Citat:
Ursprungligen postat av
JohnCLilly
Ni som har erfarenhet; hjälper det att röka 1-3 cigg de första dagarna när man försöker sluta?
Är nämligen inne på min 6 dag snart, har rökt kanske i snitt 1-2 per dag, hatar att röka, men den nikotinkicken man får är helt underbar. Emellertid kanske det bara förvärrar de redan ganska kraftiga abstinensbesvären man får, med risken att man börjar röka istället för att snusa...?
Har dessutom ätit chips/godis/nötter nästintill varje dag sedan jag slutade, börjar fundera på om det verkligen är värt detta..

Du lurar dig själv fett här, med att röka, och ändå vacklar du kraftigt med att fundera på "om det verkligen är värt det" trots det extra nikotinstödet.
Du har inte kommit nånstans i ditt slutande, det enda du har gjort är att byta märke på lastbilen som levererar ditt missbruk. Men du har även dragit på dig ett omprojicerat missbruk med att käka vid sidan om, det är sånt många gör i sitt slutande utan cigarettstöd (mig inkluderad).
Saknaden inom dig skapar fortfarande ett hål som bara skriker efter att fyllas, så du fyller det. T.o.m. med cigaretter som du säger att du inte gillar. Du flyr från abstinensen, vilket är en primal reaktion, men det går icke. Abstinensen är en del av slutandet för det är då man lämnar snuset bakom sig.
Följande "rationella" tankar som kommer nån gång under slutandet är INGET annat än din kropp som desperat vill ha tillbaka sin drog:
"Det är inte värt det att sluta"
"Jag ska sluta, jag vill sluta, bara inte denna gången."
"Det är mitt liv och jag bestämmer att jag vill snusa"
"Jag fortsätter sluta efter tentan/nästa år/på resan/när jobbet lugnat sig"
"Jag fixar att endast festsnusa, det är ändå bättre än att snusa konstant"
Bit ihop, känn smärtan och ta det en timme i taget.
Kan jag, kan du. /Snusfri sedan två år