Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2015-12-30, 00:11
Medlem
bludderbladders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Fast det är just mutor som du verkar förespråka.

Det är bättre om Trump tar första klivet innan han gör det på en nationell nivå då han måste senare göra lagändringar för att dra hem fabrikerna och därmed antingen skapa förbud eller använda sig av någon sorts kompensation.
Kan tyvärr inte hjälpa dig med dina uppenbara lässvårigheter, men upprepar. Trump tar inte emot mutor från lobbyister som alla andra kandidater gör.
2015-12-30, 00:28
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bludderbladder
Kan tyvärr inte hjälpa dig med dina uppenbara lässvårigheter, men upprepar. Trump tar inte emot mutor från lobbyister som alla andra kandidater gör.
Det är nog du som antagligen är för trött eller missförstår mig.

Jag pratar inte om att Trump skulle ta emot mutor utan frågar hur ska han få hem fabrikerna.

Antingen så måste han muta företagen och deras ägare i form av att de skall få kompensation för att få dem att flytta hem det hela eller så måste han stifta lagar som förbjuder dem från att ha sin produktion utanför USAS gränser.

Det är även här som han själv skulle kunna agera som ett gott exempel genom att plocka hem produktionen redan nu då detta bevisar att han menar allvar.
2015-12-30, 00:28
Medlem
Menveds avatar
Ny mycket intressant poll från Reuters som visar att både Carson och Rubio har bottnat och stiger igen, fast inte på bekostnad av Trump utan av Cruz som sjunker rätt så kraftigt. Detta gör Trumps ledning helt överväldigande:

Trump 39,2
Cruz 12,7
Rubio 11,9
Carson 11,7
Bush 6,4

http://polling.reuters.com/#poll/TR130/filters/PARTY_ID_:2/dates/20151008-20151229/type/day
2015-12-30, 00:46
Medlem
Menveds avatar
En reflektion man kan göra av att Cruz nu sjunker är att samma sak hände med Carson efter att etablissemanget hade börjat hoppas på att Carson skulle kunna utmana Trump. Etablissemanget hatar Trump över allt annat men de kan leva med både Carson och Cruz som presidentkandidater även om de hatar dessa också. Men så fort det blir tydligt för väljarna att den kandidat de stödjer av Cruz eller Carsson, har stöd av etablissemanget så överger de den kandidaten och går till någon som de uppfattar som antietablissemangskandidat, Trump eller någon annan.

Om etablissemanget vill sänka Trump så är det bästa de kan göra att rikta en våldsam attack mot Cruz och framhålla Trump som det minst onda alternativet av de båda och hålla på ända tills Cruz ligger över Trump i opinionen. Hatet mot etablissemanget i USA kan bara jämföras med hatet mot Reinfeldt i Sverige.
2015-12-30, 00:52
Medlem
Ukulele-Lelles avatar
Citat:

Jag pratar inte om att Trump skulle ta emot mutor utan frågar hur ska han få hem fabrikerna.

Antingen så måste han muta företagen och deras ägare i form av att de skall få kompensation för att få dem att flytta hem det hela eller så måste han stifta lagar som förbjuder dem från att ha sin produktion utanför USAS gränser.

Det är även här som han själv skulle kunna agera som ett gott exempel genom att plocka hem produktionen redan nu då detta bevisar att han menar allvar.

Jag hörde från ett av hans tal (på video) att han skall få hem amerikanska biltillverkarna från Mexiko genom att sätta sådana tulltaxor på importen att det blir mer lönande att flytta tillbaka tillverkningen till USA. Pengarna skulle han använda för att bygga "muren" mot Mexiko och därmed låta Mexiko betala den, som han uttryckte det. Med "muren" menar han ett avancerat stängsel efter bästa principer från Europas nyvunna erfarenheter att hålla folk på andra sidan.

Man får väl anta att han kommer att använda höjda och selektiva importtaxor för att få tillbaka övrig utlokaliserad industri till USA.
2015-12-30, 01:01
Medlem
bludderbladders avatar
Citat:

Orkar inte svara dig efter detta. Vad tror du är en presidents uppgift, muta eller introducera & genomdriva lagar? Dessutom beskrev jag vad Trump sagt han vill i samma post där du är citerad. Sluta jiddra.
Senast redigerad av bludderbladder 2015-12-30 kl. 01:06.
2015-12-30, 01:10
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bludderbladder
Orkar inte svara dig efter detta. Vad tror du är en presidents uppgift, muta eller introducera & genomdriva lagar? Dessutom beskrev jag vad Trump sagt han vill i samma post där du är citerad. Sluta jiddra.

Fast hur skall han göra det?

Och nej du säger att han inte tar emot mutor det är inte samma sak som hur han skall lösa det han lovar.
2015-12-30, 01:16
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ukulele-Lelle
Jag hörde från ett av hans tal (på video) att han skall få hem amerikanska biltillverkarna från Mexiko genom att sätta sådana tulltaxor på importen att det blir mer lönande att flytta tillbaka tillverkningen till USA. Pengarna skulle han använda för att bygga "muren" mot Mexiko och därmed låta Mexiko betala den, som han uttryckte det. Med "muren" menar han ett avancerat stängsel efter bästa principer från Europas nyvunna erfarenheter att hålla folk på andra sidan.

Man får väl anta att han kommer att använda höjda och selektiva importtaxor för att få tillbaka övrig utlokaliserad industri till USA.

Vilket kan komma och bita USA i röven då det kan leda till att USA går in i en total isolering likt den japanska eller kinesiska och det finns bara ett enda rike i mänsklighetens historia som har kunnat göra det smärtfritt och det är Kina då de kan/kunde uppnå en total självförsörjning och det är något USA definitivt inte kan uppnå i dagsläget.

Ett annat alternativ är att priserna kring importvaror rusar iväg likt i Latinamerika vilket leder till att den lilla medelklass som finns kvar får det svårare att konsumera vilket i sin tur skadar ekonomin.

Nej det bästa han skulle kunna göra är att göra USA lockande för industrier och inte genom att riskera att företag väljer att ignorera USA eller försätta konsumenterna i en knepig situation.
2015-12-30, 01:27
Medlem
freeriderXIIs avatar
Trump kan genom goda förhandlingar se till att Kina handlar med USA på ett rättvist sätt och inte håller på med massa handelshinder och piratkopiering. Kineserna köper upp massa västerländska företag som Volvo PV men att köpa upp kinesiska företag är inte lika lätt. Där finns det en massa hinder.
2015-12-30, 02:43
Medlem
Trump just nu i Iowa.
Live @https://www.youtube.com/watch?v=3WLmryXIttE
2015-12-30, 09:10
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Trump kan genom goda förhandlingar se till att Kina handlar med USA på ett rättvist sätt och inte håller på med massa handelshinder och piratkopiering. Kineserna köper upp massa västerländska företag som Volvo PV men att köpa upp kinesiska företag är inte lika lätt. Där finns det en massa hinder.

Och om Kina aktivt väljer att ignorera USA och Trump?

Ska han då starta en blockad eller stifta lagar som tvingar hem eller bort företagen från USA?
2015-12-30, 17:08
Medlem
i.b.ms avatar
Jag testade en "valkompass" för det amerikanska presidentvalet och upptäckte att jag har Donald Trump med högsta procenttal på 88% intressant...

Högsta demokrat på min lista är Hillary med 55% på plats 12...

http://www.isidewith.com/elections/2016-presidential-quiz#

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in