2015-08-03, 16:58
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alanningen
Jag räknade på det precis. I mitt yrke tjänar man 27 000 kr på åland när man räknar om det. Räknar man med 22% skatt, så blir det i runda slängar 21 000 kr. Motsvarande summa som man tjänar i Stockholm är 45 000 kr och man får ut över 30 000 i handen.

Det kanske inte är så i alla yrken. De yrken som verkar vara bra betalda på Åland men som verkar vara dåligt betalt på Sverige är läkare. Man verkar tjäna bra som läkare på Åland. Vanliga löneslavar verkar dock tjäna väldigt lite tycker jag.

Angående semester har jag lagt ut kontrollfrågor för många inom olika yrken och de säger att det är så med lördagar. De betraktas som semester om man tar ut semester i följd. Så man har i praktiken mycket sämre semester här än i Sverige. Skillnaden är att man här får en bra semesterpeng.

45 000 och 27 000 är ju väldigt stor skillnad och påverkar allt, pension och sjukpeng etc. Då hade jag nog inte flyttat. Men som du säger lär det skifta mellan olika yrken. Läkare är ju väldigt skiftande, vissa ställen har ju stora problem med att få dit läkare (exempelvis Nordnorge) och då kan lönerna gå upp rejält som morot. Så är det säkert i andra yrken också, men läkare är väl mer sällsynta än de flesta.

Tanterna på jobbet sa någon gång att de brukade ta semester fem dagar i taget och ha vanlig helg däremellan. Det verkade vara ett fungerande sätt att slippa semestra på lördagar, jag vet dock inte om de var tvungna att klämma in en arbetsdag däremellan också
Citera
2015-08-03, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
45 000 och 27 000 är ju väldigt stor skillnad och påverkar allt, pension och sjukpeng etc. Då hade jag nog inte flyttat. Men som du säger lär det skifta mellan olika yrken. Läkare är ju väldigt skiftande, vissa ställen har ju stora problem med att få dit läkare (exempelvis Nordnorge) och då kan lönerna gå upp rejält som morot. Så är det säkert i andra yrken också, men läkare är väl mer sällsynta än de flesta.

Tanterna på jobbet sa någon gång att de brukade ta semester fem dagar i taget och ha vanlig helg däremellan. Det verkade vara ett fungerande sätt att slippa semestra på lördagar, jag vet dock inte om de var tvungna att klämma in en arbetsdag däremellan också

Ja, det finns nog yrken där skillnaden är mindre. Tex lärare tror jag tjänar mer eller likvärdigt här. Skillnaden som man verkligen ska ha i åtanke när man tycker Åland erbjuder mindre, så ska man tänka på livskvalite. Det är mycket svårare att ha Sverige. Det är en ganska otrolig stor mängd människor i Sverige som gör just Sverige har blivit en otrevlig plats att leva på. Det tycker jag inte man ska förneka. Vi som vet hur Sverige såg ut på 80-talet och hur standarden hängde ihop med livskvalite kan bara drömma sig tillbaka.

Jag träffade en svensk som sa, att det sköna med Åland att man slipper all skit i Sverige. Även om man saknar vissa saker så överväger det på det hela att ha ett skönt liv istället och tjäna mindre pengar.

Jag kan bara hålla med fast jag har en sk "svensk" lön.
Citera
2015-12-28, 19:00
Medlem
DePumaTomtens avatar
Har köpt hus precis i helgen på Åland. Sambon är från Åland men vi har bott i Sverige ett tag nu. En sak jag funderar över eftersom jag köpte för två månader sedan en riktigt bra prisvärd bil (typ den enda som gick att hitta i Uppsala län). Så hur går det till med att få in bilen i landet då man sedan ska bosätta sig där. Ska ordna med jobb och skriva mig på Åland så småningom samt gifta oss. Är ganska ung så erfarenheter av dessa slag är på tok för få. Har bott utomlands en gång men det var bara en hyresrätt. Mvh
Citera
2015-12-29, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DePumaTomten
Har köpt hus precis i helgen på Åland. Sambon är från Åland men vi har bott i Sverige ett tag nu. En sak jag funderar över eftersom jag köpte för två månader sedan en riktigt bra prisvärd bil (typ den enda som gick att hitta i Uppsala län). Så hur går det till med att få in bilen i landet då man sedan ska bosätta sig där. Ska ordna med jobb och skriva mig på Åland så småningom samt gifta oss. Är ganska ung så erfarenheter av dessa slag är på tok för få. Har bott utomlands en gång men det var bara en hyresrätt. Mvh

Jag vet faktiskt inte tyvärr. Det jag kan tipsa dig om att Åland är totalt efterblivet när det gäller bilar. De har svindyra skatteregler kring bilar. Så tar man in bilar så straffbeskattas med enligt någon schablon och det brukar vara rätt mycket tyvärr. Det är därför alla ålänningar åker omkring i gamla "knarkbilar".
Citera
2015-12-29, 06:18
Medlem
DePumaTomtens avatar
Citat:
Jag vet faktiskt inte tyvärr. Det jag kan tipsa dig om att Åland är totalt efterblivet när det gäller bilar. De har svindyra skatteregler kring bilar. Så tar man in bilar så straffbeskattas med enligt någon schablon och det brukar vara rätt mycket tyvärr. Det är därför alla ålänningar åker omkring i gamla "knarkbilar".
Alla jag känner här kör runt i bilar från 2011 - eller nyare haha.. Bara hört att saker ändras lite då o då ang. avgifterna för att ta in bil från sverige till åland samt att förr skulle man ha ägt bilen en viss tid innan tex 2 år men att detta ska ha ändrats. Vet inte riktigt var man kollar upp all denna info, om det är tullverket på Åland eller annan "myndighet"
Citera
2015-12-29, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DePumaTomten
Alla jag känner här kör runt i bilar från 2011 - eller nyare haha.. Bara hört att saker ändras lite då o då ang. avgifterna för att ta in bil från sverige till åland samt att förr skulle man ha ägt bilen en viss tid innan tex 2 år men att detta ska ha ändrats. Vet inte riktigt var man kollar upp all denna info, om det är tullverket på Åland eller annan "myndighet"

Nja, det är rätt vanligt att ålänningar har lite storvansinne över sin holme. Ofta är bilarna 20-30 år gamla. De är dåligt utrustade. Till och med nya bilar saknar ju mycket av vad som är standard. Jag har nog inte de senaste 20 åren suttit i en bil utan AC förutom på Åland. Det gör man titt som tätt fortfarande år 2015.

I övrigt så verkar det du säger stämma efter vad jag har hört. Man får ta med sig en bil när man flyttar till åland under vissa villkor. Jag önskade bara upplysa om de faktiska förhållande som är där. Ja visst finns det människor med nya bilar, men det kan knappast på långa väga upp mot standarden i Sverige eller priser. Åland är dyrt och efterblivet kring allt materiellt.

Antingen tar du mig på orden eller så betalar du och så får du tänka på vad jag har sagt sedan. Jag kan bara säga att min bil som är gammal i Sverige håller betydligt högre kvalite än det som generellt rullar på de åländska vägarna.

Jag glömde bort att nämna. Att åland är det enda stället där jag har hört att ålänningar inte får köra svenska bilar. Jag vet inte vad som är sant där men jag kan misstänka att de inte vill ha svenskregistrerade bilar som kör permanent på Åland. Anledningen till det är förmodligen som jag har nämnt att köpa bil på Åland är så äckligt dyrt och man får så extremt lite bil för pengar till så låg standard att varje gång man ser en annons kring en bil på Åland så hånler man lite. Otroligt vilket skitsystem de har tänker man tyst.
Senast redigerad av alanningen 2015-12-29 kl. 11:36.
Citera
2015-12-29, 12:40
Medlem
DePumaTomtens avatar
Citat:
Nja, det är rätt vanligt att ålänningar har lite storvansinne över sin holme. Ofta är bilarna 20-30 år gamla. De är dåligt utrustade. Till och med nya bilar saknar ju mycket av vad som är standard. Jag har nog inte de senaste 20 åren suttit i en bil utan AC förutom på Åland. Det gör man titt som tätt fortfarande år 2015.

I övrigt så verkar det du säger stämma efter vad jag har hört. Man får ta med sig en bil när man flyttar till åland under vissa villkor. Jag önskade bara upplysa om de faktiska förhållande som är där. Ja visst finns det människor med nya bilar, men det kan knappast på långa väga upp mot standarden i Sverige eller priser. Åland är dyrt och efterblivet kring allt materiellt.

Antingen tar du mig på orden eller så betalar du och så får du tänka på vad jag har sagt sedan. Jag kan bara säga att min bil som är gammal i Sverige håller betydligt högre kvalite än det som generellt rullar på de åländska vägarna.

Jag glömde bort att nämna. Att åland är det enda stället där jag har hört att ålänningar inte får köra svenska bilar. Jag vet inte vad som är sant där men jag kan misstänka att de inte vill ha svenskregistrerade bilar som kör permanent på Åland. Anledningen till det är förmodligen som jag har nämnt att köpa bil på Åland är så äckligt dyrt och man får så extremt lite bil för pengar till så låg standard att varje gång man ser en annons kring en bil på Åland så hånler man lite. Otroligt vilket skitsystem de har tänker man tyst.
Tack för svar! Ska kolla lite mer noggrant när jag är hemma på stadig mark igen Vi har iaf hus på Åland nu och sambon ska vara där och jobba 50% samt 50% i Sverige tills jag kan börja jobba på Åland, folk är otroligt sämst att svara i mobilen på Åland btw.
Citera
2015-12-29, 16:08
Medlem
Ska flytta till Åland med familj inom kort. De svar jag fått av tullen är att jag måste ha ägt min bil i minst 6 månader för att den ska få hänga med som "flyttgods-fordon". Sen vette fan vad tullbeskattningen blir för denna ändå och sen besiktning och omregistrering men hoppas på hyfsat humana summor.

Verkar lite knäppt att man inte ska kunna få köpa en beggad bil i Sverige och direkt kunna ta över den utan att åka på hiskeliga import- och tullkostander men det är väl någon baktanke med det också.

Var över på ön i höstas och visst, en del skruttbilar finnes men tycker överlag att det fanns mest "bra" bilar på ön. Ålänningarna verkar dock ha en närmsta pervers förkärlek för lätta lastbilar/pickups med antingen öppna flak eller med kåpa. Praktiska misstänker jag

edit: hur är det med att t.ex. storhandla mat i Norrtälje och ta med sig hem? Kommer tullen vilja ha beskattning på 7 st matkassar med svensk mat om man fastnar i en slumpvis kontroll?

Eller är det helt ok/gör jag var och varannan ålänning med stor familj så för att spara pengar?
Senast redigerad av wattford 2015-12-29 kl. 16:29.
Citera
2015-12-29, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
Ska flytta till Åland med familj inom kort. De svar jag fått av tullen är att jag måste ha ägt min bil i minst 6 månader för att den ska få hänga med som "flyttgods-fordon". Sen vette fan vad tullbeskattningen blir för denna ändå och sen besiktning och omregistrering men hoppas på hyfsat humana summor.

Verkar lite knäppt att man inte ska kunna få köpa en beggad bil i Sverige och direkt kunna ta över den utan att åka på hiskeliga import- och tullkostander men det är väl någon baktanke med det också.

Var över på ön i höstas och visst, en del skruttbilar finnes men tycker överlag att det fanns mest "bra" bilar på ön. Ålänningarna verkar dock ha en närmsta pervers förkärlek för lätta lastbilar/pickups med antingen öppna flak eller med kåpa. Praktiska misstänker jag

edit: hur är det med att t.ex. storhandla mat i Norrtälje och ta med sig hem? Kommer tullen vilja ha beskattning på 7 st matkassar med svensk mat om man fastnar i en slumpvis kontroll?

Eller är det helt ok/gör jag var och varannan ålänning med stor familj så för att spara pengar?

Bilarna på Åland vårdas. Det kostar ju skjortan att köpa dem samt så verkar man inte ha så mycket att göra på Åland. Det är väl något jag hör ålänningar klaga mest över faktiskt. Det märks ju också ganska tydligt på ålänningar att de är rätt så urvattnade i huvudet. Spontanitet är väl inte deras starkaste sida om man säger så utan jag tycker livet där handlar mest om att sitta av tiden. Man föddes på ön och har aldrig vågat ta något kliv utanför ön. De enda som jag verkligen tycker använder ön är de som använder naturen. De jagar och gillar friluftsliv. Båtar och liknande ting som fiske.

Det där med mat är en djup besvikelse. Maten kostar så otroligt mycket jämfört med Sverige. Det är helt omöjligt att undkomma den kostnaden. Restauranger och liknande är också långt efter svensk standard. De tar hutlöst mycket för ingenting. Det blir ännu värre om du åker ut på någon ö. Då behöver du en hjärtstartare. Det här märks också på mentaliteten. Åland är inget konsument samhälle överhuvudtaget och det finns många budgetmärken som knappt går att använda. Tex Pirkka, Rainbow etc..

Tullen? De finns ju inte. Jag har transporterat hur mycket som helst. De kan ha alkoprov någon gång men aldrig att de kollar något innehåll i en bil. Knarkhundarna står lustigt nog alltid och bevakar dig om du går av båten men aldrig om du kör iland.

När det gäller bilar så har jag jämfört. Många gånger kostar bilen dubbelt så mycket som i Sverige fast de har gått dubbelt så långt samt är standarden mer av östeuropeisk stil än svensk. Jag gissar att amerikanarna skulle tycka så om svensk standard då deras lull ev saknas i svensk standard. Men skillnad är det. Jag jämförde min bil med en liknande och märkte att den hade ju i princip en annan panel än vad min hade och detta bekräftade det som många andra ålänningar redan har sagt till mig att standarden på bilar som nya saknar mycket av det man får som standard i Sverige.

Åland är bra om man bara vill leva ifred och vill somna in. Det är en egen mentalitet som är väldigt introvert och småaktig. Det är själsdödande.
Senast redigerad av alanningen 2015-12-29 kl. 22:29.
Citera
2015-12-29, 23:50
Medlem
tack för din info! Men då tolkar jag det som att det är ett allmänt svalt intresse för gemene ålänning att ta sig över till Sverige och ta över en bil? "Jobbigt" och tidskrävande allmänt kan jag misstänka. Då betalar man hellre 20k extra för att köpa likadan bil av hästhandlare på ön?
Citera
2015-12-30, 00:21
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
tack för din info! Men då tolkar jag det som att det är ett allmänt svalt intresse för gemene ålänning att ta sig över till Sverige och ta över en bil? "Jobbigt" och tidskrävande allmänt kan jag misstänka. Då betalar man hellre 20k extra för att köpa likadan bil av hästhandlare på ön?

Nejdå.

Har fler än en bekant på Åland som köpt bil i Sverige p.g.a prisbilden på "kobben", samt specifik bil man letat efter (mer normala familjebilar skall tilläggas, ej lyx). Men fråga mig inte över tullavgifter eller pappersarbete..(är ej bosatt där)

Att handla i Norrtälje är ingen ovanlighet för familjer som även önskar få lite "hemkänsla" tillbaka, likaså även vanliga åländska familjer ! Vet dock ej om tullgränser för att ta in antal kg matvaror i Euro till Åland..

Lycka till, och hoppas ni kommer att trivas !
Senast redigerad av Snapcount 2015-12-30 kl. 00:33.
Citera
2015-12-30, 01:59
Medlem
Citat:

Jag vet inte om det räcker faktiskt. Jag har jämfört med bilar jag har haft och vad de har tagit för dem på Åland och det är ruskiga priser. Ålänningar köper bilar från Sverige för just slippa hästhandlare på ön men det ålänningar bekymrar sig för att våra bilar i Sverige rostar då vi har vägsalt. Man saltar inte vägarna på Åland. Melodin är kör försiktigt så dör du inte och kör du för fort och dör så skyll dig själv. Det kan vara förjävla halt på Åland.

Ålänningar är hårt pressade av bilpriser så de köper bil billigt de bara kan och de har kvar sina bilar så länge de bara kan också. Bilar på Åland rostar inte som de gör i Sverige och ser i stort sett alltid välvårdade som jag sa innan. Man sköter om dem man har inte så mycket att göra på ön.
Senast redigerad av alanningen 2015-12-30 kl. 02:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in