet mellan "din" film och NASAs film...
Citera
2016-01-08, 13:57
Bannlyst
Citat:
Då borde du rimligen även se att det är stor skillnad i fallhastighet mellan "din" film och NASAs film...
Det ser jag inte på den första film du länkade till, den andra kan jag inte se på paddan, om jag kan få upp den senare så ska jag mäta så gott det går.
Citera
2016-01-08, 14:05
Bannlyst
Så, jag fick upp klippet på en annan dator och påsen faller FORTFARANDE omöjligt snabbt.
Men det skiljer lite i hastighet, antingen har NASA manipulerat eller så har några andra manipulerat.
Citera
2016-01-08, 14:11
Bannlyst
MEN...varför mäter ni inte tiden det tar för påsen att falla SJÄLVA?!?!?
Hur svårt är det att klocka på ett ungefär??!
Citera
2016-01-08, 14:17
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Så, jag fick upp klippet på en annan dator och påsen faller FORTFARANDE omöjligt snabbt.
Men det skiljer lite i hastighet, antingen har NASA manipulerat eller så har några andra manipulerat.

Så du tror att NASA har manipulerat filmen fast ljudet är synkat?
Kan du då förklara varifrån dina konspirationsteori-kompisar (som visar filmerna sönderklippta och utan ljud) har fått "orginalfilmerna"?
Citera
2016-01-08, 14:19
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
MEN...varför mäter ni inte tiden det tar för påsen att falla SJÄLVA?!?!?
Hur svårt är det att klocka på ett ungefär??!

Det är jäkligt svårt att beräkna den exakta hastigheten eftersom det är dolt när den börjar falla och vi vet inte den korrekta fallhöjden. Däremot är det enkelt för alla med normal synskärpa och förstånd att se att påsen faller klart långsammare än den skulle gjort på jorden (i alla fall på NASAs film).
Citera
2016-01-08, 14:21
Bannlyst
Citat:
Så du tror att NASA har manipulerat filmen fast ljudet är synkat?
Kan du då förklara varifrån dina konspirationsteori-kompisar (som visar filmerna sönderklippta och utan ljud) har fått "orginalfilmerna"?
Hur skulle jag kunna veta det?
Citera
2016-01-08, 14:22
Bannlyst
Citat:
Det är jäkligt svårt att beräkna den exakta hastigheten eftersom det är dolt när den börjar falla och vi vet inte den korrekta fallhöjden. Däremot är det enkelt för alla med normal synskärpa och förstånd att se att påsen faller klart långsammare än den skulle gjort på jorden (i alla fall på NASAs film).
Naturligtvis kan du inte få den exakta hastigheten, men det skilljer ju så mycket från den hastighet den borde ha att det blir direkt löjligt
Citera
2016-01-08, 14:26
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Hur skulle jag kunna veta det?

Inte vet jag, men det är ju du som verkar tro på den snabbspolande varianten, det är ju du som har suttit och mätt falltider i den filmen och hävdar att den skulle bevisa något så jag tog för givet att du hade någon anledning att tro på den istället för NASAs film. Men då var väl det fel...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in