2013-10-03, 08:11
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Keke
Ruggigt bra kvalitet! Klämde och kände ganska länge på ett par häromdagen. Funderar på att inhandla ett par själv

Ruggigt och ruggigt. Det är väl inget större fel på dem men enligt mig är de rätt trista och dessutom av kvalitet som man kan förvänta sig men inte mer.
Citera
2013-10-03, 08:14
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Nu har jag samlat på mig en del skor under veckan.

Citat:
Annars får jag besöka Larssons igen och köpa ett par Islay

Citat:
Ruggigt bra kvalitet! Klämde och kände ganska länge på ett par häromdagen. Funderar på att inhandla ett par själv

Trevlig liten samling det där. Bra start!
Ett varningens ord är dock på sin plats: ta det lite lugnt. Det är aldrig en bra idé att köpa upp en hel skogarderob i den takt du verkar göra. Det är nämligen alltid så att du kommer utveckla din smak markant under din första tid som kvalitetsskoentusiast. Och då kommer med största sannolikhet många av de snabbköpta skorna hamna i onåd... I'm just saying.

Citat:
Ursprungligen postat av Kopparstaden
Jag tycker du ska ta den som du gillar mest. Förstår inte varför det skulle passa bättre med mocka på en oxford än en derby? Mocka är ju ett material för vardagssko och det är väl precis det en derbykänga är? I min värld är det ingen skillnad på grain, mocka eller läderskaft mer än olika utseenden.

Ja, det är ju tämligen självklart. Det tipset behöver du inte ge mig, Koppar.

Men det är inte heller där skon klämmer (!!!). Istället är det så att jag varit helt och fast övertygad om att grain/doak är den optimala varianten av Galway sedan rätt länge. Problemet är nu att jag alltmer även fått upp ögonen för mink suede-varianten. Och då vänder jag mig, precis som många gånger tidigare, till er för att få hjälp med att hitta lite utslagsgivande argument för eller emot de olika varianterna. Se det mer som ett steg i min beslutsprocess, ett slags remissförfrågan.

Att jag anser att mocka/läder passar i allmänhet passar bättre på en bal-boot är att jag nog oftast sett den varianten på just den typen av känga och därmed associerar denna kombination till just balmorals. Från mins sida är det egentligen inget intellektuellt övervägande över vilka material som i mer eller mindre formellt hänseende passar ihop eller inte. Snarare är det en rent estetisk åsikt. Med det sagt måste jag ändå säga att jag anser att grain i princip är mindre formellt än mocka.

Jaja, funderandet får helt enkelt gå vidare.
Senast redigerad av hoodog 2013-10-03 kl. 08:18.
Citera
2013-10-03, 08:27
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Ett varningens ord är dock på sin plats: ta det lite lugnt. Det är aldrig en bra idé att köpa upp en hel skogarderob i den takt du verkar göra. Det är nämligen alltid så att du kommer utveckla din smak markant under din första tid som kvalitetsskoentusiast. Och då kommer med största sannolikhet många av de snabbköpta skorna hamna i onåd... I'm just saying.

Vi minns alla aodimps köporgier av limmade kostymer och liknande. Underhållande att vara med om, men det var lite synd om honom med tanke på hur mycket pengar han lade ner jämfört med vad han fick ut av det.
Citera
2013-10-03, 08:29
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Man tackar!

Jag ser verkligen fram emot artikeln på bloggen sen.

Jag har en rizzo-känga från förra säsongen som får hoppa in när det är som slaskigast och äckligast väder. Vistas dock endast i stadsmiljö så räknar iskallt med att klara mig med Northcote, Grasmere och Rizzon nån gång ibland. Annars får jag besöka Larssons igen och köpa ett par Islay från C&J

för övrigt nån som har erfarenheter av galoscher, har fått intrycket att det egentligen bara är skit.?

Swims galoscher tycker jag är helt ok, däremot har man förstått att kvaliteten är rätt ojämn på dem så med lite tur undviker du ett måndagsexemplar.
Citera
2013-10-03, 08:33
Medlem
Spodes avatar
Var handlar man Carmina bäst (via internet)? Är det SkoAB?

Är lite sugen på dessa...
http://www.skoaktiebolaget.se/news/carmina-80249-tanned-grained-calf
Citera
2013-10-03, 09:46
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Ruggigt och ruggigt. Det är väl inget större fel på dem men enligt mig är de rätt trista och dessutom av kvalitet som man kan förvänta sig men inte mer.

Kvaliteten är grym. Men jag håller med om att de är trista! Finns roligare skor för 4lusingar
Citera
2013-10-03, 09:50
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Ett varningens ord är dock på sin plats: ta det lite lugnt. Det är aldrig en bra idé att köpa upp en hel skogarderob i den takt du verkar göra. Det är nämligen alltid så att du kommer utveckla din smak markant under din första tid som kvalitetsskoentusiast. Och då kommer med största sannolikhet många av de snabbköpta skorna hamna i onåd... I'm just sayin.

Tack! Jag har lagt vantarna på 6 par på ca en vecka. Bara crockett&jones grenville 2 var impulsivt köp. De andra hade jag suktat efter ett tag. Tack för rådet!
Citera
2013-10-03, 11:31
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Vi minns alla aodimps köporgier av limmade kostymer och liknande. Underhållande att vara med om, men det var lite synd om honom med tanke på hur mycket pengar han lade ner jämfört med vad han fick ut av det.
Å andra sidan verkar aodimp 2.0 ha läst på betydligt bättre. Ettan köpte om jag inte missminner mig ett par svarta dubbelmunkar från tiger..

Mr.Keke: Hur ser din garderob ut i övrigt?
Citera
2013-10-03, 12:25
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Å andra sidan verkar aodimp 2.0 ha läst på betydligt bättre. Ettan köpte om jag inte missminner mig ett par svarta dubbelmunkar från tiger..

Mr.Keke: Hur ser din garderob ut i övrigt?

Skjorta/chinos alt. Med pullover eller rugbytröja. Är det fint nog?
Citera
2013-10-03, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av implict
Hur bra kvalité har skorna från R.M Williams?

Väldigt tacksam för svar.

Väldigt bra kvalitet på R.M. Williams. Har själv ett par Gardener i Greasy Kip men är dock osäker på hur pass bra de klarar vintern.

Någon som har erfarenhet av liknande modeller som vinterskor?
Citera
2013-10-03, 14:07
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Skjorta/chinos alt. Med pullover eller rugbytröja. Är det fint nog?
Låter som det är dags att ta steget till kavajer
Citera
2013-10-03, 14:22
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Låter som det är dags att ta steget till kavajer

Visst har jag en del kavajer i garderoben. Men det är lite overkill på min arbetsplats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in