2016-01-02, 19:11
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryzek
Ni som varit nikotinfria längre tid: hur lång tid tog det innan ni blev "normala" igen och inte krävde snus för att uppskatta saker och ting?
Oförmågan att njuta av saker utan en prilla är en del av nikotinberoendet, man är i konstant abstinens när man är snusare, känner sig aldrig tillfredsställd och är helt beroende av att tillföra stimuli för att känna nån njutning. Så fort den fysiska abstinensen är över, eller ännu snabbare om man genomskådat nikotinbluffen, så kommer förmågan tillbaka. Det gick fort faktiskt.
Citera
2016-01-03, 04:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spider-Girl
Nä för snuset gör en oförmögen att njuta av saker utan extra stimuli. Man är en konstant otillfredsställd människa. Men jag kan glädja dig med att den förmågan kommer tillbaka. Jag går på fotboll, bio, konserter etc utan prilla under läppen och saknar den inte ett smack. (Tidigare nikotinslav i 25 år, 1,5 dosor om dagen)
Pengarna är den fördel jag tänker minst på faktiskt, den bättre livskvaliteten är en större fördel, men det var ju synd att jag hann slänga bort typ en halv miljon på värdelöst nikotin innan jag fattade.

Jag håller med om att pengar är den fördel jag tänker minst på. Det är väl i och för sig relativt ens monetära resurser, men jag skulle tro att nästan alla som har ett jobb kan anpassa framför allt val av snusmärke så att det inte påverkar ens ekonomi i någon fatal utsträckning.

Jag snusade själv göteborgs rapé, kanske lite mer än en stock per månad, alltså runt 350 kronor tror jag det var, minns inte riktigt då det var rätt längesen jag köpte snus stockvis nu för tiden....

Nej men de stora fördelarna är ju att inte vara konstant abstinent och att inte vara beroende och behöva planera för konstant tillgång på snus och gå och tänka på snus jämt.

Och att känna sig duktig och stolt över att man har gjort något BRA i sitt liv och gjort sig av med något som bara varit fruktansvärt ONÖDIGT, fastän det varit SVÅRT!

87 dagar utan snus, 46 dagar utan nikotin. Nyår gick asbra detta år, trots att jag sedan innan identifierat detta som en problemdag. Och trots att en majoritet av de jag umgicks med snusade och att jag var onyktrare än på bra länge så kände jag inget sug efter snus över huvud taget!
Citera
2016-01-03, 20:10
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrownUpAlphabet
Nyår gick asbra detta år, trots att jag sedan innan identifierat detta som en problemdag. Och trots att en majoritet av de jag umgicks med snusade och att jag var onyktrare än på bra länge så kände jag inget sug efter snus över huvud taget!
Åh, den här gången är du fri på riktigt!!
Citera
2016-01-03, 20:17
Medlem
Luxuss avatar
39 månader snusfri. (efter 13 års elitsatsande med snitt 1.5dosa per dag) inget fysiskt sug sedan länge men saknar att snusa då man faktiskt blir glad av det.
Gick upp 8kg pga småätande första året.
Nästa steg blir att slut med chips och porr - sen när man tagit bort alla glädjeämnen kan man bara luta sig tillbaka i soffan å vänta på att man ska få dö.
Citera
2016-01-04, 10:11
Medlem
Morrn!
Kul att läsa om alla som tagit sig igenom abstinensen och faktiskt slutat.
Jag har väl snusat i ungefär 5 år, dock inte särskilt mycket, ca. 2 dosor i veckan kanske. Men ändå regelbundet.

Har aldrig försökt att sluta helhjärtat iofs, men dom få gånger man varit utan har jag blivit så jävla förbannad och grinig. Hur har ni hanterat det? Mitt jobb innebär extremt mycket kundkontakt så det är liksom inget alternativ att sitta och vara otrevlig.
Citera
2016-01-04, 14:15
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
39 månader snusfri. (efter 13 års elitsatsande med snitt 1.5dosa per dag) inget fysiskt sug sedan länge men saknar att snusa då man faktiskt blir glad av det.
Gick upp 8kg pga småätande första året.
Nästa steg blir att slut med chips och porr - sen när man tagit bort alla glädjeämnen kan man bara luta sig tillbaka i soffan å vänta på att man ska få dö.
HAHAHA! Kämpa på!
Citera
2016-01-04, 23:13
Medlem
38 dagars uppehåll, inget snus eller nikotin. Känslan av att vara beroende minskade. Jag vill inte främja missbruk, samtidigt vill jag inte döma någon. Skadliga effekter och risker går ner, bl.a. minskar risken för diabetes och hjärt-kärlsjukdomar. I värsta fall kan snus höja dopamin så pass mycket att det ökar risken för vanföreställningar, psykoser och schizofreni.

Forskning gör det möjligt att fråga om det är en ren tillfällighet med sambandet nikotin och schizofreni? Eller sambandet nikotin och alkoholism?

Nu fick jag leva med dopaminreceptorer som var lite mindre känsliga för naturlig stimulans. Det är mentalt, ibland får en bara lära sig att undvika "stimulera onaturligt" och tänka sig att det blir bättre. Kämpa på ni övriga. Våga återta en vardag med naturlig stimulans, utforska och kom igång med intressanta aktiviteter. Jag gillar den här tråden om återställning: (FB) Blir hjärnan nånsin återställd efter drogmissbruk?

Jag kommer tyvärr börja igen och det brukar kännas stimulerande till en början. Jag lägger kvoten väldigt lågt. Jag skrev det här som fri och jag tror definitivt jag vill uppnå den här frihetskänslan igen. För en del som snusat länge ger inte snus någonting och jag tycker det är viktigt att framföra det.
Citera
2016-01-04, 23:46
Medlem
Schweppes99s avatar
Ge mig styrka, är snusfri sen 30: onde dec. Var jävligt nära på att köpa en dosa när jag var och handlade innan idag. Vetefan om jag kommer klara det.
Citera
2016-01-05, 14:30
Medlem
nollans avatar
Jaha, då ska vi se vad framtiden bär i sitt sköte: 56 minuter utan snus just nu efter att ha levt halva mitt liv med portionssnus under läppen.

PS: jag har försökt en gång tidigare för 10 år sedan (skrev om det i denna tråd)
Citera
2016-01-05, 15:52
Medlem
Schweppes99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nollan
Jaha, då ska vi se vad framtiden bär i sitt sköte: 56 minuter utan snus just nu efter att ha levt halva mitt liv med portionssnus under läppen.

PS: jag har försökt en gång tidigare för 10 år sedan (skrev om det i denna tråd)

lycka till!

https://www.youtube.com/watch?v=N38oQwZm5sQ

https://www.youtube.com/watch?v=FVHogVaxbks
Citera
2016-01-05, 21:46
Medlem
JohnCLillys avatar
Ni som har erfarenhet; hjälper det att röka 1-3 cigg de första dagarna när man försöker sluta?

Är nämligen inne på min 6 dag snart, har rökt kanske i snitt 1-2 per dag, hatar att röka, men den nikotinkicken man får är helt underbar. Emellertid kanske det bara förvärrar de redan ganska kraftiga abstinensbesvären man får, med risken att man börjar röka istället för att snusa...?

Har dessutom ätit chips/godis/nötter nästintill varje dag sedan jag slutade, börjar fundera på om det verkligen är värt detta..

Senast redigerad av JohnCLilly 2016-01-05 kl. 21:50.
Citera
2016-01-06, 05:09
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnCLilly
Ni som har erfarenhet; hjälper det att röka 1-3 cigg de första dagarna när man försöker sluta?

Är nämligen inne på min 6 dag snart, har rökt kanske i snitt 1-2 per dag, hatar att röka, men den nikotinkicken man får är helt underbar. Emellertid kanske det bara förvärrar de redan ganska kraftiga abstinensbesvären man får, med risken att man börjar röka istället för att snusa...?

Har dessutom ätit chips/godis/nötter nästintill varje dag sedan jag slutade, börjar fundera på om det verkligen är värt detta..

Du lurar dig själv fett här, med att röka, och ändå vacklar du kraftigt med att fundera på "om det verkligen är värt det" trots det extra nikotinstödet.

Du har inte kommit nånstans i ditt slutande, det enda du har gjort är att byta märke på lastbilen som levererar ditt missbruk. Men du har även dragit på dig ett omprojicerat missbruk med att käka vid sidan om, det är sånt många gör i sitt slutande utan cigarettstöd (mig inkluderad).

Saknaden inom dig skapar fortfarande ett hål som bara skriker efter att fyllas, så du fyller det. T.o.m. med cigaretter som du säger att du inte gillar. Du flyr från abstinensen, vilket är en primal reaktion, men det går icke. Abstinensen är en del av slutandet för det är då man lämnar snuset bakom sig.

Följande "rationella" tankar som kommer nån gång under slutandet är INGET annat än din kropp som desperat vill ha tillbaka sin drog:

"Det är inte värt det att sluta"
"Jag ska sluta, jag vill sluta, bara inte denna gången."
"Det är mitt liv och jag bestämmer att jag vill snusa"
"Jag fortsätter sluta efter tentan/nästa år/på resan/när jobbet lugnat sig"
"Jag fixar att endast festsnusa, det är ändå bättre än att snusa konstant"

Bit ihop, känn smärtan och ta det en timme i taget.

Kan jag, kan du. /Snusfri sedan två år
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in