2015-12-31, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 66kloksaini66
tjejer tjänar mycket mer i porrfilmer än men

Ja, och det borde verkligen Löven ha svarat den nioåriga Emilia, så att hon riktat sin framtida karriär åt rätt håll. Möjligen hade väl någon journalist muttrat lite surt, men raka besked fungerar bäst.
Citera
2015-12-31, 10:12
Medlem
negrofobens avatar
Där vi hittar verkliga orättvisor då det gäller lön, så hittar vi ju dessa inom statliga , landstings och kommunala tjänster. Där betalas kvinnor många gånger sämre än män för samma arbete.
Där är det ofta sossar som sätter lönerna!
Lövfen snackar bara skit, det är bara floskler som kommer ur den käften....
Citera
2015-12-31, 10:19
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sightness
Har du några exempel på dessa idrotter?

Simning och curling är ju två svenska exempel där kvinnorna är mycket mer framgångsrika än männen. Resultatetet blir då, helt logiskt, att de kvinnliga utövarna drar mer publik.
Citera
2015-12-31, 10:53
Medlem
Du skulle kunna ta vilken vuxen svensk feminist som helst och hon skulle kunna ställt samma fråga om damfotbollen.

Feministers frågor dryper oftast av gråtmildhet och de svar de får går in genom det ena örat och ut genom det andra. Det kvittar vad man svarar på en feminists fråga, de kommer ställa samma fråga i all evighet och aldrig lyssna på svaret. Meningen med att de ställer en fråga från första början är för att röra upp känslor hos känslosamma människor och skuldbelägga det manliga könet.

Allt ni behöver veta om feminister är följande:
De vill inte hitta lösningar på riktiga jämställdhetsproblem, eftersom majoriteten av dem gynnar kvinnor och flickor. De skapar gärna lösningar på ickeproblem, helst lösningar som missgynnar män och pojkar.
Citera
2015-12-31, 12:09
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:
Emilias och Stefans brev

Emilia Öhbergs brev:

Hej Stefan! Jag undrar varför inte tjejer och pojkar får lika mycket lön i fotboll och innebandy. Pojkarna får ju mer än tjejerna. De borde få lika mycket, för jag vill bli fotbollsproffs när jag blir stor. Jag undrar om det går att ändra på det.

Hälsningar Emilia Öhberg. Jag är nio år.

Stefan Löfvens svar:

Hej Emilia.
Tack för ditt brev. Det är roligt att läsa att du vill bli fotbollsproffs, det ville jag också när jag var liten.
Du undrar varför killar får mer i lön än tjejer inom fotboll och innebandy och om det går att ändra på det. Jag håller med dig om att det är väldigt orättvist att tjejer och killar tjänar olika mycket trots att de arbetar med samma sak. Sveriges regering är en feministisk regering vilket innebär att vi har fokus på jämställdhet i allt vi gör. Jämställdhet innebär att tjejer och killar ska ha samma möjligheter. Lika lön för lika arbete är en viktig del av vårt jämställdhetsarbete.
Tack igen för ditt brev och lycka till med idrottandet!
Vänliga hälsningar Stefan Löfven
Lika lön för lika arbete. Damfotbollen är en verksamhet som inte i närheten drar in samma mängd pengar som herrfotbollen, plus att den stora majoriteten av herrar är bättre än damer på fotboll.
Citera
2015-12-31, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zala'
Ursäkta men tycker mig ha sett dig skriva i l&a. Har du gått och blivit kommunist? Det verkar som du tror att du sitter inne på den "rätta" lönen spelarna ska ha egentligen.
Det skrev jag väl knappast. Däremot tror jag inte att lönen är den "rätta" bara för att den satts på en marknad heller. Jag är marknadsliberal, men jag är absolut inte marknadsdeterminist eller ideologiskt övertygad liberal som stolpskotten på L&AK.

Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Min uppfattning är att man skall vara ärlig när man svarar barn. Redan som barn störde jag mig på att inte bli tagen seriöst och inte få riktiga svar. Här är situationen lite tillspetsad eftersom feministens svar alltid är lika barnsliga, motsvarande det förenklade svar som vuxna traditionellt ger åt barn.

Jag tycker att Löfven skulle ha svarat som det är. Vissa områden styrs helt och hållet av tillgång och efterfrågan, fotboll är ett sådant område. De som attraherar mest åskådare kommer att få mest betalt. Därför kan damfotbollsspelare troligtvis aldrig komma till samma lönenivåer som herrarna. Sen kunde Löfven ha lagt till att inom normala arbeten är lika lön för lika arbete lättare att åstadkomma och att han personligen arbetar för den sakens skull. Han är ju politiker så lite egen politik accepteras.
Någonstans tror jag man får ha överseende med att statsministern inte för så värst utvecklade resonemang när han besvarar barns post.

Att bara besvara frågan med "tillgång och efterfrågan" blir som sagt ett lika stort ickesvar, det beskriver inte alls de underliggande problemen och vad man kan göra för att lösa dem. Att sedan sträva bort från frågan och börja propagera för sin egen politik verkar ju inte så respektfullt det heller.
Citera
2015-12-31, 12:20
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Lika lön för lika arbete är en viktig del av vårt jämställdhetsarbete.

Jo. Fast det finns ingen som med ärlighet kan hävda att damfotbollsspelare gör samma jobb som Zlatan och hans konkurrenter, så resonemanget faller ju på sig självt.

Det enda som realistiskt skulle kunna få upp damfotbollens intäkter till samma nivå som herrarnas är om FIFA bestämmer sig för att alla fotbollslag i framtiden måste bestå av sex män och fem damer.

Det är mot FIFA man måste rikta sin uppmarksamhet och sin lobbying. Det är bara på FIFA:S nivå som förändringar i damfotbollen kan drivas igenom. Sverige och Löfven är flugviktare i branschen.
Citera
2015-12-31, 12:30
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Någonstans tror jag man får ha överseende med att statsministern inte för så värst utvecklade resonemang när han besvarar barns post.

Att bara besvara frågan med "tillgång och efterfrågan" blir som sagt ett lika stort ickesvar, det beskriver inte alls de underliggande problemen och vad man kan göra för att lösa dem. Att sedan sträva bort från frågan och börja propagera för sin egen politik verkar ju inte så respektfullt det heller.

Men nu beskrav han inte de "underliggande problemen" heller. Vilka är de månne? Ett barn förstår nog att när inte tillräckligt många vill betala för att se damfotboll så blir det inte så mycket pengar att betala dem heller. Det är publiken som betalar.
Ett barn tål också höra att de inte har några större utsikter att bli välavönade fotbollsproffs när de blir äldre. Annars är det något fel. Eller är det så att dagens barn tror att de skall bli framgångsrika kändisar? Nej, jag kräver ordentliga svar, även om det går lite över eller är lite beskt.
Citera
2015-12-31, 12:33
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quet
Ja att Löfven har samma koll på ekonomi som en nioåring är väl ingenting som förvånar någon.

Kul kommentar men fan vet om det inte är värre beställt med Svetsarn ändå.
Han begriper ju inte ens att ge fan i att ljuga för tjejen.
Fan vet om han som den första feministiska Svetsministern förstår skillnaden mellan damfotboll kontra herrfotboll?

Seriöst, om vi rationellt och prestationsbaserat tittar på damlandslaget så borde de ha en ersättning på samma nivå som Pojkar 15 får, de tar ju stryk av dessa Pojklag så runt den förtjänsten bör de ha.

Nyval nu din korkade fan till Svetsminister!
Senast redigerad av AlwaysAllIn 2015-12-31 kl. 12:57.
Citera
2015-12-31, 12:38
Medlem
Lövfen borde naturligtvis svarat..

Kära Emilia!
Det finns en gammal ramsa som förklarar hur de ligger till.. såhär går den..

"Kuken och fittan spela boll... kuken vann med tio-noll"

Ta dig en funderare lilla Emilia så ska du se att de klarnar.

Mvh Statsminister Stefan Lövfen
Citera
2015-12-31, 12:43
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DwWU
Lövfen borde naturligtvis svarat..

Kära Emilia!
Det finns en gammal ramsa som förklarar hur de ligger till.. såhär går den..

"Kuken och fittan spela boll... kuken vann med tio-noll"

Ta dig en funderare lilla Emilia så ska du se att de klarnar.

Mvh Statsminister Stefan Lövfen

Eller så kan han helt enkelt prova på att vara ärlig... och förklara på ett enkelt sätt.
Citera
2015-12-31, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Eller så kan han helt enkelt prova på att vara ärlig... och förklara på ett enkelt sätt.

Tja det hade förstås också varit ett alternativ..
Men han hade även då blivit utpekad som misogyn och tappat en herrans massa kvinnliga röster i nästa val så varför inte göra det med lite stil?

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in