2015-08-02, 02:30
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alanningen
Sverige
+Allt är billigare i Sverige.
+Högre lön
+Mer dagar semester
+Tillgänglighet + öppen marknad.
+Svenskar är 10 ggr mer sociala(ålänningar är lika sociala som norrlänningar i gemene man). (generaliserat).
-Okontrollerad brottslighet.
-Bostadskris

Åland
+Inget klotter.
+Ordning och reda.
+Bra skola.
+Lägre skatt.
+Bra ersättning vid semester.
+Lugn och ro
+Alla anläggningar ser nya ut och används lite, träningshallar, äventyrsgolf, mariebad etc.
+Ålänningar är trevliga och korrekta.
+Nästan ingen arbetslöshet.
+Även om jag tycker man dricker mer på åland, så är det ingen som går och skriker på gatorna. Polisen verkar göra sitt jobb här till skillnad mot i Sverige.
-Bil är svindyrt. Oftast är de dåligt utrustade också. Många åker med bilar från 80-90-2000-talet.
-Handla mat är svindyrt.
-Åland är tydligen extremt tråkigt 10 månader om året.
-Bostäder är svindyrt.
-Lönen är låg.
-Dålig semster.
-Mycket är efterblivet på åland. Liten folkmängd/lite stora företag. Begränsad näringsrätt etc.
-Dyrt att köpa bostad. Dyrt att hyra bostad förhållande till inkomst.
-Introverta
-Extremt dyrt att åka på böter för fortkörning osv.
-Mer alkoholism, man kan köpa starköl i butiken.
-0,5 promille kan du köra med i blodet.
-Dåligt utbud/monopol verkstad.
-En pizza kostar utan läsk 13 euro i snitt och med läsk 16 euro.

Varför bo på Åland? Ja den enda anledningen som jag kan komma på är att man vill vara för sig själv och det får man verkligen vara här. Det finns inga utbölingar här och det finns ingen anledning till varför någon utböling ska komma hit.
Det händer ingenting här. Det man hör talas om mest är cykelstölder som troligen beror på olåst cykel i samband med någon "lånar" cykeln vid fylleri.

Tack för listan, intressant läsning.
Apropå löner, vad tjänar t ex en sjuksköterska på Åland? En lärare? Ett affärsbiträde? En kommunanställd?
Citera
2015-08-02, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Tack för listan, intressant läsning.
Apropå löner, vad tjänar t ex en sjuksköterska på Åland? En lärare? Ett affärsbiträde? En kommunanställd?

Jag vet faktiskt inte. En IT-kille tjänar runt 2/3 av vad en IT-kille tjänar i Stockholm i snitt skulle jag säga. Sedan fungerar semestrarna här konstigt. Du kan tex ha 5 veckor semester men om du tar ut dem i en följd så räknas lördagar som semester. Så då har du bara i realiteten 4 veckor och 2 dagar semester. Dock får man en fet semesterpeng från företaget. Det är positivt.
Citera
2015-08-02, 02:51
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Jag vet faktiskt inte. En IT-kille tjänar runt 2/3 av vad en IT-kille tjänar i Stockholm i snitt skulle jag säga. Sedan fungerar semestrarna här konstigt. Du kan tex ha 5 veckor semester men om du tar ut dem i en följd så räknas lördagar som semester. Så då har du bara i realiteten 4 veckor och 2 dagar semester. Dock får man en fet semesterpeng från företaget. Det är positivt.

Snabba svar!

Om du jämför med riket (Finland), är Åland bättre eller sämre vad gäller löner och andra ekonomiska spörsmål?
Citera
2015-08-02, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Snabba svar!

Om du jämför med riket (Finland), är Åland bättre eller sämre vad gäller löner och andra ekonomiska spörsmål?

Jag kan inte bedöma Finland men det verkar ju som att Åland är i särklass det rikaste området i hela Finland.

Jag var nere i butiken på ön jag är på och några svenska turister höll på "trilla av stolen" när de tittade på var en bit kassler kostade. En liter slätstruken jordgubbslåda här kan kosta 8 euro mot en överfull låda i Stockholm för 25 spänn och 20 kr på landet. Dessutom är jordgubbarna i bättre skicka i Sverige än vad de är här. Ålänningar är inte företagsamma alls kring jordgubbar kan jag ju säga. Svenska firmor som Claes Ohlsson, KappAhl osv har lyft Åland kan man säga. De har nu ett litet köpcentrum utanför Mariehamn. Annars är Åland vad Sverige var på 80-talet i många fall. Dock har öppettider och annat ändrats drastiskt på senare tid då konkurrensen har ökat avsevärt utifrån.
Citera
2015-08-02, 19:47
Medlem
S4r4h93s avatar
Citat:
Jag kan inte bedöma Finland men det verkar ju som att Åland är i särklass det rikaste området i hela Finland.

Jag var nere i butiken på ön jag är på och några svenska turister höll på "trilla av stolen" när de tittade på var en bit kassler kostade. En liter slätstruken jordgubbslåda här kan kosta 8 euro mot en överfull låda i Stockholm för 25 spänn och 20 kr på landet. Dessutom är jordgubbarna i bättre skicka i Sverige än vad de är här. Ålänningar är inte företagsamma alls kring jordgubbar kan jag ju säga. Svenska firmor som Claes Ohlsson, KappAhl osv har lyft Åland kan man säga. De har nu ett litet köpcentrum utanför Mariehamn. Annars är Åland vad Sverige var på 80-talet i många fall. Dock har öppettider och annat ändrats drastiskt på senare tid då konkurrensen har ökat avsevärt utifrån.

Billigare i Finland. Har bott både på Åland och i Finland, höll själv på att få fnatt på prisskillnaderna. Åland är förbannat dyrt men lönen var inte så mycket högre att det skulle ha jämnat ut sig. Dyrt att bo på Åland.. Här kostar en liter (ask) med jordgubbar (1 klass) 6€, och då är det de dyraste sötaste. De vanliga (också de 1 klass) kostar 5€.
Citera
2015-08-02, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S4r4h93
Billigare i Finland. Har bott både på Åland och i Finland, höll själv på att få fnatt på prisskillnaderna. Åland är förbannat dyrt men lönen var inte så mycket högre att det skulle ha jämnat ut sig. Dyrt att bo på Åland.. Här kostar en liter (ask) med jordgubbar (1 klass) 6€, och då är det de dyraste sötaste. De vanliga (också de 1 klass) kostar 5€.

Precis som du säger. Lönen är såvitt vad jag uppfattar det hela som 2/3 av lönen man har i Stockholm och bostadspriserna är svindlande höga precis som i Stockholm. Jag tror man förlorar på vara löntagare på Åland. En brandman som jag känner på Åland tjänar runt 19 000kr i månaden och gör då avdrag från att allt är 30-100% dyrare så blir det inte mycket pengar över.

Att köpa en bil på åland och är också så vitt jag vet detsamma som i Finland apdyrt. Det är som när man köper en TV på Åland, då är det den snikigaste versionen av TVn man kan hitta. Allt lull lull som man har som standard i Sverige är borttaget.
Citera
2015-08-02, 22:40
Moderator
rotadents avatar
Citat:

Det låter lågt, är det så stor löneskillnad mot Stockholm alltså? Det låter ju som att det är rätt dyrt där och då blir det förstås ännu värre.

För övrigt pratar folk på mitt jobb om att det var samma visa med semestern här tidigare, att man var tvungen att bränna semesterdagar på lördagar. Jag vet faktiskt inte när det togs bort, men det var nog länge sen.
Citera
2015-08-02, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Det låter lågt, är det så stor löneskillnad mot Stockholm alltså? Det låter ju som att det är rätt dyrt där och då blir det förstås ännu värre.

För övrigt pratar folk på mitt jobb om att det var samma visa med semestern här tidigare, att man var tvungen att bränna semesterdagar på lördagar. Jag vet faktiskt inte när det togs bort, men det var nog länge sen.

Jag räknade på det precis. I mitt yrke tjänar man 27 000 kr på åland när man räknar om det. Räknar man med 22% skatt, så blir det i runda slängar 21 000 kr. Motsvarande summa som man tjänar i Stockholm är 45 000 kr och man får ut över 30 000 i handen.

Det kanske inte är så i alla yrken. De yrken som verkar vara bra betalda på Åland men som verkar vara dåligt betalt på Sverige är läkare. Man verkar tjäna bra som läkare på Åland. Vanliga löneslavar verkar dock tjäna väldigt lite tycker jag.

Angående semester har jag lagt ut kontrollfrågor för många inom olika yrken och de säger att det är så med lördagar. De betraktas som semester om man tar ut semester i följd. Så man har i praktiken mycket sämre semester här än i Sverige. Skillnaden är att man här får en bra semesterpeng.
Citera
2015-08-03, 10:43
Medlem
S4r4h93s avatar
Citat:
Precis som du säger. Lönen är såvitt vad jag uppfattar det hela som 2/3 av lönen man har i Stockholm och bostadspriserna är svindlande höga precis som i Stockholm. Jag tror man förlorar på vara löntagare på Åland. En brandman som jag känner på Åland tjänar runt 19 000kr i månaden och gör då avdrag från att allt är 30-100% dyrare så blir det inte mycket pengar över.

Att köpa en bil på åland och är också så vitt jag vet detsamma som i Finland apdyrt. Det är som när man köper en TV på Åland, då är det den snikigaste versionen av TVn man kan hitta. Allt lull lull som man har som standard i Sverige är borttaget.

Något som också var knäppt när man bodde på Åland var att er Elgiganten är inte som de i Finland eller Sverige. Verka inte riktigt höra ihop med någondera utan mest en liknande butik. Ingen hemsida (räknar inte öppettiderna som hemsida) och inga samma erbjudanden som i de på fastlandet.

Att beställa saker via internet hem till sig när man bodde på Åland var jobbigt, allt skulle tullas och många företag vägrade sälja till en av den orsaken.

Allt är dyrt på Åland, utbudet är litet och så kommer det antagligen att förbli också..

Jobbade själv i dagligvaruhandel, hade flera års erfarenhet så litet högre lön. På 30-37.5 h/vecka så fick jag ut cirka 1.200-1.400€ efter skatt.

Att ha bil på Åland var dyrt, mest av den orsaken att bensinen är ju så förbannat dyr. Hade en gammal bil så kunde fixa det mesta problemen själv på den, tack och lov.
Senast redigerad av S4r4h93 2015-08-03 kl. 10:47.
Citera
2015-08-03, 11:11
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Åland är kulturellt svenskt, men tillhör (även om det har viss autonomi) Finland.

Om du kunnat något om Åland hade du också vetat att det är väldigt svårt, även som EU-medborgare, att flytta till Åland. Jag tror dessutom att ålänningarna är rätt trötta på sverigesvenskar som "flyr mångkulturen".
Uppenbarligen förstår du inte skriven text? Att Åland tillhör Finland har jag inte sagt emot, kulturellt är Åland mer svenskt än Skåne.

Resten av ditt dravel är för kattlådan.
Citera
2015-08-03, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Uppenbarligen förstår du inte skriven text? Att Åland tillhör Finland har jag inte sagt emot, kulturellt är Åland mer svenskt än Skåne.

Resten av ditt dravel är för kattlådan.

Fattar inte vad du invänder emot. Jag har aldrig invänt emot att Åland är kulturellt svenskt.

Att det som icke-ålänning är svårt att äga fastighet på Åland är inte direkt "dravel"... Mer info om detta: https://sv.wikipedia.org/wiki/Jordf%...A4rvsr.C3.A4tt
Senast redigerad av Grillo 2015-08-03 kl. 13:00.
Citera
2015-08-03, 15:51
Medlem
S4r4h93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Fattar inte vad du invänder emot. Jag har aldrig invänt emot att Åland är kulturellt svenskt.

Att det som icke-ålänning är svårt att äga fastighet på Åland är inte direkt "dravel"... Mer info om detta: https://sv.wikipedia.org/wiki/Jordf%...A4rvsr.C3.A4tt

Helt rätt i att det som utomstående är svårt att äga fastighet eller tomt eller ens företag. Det krävs hembygdsrätt för att få göra det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in