2015-11-10, 20:20
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flugzvamp
...Ronneby

Vad hände med tråden? Anropar flugzvamp!
Citera
2015-11-10, 23:27
Medlem
flugzvamps avatar
Hej ursäkta, jag har legat med hög feber sedan slutet på förra veckan.
Har inte mycket kreativitet, testar en enkel:

- Känd turistort som grundades på 1970-talet.
- Ligger intill ett stort korallrev, men är också ofta utgångspunkt om man vill besöka kända ruiner.
- Har omkring 700,000 invånare.
Citera
2015-11-11, 15:25
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Hej ursäkta, jag har legat med hög feber sedan slutet på förra veckan.
Har inte mycket kreativitet, testar en enkel:

- Känd turistort som grundades på 1970-talet.
- Ligger intill ett stort korallrev, men är också ofta utgångspunkt om man vill besöka kända ruiner.
- Har omkring 700,000 invånare.
Hög feber är ingen ursäkt.

Stad som grundades på 1970-talet? Det var ungt! Redan 700 000 innevånare! Det var snabbt marscherat. Jag är från 1960-talet och jag har knappt kommit ur sängen.

Jag antar att vi kan begränsa sökområdet till Mare nostrum?
Citera
2015-11-11, 16:10
Avslutad
Tänkte ge den till någon annan då jag kunde svaret så fort jag såg ledtrådarna, men nu har ni haft ett tag på er så chansen är förlorad. Svaret är Cancún.
Citera
2015-11-11, 16:59
Medlem
flugzvamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Tänkte ge den till någon annan då jag kunde svaret så fort jag såg ledtrådarna, men nu har ni haft ett tag på er så chansen är förlorad. Svaret är Cancún.
Just precis. Jag har nyss haft nöjet att ligga däckad av hög feber i Cancun.
Citera
2015-11-11, 17:21
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Jag cúnde det inte men U-Fig han can.
Citera
2015-11-12, 01:43
Avslutad
Citat:
Just precis. Jag har nyss haft nöjet att ligga däckad av hög feber i Cancun.
Tyckte inte Cancún var så mycket att ha, Chichén Itzá och området omkring Cancún däremot, där snackar vi.

Och ska vi snacka, så här sent dessutom, kan rödhårig fiktiv stridskämpe hjälpa er på traven. Det heliga landet? Nej, men nästan.

En tveksam stockholmare (nåja, på ett ungefär) kan också leda er till rätt land.

Staden då? Ja, ni är väl inte dumma... nu ska jag öppna en (till) flaska vin.
Citera
2015-11-12, 11:46
Medlem
dunderkurens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Tyckte inte Cancún var så mycket att ha, Chichén Itzá och området omkring Cancún däremot, där snackar vi.

Och ska vi snacka, så här sent dessutom, kan rödhårig fiktiv stridskämpe hjälpa er på traven. Det heliga landet? Nej, men nästan.

En tveksam stockholmare (nåja, på ett ungefär) kan också leda er till rätt land.

Staden då? Ja, ni är väl inte dumma... nu ska jag öppna en (till) flaska vin.

Jag tänker mig rödhårig hjälte=Obelix som går att härleda till Obelisk. Varav det finns(fanns) ett par i Rom. Det är nära Vatikanen också vilket bör bli, det nästan heliga landet.

Fast vem vet, det kanske är jag som är dum?
Citera
2015-11-12, 13:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av dunderkuren
Jag tänker mig rödhårig hjälte=Obelix som går att härleda till Obelisk. Varav det finns(fanns) ett par i Rom. Det är nära Vatikanen också vilket bör bli, det nästan heliga landet.

Fast vem vet, det kanske är jag som är dum?
Nja, inte riktigt. Den rödhårige och stridskämpen delar samma namn. Två olika personer alltså. Och deras namn är snarlikt en synonym för det heliga landet.

Men du är i rätt världsdel. Och romarnas rike sträckte sig över stora delar av Europa, men inte så långt att vår stad var en del av det. Staden är förvisso relativt gammal, men inte så gammal att den var samtida med romarrikets storhetstid.

Är ni fortfarande ute och seglar? I så fall är det säkert att lägga till i staden.
Citera
2015-11-13, 17:37
Medlem
Bilingualbverns avatar
Reykjavik?
Citera
2015-11-13, 18:15
Avslutad
För långt norrut! Men Reykjavik och staden i fråga är jämnstora vad gäller befolkningsmängd.
Citera
2015-11-13, 21:54
Medlem
atts avatar
Hej! Jag är dum. En fråga: liknar namnet på staden namnet på den rödhårige och på den fiktive kämpen som liknar namnet på det heliga landet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in