2015-12-30, 20:25
Medlem
Sagacitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Det är väl snarare så att om den som gav sig på Johan låtit honom vara hade Johan levt idag?

Varför skuldbelägga hans mamma? Ingen vet om Johan verkligen hade aktat sig hur varnad han än blivit och ingen vet om han isf hade blivit utsatt för något han själv inte kunnat freda sig ifrån, hur försiktig han än varit.

Ingen kan säkert veta något, men i ljuset av vad som blivit känt om Johans karaktär och hans omvittnat goda förhållande till sin mamma, är det knappast sannolikt att Johan frivilligt hade följt med Andersson, om han i tid hade blivit varnad eller rentav förbjuden att göra så.

När du nämner möjligheten att Johan inte skulle ha kunnat freda sig, även om han hade blivit varnad och därför varit än försiktigare än vanligtvis, måste väl i en sådan situation förutsättas att Andersson skulle ha blivit tvungen att föra bort Johan med våld.

Någon större risk för att så skulle ha kunnat ske kan jag inte se, med tanke på det stora antal i Bosvedjan boende personer som rörde sig där. Så nej, du har rätt – vi kan inte säkert veta något, men vi kan rimligtvis anta vad som är mer eller mindre sannolikt i Johans fall, eller hur?

Jag har konstaterat att Johan sannolikt hade varit vid liv i dag om han i tid hade varnats för Andersson, och den uppfattningen håller jag fast vid. Även om det vore fel att påtala detta för Johans föräldrar, tycker jag inte att mitt inlägg är olämpligt i ett forum som detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Jag tycker att LA:s beteende både före och efter Johans försvinnande är både irrationellt och märkligt. Varför exploaterade han sig som han gjorde i Bosvedjan om han gjort upp en plan att ta Johan? Och sen fortsätter han att förfölja Anna-Clara EFTER försvinnandet när han dessutom gick i ständiga förhör hos polisen? Mycket märkligt beteende. Och riskfyllt också för den delen.

Att Andersson före och efter tiden för Johans försvinnande inte mådde särskilt bra har ju blivit tydligt, och den som inte mår bra kan ju lätt bete sig irrationellt utan att vidare fundera över konsekvenserna. Det kanske talar för att gärningen inte var planerad, utan att Johans försvinnande från början var en kidnappning som urartade?

Vad som däremot stör mig enormt, är att Andersson från första dagen och än i dag bestämt förnekar att han har befunnit sig i Bosvedjan sedan han flyttade därifrån. Vem försöker han lura? Även detta beteende är ytterst märkligt, eftersom Andersson hela tiden har varit väl medveten om att han av flera personer har blivit sedd i området.
Senast redigerad av Sagacity 2015-12-30 kl. 20:28.
Citera
2015-12-31, 16:48
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagacity
Ingen kan säkert veta något, men i ljuset av vad som blivit känt om Johans karaktär och hans omvittnat goda förhållande till sin mamma, är det knappast sannolikt att Johan frivilligt hade följt med Andersson, om han i tid hade blivit varnad eller rentav förbjuden att göra så.

När du nämner möjligheten att Johan inte skulle ha kunnat freda sig, även om han hade blivit varnad och därför varit än försiktigare än vanligtvis, måste väl i en sådan situation förutsättas att Andersson skulle ha blivit tvungen att föra bort Johan med våld.

Någon större risk för att så skulle ha kunnat ske kan jag inte se, med tanke på det stora antal i Bosvedjan boende personer som rörde sig där. Så nej, du har rätt – vi kan inte säkert veta något, men vi kan rimligtvis anta vad som är mer eller mindre sannolikt i Johans fall, eller hur?

Jag har konstaterat att Johan sannolikt hade varit vid liv i dag om han i tid hade varnats för Andersson
, och den uppfattningen håller jag fast vid. Även om det vore fel att påtala detta för Johans föräldrar, tycker jag inte att mitt inlägg är olämpligt i ett forum som detta.

Att Andersson före och efter tiden för Johans försvinnande inte mådde särskilt bra har ju blivit tydligt, och den som inte mår bra kan ju lätt bete sig irrationellt utan att vidare fundera över konsekvenserna. Det kanske talar för att gärningen inte var planerad, utan att Johans försvinnande från början var en kidnappning som urartade?

Vad som däremot stör mig enormt, är att Andersson från första dagen och än i dag bestämt förnekar att han har befunnit sig i Bosvedjan sedan han flyttade därifrån. Vem försöker han lura? Även detta beteende är ytterst märkligt, eftersom Andersson hela tiden har varit väl medveten om att han av flera personer har blivit sedd i området.

Nej ingen av oss vet vad som hänt om Johan blivit förbjuden att ha något med en viss person att göra; det är inte alltid barn gör som de blir tillsagda. Ibland gör de tom tvärtemot.

Ingen vet heller hur en situation hade kunnat eskalera med våld.

Du gör antagandet att Johan varit vid liv om han blivit varnad. Inget annat. Sen kan man också anta att Johans föräldrar läser vad som skrivs om deras son och försvinnandet. Riktar du här på Flashback anklagelser mot hans mamma får hon säkert ta del av det.

LA:s förnekande av närvaron i Bosvedjan kanske ingår i en försvarsmekanism?
Citera
2015-12-31, 18:02
Medlem
Crime-boys avatar

Citat:

Vad som däremot stör mig enormt, är att Andersson från första dagen och än i dag bestämt förnekar att han har befunnit sig i Bosvedjan sedan han flyttade därifrån. Vem försöker han lura? Även detta beteende är ytterst märkligt, eftersom Andersson hela tiden har varit väl medveten om att han av flera personer har blivit sedd i område
t.[/quote]

Han förnekade ju allt. Dessutom genomled han två rättegångar med ovisst domslut. Gång på gång har fallet rivits upp av olika orsaker. Senast var det mytomanen. Dessförinnan Quick. Och han förnekar fortfarande all inblandning i Johans försvinnande. Vad är han gjord av? Hur orkar han?
Citera
2015-12-31, 18:25
Medlem
Troians avatar
Citat:
LA:s förnekande av närvaron i Bosvedjan kanske ingår i en försvarsmekanism?

Är hans plan att neka till att ha med försvinnandet att göra, och han tror att det kommer räcka, finns det ju inte mycket anledning att trassla in sig i lögner om varför han var i Bosvedjan etc.. Enklare då att förneka allt.

Åh, vad jag önskar att LA kunde berätta hur det verkligen gått till, och var Johan finns.
Citera
2015-12-31, 19:39
Medlem
Sagacitys avatar
Citat:
Han förnekade ju allt. Dessutom genomled han två rättegångar med ovisst domslut. Gång på gång har fallet rivits upp av olika orsaker. Senast var det mytomanen. Dessförinnan Quick. Och han förnekar fortfarande all inblandning i Johans försvinnande. Vad är han gjord av? Hur orkar han?

Att Andersson av så många inblandade betraktas som Johans baneman borde för länge sedan ha fått honom att se att han har allt att vinna på att erkänna sitt brott, och allt att förlora på den förnekelse han har levt i ända sedan han begick gärningen.

Han kanske inte står ut med tanken på att bli »mördaren» med sonen, barnbarnen och syskonen, även om resten av Sverige redan »vet» att Andersson är inblandad? Min uppfattning är att hans närmaste krets alltid har varit övertygade om hans oskuld.

Citat:
Nej ingen av oss vet vad som hänt om Johan blivit förbjuden att ha något med en viss person att göra; det är inte alltid barn gör som de blir tillsagda. Ibland gör de tom tvärtemot.

Som känt är utrymmet för möjligheter är i nästan alla sammanhang stort, men om du hade läst mitt förra inlägg hade du sett att jag aldrig skrev att Johan med säkerhet skulle ha levt i dag om han hade blivit varnad i god tid, utan att så bara är vad jag tror. Denna min teori har jag baserat på min uppfattning om Johan var en försiktig och skötsam gosse, som inte gjorde sig känd för att ta några risker.

Jag har förstår mycket väl att det sannolikt skulle kännas smärtsamt för Johans anhöriga att behöva inse att han möjligen skulle ha kunnat räddas om han själv hade varit medveten om att Andersson utgjorde ett potentiellt hot, och det är möjligt att jag uttryckte mig något drastiskt och inte heller särskilt konstruktivt när jag skrev mitt förra inlägg, vilket jag i så fall beklagar. Johan är uppenbarligen inte längre i livet, och det som har gjorts kan ju inte göras ogjort.

Ändå tycker jag att du överdramatiserar när du hävdar att jag har anklagat Johans mamma för att vara ansvarig för sin sons öde. Även om Johans mamma fick utstå Anderssons hotelser flera gånger, kunde hon ju omöjligen säkert veta vad han var kapabel till. Hur som helst anser jag trots allt att Johan i tid borde ha medvetandegjorts om att Andersson utgjorde ett potentiellt hot.
Citera
2016-01-01, 22:48
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Jag har konstaterat att Johan sannolikt hade varit vid liv i dag om han i tid hade varnats för Andersson, och den uppfattningen håller jag fast vid. Även om det vore fel att påtala detta för Johans föräldrar, tycker jag inte att mitt inlägg är olämpligt i ett forum som detta.

Citat:
Som känt är utrymmet för möjligheter är i nästan alla sammanhang stort, men om du hade läst mitt förra inlägg hade du sett att jag aldrig skrev att Johan med säkerhet skulle ha levt i dag om han hade blivit varnad i god tid, utan att så bara är vad jag tror. Denna min teori har jag baserat på min uppfattning om Johan var en försiktig och skötsam gosse, som inte gjorde sig känd för att ta några risker.

* * *

Ändå tycker jag att du överdramatiserar när du hävdar att jag har anklagat Johans mamma för att vara ansvarig för sin sons öde. Även om Johans mamma fick utstå Anderssons hotelser flera gånger, kunde hon ju omöjligen säkert veta vad han var kapabel till. Hur som helst anser jag trots allt att Johan i tid borde ha medvetandegjorts om att Andersson utgjorde ett potentiellt hot.

Jag dramatiserar inte, däremot vinglar du mellan att "konstatera" och att "tro", det är avsevärd skillnad.

Det är inte rättvist att lägga skuld på Johans mamma.
Citera
2016-01-05, 12:35
Medlem
Svenska Dagbladet om fallet med försvunna Johan.

"35 år av ovisshet om vad som hänt sonen

Hennes 11-årige son Johan försvann spårlöst för 35 år sedan. Anna-Clara Asplund vet fortfarande inte vad som hände den där novemberdagen 1980. Hon och exmaken Björn har stöttat varandra genom åren, hon har tvingats kämpa mot såväl stalkning som usla polisutredningar och en självutnämnd seriemördare."

http://www.svd.se/35-ar-av-ovisshet-om-vad-som-hant-sonen/om/johan-asplund
Citera
2016-01-07, 09:25
Medlem
Ännu ett reportage om fallet med försvunna Johan.
När ska polisen i Sundsvall ta detta på allvar och en gång för alla ta de nya uppgifterna på största allvar?

"Glöm den där Johan" säger vissa... Aldrig, säger många andra!

http://www.allehanda.se/medelpad/sundsvall/sista-avsnittet-om-johanfallet-bjorn-asplund-innan-jag-dor-ska-det-utkravas-ett-ansvar-1
Citera
2016-01-07, 21:41
Medlem
Nya uppgifter? De senaste uppgifterna jag hörde var mytomanens påhittade uppgifter.
Citera
2016-01-08, 05:34
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GladaKalle
Ännu ett reportage om fallet med försvunna Johan.
När ska polisen i Sundsvall ta detta på allvar och en gång för alla ta de nya uppgifterna på största allvar?

"Glöm den där Johan" säger vissa... Aldrig, säger många andra!

http://www.allehanda.se/medelpad/sundsvall/sista-avsnittet-om-johanfallet-bjorn-asplund-innan-jag-dor-ska-det-utkravas-ett-ansvar-1

Vilka nya uppgifter?
Citera
2016-01-08, 17:18
Medlem
Citat:
Vilka nya uppgifter?

En uppgiftslämnare har i somras kontaktat polisen i Sundsvall och inkommit med konkret information om var kroppen efter Johan kan sökas. OBS att detta inte är lika med att Johans kropp verkligen är gömd på denna plats, det är i nuläget en möjlig plats.

Det är då polisen uttalar "Glöm den där Johan", istället för att ta sig en titt på informationen samt kanske besöka den aktuella platsen, vilket enligt uppgiftslämnaren är enkelt gjort eftersom den ligger helt nära Sundsvall.

Jag upprepar min fråga, varför verkar polisen i Sundsvall så ointresserade? Det är ju inte som att de måste åka 30 långa mil för att kolla platsen. Inte ens resursbrist kan åberopas här, möjligen ointresse.

Nu har jag sagt nog.
Citera
2016-01-08, 20:44
Medlem
Sagacitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GladaKalle
Inte ens resursbrist kan åberopas här, möjligen ointresse.

Varför kan inte resursbrist åberopas, menar du? De kanske inte har tid, och av något skäl uppfattar tipset som oseriöst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in