Citat:
Ursprungligen postat av
Burnham
Går i tankar att köpa mig mitt första par kvalitetsskor men är väldigt osäker på var jag bör börja. Jag kan grunden för skovård (skoblock, puts etc) men vilka skor jag bör införskaffa är något som jag är ytterst osäker på. Mitt största problem är det ekonomiska då jag har väldigt begränsat med pengar men jag är villig att lägga ner alla mina pengar på att investera i ett bra par skor. De märkena jag har kollat på hittills är Crockett & jones, Loake (1880-serien), Carmina, Yanko, Church's, Tricker's, Johnston & Murphy och Allen Edmond's. Priserna på dessa varierar och då förväntar jag mig även att kvaliten bör variera. Efter att ha kollat runt här verkar det som att de flesta köper Crockett & jones men vissa verkar även ha Carmina och Loake. Min egna reflektion kring kvalite och huruvida jag ska köpa ett par billigare kvalitetsskor (Loake, Yanko, J&M) eller ett par dyrare (crockett & jones, Carmina, Church's), så tror jag nog att det helt klart är mer värt att köpa ett par dyrare som håller längre men å andra sidan så kanske det inte är särskilt bra att ens första inköp av kvalitetsskor ska vara i den högre prisklassen då man fortfarande håller på att lära sig grunderna av skovård och dyl. Det andra jag går och tänker på är vilken sorts sko det ska vara dvs om det ska vara brogue, halvbrouge, oxford, derby, monkstraps etc, vad passar som första skon? Färgen på skorna ska vara brun. Vad tycker ni? Ett par dyrare kvalitetsskor eller ett par billigare? Monkstraps, brogues eller något annat? Tack på förhand.
Yanko ligger bra till kvalitetsmässigt kontra pris. Crockett & Jones är fina skor, men lite dyrare. Church's tycker jag är överprissatta. Carmina är ungefär som samma liga som C&J, men lite billigare.
Loake håller inte samma nivå som ovan (utom kanske Church's då), men ligger kring samma pris som Loake. Det är inte helt enkelt att hitta ett par skor som passar i början, så beroende på var du bor så kan det vara bra att köpa lokalt först så att du får testa passformen. Bor du i Stockholm kan du titta in till SkoAb och testa Carmina, men då är det lika bra att testa Bonafé när du ändå är där - högre kvalitet till nästan samma pris.
Så lokalt: Loake eller C&J - något som du tycker passar. Stockholm: Bonafé eller Carmina. Nätet: Yanko.
Att början med bruna skor är bra! Ta gärna en mörkbrun variant, det är flexibelt. Ett par dubbelmunkar eller halvbroggar är en god början. Huvudsaken är att du trivs med dem. Är du osäker kommer du inte använda dem så mycket, och skor är till för att användas!
Det är lite svårt att ge exempel på en bra sko att börja med eftersom vi inte vet hur dina fötter är, och eftersom formen varierar är det bra att prova sig fram!