Citat:
Ja, om det är en väldigt snäll advokat men annars är ju case closed för det hon satt häktad? Jag tror tyvärr att hon står på bar backe inför HovR. (utan stöd) men som vittne likt alla andra utan risker iom nedlagt åtal=friad. Jag hänger inte med riktigt nu hur du menar?
... därav känns det ännu värre ser jag det som för jag vet inte vad stödet skulle ligga i.
... därav känns det ännu värre ser jag det som för jag vet inte vad stödet skulle ligga i.
Jag är inte så säker, för det hör inte till det normala att en hustru pressas av sin mans advokat att vittna i en rättegång som handlar om ett av de mest bestialiska mord vi har haft i Sverige genom tiderna. För att ge alibi mot bättre vetande.
En hustru som sluppit undan med endast förskräckelsen i behåll pressas att vittna av mannes stolliga advokat i en rättegång där det går att förutsäga utgången i hovrätten med tanke på den starka bevisning som binder gärningsmannen till brottet.
Det är faktiskt så illa att en hustru ska motvilligt infinna sig l Göta hovrätt i det usla syftet att ljuga. Det är tack och lov inte mened då det inte sker under ed. Men ett alibi i hovrätten från Irina under sanningsförsäkran, är samma sak som att ljuga för en mördares skull, för att genom lögnen är planen att en mördare får en chans att gå lös. Bara den omständigheten att "någon" lurat i Nero och Irina att det finns en sådan chans är hänsynslöst.
Agerande gentemot Irina har inte med försvar att göra, det är bara cyniskt. Särskilt för den hustru som nu hamnar i en förvirrad lojalitetskonflikt. Så jag anser nog att det handlar om en kvinna, som är en klient i samma ärende hon satt häktad för, som blir uppmanad av en annan advokat att ljuga i domstol och att hon har rätt att få juridisk hjälp och rådgivning när hon drabbas. Detta tarvliga skapande av alibi för en mördare pågår under pågående rättsprocess i hovrätten, och är faktiskt brottsligt då Irina inte har vett att fatta att det inte är lagligt att ljuga i domstolar. Just för att det är en advokat som ber henne om att "hjälpa" sin man, mördaren Nero..
Jag tror faktiskt detta är en advokaträkning som det vore roligt att driva in, eftersom det som är chockerande är alltid roligt.
Jag tror faktiskt att Irina inte skulle vittna om hon fick juridisk rådgivning av någon som hade hennes intressen i fokus. Det viktigaste är att hindra Irina från att ljuga i hovrätten. Sen så skulle jag fråga henne om hon verkligen vill ha med Nero och den familjen att göra i framtiden. Tack och lov så fick de inga gemensamma barn. Det är ingen framtid att vara ett påhäng åt en lustmördare som kommer få livstid. Jag skulle ge henne rådet att börja om och försöka radera Nero ur minnet, och inte ägna honom någon tid eller tanke.