Citat:
Ursprungligen postat av
MbmA
Assad regimen har större stöd en salafistgrupperna som våldtar Syrien. Assad kan naturligtvis inte sitta kvar när man vunnit kriget om sådär 5 år. Det väsentliga är dock att KSA och andra terrorstater aldrig kommer få inflytande i Syrien.
Jag var i en tobaksaffär tidigare idag och handlade några småsaker inför nyårsfirandet. Killen bakom disken visade sig vara en flykting från Syrien, troligtvis jobbade han svart i butiken men det hör inte hit. Vi snackade om situationen i Syrien, Assad, "oppositionen" och om hur det var i Syrien innan kriget. Han blev genast pratglad, jag frågade egentligen inte så mycket utan det var mest han som rabblade på. Ska inte återge allt i vårt samtal, det är inte poängen till varför jag skriver. Jag frågade honom om "rebellerna" hade något stöd bland befolkningen och enligt honom hade de inget stöd alls. Men vill inte syrierna ha ett shariastyrt och islamistiskt Syrien menade jag på, då blev han förbannad och sa det var religiösa banditer som kommit till Syrien från utlandet och förstört landet, ingen i Syrien ville ha islamistiskt styre. Det var helt uppenbart att han inte gillade Assad men ändå så ville att han att armén skulle vinna kriget. Syrien var ett bra land innan kriget, menade han på.
Detta är bara ett av många samtal jag haft med
syrier(alltså riktiga syrier och inte religiösa fanatiker från andra länder) och gemensam nämnare för alla mina samtal är att
ingen jag pratat med har stött "oppositionen". Jag råder Bernad Law att göra likadant, det kryllar av pratglada syrier i Sverige.