2016-01-06, 16:55
Medlem
Bilingualbverns avatar
Bodø i Norge? Slutdestinationen för U2-uppdraget 1960, då U-2 planet blev nedskjutet över sovjetunionen. Efter mer googlade Den Gule Horde Bodø/Glimt, smuggelbråk med britter. Härligt citat: "Under perioden 1945-65 upplevde Bodø en mycket stor befolkningstillväxt, från 5 415 till 14 054 invånare." om det nu är rätt
Senast redigerad av Bilingualbvern 2016-01-06 kl. 17:04.
Citera
2016-01-06, 17:52
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern
Bodø i Norge? Slutdestinationen för U2-uppdraget 1960, då U-2 planet blev nedskjutet över sovjetunionen. Efter mer googlade Den Gule Horde Bodø/Glimt, smuggelbråk med britter. Härligt citat: "Under perioden 1945-65 upplevde Bodø en mycket stor befolkningstillväxt, från 5 415 till 14 054 invånare." om det nu är rätt
Snyggt där! Bodø är korrekt!

Bodø är Nordnorges näst största stad. Endast Tromsø är större.

Några förtydliganden kan kanske vara på sin plats:

1. Supporterklubben är mycket riktigt Den gule horde, som till namnet inte ligger alltför långt ifrån Den gylne horde (åtminstone inte på norska).

2. Det diplomatiska bråket är känt som Bodøaffären. Wikipedia: "Norska motståndare till unionen med Sverige använde Bodøaffären till att påvisa att en från Stockholm styrd utrikestjänst inte var förmånlig för Norge, och den var ett «agitationsnummer av rang» fram till unionsupplösningen 1905."

3. Här handlade det som du mycket riktigt skriver om U2-krisen, och den U2:a som var på väg mot just Bodø. Lockheeds U2:a är även känd under namnet Dragon Lady.

5. En komplett U2:a finns till beskådan i Norsk Luftfartsmuseum i Bodø. I Europa finns endast en till U2:a på museum. Bonos dotter Eve Hewson är med i filmen Bridge of Spies som handlar om just U2-affären.

Därmed överlåter jag stafettpinnen till Bilingualbvern!
Senast redigerad av schizophrenia 2016-01-06 kl. 17:55.
Citera
2016-01-06, 18:29
Medlem
Bilingualbverns avatar
Tackar! Mycket bra fråga Nästa stad:

1) Är i likhet med staden i förra frågan ingen jättestor stad, och stora delar av staden förstördes under Andra Världskriget.
2) Vikingaskepp
3) Anglosaxiska pennor kan leda en rätt
Senast redigerad av Bilingualbvern 2016-01-06 kl. 18:40.
Citera
2016-01-06, 18:57
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Tackar! Mycket bra fråga Nästa stad:

1) Är i likhet med staden i förra frågan ingen jättestor stad, och stora delar av staden förstördes under Andra Världskriget.
2) Vikingaskepp
3) Anglosaxiska pennor kan leda en rätt
Jag är ju inte främmande för att gissa vilt så jag drar till med York.

Omskrivet i Anglosaxiska krönikan, invaderat och "ockuperat" av vikingar och ganska hårt bombat under WWII.
Citera
2016-01-06, 19:11
Medlem
Bilingualbverns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Jag är ju inte främmande för att gissa vilt så jag drar till med York.

Omskrivet i Anglosaxiska krönikan, invaderat och "ockuperat" av vikingar och ganska hårt bombat under WWII.

Inte den jag tänker på, men inte långt ifrån geografiskt

3b) 50 procent av en snabbmatskedja
Citera
2016-01-06, 19:42
Medlem
freeriderXIIs avatar
Tror det är Coventry.

Citera
2016-01-06, 19:53
Medlem
Bilingualbverns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Tror det är Coventry.

Nej, tyvärr

4) Lämnar man "öarna" och hoppar i vikingaskeppet kan man hamna i staden, dvs. det är en hamnstad
Citera
2016-01-06, 20:34
Medlem
freeriderXIIs avatar
Jag trodde det var Coventry eftersom Rover tidigare hade sitt huvudkontor där och det bilmärket har ett vikingaskepp som symbol. Dessutom blev staden kraftigt bombat under andra världskriget.
Citera
2016-01-06, 20:45
Medlem
Bilingualbverns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Jag trodde det var Coventry eftersom Rover tidigare hade sitt huvudkontor där och det bilmärket har ett vikingaskepp som symbol. Dessutom blev staden kraftigt bombat under andra världskriget.

Coventry var en mycket bra gissning, ledtråd 1 och 2 passade in bra, dock inte staden jag tänkte på. "Vikingaskeppet" återfinns på stadens vapen..
Citera
2016-01-06, 21:26
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Slögissar på Kingsbridge, UK. Mest för att det ligger rätt geografiskt och är ena halvan av snabbmatskedjas namn; Burger King.

Fel svar så klart, men ändå.
Citera
2016-01-06, 22:00
Medlem
Bilingualbverns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Slögissar på Kingsbridge, UK. Mest för att det ligger rätt geografiskt och är ena halvan av snabbmatskedjas namn; Burger King.

Fel svar så klart, men ändå.

Bra gissning, men nein. Snabbmaten är ganska "fresh"

Ledtråd som kan ge lite hjälp (tänk även på filmens slutscen) :

http://youtu.be/HUInWKK8ROc
Citera
2016-01-06, 22:14
Medlem
dunderkurens avatar
Citat:
Bra gissning, men nein. Snabbmaten är ganska "fresh"

Ledtråd som kan ge lite hjälp (tänk även på filmens slutscen) :