Citat:
Ursprungligen postat av
Ghana
Men läs vad jag skriver. Säkert en bra bit över 90% av alla våldsbrott begås av män, och det är inget konstigt med det. Män är av naturen både fysiskt starkare och våldsammare än kvinnor, så det vore ju väldigt konstigt om det vore 50/50 i statistiken. Män har alltid och kommer alltid att begå den allra största delen av våldsbrott. Och största delen brottsoffer för detta våld kommer alltid vara andra män, inte kvinnor.
Våld är ett maktmedel, håller du med om det? Det utövas i flesta fall för att få makt över/ tillgång till någon annan/ andra eller över resurser. Och det är enligt mig till merparten socialt strukturerad till sin existens. Schimpanser slår varandra för mat /sex /plats i flocken. Bonobos gör det inte.
Ändå är det inte många gener som skiljer dessa. Du har också mänskliga samhällen som har avsevärt mindre våld och andra som har extremt mycket. Ergo något vi lärs till huvuddel, inte något vi är från födseln.
Samma strukturer som råder mellan människor råder även parallellt mellan könen. Även om män kan ha svårare för att kunna kontrollera aggressivitet, så har vi en maktstruktur som ger män social klarsignal att dominera/ hota med våld eller agera med våld gentemot kvinnor, medvetet eller omedvetet. Ligger inbyggt i hela vår bild kring sex ex. Och det är exakt här som genusvetare är och pillar.
Citat:
Men du säger att vi män växer upp och uppfostras inom manliga normer, och att det skulle vara dessa "normer" som gör män så våldsamma. Det hör man ofta i feministiska kretsar. Det är en tes som på så otroligt många sätt visar brist på förståelse för hur människan är skapad och hur människan fungerar. Hela tesen har sin grund i den kulturmarxistiska världsidén, det vill säga att alla människor är födda exakt lika, vilket också innefattar att det inte finns några biologiska skillnader mellan kvinnor och män, att könen skulle vara exakt lika.
finns inge såndan tes att alla är födda exakt lika, det är fördomsfullt FB - strunt. räcker att ha 2 ögon för att inse att det är vi inte. Jag är blond, du kanske är mörkhårig, jag är kvinna dvs har 2 bollar med fettvävnad, mjölkfabrik samt äggstockar, äggledare och en vagina, där du har testiklar och en dinglande snopp.
Det feminismen säger att i övrigt så skiljer det inte speciellt mellan könen, det skiljer mer mellan individer. Jag är inte per automatik mer empatisk, orationell eller bättre på att laga mat bara pga att jag är kvinna än vad du är. Våra könsroller är därför gammalt strunt enkom till för att könet vid makten ville slippa lägga tid på vissa saker ex. ansvara för lille Oscar 1,2 år som bajsat på sig.
Mycket bekvämare man bestämde att detta var kvinnogöra så "man" fick tid med annat mycket roligare. Och då hittde man på massa strunt runt kvinnors oförmågor till ditt och datt.
Precis på samma sätt som det var bekvämt att inte åläggas ansvar för sin sexualitet, och då läras att som man kan du inte rå för…du kan inte kontrollera dig…är kvinnors fel….etc etc. Trams!
Som man har du exakt samma förmåga eller oförmåga hantera din kuk som jag har att hantera min mus. Och det har du som svensk man fått inbankat i skallen sista årtiondena, men en man från ex. Afghanistan kan kanske inte fått det i samma grad. men som sagt det gör inte honom mer genetiskt benägen att våldta, utan återigen det är ett struktur- och kunskaps problem.
Citat:
Jag kan ju inte svara för andra kulturer, men när det gäller svensk kultur är det totalt felaktigt att påstå att manliga normer är orsak till våld mot kvinnor. Det är nämligen totalt tvärtom. Manligheten inom svensk kultur skyddar kvinnor från att bli utsatta för våld. "Slå en tjej och vi slår dig" har jag hört många gånger under min uppväxt. Kvinnomisshandlare är i svenska mäns ögon samhällets bottenskrap. För att inte tala om hur mycket svenska män hatar våldtäktsmän. Det blir liksom så bisarrt att påstå att "svenska män blundar för våldtäkter om de är begångna av andra svenska män". Nej. Fyfan, verkligen inte, kolla bara på Hagamannen som sagt. Kolla bara på vad svenska killar säger och skriver om vad för straff dessa våldtäktsmän borde få (det är ord som inte går att hitta i bibeln kan jag lova).
Det dödas alltså ca 13- 17 kvinnor per år i Sverige av ex. eller nuvarande partner. I Brasilien är denna siffra 15 kvinnor PER DAG. Är alltså lika många män som av någon anledning inte klarar att hon går, lämnar honom, vill skiljas, inte gör som han säger, inte vill ha sex eller kokar kaffet fel, vad fan orsaken nu är till att han väljer banka in skallen på henne eller sätta en kula i pannan. Såtillvida du inte på allvar tror att män är genetiskt mer benägna att inte kunna tänka rationellt och hantera stress, så borde du kanske fatta att detta är något inlärt? och inte genetiskt?
Lösa sina problem med nävarna är ett val och något man lär sig att ta till.
Kvinnomisshandlare är illa sedda i alla kulturer, det anses fegt överallt, på ytan. men du har alltså en annan sida också som mycket handlar om överskjutande av ansvaret för sitt agerande.
Hon retade mig/ Hon provocerade mig/ Hon tjatade/ Hon förtjänande det/ Hon var en hora. etc etc.
Citat:
Att du är för invandring är bara ett bevis på att du inte är insatt i vad följderna av den blir. Ytterst verkar du blunda för den ökning av brottslighet som den leder till, som gång på gång presenterats i den här tråden men som du undvikit att bemöta. Att du tror att den leder till ekonomisk vinst visar att du inte känner till invandrargruppernas låga sysselsättningsgrad, de når inte ens upp i tillräckligt hög sysselsättningsgrad för att försörja sig själva som grupp. Att du vidare negligerar den skarpa segregation och enorma ökning av utanförskapsområden kring våra städer sedan 1990-talet visar på att du inte har gjort en ärlig analys av läget och utifrån det dragit en slutsats. Förhoppningsvis är du dynamisk i dina åsikter och uppfattningar och kommer en vacker dag brutalt inse hur galet fel du är ute.
nej det är snarare för att jag levt utomlands under studietider och i arbete. Och är rätt van att umgås över kulturella gränser. jag har lärt mig att det är rätt kul och inte speciellt farligt. De flesta människor är som sagt….människor. Jag har också historiska exempel på nationer som har en mischmasch av kulturer och valsat fram i tillvaron med stor framgång…USA ex.
Rädslan för "den andre" är således en rätt dum åkomma som alla aktivt borde motverka hos sig själva.
Sen att det tar tid och kostar lite i första stadiet är inget konstigt, det vi lägger ut på karusellerna tar vi in på gungorna. Vi har hittills inte haft någon invandringsvåg som itne varit just ekonomiskt gynnsam för oss. Italienarna, grekerna, turkarna, Chilenarna, Iranierna ex. Är alla rätt väl integrerade delar av svenskarna.
Problemet är sådana som dig.