Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.Keke
Nu har jag samlat på mig en del skor under veckan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.Keke
Annars får jag besöka Larssons igen och köpa ett par Islay
Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.Keke
Ruggigt bra kvalitet! Klämde och kände ganska länge på ett par häromdagen.
Funderar på att inhandla ett par själv
Trevlig liten samling det där. Bra start!
Ett varningens ord är dock på sin plats: ta det lite lugnt. Det är aldrig en bra idé att köpa upp en hel skogarderob i den takt du verkar göra. Det är nämligen alltid så att du kommer utveckla din smak markant under din första tid som kvalitetsskoentusiast. Och då kommer med största sannolikhet många av de snabbköpta skorna hamna i onåd... I'm just saying.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kopparstaden
Jag tycker du ska ta den som du gillar mest. Förstår inte varför det skulle passa bättre med mocka på en oxford än en derby? Mocka är ju ett material för vardagssko och det är väl precis det en derbykänga är? I min värld är det ingen skillnad på grain, mocka eller läderskaft mer än olika utseenden.
Ja, det är ju tämligen självklart. Det tipset behöver du inte ge mig, Koppar.
Men det är inte heller där skon klämmer (!!!). Istället är det så att jag varit helt och fast övertygad om att grain/doak är den optimala varianten av Galway sedan rätt länge. Problemet är nu att jag alltmer även fått upp ögonen för mink suede-varianten. Och då vänder jag mig, precis som många gånger tidigare, till er för att få hjälp med att hitta lite utslagsgivande argument för eller emot de olika varianterna. Se det mer som ett steg i min beslutsprocess, ett slags remissförfrågan.
Att jag anser att mocka/läder passar i allmänhet passar bättre på en bal-boot är att jag nog oftast sett den varianten på just den typen av känga och därmed associerar denna kombination till just balmorals. Från mins sida är det egentligen inget intellektuellt övervägande över vilka material som i mer eller mindre formellt hänseende passar ihop eller inte. Snarare är det en rent estetisk åsikt. Med det sagt måste jag ändå säga att jag anser att grain i princip är mindre formellt än mocka.
Jaja, funderandet får helt enkelt gå vidare.