2016-01-07, 14:53
Medlem
Snubben2006s avatar
Hur billig kan oljan bli ieg? börjar det inte bli läge att köpa olja nu?
måste ju finnas ett lägstapris för oljan med tanke på att det kostar att ta upp den?
Citera
2016-01-07, 14:58
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon123
Var ska folk lägga sina pengar, bankräntan är usel och börsen går ner?

Amortera borde väl vara bra. Där har du dina procent att vinna, plus att lånen blir mindre, plus att du äger mer på det du lånat till. Känns som den mest stabila avkastningen när allt annat är osäkert.
Citera
2016-01-07, 15:08
Medlem
Det tog 29 minuter för kinesiska börsen att stänga för dagen.
Citera
2016-01-07, 15:26
Medlem
Eeries avatar
Citat:

Du ska förstås konsumera. Hela ekonomin bygger på konsumtion och om folk ändå inte konsumerar får man se till att folk förlorar pengar på allt annat än att konsumera.

Köp nytt idag helt enkelt.

Inte för att jag gillar det, jag vill hellre fortsätta spara men det ser jobbigare och jobbigare ut att göra det. men det reder sig förhoppningsvis om några år så kanske jag är på plus igen med mycket mer pengar investerat till ett lägre pris, så det är inte fel när det klappar ihop trots att depån kan se rätt trist ut under raset.
Citera
2016-01-07, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bomben1
Det tog 29 minuter för kinesiska börsen att stänga för dagen.

Nu är iaf 7%-spärren borttagen.

http://www.di.se/artiklar/2016/1/7/kina-skrotar-automatiskt-handelsstopp/

Det var på tiden.
Citera
2016-01-07, 18:35
Medlem
BrotherJohns avatar
Citat:
Ha cash redo. Köp eventuellt guld och olja men det är egentligen bara en riskfylld spekulation.
Har du lån ska du amortera så mycket så möjligt.
Citera
2016-01-07, 18:36
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherJohn
Nja det är väl värre egentligen. Börsen har aldrig varit högre värderad exempelvis. Att marknaden kraschar till bottennivåerna 2000 och 2008 är inte osannolikt.

Nu har jag inte dubbelkollat det jag skriver, men jag har sett färska artiklar som anger ett P/E som är högst måttligt, och inte som under IT-bubblan.

Är det inte så att börsen toppade nominellt, men inte i värde förra året? D v s att inflationen har tagit en stor tugga ur vad siffran OMX30 c:a 1700 var värt runt år 2000?
Citera
2016-01-07, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Nu har jag inte dubbelkollat det jag skriver, men jag har sett färska artiklar som anger ett P/E som är högst måttligt, och inte som under IT-bubblan.

Är det inte så att börsen toppade nominellt, men inte i värde förra året? D v s att inflationen har tagit en stor tugga ur vad siffran OMX30 c:a 1700 var värt runt år 2000?

Jag orkar inte heller leta upp mer detaljerad fakta men ja, man kan inte titta på det nominella beloppet eftersom, förutom inflation, vinsterna med all sannolikhet är betydligt högre nu än för 16 år sedan. Det intressanta i en sådan jämförelse är precis som du skriver P/E-värderingarna och tittar man på dem så är börsen inte alls lika högt värderad som år 2000.

Jag håller det för osannolikt att vi skulle få en lika stor krasch som IT-eran. Den uppgången byggdes på luft, vilket inte den nuvarande uppgången gör. Så länge vi har låga räntor så är dessa nivåer inte galna. Och när räntan höjs så kommer det sannolikt ske successivt och inte hastigt.
Citera
2016-01-07, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherJohn
Nja det är väl värre egentligen. Börsen har aldrig varit högre värderad exempelvis. Att marknaden kraschar till bottennivåerna 2000 och 2008 är inte osannolikt.

Men det var ju mera av en bubbla då än den "bubbla" som nu skapats av sedelpressar? Tänkte om det kanske spelar någon roll vid kollapser, dvs om uppgången är snabb är fallet lika snabbt och djupt?
Citera
2016-01-07, 19:45
Medlem
Jag håller med Syding här faktiskt. Vad tycker ni?
http://mikaelsyding.com/its-different-can-you-profit/
Citera
2016-01-08, 10:45
Medlem
Poo-tee-weets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poo-tee-weet
Finns det någon sida där man kan hitta P/E-tal för svenska index med historik? Shiller/CAPE vore intressant också.

Ingen som har tillgång till detta? Jag antar att ni som säger att börden aldrig varit högre värderad har belägg för det.
Citera
2016-01-08, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poo-tee-weet
Ingen som har tillgång till detta? Jag antar att ni som säger att börden aldrig varit högre värderad har belägg för det.
Nu var den ju högre värderad för bara några månader sedan.

Men har man räknat ut fundamentala värdet på de bolag man vill äga så märker man ganska snabbt att det inte finns några fynd att göra på börsen på dessa nivåer.
Börsen skall ner, när vet jag inte men ner skall den och jag handlar inget på dessa nivåer utan väntar på rimliga priser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in