2015-12-31, 02:13
Medlem
bombaccis avatar
Såg hela avsnittet på svt play idag. Jag gillade det men det mesta av vad som berättas där visste jag redan efter att han berättat detta i tidigare program och intervjuer.

Sedan så verkar han ibland ha lite väl stor tilltro till sin förmåga som mästerförbrytare.

Tror nog att han åkt fast om han giftmördat sin mor.

Kommer titta på del två. Hoppas man fortsätter i samma spår och även visar hur han steg i graderna och hur miljonerna började trilla in med hans böcker.
Citera
2015-12-31, 02:14
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Zeb
Tyckte det var lite oklart vad han menade då han skröt om sin spritförsäljningen.
Sa han inte att han kunde sälja för 10000 i månaden. Menade han dagen penningvärde eller den tidens? 10000 då var över 100 000 kr. Klart som korvspad att han då tjänade mer än sin far.

Får nog ta allt med en nya salt. Men hursom det var intressant och sevärt.

Det var 10 000kr i dåvarande pengavärde men han sa väl att det rörde sig om flera månader?

Han tjänade mer än farsan gjorde på ett flertal månaders arbeten (Leifsvar svart inkomst såklart)
Citera
2015-12-31, 02:20
Medlem
bombaccis avatar
Något som var trevligt att se var när Leif träffade sin gamla klasskamrat. Han klappade han sådär gulligt med handen. Märktes att han tyckte att det var väldigt roligt att få träffa han igen.

Vad gäller klasskillnaderna från idag och då så tror jag att vi har det bättre standardmässigt idag men att det fanns mer uppenbara möjligheter att göra klassresa då.

Pluggade man på högskolan på 1950-1960 talet så var det riktigt fint och man fick sedan ett medelklassyrke åtminstone. Idag kan man ta ut sin examen men ändå få fortsätta att jobba som servitör eller telefonterrorist.

Det går fortfarande att plugga sig uppåt i samhället men det är betydligt svårare.
Citera
2015-12-31, 02:24
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VelvetRed
Jag är ett fan av Leif. Hans framträdanden i tv är alltid uppskatade, mycket pga hans förnuft, integritet och karisma.

Jag satt såklart bänkad inför detta, med höga förväntningar. Något besviken är jag, även om jag lärde mig mycket nytt. Hade förväntat mig att få veta mer om hans karriär som kriminalare, men det verkar komma i nästa avsnitt på söndag så...

Kriminalare har han väl aldrig varit? En kriminalare är ju en utbildad polis. Leif är kriminolog men har tydligen hjälp polisen mycket ändå.
Citera
2015-12-31, 02:39
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
OK. Vad har han uträttat? Akademiskt ingenting. Polisiärt kan han på autopilot rabbla statistik från 70- och 80-talen. Om dagens kriminalitet vet han ingenting. Som författare är han extremt endimensionell och på sin höjd blekt medioker. Han är för feg att skriva faktaböcker och väljer att underhålla fanklubben med usla nyckelromaner där man skall sitta och gissa vem det kan vara han upplever sig driva med. Ryggradslöst är bara förnamnet. Till TV-rpgrammen kommer han till synes helt oförberedd. Han har förstått att det räcker att sitta där med käppen för att den svagbegåvade publiken skall jubla ihåligt åt plattetyderna. För dessa betyder inte kvalité och resultat någonting utan endast billig dråplig underhållning för stunden. Kul att man förgyllt pöbelns jul med två timmar exklusiv självupptagenhet i klass med The Best of Hollywoodfruar.

haha varför så avundsjuk?

Han är ju professor emeritus i kriminologi och har hjälpt till att utreda brott med sin kunskap.

Om han vore så blekt medioker så vore han väl inte så populär bland svenskarna?

Aldrig läst hans böcker men han är en av Sveriges mest framgångsrika författare om man ser till försäljningen. Tycker han har gjort en fantastisk resa.

Kan hålla med om att han kan krydda en och annan historia men kom igen så farligt är det inte.
Citera
2015-12-31, 02:52
Medlem
Hur mycket av hans förmögenhet kommer ifrån arv eller gåvor? Hans morfar sägs ju vara en förmögen man redan när GW var liten. Kan han ha blivit sponsrad av honom för studier, bostad och annat?
Citera
2015-12-31, 04:59
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Hur mycket av hans förmögenhet kommer ifrån arv eller gåvor? Hans morfar sägs ju vara en förmögen man redan när GW var liten. Kan han ha blivit sponsrad av honom för studier, bostad och annat?

Förmögen nog mest utifrån ett barns synvinkel. Tror inte han kommer från pengar. Det märks lite hur han uttalar sig om den här släktingen med tom tusenlappar i plånboken till senare som han berättade om i Veckans brott hans vänskap med den där kriminella som drog fram sedlar och betalade notan på krogen. Finns en tydlig fascination där.

Han ska ju varit i det närmaste pank efter han fått sparken och det enda som räddade honom var Grisfesten så detta med pengar är något han bara fått ta del av senare i sitt liv. Vilket säkert också gjort att han varit bra på att förhandla till max i olika kontrakt.
Citera
2015-12-31, 05:50
Medlem
Svenska Jante lagen gör sig påmind i tråden Det här landets sämsta sida
Citera
2015-12-31, 09:07
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Jag hade gärna hört en längre intervju med hans syster, hon verkade ha de mest insiktsfulla svaren. Dock är hon väl sju år yngre än GW så hon kan knappast redogöra för GWs barndom.
Citera
2015-12-31, 09:34
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Dufva1
Jag hade gärna hört en längre intervju med hans syster, hon verkade ha de mest insiktsfulla svaren. Dock är hon väl sju år yngre än GW så hon kan knappast redogöra för GWs barndom.

Det är synd att systern inte är sju år äldre. Då hade hon nog kunnat slå hål på eller t.o.m sänka rätt många av Leffes berättelser...
Citera
2015-12-31, 09:43
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Förvånar mig mycket att folk är så positiva till G W här. Jag slog mig ner för att se om jag kunde hitta spår av asperger i hans bakgrund.
Till min stora förvåning handlade det snarare psykopatiska drag. Den stora benägenheten att ta risker: Ljuga om att fadern var VD, sälja sprit.
G W ser också "konstig" ut som barn. Han har öppen mun på varenda kort som indikerar att något står inte rätt till i motoriken.
Att g w har en grandios självuppfattning behöver inte ens nämnas. Att han hade allvarliga planer på att giftmörda sin mor men även hela skolan.

Ja, jag har också reagerat över hans "tomma" blick och öppna mun på gamla foton. Mycket speciellt, och något man ibland kan se på foton på psykopater, mördare och andra känslokalla personer. Eller på människor med någon form av "psykiskt funktionshinder" som det heter numera.
Citera
2015-12-31, 10:05
Medlem
Det är en hatare av format, denne Persson. Trots sin ”framgång” och rikedom. Kan han inte hålla igen, han vinner ju mest på det? I den position han lyckats kravla sig upp i.

I en deckare - den ende jag köpt och den andre jag läst, som kom ut i mitten av 00-talet och bestod av yrkestekniskt svammel om Palme-mordet (lång titel hade den och jag googlar inte, något om vinter och vår) – går han till notoriska attacker på en stackars lättidentifierad Säpo-man, redan knäckt av media genom Säpos amatörism före och under statsministermordet.

Det är en riktigt sinister behandling den unge f d Säpoanställde får, han blev sedan förtidspensionerad. Antingen var han en person som av någon anledning skribenten stött sig på eller var han bara ett lämpligt och hanterligt objekt för att Perssons stunder av lägre utlevelser skulle tillfredsställas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in