2015-12-30, 00:12
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jo det håller, han kan ha anat att vissa inte vill underordna sig hans lagar, men han kan också välja att ignorera sådana tankar för att inte döma människor på förhand. Varje människa måste ju få chansen att följa Gud och hans lagar eller bli en motståndare. Det är varje skapelses rätt att utöva sin fria vilja, men gärningar har alltid konsekvenser, i Sverige är konsekvensen av att bryta mot lagarna att man slängs i fängelset.

Men om man vet att alla kommer att bryta mot lagen så ändrar man den. Därför har vi tex tagit bort böter mot att gå mot röd gubbe. Så om gud (in)sett att alla bröt mot hans lag kunde han ju ändrat den i stället för att döda alla.
Citera
2015-12-30, 00:18
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Du tror alltså på ödet, att alla människor är ödesbestämda från första början?
Delvis kan man nog säga det. Det handlar ju om kausalitet.

Citat:
T.ex. kan man förutse att Svensson går till tandläkaren när det gör ont i tanden.
Du menar att det är på den nivån gud ligger?

Citat:
Du skojar? Sök "Alexander den store" på Google.

Jag visste inte att han kallades "Alexander Grekland". Verkar ju lite konstigt eftersom han kom från Makedonien.
Citera
2015-12-30, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Allt var alltså gott tills de två första människorna dök upp och kraschade hela planen. och det kunde inte gud räkna ut i förväg.

Varför skulle Gud kunna räkna ut detta i förväg? Kan du räkna ut i förväg att ditt barn blir en pedofil? Om du kan räkna ut detta i förväg och du kan förhindra detta, varför inte avslöja dina knep?

Varför är du så hemlighetsfull med dina universallösningar?

Citat:
På samma sätt som man tillverkar en människa med låg empati.

Hur tillverkar man en människa med låg empati?

Citat:
Empatiska människor visar empati och kärlek av fri vilja, är det obegripligt för dig eller?

Nej, men det verkar ju vara obegripligt för dig att människan ska ha ett fritt val?

Citat:
När du visar empati, gör du det av fri vilja eller av automatik?

Jag gör det av fri vilja, därför undrar jag varför Satan, Adam och Eva, dagens människor visar så oempatiska känslor mot Gud.

Citat:
Jag ger tex tiggare pengar av empatiska skäl. För att jag väljer att göra det. Jag kunde lika gärna låtit bli. Jag äter inte djur av empatiska skäl. Jag har gjort det men slutat, av fri vilja.

Vill du att det finns en mekanism som Gud skapat som tvingar dig(gör så att du automatiskt agerar) att ge tiggaren pengar, som tvingar dig (gör så att du automatiskt agerar) att inte äta djur, eller vill du att detta är ditt egna fria val?
Citera
2015-12-30, 00:26
Medlem
Citat:
Hur många jämförelser tänker du göra här? Och vad är syftet? Det är ju inte så att vi bytt ut pedofili mot atombomber eller oljekatastrofer, pedofili existerar fortfarande.

Det var ju du som jämförde mellan omoralisk sex och oljekatastrofer och atombomber:

Citat:
Sex är värre än oljekatastrofer och atombomber alltså.

Så frågan är: menar du att oljekatastrofer är värre än pedofili?
Citera
2015-12-30, 00:27
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Intressant. Adam och Eva valde att förkasta Gud och bli motståndare till honom, kan du förutse om dina barn riskerar att förkastar dig och dina moralnormer och börjar leva sina liv helt emot din vilja, t.ex. bli brottslingar, kanske pedofiler eller hamnar i ett gäng och börjar skjuta rivaliserande gäng?

Om du kan förutse detta så kan du säkert avvärja deras brottsliga bana?

Du har alltså full kontroll på dina barn? Du vet med säkerhet att dom aldrig kommer att gå emot dina moralnormer?

Och du menar alltså att Gud gjorde ett dåligt jobb, tillsammans med tusentals andra föräldrar som har barn som väljer andra vägar? Har du en patentlösning på hur barn håller sig till sina föräldrars anvisningar? Detta är jag intresserad av att höra faktiskt, du kanske har ett revolutionerande system som löser världens problem?

Om alla föräldrar följer proconsuls fostran av barn, så kommer inte ett enda barn att välja brottslighetens bana, och kommer aldrig att bli en mördare t.ex. är det vad du vill förmedla?

Det är faktiskt goda nyheter, så låt oss höra vad du har att säga o mästare.

Det handlar om att ge kärlek och respekt och att inte ställa krav som de inte kan uppfylla, typ "Ni får äta av alla träden men inte av det vackraste trädet som står mitt i trädgården".
Om jag inte villa att de skulle äta av mitt äppelträd hade jag placerat det i utkanten av trädgården i ett buskigt snår av taggväxter, inte dinglat det framför ögonen på dem.

Och ja, jag är väldigt säker på att inget av barnen kommer att skada någon annan medvetet. De har brutit normer på andra sätt, kläder, musikstilar etc, men deras moral och medmänsklighet och känsla för rättvisa är benhård.

Kolla mördares uppväxtförhållanden så kommer du att se att i 99% av fallen var den väldigt dålig.
Citera
2015-12-30, 00:34
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Varför skulle Gud kunna räkna ut detta i förväg? Kan du räkna ut i förväg att ditt barn blir en pedofil? Om du kan räkna ut detta i förväg och du kan förhindra detta, varför inte avslöja dina knep?

Varför är du så hemlighetsfull med dina universallösningar?
Du tycker att jag och gud spelar i samma liga?

Citat:
Hur tillverkar man en människa med låg empati?
Fråga gud, han verkar vara expert.

Citat:
Nej, men det verkar ju vara obegripligt för dig att människan ska ha ett fritt val?
Man kan välja kärlek av fri vilja.

Citat:
Jag gör det av fri vilja, därför undrar jag varför Satan, Adam och Eva, dagens människor visar så oempatiska känslor mot Gud.
Antagligen för att gud visar oempatiska känslor mot dem.

Citat:
Vill du att det finns en mekanism som Gud skapat som tvingar dig(gör så att du automatiskt agerar) att ge tiggaren pengar, som tvingar dig (gör så att du automatiskt agerar) att inte äta djur, eller vill du att detta är ditt egna fria val?

Är du lite trött nu? Om alla människor vore utrustade med den grad av empati jag har så skulle tiggaren utanför maxi kunna få en månadslön på en dag och försörja hela sin familj. Säg att alla gav hen fem spänn, det går lätt in tusen pers på maxi en given dag.
Om alla hade kännt empati med djuren hade de sluppit det fruktansvärda lidande de utsätts för i djurfabrikerna.
Citera
2015-12-30, 00:38
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Det var ju du som jämförde mellan omoralisk sex och oljekatastrofer och atombomber:

Så frågan är: menar du att oljekatastrofer är värre än pedofili?

För den enskilda personen är pedofili värre. För djuren och naturen är en oljekatastrof värre.
Och om jag skulle kunna avstyra en oljekatastrof genom att bli påsatt av mammas pojkvän skulle jag nog göra det.

Sedan inbegriper ju "omoralisk sex" en hel del mer än pedofili. Gud krossade väl inte sodom och gomorra uteslutande för pedofili?
Citera
2015-12-30, 00:46
Medlem
Citat:
Det handlar om att ge kärlek och respekt och att inte ställa krav som de inte kan uppfylla, typ "Ni får äta av alla träden men inte av det vackraste trädet som står mitt i trädgården".
Om jag inte villa att de skulle äta av mitt äppelträd hade jag placerat det i utkanten av trädgården i ett buskigt snår av taggväxter, inte dinglat det framför ögonen på dem.

Och ja, jag är väldigt säker på att inget av barnen kommer att skada någon annan medvetet. De har brutit normer på andra sätt, kläder, musikstilar etc, men deras moral och medmänsklighet och känsla för rättvisa är benhård.

Kolla mördares uppväxtförhållanden så kommer du att se att i 99% av fallen var den väldigt dålig.

Så om du säger till dina barn att ni inte får ha sex före sexuell myndighetsålder, 15 års ålder så är du säker på att dina barn automatiskt följer dina riktlinjer? Eller kan dom frestas av att ha sex på många olika sätt?

Jag är bara intresserad över hur du kan säkerställa att din vilja sker i detta avseende, och dina barn inte går emot dina bud/föreskrifter/vilja och alltid följer din vilja?

Jag antog att du hade en universallösning emot att barn gör som dom vill, så jag vill gärna höra om detta och hur exakt detta fungerar.
Citera
2015-12-30, 01:04
Medlem
Citat:
Men suck, du frågar mig en fråga, och sedan måste du förklara dig med att du inte tror på Gud

Kan du inte bara bekräfta att jag har rätt i att det inte står någonstans i bibeln att Gud kan förutse allt i framtiden, allt vad människor väljer att göra. Ligger det så långt inne att bekräfta att en troende har rätt i sak?
Fast du ville ha bevis för att Gud är allvetande, vilket jag inte kan ge. Jag bara antog att det var en vanlig definition av Gud ibland troende. Därav mitt svar.
Om Gud definieras som allvetande i bibeln, vet jag inte, så där litar jag på dig, för tillfället. Så då ger jag dig rätt, Gud är inte allvetande, enligt bibeln!
Citera
2015-12-30, 01:10
Medlem
Citat:
Du tycker att jag och gud spelar i samma liga?

Det har jag ingen aning om, det är ju du som hävdar att du är i samma liga, t.o.m. i en bättre liga än Gud, så det är upp till bevis.

Du menar ju att du har bättre lösningar på skapelsen än Gud, och jag är genuint intresserad av hur du skulle lösa alla dessa problem.

Citat:
Fråga gud, han verkar vara expert.

Hallå, det är ju du som påstår att man kan tillverka en bättre människa än Gud kan, så upp till bevis.

Citat:
Man kan välja kärlek av fri vilja.

Så en människa kan välja att älska Gud och hans lagar av fri vilja?

Citat:
Antagligen för att gud visar oempatiska känslor mot dem.

På vilket sätt visade Gud oempatiska känslor mot Adam och Eva där han gav människan allt vad människan behövde? Hur många tror du inte skulle vilja byta plats med Adam och Eva som fick allt som dom behövde i sina liv? Dom behövde inte oroa sig för mat, det fanns i överflöd, dom kunde ha sex hur mycket som helst för att uppfylla hela jorden. Vad fattades dom? Det var ett paradis som många människor på jorden längtar efter.

Citat:
Är du lite trött nu?

Jag är lite trött på enfaldiga människor.

Citat:
Om alla människor vore utrustade med den grad av empati jag har så skulle tiggaren utanför maxi kunna få en månadslön på en dag och försörja hela sin familj. Säg att alla gav hen fem spänn, det går lätt in tusen pers på maxi en given dag.
Om alla hade kännt empati med djuren hade de sluppit det fruktansvärda lidande de utsätts för i djurfabrikerna.

Men nu är inte människor "utrustade" med en viss grad empati, detta beror ju helt på deras egna val i livet. Om man väljer ett oempatiskt liv så är det helt i linje med ett liv enligt en fri vilja. Något annat kan det inte bli tal om.
Citera
2015-12-30, 01:15
Medlem
Citat:
Det har jag ingen aning om, det är ju du som hävdar att du är i samma liga, t.o.m. i en bättre liga än Gud, så det är upp till bevis.

Du menar ju att du har bättre lösningar på skapelsen än Gud, och jag är genuint intresserad av hur du skulle lösa alla dessa problem.

Hallå, det är ju du som påstår att man kan tillverka en bättre människa än Gud kan, så upp till bevis.

Så en människa kan välja att älska Gud och hans lagar av fri vilja?

På vilket sätt visade Gud oempatiska känslor mot Adam och Eva där han gav människan allt vad människan behövde? Hur många tror du inte skulle vilja byta plats med Adam och Eva som fick allt som dom behövde i sina liv? Dom behövde inte oroa sig för mat, det fanns i överflöd, dom kunde ha sex hur mycket som helst för att uppfylla hela jorden. Vad fattades dom? Det var ett paradis som många människor på jorden längtar efter.

Jag är lite trött på enfaldiga människor.

Men nu är inte människor "utrustade" med en viss grad empati, detta beror ju helt på deras egna val i livet. Om man väljer ett oempatiskt liv så är det helt i linje med ett liv enligt en fri vilja. Något annat kan det inte bli tal om.
Ett sidospår kanske, men finns det verkligen människor som skulle vilja ha det som Adam och Eva??
Citera
2015-12-30, 07:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Fast jag tror nog människans fria vilja är oändligt mycket mer komplext än en schackdator och meteorologi, så pass komplext att det inte går att räkna ut hur en människa väljer till slut, oavsett hur mycket kunskap och kunnande man har.

Vad är det för "fri vilja" du refererar till? Den "fria viljan" som manifesteras i gen 3's maktfilosofi?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in