2015-12-23, 00:31
Medlem
Finkelstruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dazzleg
Det är absolut inga problem att sluta, 95% sitter i huvudet, resterande 5% kan upplevas som seghet och allmänt slö samt ev. kli i hals.

Keep it up.

Edit: 11 dygn här.

Tackar för uppmuntran och grattis till 11 avklarade dygn!

Inne på en bit över två dygn nu.
Idag har jag börjat känna abstinensen "på riktigt". Lättirriterad och rätt nedstämd, kunde känna suget i hela kroppen på något sätt.

Nu när jag suttit vid datorn ikväll får jag konstant instinkten att leta efter dosan och ta en prilla, då det är en sån inpräntad vana med snus vid datorn. Lika snabbt som man börjar titta efter den kommer man på att man slutat och får ge upp den tanken.

Nåväl, imorgon når man de omtalade 3 dygnen...
Citera
2015-12-26, 06:03
Medlem
Dullwuts avatar
Hejsan på er allihopa igen

Har inte skrivit här i tråden på ett bra tag, men ville bara checka in och säga att jag fortfarande är nikotinfri

Minns inte exakt vilket datum jag slutade på, men om några dagar så har jag varit fri från nikotinet i 6 månader! Känner mig grymt stolt över att jag klarat mig så här långt!

Jag har kommit så pass långt att det skulle kännas så otroligt onödigt att börja igen. Snus och cigg är inte en del av min vardag längre, och jag tänker väldigt sällan på det. Om det fortsätter på detta spår så ska det nog inte vara så svårt att förbli nikotinfri i resten av livet

Lycka till allihopa! Om jag lyckades med det så kan ni också göra det!!
Citera
2015-12-26, 11:34
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dullwut
Hejsan på er allihopa igen

Har inte skrivit här i tråden på ett bra tag, men ville bara checka in och säga att jag fortfarande är nikotinfri

Minns inte exakt vilket datum jag slutade på, men om några dagar så har jag varit fri från nikotinet i 6 månader! Känner mig grymt stolt över att jag klarat mig så här långt!

Jag har kommit så pass långt att det skulle kännas så otroligt onödigt att börja igen. Snus och cigg är inte en del av min vardag längre, och jag tänker väldigt sällan på det. Om det fortsätter på detta spår så ska det nog inte vara så svårt att förbli nikotinfri i resten av livet

Lycka till allihopa! Om jag lyckades med det så kan ni också göra det!!
Grattis, vad härligt Jag har gått in på min 20:e fria månad, så vi är många "hopplösa" fall som inte alls var hopplösa Med rätt tänk kan alla lyckas!
Citera
2015-12-26, 13:09
Medlem
Hogdals avatar
Finns det någon av er som lyckas hålla snusandet till festande, eller vid andra tidpunkter typ tentaplugg eller gå igenom en jobbig rapport eller har en tuff deadline på jobbet? Jag själv snusar nämligen så, när jag dricker öl i lite större mängd, säg 1-2 ggr per månad, och får då i mig kanske 4 snus. Vid tankekrävande uppgifter kan jag också ta en snus, kanske 2-3 per dag under 4-5 dagars tid eller så. Har inte vippat över till att vardagssnusa men känner ibland suget.

OBS, har alltså aldrig heltidssnusat någonsin, vilket kanske är en viktig skillnad från er andra. Är inte alls orolig över hälsorisker med mitt snusande, men tycker också det är onödigt att vardagssnusa, då de speciella snus-momenten då försvinner och det blir en slentriangrej.
Citera
2015-12-26, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Finns det någon av er som lyckas hålla snusandet till festande, eller vid andra tidpunkter typ tentaplugg eller gå igenom en jobbig rapport eller har en tuff deadline på jobbet? Jag själv snusar nämligen så, när jag dricker öl i lite större mängd, säg 1-2 ggr per månad, och får då i mig kanske 4 snus. Vid tankekrävande uppgifter kan jag också ta en snus, kanske 2-3 per dag under 4-5 dagars tid eller så. Har inte vippat över till att vardagssnusa men känner ibland suget.

OBS, har alltså aldrig heltidssnusat någonsin, vilket kanske är en viktig skillnad från er andra. Är inte alls orolig över hälsorisker med mitt snusande, men tycker också det är onödigt att vardagssnusa, då de speciella snus-momenten då försvinner och det blir en slentriangrej.

Jag började med festsnusen, den satt fint till ölen. Sen kom helgsnusen, därefter vardags eftermatensnusen. Lyckades hålla varje steg ett bra tag. Nu är jag på reset, tredje dagen snusfri. Vill mest se hur svårt det är att sluta och avvänja mig lite, tar säkert upp det igen.
Citera
2015-12-28, 17:45
Medlem
Finkelstruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Finns det någon av er som lyckas hålla snusandet till festande, eller vid andra tidpunkter typ tentaplugg eller gå igenom en jobbig rapport eller har en tuff deadline på jobbet?

Jag lyckades med detta ganska länge, snusade bara på jobbet (bara då jag var extra trött) och höll mig undan det helt å hållet hemma. Har man god självdisciplin så går det säkert utmärkt att sköta detta. Gillar dock snus så pass mycket att man började lägga till några extra vanor i vardagen där man hade snus, för mig var det långpromenader med en prilla inne eller när jag spelade spel med polare.

Gick jäkligt bra under en lång period dock, så visst är det möjligt.

Är förövrigt inne på min åttonde snusfria dag. Den direkta abstinensen är väl borta men suget finns onekligen kvar.
Citera
2015-12-30, 20:55
Medlem
Har nu varit snusfri i exakt en vecka! Känns otroligt bra och även om det kommer ett rejält sug ibland så lyckas man styra undan rösterna som säger åt en att "nae åk och köp snus så mår du bra".. Var dock riktigt nära ett återfall efter ca 3 dagar, körde ända till affären för att köpa men vände innanför affärsdörren och åkte hem igen Har snusat i ca 4 år och slutade cold turkey, lättast så känns det som och slippa allt trams med plåster och annan skit

Mina humörssvängningar har till stor del försvunnit som jag hade när jag snusade och det känns underbart att bara slippa tänka på det hela tiden, även mer morgonpigg nu
Citera
2016-01-01, 16:01
Medlem
Spider-Girls avatar
Kliver in i det nya året, på min 20e månad som snusfri. Önskar er alla detsamma
Citera
2016-01-01, 22:12
Medlem
Vad är dem största fördelarna med att sluta snusa? kan inte tänka mig att se på film , sport , spela utan snus....mer ekonomiska delen jag har funderat över.
Citera
2016-01-01, 22:46
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av promannen
Vad är dem största fördelarna med att sluta snusa? kan inte tänka mig att se på film , sport , spela utan snus....mer ekonomiska delen jag har funderat över.
Nä för snuset gör en oförmögen att njuta av saker utan extra stimuli. Man är en konstant otillfredsställd människa. Men jag kan glädja dig med att den förmågan kommer tillbaka. Jag går på fotboll, bio, konserter etc utan prilla under läppen och saknar den inte ett smack. (Tidigare nikotinslav i 25 år, 1,5 dosor om dagen)
Pengarna är den fördel jag tänker minst på faktiskt, den bättre livskvaliteten är en större fördel, men det var ju synd att jag hann slänga bort typ en halv miljon på värdelöst nikotin innan jag fattade.
Citera
2016-01-02, 16:10
Medlem
Kryzeks avatar
Tog "sista" snusen på nyårsafton runt 01:00. Får se hur länge detta håller, känner dock att jag verkligen bör sluta snart. Har snusat i ca 8 år, en dosa räcker ca 2 dagar. Jag vill sluta för att spara pengar samt undvika de negativa hälsoeffekter som snuset möjligen kan ge.

Just nu sitter jag bara och tänker på hur mycket jag saknar snuset...på promenaden, i bilen påvägen hem från jobbet, framför en bra film osv. Sjukt att man skulle bli såhär beroende av små påsar med växtmaterial i.

Kör nu nikotinfria snus av märket Zeroberg vilket jag tycker ger lite lindring av abstinensen.

Ni som varit nikotinfria längre tid: hur lång tid tog det innan ni blev "normala" igen och inte krävde snus för att uppskatta saker och ting?
Citera
2016-01-02, 16:25
Medlem
wotoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemwalker
Liten uppdatering, plåsterna är borta. Har inte snusat ett smack sedan plåsterna sattes på, och inget efter heller.

Har väl börjat ställa om huvudet om man känner något sug att snus är äckligt och nikotin e skit. Man får göra lite "jag kan flyga jag e inte rädd" så försvinner snustankarna.

Har även blivit erbjuden men tackat nej.
Enklast är att inte läsa om eller tänka på snus för då kommer ett litet sug. Men snus är äckligt och det vill man inte syssla med längre.

Lycka till alla.

Hur går det för dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in