2016-01-08, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerie
Du ska förstås konsumera. Hela ekonomin bygger på konsumtion och om folk ändå inte konsumerar får man se till att folk förlorar pengar på allt annat än att konsumera.

Köp nytt idag helt enkelt.

Inte för att jag gillar det, jag vill hellre fortsätta spara men det ser jobbigare och jobbigare ut att göra det. men det reder sig förhoppningsvis om några år så kanske jag är på plus igen med mycket mer pengar investerat till ett lägre pris, så det är inte fel när det klappar ihop trots att depån kan se rätt trist ut under raset.

Nä stå emot impulsen att konsumera!

Om du inte gillar det, så ska du inte göra det. Var din egen kapten, bestäm själv. Jag delar din åsikt, det är dåligt att investera just nu men det är värre att inte göra det.

Tålamod, uthållighet, och att köra på trots det trista läget, är jag säker på kommer betala sig väl över tid.
Citera
2016-01-08, 19:15
Medlem
Antabus12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poo-tee-weet
Ingen som har tillgång till detta? Jag antar att ni som säger att börden aldrig varit högre värderad har belägg för det.

Finns i Bloomberg terminalen tror jag, kan kika imorgon och eventuellt ta en screen.
Citera
2016-01-08, 19:34
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Jag orkar inte heller leta upp mer detaljerad fakta men ja, man kan inte titta på det nominella beloppet eftersom, förutom inflation, vinsterna med all sannolikhet är betydligt högre nu än för 16 år sedan. Det intressanta i en sådan jämförelse är precis som du skriver P/E-värderingarna och tittar man på dem så är börsen inte alls lika högt värderad som år 2000.

Jag håller det för osannolikt att vi skulle få en lika stor krasch som IT-eran. Den uppgången byggdes på luft, vilket inte den nuvarande uppgången gör. Så länge vi har låga räntor så är dessa nivåer inte galna. Och när räntan höjs så kommer det sannolikt ske successivt och inte hastigt.

Storbankerna har makten att köra börsen upp och ner som de vill. Stillastående är inte lönsamt, så börsen kan absolut gå ner ordentligt en vända.

Men - värderingen är som sagt var inte extrem denna gång, som under IT-bubblan.

Och frågan är hur en gigantisk kreditbubbla uppför sig. Vi har aldrig förut haft något på den här skalan.
Citera
2016-01-08, 20:03
Medlem
Har pumpat in rätt bra med pengar under de senaste dagarnas nedgångar
Citera
2016-01-08, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Storbankerna har makten att köra börsen upp och ner som de vill. Stillastående är inte lönsamt, så börsen kan absolut gå ner ordentligt en vända.

Men - värderingen är som sagt var inte extrem denna gång, som under IT-bubblan.

Och frågan är hur en gigantisk kreditbubbla uppför sig. Vi har aldrig förut haft något på den här skalan.
Vad är lösningen?
Citera
2016-01-08, 21:51
Medlem
Is i magen nu va, innan man köper på sig (verkar vara rådet från börsvärlden?)? Känns som vi har ett halvårs djupdykning nu framöver, bara att hålla andan.
Citera
2016-01-09, 00:55
Medlem
BrotherJohns avatar
Låt skiten störtdyka i år. När gatorna fylls med blod köper jag tillbaka aktierna.
Citera
2016-01-09, 05:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomigubben
Har pumpat in rätt bra med pengar under de senaste dagarnas nedgångar

Samma här! Älskar när man kan göra +5-10% på kort varsel på kvalitetsaktier.

Och blir inte fallet mot förmodan så kan man trösta sig med utdelningarna som drar igång om några månader och sen stoppa undan aktierna något år.
Citera
2016-01-09, 09:34
Medlem
Deathhippies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherJohn
Låt skiten störtdyka i år. När gatorna fylls med blod köper jag tillbaka aktierna.
Hur bestämmer du dig för att "nu ser vi botten"?
Citera
2016-01-09, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deathhippie

Man får se till sannolikheter. När vi backat 30% från toppen ligger omx på 1200. Det är inte troligt att det backar mer än 40%. Jag kommer själv att vänta med tills vi når 1200 och sedan köpa på månadsbasis under ett år. Då borde man snitta till sig en hyfsad botten. Att fånga knivar i dagsläget är dock inget jag skulle rekommendera.
Citera
2016-01-09, 11:48
Medlem
Citat:
När OMXSPI gått under 300 så är botten nådd.
Kommer som vanligt att börja köpa när vi går under 350 och följa med ner i källaren och upp till 450.
Efter det sitter jag lugnt och cashar in utdelningar tills vi når samma scenario nästa gång.
Citera
2016-01-09, 12:06
Medlem
BrotherJohns avatar
Citat:
Det går inte riktigt att tima marknaden så. Jag ökar helt enkelt andelen aktier när börsen går ner ett antal procent. Att pricka den exakta botten är helt omöjligt i princip.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in