2016-01-07, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, om det är en väldigt snäll advokat men annars är ju case closed för det hon satt häktad? Jag tror tyvärr att hon står på bar backe inför HovR. (utan stöd) men som vittne likt alla andra utan risker iom nedlagt åtal=friad. Jag hänger inte med riktigt nu hur du menar?
... därav känns det ännu värre ser jag det som för jag vet inte vad stödet skulle ligga i.

Jag är inte så säker, för det hör inte till det normala att en hustru pressas av sin mans advokat att vittna i en rättegång som handlar om ett av de mest bestialiska mord vi har haft i Sverige genom tiderna. För att ge alibi mot bättre vetande.

En hustru som sluppit undan med endast förskräckelsen i behåll pressas att vittna av mannes stolliga advokat i en rättegång där det går att förutsäga utgången i hovrätten med tanke på den starka bevisning som binder gärningsmannen till brottet.

Det är faktiskt så illa att en hustru ska motvilligt infinna sig l Göta hovrätt i det usla syftet att ljuga. Det är tack och lov inte mened då det inte sker under ed. Men ett alibi i hovrätten från Irina under sanningsförsäkran, är samma sak som att ljuga för en mördares skull, för att genom lögnen är planen att en mördare får en chans att gå lös. Bara den omständigheten att "någon" lurat i Nero och Irina att det finns en sådan chans är hänsynslöst.

Agerande gentemot Irina har inte med försvar att göra, det är bara cyniskt. Särskilt för den hustru som nu hamnar i en förvirrad lojalitetskonflikt. Så jag anser nog att det handlar om en kvinna, som är en klient i samma ärende hon satt häktad för, som blir uppmanad av en annan advokat att ljuga i domstol och att hon har rätt att få juridisk hjälp och rådgivning när hon drabbas. Detta tarvliga skapande av alibi för en mördare pågår under pågående rättsprocess i hovrätten, och är faktiskt brottsligt då Irina inte har vett att fatta att det inte är lagligt att ljuga i domstolar. Just för att det är en advokat som ber henne om att "hjälpa" sin man, mördaren Nero..

Jag tror faktiskt detta är en advokaträkning som det vore roligt att driva in, eftersom det som är chockerande är alltid roligt.

Jag tror faktiskt att Irina inte skulle vittna om hon fick juridisk rådgivning av någon som hade hennes intressen i fokus. Det viktigaste är att hindra Irina från att ljuga i hovrätten. Sen så skulle jag fråga henne om hon verkligen vill ha med Nero och den familjen att göra i framtiden. Tack och lov så fick de inga gemensamma barn. Det är ingen framtid att vara ett påhäng åt en lustmördare som kommer få livstid. Jag skulle ge henne rådet att börja om och försöka radera Nero ur minnet, och inte ägna honom någon tid eller tanke.
2016-01-07, 20:54
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Att döma någon till livstid på 10 DNA-träffar som är upphackade, ologiska och tveksamma skulle betyda att vem som helst kan dömas till livstid på endast på 10 DNA-träffar, planterade eller kontaminerade.

Det är alltså då möjligt att sätta fast vem man vill, en politisk motståndare, frun som vill skiljas eller en konkurrent i en affärsverksamhet. Eller helt enkelt någon man har hatat hela sitt liv.

Det skulle bli följden.

10 DNA-träffar är inget som ska döma någon till livstid.

Jag har i alternativtråden visat mer.

Fteade, nu är det ju inte "bara" 10 DNA träffar utan vittnen och brustet alibi, indiciekedja, bara du
som är helt purjoriserad som inte inser det.......
2016-01-07, 20:55
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag är inte så säker, för det hör inte till det normala att en hustru pressas av sin mans advokat att vittna i en rättegång som handlar om ett av de mest bestialiska mord vi har haft i Sverige genom tiderna. För att ge alibi mot bättre vetande.

En hustru som sluppit undan med endast förskräckelsen i behåll pressas att vittna av mannes stolliga advokat i en rättegång där det går att förutsäga utgången i hovrätten med tanke på den starka bevisning som binder gärningsmannen till brottet.

Det är faktiskt så illa att en hustru ska motvilligt infinna sig l Göta hovrätt i det usla syftet att ljuga. Det är tack och lov inte mened då det inte sker under ed. Men ett alibi i hovrätten från Irina under sanningsförsäkran, är samma sak som att ljuga för en mördares skull, för att genom lögnen är planen att en mördare får en chans att gå lös. Bara den omständigheten att "någon" lurat i Nero och Irina att det finns en sådan chans är hänsynslöst.

Agerande gentemot Irina har inte med försvar att göra, det är bara cyniskt. Särskilt för den hustru som nu hamnar i en förvirrad lojalitetskonflikt. Så jag anser nog att det handlar om en kvinna, som är en klient i samma ärende hon satt häktad för, som blir uppmanad av en annan advokat att ljuga i domstol och att hon har rätt att få juridisk hjälp och rådgivning när hon drabbas. Detta tarvliga skapande av alibi för en mördare pågår under pågående rättsprocess i hovrätten, och är faktiskt brottsligt då Irina inte har vett att fatta att det inte är lagligt att ljuga i domstolar. Just för att det är en advokat som ber henne om att "hjälpa" sin man, mördaren Nero..

Jag tror faktiskt detta är en advokaträkning som det vore roligt att driva in, eftersom det som är chockerande är alltid roligt.

Jag tror faktiskt att Irina inte skulle vittna om hon fick juridisk rådgivning av någon som hade hennes intressen i fokus. Det viktigaste är att hindra Irina från att ljuga i hovrätten. Sen så skulle jag fråga henne om hon verkligen vill ha med Nero och den familjen att göra i framtiden. Tack och lov så fick de inga gemensamma barn. Det är ingen framtid att vara ett påhäng åt en lustmördare som kommer få livstid. Jag skulle ge henne rådet att börja om och försöka radera Nero ur minnet, och inte ägna honom någon tid eller tanke.
För tredje gången idag, det blir ingen sanningsförsäkran!
2016-01-07, 21:04
Bannlyst
Citat:
Ja det är en fråga som är ytterst relevant om varför försvaret åberopar Irinas märkliga vittnesmål per telefon, och genom den åtgärden tvingar åklagaren att kalla in Irina till hovrätten.

Det går inte att ha rättegång med oemotsagt vittnesmål från en person som Irina. Det är en av många olika utsagor från en person som uppenbarligen inte talar sanning. Ett muntligt "bevis" som hade fått stå oemotsagt i hovrätten om åklagaren hade varit lika dum som advokaten hade hoppats på.

Att kalla in Irina eller Ajvarus till en hovrätt, med tanken att de ska ge Nero alibi är att fortsätta det agerandet Nero hade när han bad dem båda om falskt alibi. Därför blir det extra märkligt att detta brottsliga agerande fortsätter i domstolarna. Men benämns som bevisning, när det är uppmaning att ljuga.

Det som Ajvarus tillför saken är att han vägrar att ljuga för sin brors skull, när det handlar om en så vidrig sak som lustmord på en ung flicka. Man behöver inte bevisa som åklagare att alibi saknas, men däremot måste man som advokat bevisa att det finns alibi om man påstår att det finns.

Om man tänker ett varv till så måste varje inblandad jurist bedöma det juridiska läget utifrån bevisningen. Om man nu har tillgång till denna tunga bevisning från tingsrätten på Neros skuld, så blir det absurt att tro att ett alibi från en fru eller bror trumfar åklagarens DNA bevisning i en rättegång.

Sanningen är den att det finns inget alibi som i sista minuten i hovrätten, kommer rädda Nero! Det är så fel det kan bli att ens tro på ett alibi från anhöriga ska få någon att tvivla på Neros skuld.

Men om klienten och hans mamma tror på advokaten, och klienten är Nero, så säger det mer än tusen ord. De förtjänar varandra. Med en annan advokat skulle Nero ha erkänt, och advokaten jobbat för tidsbestämt straff, då livstid är inget att eftersträva.

För det är väl inte läge att skylla på klienten, och tala om att det är klientens vilja att advokaten inte förklarar allvaret i att vara åtalad för mordet på Lisa Holm? För med den bevisningen är det en vansinnig strategi att blåneka till att man ens har sett brottsoffret.

Mycket bra skrivet om nuvarande situation, instämmer i varje detalj!

Citat:
Att kalla in Irina eller Ajvarus till en hovrätt, med tanken att de ska ge Nero alibi är att fortsätta det agerandet Nero hade när han bad dem båda om falskt alibi. Därför blir det extra märkligt att detta brottsliga agerande fortsätter i domstolarna. Men benämns som bevisning, när det är uppmaning att ljuga.
Det är ju precis så här det blir, Rönnbäck fortsätter NB:s brottsliga agerande när han försökte få IB och AB att ge honom falskt alibi, men nu detsamma i en rättssal?! Är riktigt skamligt, vedervärdigt.
Citat:
Sanningen är den att det finns inget alibi som i sista minuten i hovrätten, kommer rädda Nero! Det är så fel det kan bli att ens tro på ett alibi från anhöriga ska få någon att tvivla på Neros skuld. Men om klienten och hans mamma tror på advokaten, och klienten är Nero, så säger det mer än tusen ord. De förtjänar varandra. Med en annan advokat skulle Nero ha erkänt, och advokaten jobbat för tidsbestämt straff, då livstid är inget att eftersträva.
För med den bevisningen är det en vansinnig strategi att blåneka till att man ens har sett brottsoffret.
Det här är verkligen anmärkningsvärt. Jag tror inte IR förklarat allvaret för NB. Han och hans mor kanske lever i villfarelsen att advokaten ska ordna upp detta? Mamman, som fått info av IR, tror ju på att det är en konspiration mot "oskyldige" NB.
Självklart är det inte en klients vilja att dennes försvarare "skönmålar" omständigheterna för honom.
Är advokatens ansvar till 100% att förklara allvaret för klienten, såklart!
Undrar hur snacket gått mellan IR och NB? Med tanke på allt hon hittills sagt och gjort så litar jag inte alls på den människan. Vet inte egentligen för vems skull hon driver det här? Vad hoppas hon få ut av detta? Har inte funnits en röd tråd i något hon hittills gjort, bara en massa lösa trådar med påhopp åt höger och vänster. Drar sig inte heller för påverkan av vittnen samt lögner, omoralisk.
Tycker att hon drar skam över advokatkåren.
2016-01-07, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Om man ska vara lite full i fan, och lägga femkronan i åklagarens automat, så kan man konstatera att NB lurar sig själv i en uppenbar (rättslig) fälla genom att för egen del begära det vittnesmålet, samt IB ensamt lurar sig själv i sin egna (ickerättsliga) fälla om hon faktiskt beslutar sig för att ställa upp och fortsätta skydda en grov brottsling. Historiken är given genom fup, även om den är förlegad rent rättsligt. Det är vansinne att åberopa henne (ingen skugga över rätten), och det skulle vara vansinne om hon dyker upp.

Frågan är när/om rubriceringen av den nuvarande flöjt-innebörden av "skyddande av brottsling, grovt brott" någonsin får något som liknar en praxis och kommer ge utslag i en BRÅ-mätning?

Ja, vansinne är ordet. Med det handlar om folk och fä som går över lik, om de så vill ha ett flickebarn eller en annan banal sak som ett alibi i en hopplös rättsprocess.

Det är vansinnet i kombination med hänsynslöshet mot andra. För Irina är bara en människa som hamnat fel i livet då hon råkade träffa Nero och gifte sig med honom. I belysning av hur enkel hon är borde hon lämnas ifred. Hon är ingen hund som ligger, som man har rätt att sparka på, bara för att man vill lura omgivningen att det går att få ut en mördare genom att en hustru ljuger om det hon iakttagit.

Det som sker handlar om att dupera alla om att det jobbas på med juridiskt arbete! För att rädda sitt eget skinn efter urusel juridisk insats. Det handlar om en advokat som hamnat i fel tunna!
2016-01-07, 21:15
Medlem
Advokat till vittnet IB

Läste någonstans att IB kunde få advokat.
Hur kan ett vittne ev. få en advokat
Kan detta va sant, hon är ju frikänd sedan tidigare.
2016-01-07, 21:27
Medlem
Irina kommer inte att åka till Sverige. Hon har väl som tidigare en tid på vårdcentralen hemmavid.
Det advokaten håller på med är ju att likna vid ett "Västgötaklimax".
2016-01-07, 21:30
Medlem
Citat:

IR drar skam över advokatkåren som någon sa, så är det nog.

Ju mer desperat hon kämpar för att rädda sin egen "heder", desto djupare tycks hon sjunka ner i träsket. Och uppenbarligen vill hon dra med sig så många som möjligt på den vägen ...

Ärligt talat, begriper jag mig inte på hur denna advokats hjärna fungerar. Alls.

Vad säger Advokatsamfundet om det som nu sker för öppen ridå?
Senast redigerad av Remark 2016-01-07 kl. 21:42.
2016-01-07, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
[b]
Med tanke på allt hon hittills sagt och gjort så litar jag inte alls på den människan. Vet inte egentligen för vems skull hon driver det här?
Man kan ju fråga sig vad den kryddade räkningen till TR kom sig av. Mycket mediakontakter, ja tjenare. Media får ju aldrig ett uttalande från henne.
2016-01-07, 21:40
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
IR drar skam över advokatkåren som någon sa, så är det nog.

Ju mer desperat hon kämpar för att rädda sin egen "heder", desto djupare tycks hon sjunka ner i träsket. Och uppenbarligen vill hon dra med sig så många som möjligt på den vägen ...

Ärligt talat, begriper jag mig inte på hur denna advokats hjärna fungerar. Alls.

Vad säger Advokatförbundet om det som nu sker för öppen ridå?
Advokatsamfundet kanske väntar tills det sker innan det säger något. Då kanske det är lättare att begripa sig på hur denna advokats hjärna fungerar. Alls.
2016-01-07, 21:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123

Mycket bra skrivet om nuvarande situation, instämmer i varje detalj!

Det är ju precis så här det blir, Rönnbäck fortsätter NB:s brottsliga agerande när han försökte få IB och AB att ge honom falskt alibi, men nu detsamma i en rättssal?! Är riktigt skamligt, vedervärdigt.

Det här är verkligen anmärkningsvärt. Jag tror inte IR förklarat allvaret för NB. Han och hans mor kanske lever i villfarelsen att advokaten ska ordna upp detta? Mamman, som fått info av IR, tror ju på att det är en konspiration mot "oskyldige" NB.
Självklart är det inte en klients vilja att dennes försvarare "skönmålar" omständigheterna för honom.
Är advokatens ansvar till 100% att förklara allvaret för klienten, såklart!
Undrar hur snacket gått mellan IR och NB? Med tanke på allt hon hittills sagt och gjort så litar jag inte alls på den människan. Vet inte egentligen för vems skull hon driver det här? Vad hoppas hon få ut av detta? Har inte funnits en röd tråd i något hon hittills gjort, bara en massa lösa trådar med påhopp åt höger och vänster. Drar sig inte heller för påverkan av vittnen samt lögner, omoralisk.
Tycker att hon drar skam över advokatkåren.

JA...cirkus lär det troligen bli i HR:

36 Kap. Om vittne
36. 3 § Den som med part är eller varit gift eller är i rätt upp- eller nedstigande släktskap eller svågerlag eller är syskon eller är i det svågerlag, att den ene är eller varit gift med den andres syskon, eller som på liknande sätt är parten närstående, vare ej skyldig att avlägga vittnesmål. Står någon till parts ställföreträdare i sådant förhållande, som nu sagts, äge han ej på grund därav undandraga sig att vittna. Lag (1973:240).
7 § Den som skall höras som vittne skall vid vite kallas att infinna sig vid förhandling inför rätten.
I kallelsen till vittnet skall lämnas behövliga uppgifter om parterna och målet samt i korthet anges vad förhöret gäller. Vittnet skall även erinras om sina rättigheter och skyldigheter enligt 20 och 23--25 §§. Lag (1987:747).

10 § Innan vittnesmål avläggs, skall rätten höra vittnet om hans fullständiga namn och, om det behövs, ålder, yrke och hemvist. Rätten skall också försöka klargöra om vittnet till part eller till saken står i något förhållande, som kan vara av vikt för bedömandet av tilltron till vittnets berättelse, eller om det annars finns omständigheter av betydelse i detta hänseende.
Står vittne till part i sådant förhållande, som avses i 3 §, skall vittnet erinras om att han icke är skyldig att avlägga vittnesmål.

16 § Ett vittne ska lämna sin berättelse muntligen. Vittnet får dock med rättens medgivande använda sig av anteckningar till stöd för minnet.
Vid ett vittnesförhör får det som vittnet tidigare har berättat inför rätta eller inför åklagare eller Polismyndigheten läggas fram endast när vittnets berättelse vid förhöret avviker från vad han eller hon tidigare har berättat eller när vittnet vid förhöret förklarar att han eller hon inte kan eller inte vill yttra sig. Avser förhöret någon som tidigare har hörts inför rätta och har det förra förhöret dokumenterats genom en ljud- och bildupptagning, får dock förhöret inledas med en uppspelning av upptagningen. Har den tidigare bevisupptagningen skett i lägre rätt, ska förhöret i högre rätt inledas med en sådan uppspelning, om det inte är olämpligt. Lag (2014:649).

18 § Rätten får besluta att en part eller en åhörare inte får vara närvarande vid ett vittnesförhör
• 1. om det finns anledning att anta att vittnet av rädsla eller annan orsak inte fritt berättar sanningen på grund av partens eller åhörarens närvaro, eller
• 2. om parten eller åhöraren hindrar vittnet i hans eller hennes berättelse genom att falla honom eller henne i talet eller på annat sätt
2016-01-07, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Advokatsamfundet kanske väntar tills det sker innan det säger något. Då kanske det är lättare att begripa sig på hur denna advokats hjärna fungerar. Alls.

Jo, så är det nog att man vill först se slutet på detta. Innan man kan sammanfatta agerandet och ev konsekvenser.

Det är tack och lov inte långt borta nu.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in