Ett tips till ni som håller på att lägga av. Använd bara ersättningssnus (typ Onico) i nödfall och låt det inte bli en ersättning. Steget att gå tillbaka till vanligt snus är fan så mycket mindre om man snusar Onico än inte snusar allls. Man kommer liksom aldrig ur "snustänket" på Onico och det var så jag trillade tillbaka förra gången.
Denna gång (nu snart 3 mån utan) klarar jag det, jag är 100% säker. Jag är ytterst sällan ens det minsta sugen på snus längre. Kroppen sa ifrån helt enkelt och nu efter jag slutat mår jag 100x bättre än jag gjort på länge.
Citat:
Ursprungligen postat av
jonesy.
Bra skrivit och håller med till fullo,suget finns alltid där, eller så är det högst individuellt?
Har väl snusat ca 20 år, höll upp i ett år men föll tillbaka nu för 3 veckor sen, and that's that.
Snusat i 15 år och dom tidigare gångerna jag lagt av har suget funnits där. Nu har jag lärt mig bemästra det och insett att det till 99% sitter i tankarna - vilka man kan lära sig att kontrollera.
För mig handlade det också om att den sista tiden då jag snusade så insåg jag att den stress/ångest/oro jag led av till stora delar berodde på snus. Varje snus jag lade in ledde till ökat stresspåslag och så har det säkerligen varit hela tiden bara det att jag inte tänkt på det. Nu när jag började reflektera över det kopplade hjärnan ihop snus med något negativt och nu efter att jag slutat är jag inte det minsta sugen. Kanske lite någon gång ibland efter man ätit som går över snabbt, men inte annars. Inte ens när jag är full faktiskt, vilket var min stora farhåga nu då jag är ute i svängen någon gång i veckan.