2016-01-04, 23:34
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terminatorarnold
Har ALLA blivit helt sinnessjuka här? Har jag hamnat i en Kafka-novell?
Vad är detta???
Nu vet du hur det känns när andra förklarar saker för dig och du väljer att inte fatta alls.

Om goseigen provar att läsa en gång till så borde han inse att du för undantags skull INTE ifrågasatte månlandningen i just det inlägget som han svarade på.

Å andra sidan så passar ju hans svar bra in på i princip alla dina övriga inlägg, så du kan ju försöka se det som att du fick ett generellt svar istället för ett specifikt svar.
Citera
2016-01-04, 23:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Nu vet du hur det känns när andra förklarar saker för dig och du väljer att inte fatta alls.

Om goseigen provar att läsa en gång till så borde han inse att du för undantags skull INTE ifrågasatte månlandningen i just det inlägget som han svarade på.

Å andra sidan så passar ju hans svar bra in på i princip alla dina övriga inlägg, så du kan ju försöka se det som att du fick ett generellt svar istället för ett specifikt svar.
Men jag väljer inte att inte fatta, jag väljer bara att inte tro på vissa saker.
Jag fattar naturligtvis att månlandningarna mycket väl kan ha inträffat, men alla konstigheter runt hela cirkusen gör att jag inte tror det.
Citera
2016-01-04, 23:43
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Men jag väljer inte att inte fatta, jag väljer bara att inte tro på vissa saker.
Jag fattar naturligtvis att månlandningarna mycket väl kan ha inträffat, men alla konstigheter runt hela cirkusen gör att jag inte tror det.
Problemet är att du väljer att tro saker istället för att försöka fatta saker. När argumentationen går dåligt så säger du bara typ "Ok, vi får vara överens om att vi tror olika då".

Edit: Har du t ex kunnat förklara VARFÖR alla som åker rymdraket måste se stjärnor? Jag gav dig exempel på möjliga förklaringar till den saken och fick aldrig någon vettig förklaring till varför det bara måste ha stjärnskådats ombord på Apollo 11. Det enda skälet verkar vara att du har valt att tro att så är det.
Senast redigerad av kurrekotte 2016-01-04 kl. 23:46.
Citera
2016-01-04, 23:52
Bannlyst
Citat:
Problemet är att du väljer att tro saker istället för att försöka fatta saker. När argumentationen går dåligt så säger du bara typ "Ok, vi får vara överens om att vi tror olika då".
Jag fattar allt ni skriver, varenda anomalitet går naturligtvis att förklara, men till slut blir det som sagt för många ad hocs.
En knäpp astronaut som ljuger, olyckor som inträffar, historisk film som raderats, en månsten av trä osv...naturligtvis går allt detta att förklara, men tillsammans blir det för mycket för mig, elefant-testet helt enkelt.
Citera
2016-01-04, 23:53
Bannlyst
Citat:

Edit: Har du t ex kunnat förklara VARFÖR alla som åker rymdraket måste se stjärnor? Jag gav dig exempel på möjliga förklaringar till den saken och fick aldrig någon vettig förklaring till varför det bara måste ha stjärnskådats ombord på Apollo 11. Det enda skälet verkar vara att du har valt att tro att så är det.
Naturligtvis har du helt rätt, det finns inget som säger att astronauter behöver se stjärnor.
Senast redigerad av terminatorarnold 2016-01-04 kl. 23:55.
Citera
2016-01-05, 00:19
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Har ALLA blivit helt sinnessjuka här? Har jag hamnat i en Kafka-novell?
Vad är detta???

Kul att se att ni fortfarande träter om detta!

Jag har aldrig påstått att rymddräkterna har vikten 82 kilo på Månen.

Problemet är att du vägrar att inse skillnaden mellan massa och gravitationsberoende vikt.
Du verkar tro att massan bara är ett "spel för galleriet" som kan bortses ifrån om man så önskar.

---

Jag har tidigare nämnt att motorn hade en ratio på 2.1 dragkraft/vikt samt bifogat en egenhändigt gjord uträkning utifrån officiella data vilken säger att modulen lyfte med en acceleration på 1.637 m/s,något som verkar något så när stämma om man tittar på starten från Månen:

https://www.youtube.com/watch?v=Obd_jTO66-0

Har du invändningar på detta så föreslår jag att du använder dina stora kunskaper om "gravitationsuträkningar" för att komma med motbevis.

Du kan t,om använda samma formel som jag använde för att räkna ut den teoretiska accelerationen på ett hopp iförd rymddräkt på Månen. Förslagsvis kan du använda data på någon elit-idrottsmans benmuskler för att göra en uppskattning som borde kunna komma ganska nära verkligheten.
Citera
2016-01-05, 00:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Kul att se att ni fortfarande träter om detta!

Jag har aldrig påstått att rymddräkterna har vikten 82 kilo på Månen.

Problemet är att du vägrar att inse skillnaden mellan massa och gravitationsberoende vikt.
Du verkar tro att massan bara är ett "spel för galleriet" som kan bortses ifrån om man så önskar.

---

Jag har tidigare nämnt att motorn hade en ratio på 2.1 dragkraft/vikt samt bifogat en egenhändigt gjord uträkning utifrån officiella data vilken säger att modulen lyfte med en acceleration på 1.637i m/s,något som verkar något så när stämma om man tittar på starten från Månen:

[url="https://www.youtube.com/watch?v=Obd_jTO66-0"]https://www.youtube.com/watch?v=Obd_jTO66-0[/iURL]

Har du invändningar på detta så föreslår jag att du använder dina stora kunskaper om "gravitationsuträkningar" för att komma med motbevis.

Du kan t,om använda samma formel som jag använde för att räkna ut den teoretiska accelerationen på ett hopp iförd rymddräkt på Månen. Förslagsvis kan du använda data på någon elit-idrottsmans benmuskler för att göra en uppskattning som borde kunna komma ganska nära verkligheten.
Du skrev att man inte skulle kunna hoppa en meter rakt upp i luften på månen med en 80 kilos dräkt på sig, jag skrev att det skulle man givetvis kunna. End of story.
Citera
2016-01-05, 00:38
Medlem
Citat:
Du skrev att man inte skulle kunna hoppa en meter rakt upp i luften på månen med en 80 kilos dräkt på sig, jag skrev att det skulle man givetvis kunna. End of story.

Jag skrev aldrig uttryckligen att man inte kan hoppa en meter.

Förresten,hur går det med dina uträkningar?
Citera
2016-01-05, 00:51
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Jag skrev aldrig uttryckligen att man inte kan hoppa en meter.

Förresten,hur går det med dina uträkningar?
*Hosthost*

Citat:
Så du förstår alltså fortfarande,trots din påstådda koll på Newtons rörelselagar,inte att det är precis lika svårt att få en 85 kilo tung rymddräkt att lyfta i ett meterhögt hopp oavsett om du befinner dig på Jorden eller på Månen?
Citera
2016-01-05, 00:51
Moderator
OT och massor av menlösa oneliners raderade, skärpning!

/Moderator
Citera
2016-01-05, 01:02
Medlem
Citat:
*Hosthost*

Ja,det var väl kanske dumt formulerat. Men,när du väl övervunnit massans tröghet så hjälper den ju till att förflytta dräkten längre än på Jorden.

Jag nämnde dessa tankegångar redan i #13071,men ingen är intresserad av själva diskussionen utan är bara ute efter att bråka.

https://www.flashback.org/sp55896393
Citera
2016-01-05, 01:21
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ja,det var väl kanske dumt formulerat. Men,när du väl övervunnit massans tröghet så hjälper den ju till att förflytta dräkten längre än på Jorden.

Jag nämnde dessa tankegångar redan i #13071,men ingen är intresserad av själva diskussionen utan är bara ute efter att bråka.

https://www.flashback.org/sp55896393
Enda skälet till att jag la mig i diskussionen var att jag inte förstod själv. Inga onda avsikter där inte.

Under tiden som mod städade bort diskussionen om "elefanttestet" så förberedde jag en liten pedagogisk utläggning på ämnet som jag fortfarande tycker är on topic.

Här har vi en video där man ser sista människorna på månen åka därifrån:
https://www.youtube.com/watch?v=Obd_jTO66-0
Kikar på man tillhörande kommentarer så verkar alla rörande överens om att det var en kameraman som filmade. Typisk Kubrick-filmning!

Visst det går att förklara med att det var en fjärrstyrd kamera eller en programerad sekvens men det känns intuitivt som en ganska besvärlig grej att lyckas med. Helt klart en av många saker som sammantaget utlöser elefantism hos en konspirationstroende.

Tittar man på den längre versionen så verkar det inte lika imponerande längre:
https://www.youtube.com/watch?v=wFuKCB7L1WY&feature=youtu.be&t=30m45s

Faktum är att det är riktigt dåligt gjort. Och att man misslyckades totalt när man försökte göra samma film med apollo 15 och 16.

Samma sak med Neil armstrongs skor.
Här kan man klart och tydligt se att skorna inte stämmer med fotavtrycket på månen.

Det finns dock en väldigt enkel förklaring. Dom använde skoöverdrag med sula.

Om elefanttestet går ut på att man skall hitta tillräckligt många konstigheter för att bevisa att något inte stämmer, trots att man fått solklara bevis på att det stämmer för vart och ett. Då känns inte det testet som något relevant test för att avgöra om man landat på månen eller ej. Enbart för att avgöra intligensnivån på användaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in