Citat:
Ursprungligen postat av
Neverhesitate
Nej, nu hittar du på vad jag har sagt.
Det kan jag inte se att jag har gjort, så det hade varit upplysande om du kan ange exempel på detta.
Jag beskrev din artikel (originalartikeln bakom DN:s tramsiga populismjournalistik) såsom av god kvalitet, och anförde ingen kritik emot den. Jag beskrev även noggrant och lite mer vetenskapligt, felaktigheten i de tolkningar som gjordes av DN, och av dig, utifrån resultaten i studierna som artikeln baseras på. Jag länkade även en artikel, som kompletterar bilden väl, och ger en bättre bild av den praktiska betydelsen av resultaten från din artikel. Som sagt så finns inga motsättningar mellan din och min artikel, och jag har aldrig motsatt mig eller sökt förneka, någonting i din artikel.
Du påstår sedan tydligt att...
Citat:
Ursprungligen postat av
Neverhesitate
Oavsett vilka studier det gäller så finns det alltid personer och andra studier som ifrågasätter dess sanningshalt. ..
.. Om du personligen anser dig ha kompetens nog att ifrågasätta en sån studie så får det stå för dig.
.. Det finns ingen större mening för mig att överhuvudtaget försöka bevisa sanningshalten i en stor studie för dig. ..
Vilket jag har svårt att tolka som annat än att du just påstår att jag har ifrågasatt sanningshalten hos resultaten i nämnda studie. Vilket bevisligen är hittepå från din sida. Vilket jag påpekade.
Hur menar du själv att man skall tolka citaten ovan, om min tolkning är felaktig?
Citat:
Ursprungligen postat av
Neverhesitate
Och att du känner dig tvungen att kliva ner på förolämpningsnivå säger mer om dig än om mig. Min hjärna duger att driva företag med, och mitt hjärta OCH min hjärna har dessutom gjort så att jag valt och blivit vald av en man som jag efter många år fortfarande har ett lyckligt förhållande med. Om du lyckas kalkylera dig fram till den ultimata partnern så kommer nämligen den största utmaningen sen - att lyckas hålla förhållandet lyckligt.
Jag ber om ursäkt om du känner dig förolämpad. Jag bedömde din intellektuella kapacitet och kommunikationsförmåga utifrån ditt sätt att dra slutsatser och diskutera, i denna tråd. Jag känner inte dig, och kan naturligtvis inte göra en säker bedömning av din samlade intellektuella förmåga.
Jag är dessutom väldigt glad för din skull, att du har en bra partner, och trivs med livet i övrigt. Bara för att jag är av en annan åsikt än du, och föredrar ett mer rationellt sätt att diskutera, så betyder det inte att jag på något sätt vill dig illa. Tvärtom så är jag oftast välvilligt inställd till andra, och har faktiskt bättre kontakt med känslor av att glädjas med andra människors framgångar, än jag har till Jante-avundsjuka. Uppenbarligen så har du gjort något väldigt rätt, och utifrån det jag läser av dig här på Flashback, så verkar du både moralisk, välvillig och hyfsat vaken i pallet (om jag nu är kapabel att bedöma det).
Det vi diskuterar nu, är dock fakta och vad som är en rimlig tolkning därav. Fakta är fysiskt avgränsade parametrar som kan mätas på ett säkert sätt. En vetenskaplig diskussion syftar endast till att söka den verkliga sanningen, oavsett vad den visar sig vara. Det går inte att rubba faktiska förhållanden genom dålig diskussionsteknik, eller genom att söka blanda dem samman med människors subjektiva värderingar. Jag själv gör en skarp gräns mellan fakta och åsikter, och erkänner villigt att jag kan vara väldigt "anal" i fråga om att fakta skall vara korrekt. Om man inte kan enas om att följa andemeningen inom vetenskaplig metodik, så blir vetenskapliga diskussioner helt meningslösa för mig. I det fallet så blir de ju bara torra och tråkiga versioner av "vanliga" diskussioner. Därav min (för) starka markering.
Citat:
Ursprungligen postat av
Neverhesitate
Det jag säger är att du väljer att avstå vilka risker du vill, men detsamma gör kvinnan. Det handlar alltså inte bara om DIG och vad DU tycker, utan KVINNAN gör en egen riskbedömning. Och forskningen säger att risken för att ens barn får psykiska sjukdomar ökar med pappans ålder, oavsett vad DU tycker om det.
Varför skulle det faktum att jag har mina kriterier, motsäga att kvinnor har det samma?
Det jag kan kontrollera är ju vilka kvinnor jag själv väljer att lägga ned tid på. Kvinnorna kontrollerar givetvis själva, och om de önskar lägga ned tid på någon som mig. Och det finns säkert många kvinnor som väljer bort en riskökning av i värsta fall drygt 1 procentenhet, samtidigt som de aningslöst med glädje accepterar betydligt större risker inom andra områden. Dumma människor brukar bry sig om irrelevanta faktorer, och prioriterar dem ofta högre än faktorer som har verklig betydelse. Vetenskapen är neutral inför vad människor väljer att göra med den.
En av anledningarna till att jag får intryck av bristande intellekt hos dig, är att du påpekar saker som är självklara för alla, på ett sätt som får det att framstå som om du inte tror att varje habil människa är helt införstådd med dem. Tror du verkligen på fullt allvar, att jag tror att det endast är jag själv som skall göra ett urval, och att alla som hamnar inom mina kriterier automatiskt vill ha mig? Tror du verkligen på fullt allvar, att du behöver upplysa mig om att det inte är säkert att precis alla kvinnor vill ha mig?
Oavsett vad du påstår att jag menar, så har jag endast skrivit det jag har skrivit. Och det jag har skrivit är att den maximala riskökningen ur en kvinnas perspektiv (utifrån dessa parametrar), om hon väljer en fader i 45-årsåldern, i stället för en "standardfader" kring 31, så ökar riskerna med maximalt drygt
1 procentenhet. Och att riskökningen är större (uppemot
5-10 procentenheter) om en man väljer en kvinna på 45 i stället för en på 31. Bemöt mig gärna sakligt, om du anser att jag gör en felaktig tolkning utifrån din studie och annan etablerad vetenskap.