2016-01-03, 09:36
Medlem
Muslimska Brödraskapets Faylaq al Sham lämnar Jaish al-Fatah:

Citat:
Aron Lund
‏@aronlund
#Syria's MB proxy Feilaq al-Sham splits from Jaish al-Fath, after the latter began to veer into hard jihadi rhetoric

Även salafijihadisterna i Jund al-Aqsa, som står närmare IS, har brutit med Jaish al-Fatah:

Citat:
Aron Lund ‏@aronlund 9 tim
With Jund al-Aqsa & Feilaq al-Sham out, Jaish al-Fath is:
- Ahrar al-Sham
- Nusra Front (AQ)
- Jaish al-Sunna
- Liwa al-Haqq
- Ajnad al-Sham

Faylaq al Sham lämnar Idlib och drar mot Aleppo:
Citat:
Ivan Sidorenko ‏@IvanSidorenko1 10 tim
#Syria #Idlib #Sham_Legion Faylaq Al-Sham In Idlib are withdrawing from Jaysh al Fateh and All Heading to #Aleppo.

Vill det sig väl, kan ryssarna utplåna MB-karavanen som nu ska förflyttas från Idlib till Aleppo.

Såg en uppgift att Faylaq al-Sham och Jund al-Aqsa slagit ihop sina påsar, men det låter minst sagt konstigt. De förra lämnar Jaish al-Fatah för att de är för radikala, medan de senare är missnöjda med att Jaish al-Fatah är för softa.

Citat:
۞ Syrian ✍Logician ۞
‏@ShamiReviver
#BREAKINGNEWS

Jund al-Aqsa, Faylaq al-Sham &
al-Muhajiroun wal-Ansar have all fully merged into a single entity by the name: "Jund-Allah"
Citera
2016-01-03, 10:01
Medlem
2big4yous avatar
Damascus: SAA just arrived to the town of Al-Bilaliyah. Operations to begin soon ✌🏼️
https://pbs.twimg.com/media/CXyFsAXUwAEjjqE.jpg:large

SAA & NDF clear the Hama-Salamiyah Road after seizing 11 villages from #Nusra & "moderate rebels" ahrar al-Sham
https://pbs.twimg.com/media/CXxQSC8UAAAW5s0.png

Aleppo‬, EasternAleppo‬ ‪‎SAA‬ & ‪Allies‬ Try to progress towards ‪Tedef‬ Controlled by ‪ISIS
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1665992127008539&id=14650 09143773506‬

Syria 24
Russian RUaf warplanes launched 11 air raid on the terrorist positions the city of Sheikh_Miskeen #Daraa
https://twitter.com/syria24english/status/683550792985387009
Senast redigerad av 2big4you 2016-01-03 kl. 10:15.
Citera
2016-01-03, 10:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Om att kratta manegen för sunnimuslimerna så att de ska kunna trivas i ett syrien utan is innebär att de ska särbehandlas just för att de är sunniter så ska de fetglömma det. Fullständigt vidrigt. Sunnielement som strövar efter en sunnitisk stat ska bekämpas med alla medel om det så ska ta 20 år innan lugnet inträder.

En klar majoritet av Syriens befolkning är sunniter så det är högst troligt att en framtida regering skall vara sunnitisk.
Som det är nu så styrs Syrien av en shiamuslimsk minoritet ( 10 % av befolkningen). Jag förstår att folket reser sig och säger ifrån när ett land styrs av en minoritet i 50 år.

Det finns ca 2 miljoner kurder i Syrien så det är inte troligt att Syrien styrs av kurder heller. Dock skall dessa minoriteter ha poster i en framtida regering.
Citera
2016-01-03, 11:28
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
En klar majoritet av Syriens befolkning är sunniter så det är högst troligt att en framtida regering skall vara sunnitisk.
Som det är nu så styrs Syrien av en shiamuslimsk minoritet ( 10 % av befolkningen). Jag förstår att folket reser sig och säger ifrån när ett land styrs av en minoritet i 50 år.

Det finns ca 2 miljoner kurder i Syrien så det är inte troligt att Syrien styrs av kurder heller. Dock skall dessa minoriteter ha poster i en framtida regering.

Det finns fler Kurder än 2 miljoner i Syrien, ca dubbla till 4 miljoner men till saken.

Kurderna vill inte styra Syrien, man vill ha en demokratisk Syrien annars ha en autonomi likt den i Irak och regera över sig själva.

Sista saken som är viktig att notera när det gäller Kurderna är att man inte vill separera sig från Syrien dvs dela upp Syrien utan fortsätta ingå i ett enat Syrien.

Det är som du säger, en minoritet ska inte regera om det är diktatur dock kan en minoritet få regera i ett demokratiskt system anser jag iaf.
Citera
2016-01-03, 11:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
Det finns fler Kurder än 2 miljoner i Syrien, ca dubbla till 4 miljoner men till saken.

Kurderna vill inte styra Syrien, man vill ha en demokratisk Syrien annars ha en autonomi likt den i Irak och regera över sig själva.

Sista saken som är viktig att notera när det gäller Kurderna är att man inte vill separera sig från Syrien dvs dela upp Syrien utan fortsätta ingå i ett enat Syrien.

Det är som du säger, en minoritet ska inte regera om det är diktatur dock kan en minoritet få regera i ett demokratiskt system anser jag iaf.

Tog del av denna länk och den säger att 2 miljoner av Syriens 23 miljoner är kurder..

http://www.landguiden.se/Lander/Asien/Syrien/Befolkning-Sprak
Citera
2016-01-03, 12:03
Bannlyst
Citat:
Om att kratta manegen för sunnimuslimerna så att de ska kunna trivas i ett syrien utan is innebär att de ska särbehandlas just för att de är sunniter så ska de fetglömma det. Fullständigt vidrigt. Sunnielement som strövar efter en sunnitisk stat ska bekämpas med alla medel om det så ska ta 20 år innan lugnet inträder.

Sunni eller shia? Det är viktigt att ha koll på vilken grupp man tillhör.. Dessa tre lastbilschaufförerna verkar inte ha en aning om vad de tillhör.. en mysig frågestund övergår snart i blodigt allvar när frågeställaren inte är nöjd med svaren..

http://www.liveleak.com/view?i=744_1377386471
Citera
2016-01-03, 12:11
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Tog del av denna länk och den säger att 2 miljoner av Syriens 23 miljoner är kurder..

http://www.landguiden.se/Lander/Asien/Syrien/Befolkning-Sprak

Det var bara en poängtering från min sida men det jag skrev för gällde styrande av Syrien och deras (Kurderna) hållning.

Antal Kurder i Syrien, finns några källor:
(FB) Konflikten i Syrien

Dagens Syrien har inte längre sin ca: 22 miljoner invånare.
12 miljoner är på flykt (juli 2015) och ca 5 miljoner dvs hälften av Svenska folket har flytt landet helt och hållet och lär vara många också som inte är registrerade som flytt plus alla som dödats under dessa 4-5 år.

http://www.svd.se/nastan-12-miljoner-syrier-pa-flykt

Bara "nyttig" info jag delar med mig nu o menar inget annat.
Citera
2016-01-03, 12:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
Det var bara en poängtering från min sida men det jag skrev för gällde styrande av Syrien och deras (Kurderna) hållning.

Antal Kurder i Syrien, finns några källor:
(FB) Konflikten i Syrien

Dagens Syrien har inte längre sin ca: 22 miljoner invånare.
12 miljoner är på flykt (juli 2015) och ca 5 miljoner dvs hälften av Svenska folket har flytt landet helt och hållet och lär vara många också som inte är registrerade som flytt plus alla som dödats under dessa 4-5 år.

http://www.svd.se/nastan-12-miljoner-syrier-pa-flykt

Bara "nyttig" info jag delar med mig nu o menar inget annat.

Din information förstärker bara att det är omöjligt att dagens Syrien består av 4 miljoner kurder..
Citera
2016-01-03, 12:39
Medlem
Citat:
Skiter i hokus-pokus människor som vill att religonen ska styra allt och alla.

Precis, politisk islam ska inte förekomma någonstans. Vill man ha det kan man flytta till något valfritt gulfland. Muslimska brödraskapet är bannlyst i halva Mena. Islamsitboten Xelious drägglar efter en tillbakagång med ett par hundra år i utvecklingen.
Citera
2016-01-03, 12:42
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Din information förstärker bara att det är omöjligt att dagens Syrien består av 4 miljoner kurder..

I och med rensning av befolkningen av Syrien är det självklart mindre. Dock aldrig att den har halverats/reducerats från 4 till 2 dvs 50% mindre.

Dock så skrev du även 23 miljoner i totalen medans den siffran var innan den utvidgade kriget i Syrien.

Kurderna utgjorde ca: 13 % av Syriens befolkning om man räknar på 3 miljoner på hela 23 miljoner.

Och då räknar vi mellan dina 2 till mina 4.

Låt säga att 50% av Kurderna inte finns idag dvs 2 miljoner som du skrev och Syriska befolkningen har reducerats totalt sett med officiella registrerade internationella uppgifter med hela 7.6 miljoner vilket får oss att hamna på en siffra på 15.4 miljoner att Syrien har i befolkning.

2 miljoner kurder av 15.4 är då 13 % igen (ingen slump att vi får samma procent)
Och den här sista raden var till Xelious

Vart är din källa till 4% jag har väntat sedan februari 2015 tror jag.

Om Kurderna utgör 4% sedan du har sagt det betyder det då att det är bara ynka 900.000 kurder i hela Syrier vilket låter helt befängt och säkert av den anledningen du aldrig anger källa på ditt påstående.
Men visst, är Kurderna i Syrien så mäktiga att Turkiet ser kurderna i Syrien så stort hot med sina 900.000 inklusive barn och äldre att hela deras utrikespolitik är baserat på Kurdiska rädslan och deras milda hållning till ISIS och vilja till risker med västvärlden med sin behandling mot Kurder i Syrien och dom i Syrien är den mest framgångsrika kraften mot ISIS samtidigt som man är en minoritet utan statligt finansierade och äger lika stor yta som Assad regimer fast i norra Syrien?

Imponerande i mina ögon för att vara 900.000 enligt dig.
Senast redigerad av tigersaid86 2016-01-03 kl. 13:01.
Citera
2016-01-03, 14:26
Medlem
2big4yous avatar
Citat:

Det kommer nog inte bli enkelt.
Ryssland har förmodligen kommit till Syrien och stannar nog för en lång tid framöver och vad jag förstår står BRICS nationerna på Assad´s sida och som grädde på moset har både Ryssland och Kina har vetorätt i säkerhetsrådet.
Och vad händer med Shiamuslimerna,kurderna,kristna mfl om det blir en Sunnitisk regering?
Inte för jag tror det är troligt men en uppdelning av landet tror jag personligen skulle vara det bäst för det framtida säkerhetsläget.
Shia,kristna mfl i den västra,syd och nordvästra delen,kurdiskt självstyre i Norr och den centrala och östra/sydöstra delen Sunnitisk och allt med övervakning från FN styrkor,ryska och från US/UK/FR.
Senast redigerad av 2big4you 2016-01-03 kl. 14:50.
Citera
2016-01-03, 14:42
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Ingenstans i min text skriver jag att daesh saknar stöd hos sunnimuslimer. Ingenstans skriver jag att jag inte känner till det faktum att civilbefolkningen levt under inbördeskrig. Ingenstans har jag förnekat det intrikata lapptäcke av religiösa och etniska grupperingar som ryms i de två staterna Syrien och Irak. Det är halmgubbar av bibliska mått du bygger upp. Det som rätteligen hävdas från många håll är att daesh erbjuder före detta förtryckta sunnimuslimer en känsla av återtagen stolthet, och att många sunnimuslimer faktiskt sätter (eller satt) sitt hopp till att de med sina hårdföra metoder kan tillvarata sunnimuslimers rättigheter mot shiamiliser, statligt förtryck etc. Därifrån är det du som gör en ogrundad och felaktig förlängning och vill låta påskina att detta lett till ekonomisk framgång och ökad säkerhet, när facit är ett land med söndertrasad ekonomi och 250,000 döda människor, och en civilbefolkning i daeshkontrollerade områden livrädda för att varje dag bli utsatta för en summarisk rättegång eller ett flyganfall.

Vi har då äntligen nått fram till ursprungsfrågan:

Kan du styrka att levnadsstandarden för befolkningen under daesh styre uppnått högre levnadsstandard, säkerhet och sysselsättning.

Ingen av de källor du anger svarar på denna fråga. Att Loretta Napoleoni skriver en bok som får beröm av Noam Chomsky har precis ingenting att göra med det du påstår.

Svaret har med all önskvärd tydlighet besvarats av dig själv genom att låtsas att jag frågade om helt andra saker (lever befolkningen i Syrien i ett inbördeskrig).

Återkom gärna med svar i sakfrågan. Ytterligare ovidkommande självklarheter som att nämna att Syrien befinner sig i inbördeskrig, att fåglar flyger och att krig är dumt är dock ovidkommande och utgör fortfarande inte svar på frågan.
Du är oförmögen att kontextualisera sunnimuslimernas situation, vilket är därför du inte lyckas förstå min text. Jag har i fler än tre inlägg upprepat att sunnimuslimer har levt i svåra förhållanden, speciellt i Syrien, och när IS kommer och arbetar med välfärd ökas levnadsstandarden i säkerhet, utbildning och basala förnödenheter.När detta tillkommer en befolkning som har levt i misär och under hot tolkar jag det som att levnadsstandarden har förbättrats, även om det kan vara en subjektiv upplevelse för befolkningen.

Jag har nämnt fler källor än jag behöver och referat till prominenta statsvetare. Du väljer att avvisa eller godkänna det. Mer tid tänker jag inte ödsla på det. Uppenbarligen spelar det ingen roll hur än man förklarar det för dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in