Citat:
Det är väl snarare så att om den som gav sig på Johan låtit honom vara hade Johan levt idag?
Varför skuldbelägga hans mamma? Ingen vet om Johan verkligen hade aktat sig hur varnad han än blivit och ingen vet om han isf hade blivit utsatt för något han själv inte kunnat freda sig ifrån, hur försiktig han än varit.
Varför skuldbelägga hans mamma? Ingen vet om Johan verkligen hade aktat sig hur varnad han än blivit och ingen vet om han isf hade blivit utsatt för något han själv inte kunnat freda sig ifrån, hur försiktig han än varit.
Ingen kan säkert veta något, men i ljuset av vad som blivit känt om Johans karaktär och hans omvittnat goda förhållande till sin mamma, är det knappast sannolikt att Johan frivilligt hade följt med Andersson, om han i tid hade blivit varnad eller rentav förbjuden att göra så.
När du nämner möjligheten att Johan inte skulle ha kunnat freda sig, även om han hade blivit varnad och därför varit än försiktigare än vanligtvis, måste väl i en sådan situation förutsättas att Andersson skulle ha blivit tvungen att föra bort Johan med våld.
Någon större risk för att så skulle ha kunnat ske kan jag inte se, med tanke på det stora antal i Bosvedjan boende personer som rörde sig där. Så nej, du har rätt – vi kan inte säkert veta något, men vi kan rimligtvis anta vad som är mer eller mindre sannolikt i Johans fall, eller hur?
Jag har konstaterat att Johan sannolikt hade varit vid liv i dag om han i tid hade varnats för Andersson, och den uppfattningen håller jag fast vid. Även om det vore fel att påtala detta för Johans föräldrar, tycker jag inte att mitt inlägg är olämpligt i ett forum som detta.
Citat:
Jag tycker att LA:s beteende både före och efter Johans försvinnande är både irrationellt och märkligt. Varför exploaterade han sig som han gjorde i Bosvedjan om han gjort upp en plan att ta Johan? Och sen fortsätter han att förfölja Anna-Clara EFTER försvinnandet när han dessutom gick i ständiga förhör hos polisen? Mycket märkligt beteende. Och riskfyllt också för den delen.
Att Andersson före och efter tiden för Johans försvinnande inte mådde särskilt bra har ju blivit tydligt, och den som inte mår bra kan ju lätt bete sig irrationellt utan att vidare fundera över konsekvenserna. Det kanske talar för att gärningen inte var planerad, utan att Johans försvinnande från början var en kidnappning som urartade?
Vad som däremot stör mig enormt, är att Andersson från första dagen och än i dag bestämt förnekar att han har befunnit sig i Bosvedjan sedan han flyttade därifrån. Vem försöker han lura? Även detta beteende är ytterst märkligt, eftersom Andersson hela tiden har varit väl medveten om att han av flera personer har blivit sedd i området.
Senast redigerad av Sagacity 2015-12-30 kl. 20:28.
Senast redigerad av Sagacity 2015-12-30 kl. 20:28.