2015-12-31, 02:54
Medlem
Exakt vilka är det som skall tjäna samma? skall div 5 spelarna också tjäna lika mycket som Christiano ronaldo då? Skall man gå efter division, t ex spelare i div 2 skall tjäna samma både inom herr och damfotboll?

Den stora frågan är naturligtvis vem som skall betala "mellanskillnaden", skall staten gå in med pengar så att reservytterbacken Maria karlsson i skogshåla if i div 4 damer i västravärmland skall få 160 mijoner om året? Skall kanske de enorma pengar europeiska storlag inom herrfotbollen drar in på tv-rättigheter, publik mm beslagtas och omfördelas till svenska div 8?

Det hade varit betydligt bättre om lövet förklarat vad marknadsekonomi innebär istället för att fiska efter en ny väljare till valet 2026.
Citera
2015-12-31, 03:34
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Vad föreslår du att man ska göra när man får den här typen av frågor från en idealistisk nioåring? Och vad föreslår kvinnohataren i trådstarten?

Min uppfattning är att man skall vara ärlig när man svarar barn. Redan som barn störde jag mig på att inte bli tagen seriöst och inte få riktiga svar. Här är situationen lite tillspetsad eftersom feministens svar alltid är lika barnsliga, motsvarande det förenklade svar som vuxna traditionellt ger åt barn.

Jag tycker att Löfven skulle ha svarat som det är. Vissa områden styrs helt och hållet av tillgång och efterfrågan, fotboll är ett sådant område. De som attraherar mest åskådare kommer att få mest betalt. Därför kan damfotbollsspelare troligtvis aldrig komma till samma lönenivåer som herrarna. Sen kunde Löfven ha lagt till att inom normala arbeten är lika lön för lika arbete lättare att åstadkomma och att han personligen arbetar för den sakens skull. Han är ju politiker så lite egen politik accepteras.
Citera
2015-12-31, 04:01
Medlem
"Samma möjligheter". Det är där skon klämmer. Killar och tjejer har ju de facto inte samma möjligheter, eftersom killar och tjejer har olika genetiska förutsättningar. I detta fall fysik. Och det går ju inte att göra något åt, that's just the way it is. Orättvist? Skyll på den elaka evolutionen.
Citera
2015-12-31, 04:05
Medlem
FYI - kvinnor FÅR lira i herrserien. Så det går ju inte att skylla på könsdiskriminering. Lönen är enbart en fråga om prestation.
Citera
2015-12-31, 04:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spanaren1
Stefans svar är lite som man kan vänta sig en politikers svar. Frågan om damfotboll handlar som ni mycket väl vet om intresse, går intresset upp kommer lönerna att stiga PUNKT. Tramset att P15 vinner över damlandslag är bara tröttsamt, det handlar inte om det. Flick och damfotboll är här och kommer att stanna, det får ni manliga män leva med och bevakningen kommer att öka successivt, likaså lönerna.
Bara en sån sak som att FIFA 16 är släppt med damlag är ett bevis på att grytan kokar!!

Finns ungefär samma underhållningsvärde i damfotboll som i en division 7-match. Mest av allt handlar det om kvalitét. Så jag tror din analys är felaktig.
Citera
2015-12-31, 04:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
FYI - kvinnor FÅR lira i herrserien. Så det går ju inte att skylla på könsdiskriminering. Lönen är enbart en fråga om prestation.

Precis. Det omvända vore ju trevligt (80%+ av Sveriges manliga befolkning 15-40 som inte är WoW-spelare hade säkerligen platsat i något damtopplag, kunnat spelat CL och lyfta OK lön utan att ens behöva träna.

Det vore ganska hårt att påpeka kan jag tycka (tjejen är nio år) så jag kan i viss mån förstå Löfven. Kanske inte så lätt för honom som klenbegåvat sossepatrask att förklara bort sig utan att samtidigt göra det extremt tydligt för lilltjejen att hon är, och hela livet kommer förbli, värdelös på fotboll. Tycker han trampar runt frågan bra så svaret är väl "OK".

Att han sedan samtidigt är ett äckligt kräk som talar sig varm för den "feministiska regeringen" och försöker mata lilla Emilia med manshatspropaganda (det är patriarkatet som gör att tjejer inte har flås såklart) är något annat.
Citera
2015-12-31, 04:27
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spanaren1
Nej, svenska lagen ska inte böla, de är överbetalda redan som det är.
Utveckla gärna.
Citat:
Intresset för damfotboll är jag övertygad om kommer att öka successivt. Intresse handlar inte bara om kvalitet, fart och styrka. Fotboll är ett större spel än så. Intresset bygger man genom skapa rivalitet, förväntningar och publicitet.
Intresset för damfotboll kan absolut öka, men att det kommer bli ens en tiondel rent publikmässigt av vad t.e.x AIK visar upp är svårt å tro.
Citat:
Att jämföra dam herrfotboll rakt av är efterblivet, i vilken annan idrott gör man det.
Nu är det dock damerna som oftast klagar på skillnaderna herr kontra damfotboll och därmed jämför.
Citera
2015-12-31, 08:01
Medlem
zala's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Som sagt, spelarnas lönesättning motsvarar absolut inte deras absoluta prestationer på plan. Vi får nog anta att spelarnas i damlandslaget tjänar mer än AIK:s p15-lag. Hade folk bara velat se den bästa möjliga fotbollsmatchen hade vi ju bara kunnat flytta El Classico mellan olika arenor. Nu fungerar det inte så utan folk intresserar sig för en specifik match på betydligt mer godtyckliga grunder.
Ursäkta men tycker mig ha sett dig skriva i l&a. Har du gått och blivit kommunist? Det verkar som du tror att du sitter inne på den "rätta" lönen spelarna ska ha egentligen.
Citera
2015-12-31, 08:01
Medlem
BernardLoutres avatar
Det är väl samma inom prostitutionen (ej olagligt att sälja tjänsten). Vem tjänar mest? Lyxhoran som besöker kunderna på hotell eller den där nerknarkade 40-åringen som hänger på gatan? De utför väl samma jobb? Dags för Svetsarn att göra en insats!
Citera
2015-12-31, 08:02
Medlem
UltimateShipIIs avatar
För den som tycker att lönesättningen inom fotbollen är orättvis finns det en väldigt enkel lösning: Köp biljetter till matcherna, betala för att se matcherna på tv, köp affischer med spelarna, köp tröjor med spelarnas namn på.

När damerna säljer lika många biljetter och lika många kringprodukter som herrarna kommer de att få samma lön.

--------------------
Sedan skulle jag vilja att Löfven i samma anda förklarar varför han har högre lön än ett kommunalråd från Eslöv, trots att de båda jobbar med politik.
Citera
2015-12-31, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quet
Ja att Löfven har samma koll på ekonomi som en nioåring är väl ingenting som förvånar någon.

Haha klockrent svar Det roligaste är dock att det stämmer.

Har för övrigt svårt att tro att en nioåring skrivit det där brevet. Barn i den åldern är inte intresserade av ekonomi och löner (det är på gränsen till att dom över huvud taget förstår det).

Det går även att använda samma resonemang och säga att p15 pojkarna borde ha samma lön som damerna i och med att dom faktiskt presterar bättre.
Senast redigerad av westfreedom 2015-12-31 kl. 09:22.
Citera
2015-12-31, 09:50
Medlem
urlyckligs avatar
Imponerande att så många SD:are tillsammans kan dra ner byxorna på en nioårig flicka...

Fast själv tycker jag faktiskt att det är tvärtom. Grunden till hennes frågeställning är uppenbarligen en rättfärdig oförståelse inför hur folk kan vara olika "bra" på en lek som inte producerar ett skit för samhället
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in