2015-12-29, 23:22
Medlem
Reda

Citat:
Ursprungligen postat av TuManHand
Jag räknar med att banken äger de flesta bostäderna. Den som är satt i skuld är inte fri!

Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Sturarna-Old
Det där med guld eller vad det heter? har du hört talas om det? Det sägs att guld fungerat jättebra som investering i flera hundra år, men jag ska alltså inte investera i det? jag ska lyssna till Ingves och makroekonomer?

Jag skiter väl i guld, Ingves likaså. Är mer intresserad av kraschen som knackar på dörren
Senast redigerad av Pompripossan 2015-12-29 kl. 23:23. Anledning: Ordning
2015-12-29, 23:27
Medlem
Vad skulle hända med samhället i Sthlm om lokalpolitikerna fattade ett beslut att bygga bort bostadsbristen. Ponera att det uppstod 100.000 bostäder via politiskt byggda bostäder. Skulle inte alla som ägde villa eller bostadsrätt bli jätteledsna och panka?
2015-12-29, 23:28
Medlem
flashforwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Dina kåkar?

Andra december visste du inget alls om bostadsmarknaden, och för fem dagar sedan undrade du om du skulle 'ge dig in i marknaden´. Det svänger fort i the Boiler Room?

TS SKA tydligen 'ge dig in i marknaden´ .
Och TS vill ha många objekt att välja emellan...
2015-12-29, 23:33
Medlem
Citat:
Vad skulle hända med samhället i Sthlm om lokalpolitikerna fattade ett beslut att bygga bort bostadsbristen. Ponera att det uppstod 100.000 bostäder via politiskt byggda bostäder. Skulle inte alla som ägde villa eller bostadsrätt bli jätteledsna och panka?

Man blir ju inte pank om man inte säljer bostaden och får en förlust. De flesta köper trots allt sin bostad för att bo är och inte för att spekulera.

Problemet skulle nog främst drabba yngre i små lägenheter som köper på kortare sikt.
2015-12-29, 23:34
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Som sagt intressant på så vis att det rimligen är precis såhär det ser ut när det väl brakar. Ihärdiga försök till ocker-färsäljning (BR-innehavaren vägrar se verkligheten), så marknaden stagnerar, färre och färre avslut. Sedan går proppen ur när verklighetens priser nåt en kännbar dipp så säljarna till slut får panik, alt. kostnader ökar via räntor eller dylikt.

Så ptjah, lite popcorn inför våren är det iaf.

En krasch är en ganska långsam process. Det kommer ta ett tag för säljare att acceptera en lägre prisnivå. Första tecknet är förmodligen färre avslut på objekt som läggs ut.

Det är synd att du använder dig av så mycket värdeladdad ord när du skriver inlägg, typ som "ocker".

Ska själv sälja och köpa i början av året och är mycket intresserad av hur marknaden kommer utvecklas.
2015-12-29, 23:36
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Can-i-bus
Bostadsbubblan förmodar jag att ni definierar som bostadsrättor/villor/radhus etc och inte "höga hyror" eller dylikt för hyresrättsinnehavare.

Att låga räntor och utbud stimulerar höga priser är ganska självklart men jag förstår inte vad massinvandringen har för påverkan? Något förenklat ser jag invandrarna som:

Grupp 1: Invandrare med mycket kapital och bra utbildning
Grupp 2: Invandrare med lite kapital och bra utbildning
Grupp 3: Invandrare med mycket kapital och låg utbildning
Grupp 4: Invandrare med lite kapital och låg utbildning

Grupp 1 & 3 förutsätter ju att de kan casha sin bostad. Om de inte kan dessa är de beroende av lån och även om de har bra utbildning etc tar det ju rätt lång tid att komma in i systemet (få ett jobb, flera års inkomstdeklarationer för att bli kreditvärdig etc). Om de däremot inte är beroende av lån utan faktiskt kommer hit med flera miljoner på fickan kan de ju köpa en bostad och dra upp priserna, men frågan är om det är realistiskt. Om man har säg 15 miljoner undansparat, flyr man då verkligen till Sverige? Borde det inte finnas länder som är mycket attraktivare förutsatt att man har den mängden kapital?

Grupp 4 kan ju inte ha någon chans att köpa någonting i Sverige och grupp 2 borde således ta ännu längre tid innan de har möjlighet att ta ett lån.

Det enda argumentet jag kan se är att invandrarna "tar" alla hyresrätter vilket gör att folk blir tvingade att köpa bostäder även om priserna går emot sunt förnuft men jag har svårt att se hur det skulle fungera i och med bostadsköer etc
?

Du har besvarat frågan själv, det förväntas att svenskar köper bostadsrätter, hyresrätter är för fattigfolket och invandrare. Kötiderna i den medelstora stad jag bor i är ca 10 år, i Stockholm 30 år?
2015-12-29, 23:39
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Nja om du skall renovera eller byte en trasig diskmaskin så betalar du enormt mycket mer än en hyresfastighetsägare som dels har bra rabatter på grund av många köp plus att han får göra avdrag på moms osv..
Så just därför kan en bostadsrätt bli ganska dyr.
Om du tex fixar ditt kök i din BR och betalar 50k för detta och köket behåller du i 10 år så har du ju ökat din månadshyra med 400 spänn i månaden, tror du hyresfastighetsägaren höjer 400 spänn var gång han byter kök eller något annat?

En säkerhetsdörr kan dom ta 70:-/månad för. Så ett nytt kök för 400:- låter ganska troligt.
2015-12-29, 23:41
Medlem
Tropicalss avatar
Ytterligare en extremt bitter människa som sitter i en hyresrätt och "väntar på kraschen" och har gjort så de senaste 5-10 åren. I ren panik över "orättvisan" så börjar dessa yla så högt de orkar i ett desperat försök att få folk att sälja sina bostäder samtidigt och därmed få ner priserna.
2015-12-29, 23:55
Medlem
Pungsnoppens avatar
Citat:

1980 kostade lägenheter i förorten några 10.000kr.

Självklart går priser på bostäder upp.
Sveriges befolkning växer så det knakar.

100.000 nya bostäder kommer inte mätta ett piss.
2015-12-29, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGårman
Man blir ju inte pank om man inte säljer bostaden och får en förlust. De flesta köper trots allt sin bostad för att bo är och inte för att spekulera.

Problemet skulle nog främst drabba yngre i små lägenheter som köper på kortare sikt.

hmmm redogör, ponera att staten bygger bort bostadbristen, hur länge rekommenderar du att jag håller fast vid min bostad? Vad betyder spekulera? de flesta?nog drabba de yngre? Väldigt mycket osäkerhet?
2015-12-29, 23:57
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Ytterligare en extremt bitter människa som sitter i en hyresrätt och "väntar på kraschen" och har gjort så de senaste 5-10 åren. I ren panik över "orättvisan" så börjar dessa yla så högt de orkar i ett desperat försök att få folk att sälja sina bostäder samtidigt och därmed få ner priserna.
Haha ja, TS verkar vara synnerligen desperat. "sälj era kåkar". Lustigt. Det är massiv bostadsbrist. Priserna på villor och bostadsrätter har ökat enormt, se bara hur det stigit detta år. En "krasch" kommer inte förrän bostadsbyggandet kommer ifatt och det dröjer väldigt många år. En nedgång på säg 20-30% skulle inte betyda någon katastrof eftersom priserna gått upp mycket mer bara på 3-4 år, i vissa områden har värdet trefaldigats.
2015-12-30, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsnoppen
1980 kostade lägenheter i förorten några 10.000kr.

Självklart går priser på bostäder upp.
Sveriges befolkning växer så det knakar.

100.000 nya bostäder kommer inte mätta ett piss.

Så om kommunen Sthlm bygger 100.000 lägenheter så kommer priset på bostäder inte påverkas ett piss? Har jag förstått dig korrekt? människor kommer bara ignorera dessa bostäder och söka de som existerade innan?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in