2016-01-04, 21:44
Medlem
schizophrenias avatar
5. Fans till U2 har anledning att besöka staden. En släkting till Bono har koppling till en tidigare ledtråd.
Citera
2016-01-04, 22:10
Medlem
Bilingualbverns avatar
Belfast?
Citera
2016-01-05, 10:06
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern
Belfast?
Bra gissat, men det är inte Belfast.

1. Gyllene horden var under lång tid uppdelad i en västlig och en östlig del, Blå horden respektive Vita horden. I vår stad finns hord av annan färg.

2. Diplomatiskt bråk med britter tog sin början här.

3. Drakhona på väg till vår stad blev stoppad under färden.

4. Större delen av staden lades i ruiner under andra världskriget.

5. Beundrare av U2 har anledning att besöka staden. En släkting till Bono har koppling till en tidigare ledtråd.

6. En av de tidigare ledtrådarna har med fotboll att göra. (Som GoggeGogelius skrev tidigare: "Ingen fråga komplett utan en sportledtråd... ").
Senast redigerad av schizophrenia 2016-01-05 kl. 10:20.
Citera
2016-01-05, 23:28
Medlem
han solos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia

1. Gyllene horden var under lång tid uppdelad i en västlig och en östlig del, Blå horden respektive Vita horden. I vår stad finns hord av annan färg.

Är det mongoler du talar om här? Sjukt förvirrad när Belfast var nära...

Sorry om jag bryter någon regel, är ny i denna tråd!
Citera
2016-01-06, 02:25
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:

2. Diplomatiskt bråk med britter tog sin början här.

3. Drakhona på väg till vår stad blev stoppad under färden.

5. Beundrare av U2 har anledning att besöka staden. En släkting till Bono har koppling till en tidigare ledtråd.

6. En av de tidigare ledtrådarna har med fotboll att göra. (Som GoggeGogelius skrev tidigare: "Ingen fråga komplett utan en sportledtråd... ").
Ganske mange av ledetrådene burde passe på Gibraltar - kanskje alle?
Nr.1 er horder av brune berberaper. Nr.2 er bråket med Spania over suverenitet som har pågått svært lenge, jfr britenes erobring 1704. Nr.4 stemmer også.
Senast redigerad av Vossevangen 2016-01-06 kl. 02:44.
Citera
2016-01-06, 09:46
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av han solo
Är det mongoler du talar om här? Sjukt förvirrad när Belfast var nära...

Sorry om jag bryter någon regel, är ny i denna tråd!
Det handlar inte om mongoler. I vår stad finns en supporterklubb med ett namn som påminner om den Gyllene horden.
Citera
2016-01-06, 09:49
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Ganske mange av ledetrådene burde passe på Gibraltar - kanskje alle?
Nr.1 er horder av brune berberaper. Nr.2 er bråket med Spania over suverenitet som har pågått svært lenge, jfr britenes erobring 1704. Nr.4 stemmer også.
Det är inte Gibraltar heller. Spanien är inte inblandat i det diplomatiska bråket. Upprinnelsen till det diplomatiska bråket var en smugglingsaffär. Horden är inte brun.
Senast redigerad av schizophrenia 2016-01-06 kl. 10:28.
Citera
2016-01-06, 13:07
Medlem
schizophrenias avatar
1. Gyllene horden var under lång tid uppdelad i en västlig och en östlig del, Blå horden respektive Vita horden. I vår stad finns hord av annan färg. Horden ifråga har med en supporterklubb att göra.

2. Diplomatiskt bråk med britter tog sin början här. Upprinnelsen till det diplomatiska bråket var en smugglingsaffär.

3. Drakhona på väg till vår stad blev stoppad under färden. Fienden ville inte ha sådana över sitt territorium.

Senast redigerad av schizophrenia 2016-01-06 kl. 13:12.
Citera
2016-01-06, 15:29
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
1. Gyllene horden var under lång tid uppdelad i en västlig och en östlig del, Blå horden respektive Vita horden. I vår stad finns hord av annan färg. Horden ifråga har med en supporterklubb att göra.

2. Diplomatiskt bråk med britter tog sin början här. Upprinnelsen till det diplomatiska bråket var en smugglingsaffär.

3. Drakhona på väg till vår stad blev stoppad under färden. Fienden ville inte ha sådana över sitt territorium.

Tycker mig ha vänt på många stenar, t o m varit inne på att U2 trots Bono är en luring (spionplanet) men kommer inte framåt... Opiumkriget (el snarare krigen) kanske är mer än ett "diplomatiska bråk" men drar ändå till med Kanton/Guangzhou... (utan att eg tro på det...).
Citera
2016-01-06, 16:30
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Känns som Holland. Utvecklar gärna varför om någon vill. Jag gissar på Amsterdam.

Tänker väl främst på det däringa planet som ryssarna plockade över Ukraina, det civila som det var tal om för ett tag sedan. Det hade väl Holland som destination.

Edit: Jag inser själv att oddset på min gissning ligger runt 15 X stålarna.
Citera
2016-01-06, 16:44
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Tycker mig ha vänt på många stenar, t o m varit inne på att U2 trots Bono är en luring (spionplanet) men kommer inte framåt... Opiumkriget (el snarare krigen) kanske är mer än ett "diplomatiska bråk" men drar ändå till med Kanton/Guangzhou... (utan att eg tro på det...).
Du har alldeles rätt i att ledtråd 5 inte handlar om Bonos U2, men däremot om U2:s Bono (eller snarare om hans släkting). Det är dock ingen stad i Kina eller Kinas närhet som eftersöks.
Citera
2016-01-06, 16:47
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Känns som Holland. Utvecklar gärna varför om någon vill. Jag gissar på Amsterdam.

Tänker väl främst på det däringa planet som ryssarna plockade över Ukraina, det civila som det var tal om för ett tag sedan. Det hade väl Holland som destination.

Edit: Jag inser själv att oddset på min gissning ligger runt 15 X stålarna.
Det är inte Amsterdam eller någon annan stad i Holland som eftersöks. Att tänka på flygplan kan dock leda rätt.
Senast redigerad av schizophrenia 2016-01-06 kl. 16:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in