Citat:
Ursprungligen postat av
wattford
Ska flytta till Åland med familj inom kort. De svar jag fått av tullen är att jag måste ha ägt min bil i minst 6 månader för att den ska få hänga med som "flyttgods-fordon". Sen vette fan vad tullbeskattningen blir för denna ändå och sen besiktning och omregistrering men hoppas på hyfsat humana summor.
Verkar lite knäppt att man inte ska kunna få köpa en beggad bil i Sverige och direkt kunna ta över den utan att åka på hiskeliga import- och tullkostander men det är väl någon baktanke med det också.
Var över på ön i höstas och visst, en del skruttbilar finnes men tycker överlag att det fanns mest "bra" bilar på ön. Ålänningarna verkar dock ha en närmsta pervers förkärlek för lätta lastbilar/pickups med antingen öppna flak eller med kåpa. Praktiska misstänker jag
edit: hur är det med att t.ex. storhandla mat i Norrtälje och ta med sig hem? Kommer tullen vilja ha beskattning på 7 st matkassar med svensk mat om man fastnar i en slumpvis kontroll?
Eller är det helt ok/gör jag var och varannan ålänning med stor familj så för att spara pengar?
Bilarna på Åland vårdas. Det kostar ju skjortan att köpa dem samt så verkar man inte ha så mycket att göra på Åland. Det är väl något jag hör ålänningar klaga mest över faktiskt. Det märks ju också ganska tydligt på ålänningar att de är rätt så urvattnade i huvudet. Spontanitet är väl inte deras starkaste sida om man säger så utan jag tycker livet där handlar mest om att sitta av tiden. Man föddes på ön och har aldrig vågat ta något kliv utanför ön. De enda som jag verkligen tycker använder ön är de som använder naturen. De jagar och gillar friluftsliv. Båtar och liknande ting som fiske.
Det där med mat är en djup besvikelse. Maten kostar så otroligt mycket jämfört med Sverige. Det är helt omöjligt att undkomma den kostnaden. Restauranger och liknande är också långt efter svensk standard. De tar hutlöst mycket för ingenting. Det blir ännu värre om du åker ut på någon ö. Då behöver du en hjärtstartare. Det här märks också på mentaliteten. Åland är inget konsument samhälle överhuvudtaget och det finns många budgetmärken som knappt går att använda. Tex Pirkka, Rainbow etc..
Tullen? De finns ju inte. Jag har transporterat hur mycket som helst. De kan ha alkoprov någon gång men aldrig att de kollar något innehåll i en bil. Knarkhundarna står lustigt nog alltid och bevakar dig om du går av båten men aldrig om du kör iland.
När det gäller bilar så har jag jämfört. Många gånger kostar bilen dubbelt så mycket som i Sverige fast de har gått dubbelt så långt samt är standarden mer av östeuropeisk stil än svensk. Jag gissar att amerikanarna skulle tycka så om svensk standard då deras lull ev saknas i svensk standard. Men skillnad är det. Jag jämförde min bil med en liknande och märkte att den hade ju i princip en annan panel än vad min hade och detta bekräftade det som många andra ålänningar redan har sagt till mig att standarden på bilar som nya saknar mycket av det man får som standard i Sverige.
Åland är bra om man bara vill leva ifred och vill somna in. Det är en egen mentalitet som är väldigt introvert och småaktig. Det är själsdödande.