Citat:
Ursprungligen postat av
Regentia
Jag nekar inte till att brottsstatistiken har ökat till invandrares nackdel. Till skillnad från dig (antar jag) och många andra som driver liknande retorik och frågor är jag övertygad om att frågan inte är så enkel som att vi importerar våldtäktskultur eller att MENA-folk skulle vara mer våldsbenägna. Jag försöker istället att förklara brottslighet utifrån andra faktorer, till exempel brottsbenägenhet i tidig ålder, ekonomiskt och socialt utanförskap, psykiska åkommor med mera. Jag tror alltså inte att det handlar om att vissa etniciteter, kulturer (förutom i de fall vi pratar om brottskultur, dvs), religioner eller dylikt är mer våldsbenägna; jag söker mer behavioristiska och psykologiska förklaringar än ras, härkomst och så vidare.
Oavsett vilken förklaringsmodell du använder ökar brotten oavsett. Även om du kunde förklara 100% av överrepresentationen med socioekonomiska orsaker så skulle den inte försvinna. Samhällsproblemen försvinner inte för att man sätter en viss etikett på dem.
Givetvis importerar vi våldtäktskulturer och givetvis är araber och afrikaner generellt mer våldsbenägna än nordeuropéer, om du brydde dig om att sätta dig i i frågan skulle du inse det rätt snabbt. Givetvis gäller inte det alla araber och afrikaner. Den högt ansedda tidskriften
Nature skrev för en tid sedan om två genvarianter som fanns hos en andel av finska män, som särskilt i kombination med alkohol ger en mycket ökad risk för våldsamt beteende. 5-10% av alla grova våldsbrott i Finland tror man förklaras av dessa genvarianter.
En av generna, MAO-A, finns i en kort variant som är upp till 50ggr vanligare hos svarta män jämfört vita och verkar extra känslig för miljöfaktorer. Varför är det omöjligt att det kan finnas en delvis genetisk förklaring till andra än finska mäns brottslighet? Antag att 1% av svenska befolkningen är bärare av en gentyp som gör dem extra sannolika som våldsbrottslingar och att 2% av en annan folkgrupp bär samma gen. En procentenhets skillnad men 100% högre förekomst. Lägg till detta att 5% av svenskarna lever under mycket socialt ansträngda förhållanden medan hela 20% av den andra gruppen gör det.
Är det orimligt att den ökade sårbarheten i kombination med den ökade förekomsten av stressfaktorer ger en gravt ökad grov brottslighet i den gruppen trots till synes små skillnader?
Är det orimligt att det kan gälla även andra impulsbrott som våldtäkt, särskilt givet den kulturella bakgrunden hos grupperna vi pratar om?
Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Men märkligt nog så verkar det inte vara många på detta forum som uppmärksammar detta lilla faktum. Man skulle nästan kunna misstänka att våldtäkt inte är speciellt intressant som brott för er utan mer "brottet" vara invandrad. För är ett jäkla liv kring just det.
Svensk man våldtar, dödar och skändar helt främmande kvinna – dödstyst.
Utländsk man rånar och taffsar på främmande kvinna – ett jävla liv.
Den kommer öka något ja. Men den ökningen är nada jämfört med det antal som redan förekom.
Men antar att det "innan" inte var något problem att orda om?
Ja herrejävlar, du var mig i en klass för sig. Du verkar helt likgiltig inför att uppskattningsvis runt 80% av våldtäkterna i Sverige idag begås av andra än svenskfödda svenskar och helt resistent mot att göra kopplingen mellan invandring av unga män med en 10-20ggr högre sannolikhet att misstänkas för våldtäkt och ökade våldtäkter. Som om invandring av koreaner eller japaner hade gett samma effekt som invandring av kongoleser. Eller har östasiater inte patriarkala samhällen? Det enda som rör sig i ditt huvud är att det är just "unga män" och någon finare distinktion än så förmår du inte. Att andra gör det tolkar du dessutom som en tyst acceptans av våldtäktsmän som inte har invandrarbakgrund.
Ökningen är givetvis inte nada. Nada beskriver endast ditt kunskapsläge. På 80-talet begick svenskfödda svenskar 39% av de anmälda våldtäkterna i Sverige. Övriga 61% begicks av första eller andra generationens invandrare eller personer ej folkbokförda i Sverige, som turister och asylsökande. Sedan dess har andelen utrikes födda fördubblats och vi har fått fri rörlighet över EU:s gränser samt en rekordstor invandring av de allra mest överrepresenterade folkgrupperna och därtill primärt män i brottsaktiv ålder. Detta tror du har gjort "nada" och om det inte gjort nada så tror du att mer av samma sak kommer göra "nada".
Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Och var står det om överepresentationen för våldtäkt hos gruppen unga män kontra andra?
Hur många ggr större är den kontra ex. kvinnor?
hmm?
Jag använder inte gärna nedsättande uttryck, kolla min posthistorik, men du är vad man bara kan kalla en jubelidiot.