2015-12-22, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Finns ställen som erbjuder MTM i GBG, dock vet jag inte vad de heter, vet bara att de existerar.

Vad det skulle kosta beror ju på tyg, men vet att Lund&Lund i Sthlm tar cirka 2500 för ett par byxor i s120 ull, bastyger från carlo barbera doppio ritorto.

Citat:
Ursprungligen postat av Zarkov
Vet inte heller några butiker som erbjuder mtm på rak arm men kolla med Spiga 3, Herr Karl och Linnégatan 2, möjligen även Ströms och Holmens Herr. De borde iaf kunna ge dig några namn.

Tack för tipsen!

Citat:
Ursprungligen postat av ShogunAssasin
Kontakta Robin Pettersson (skräddare) och kolla vad han har för alternativ.
http://rp-tailor.com

Har du några erfarenheter av hans skrädderi? Lät intressant nämligen, men någon referens hade uppskattats.
Citera
2015-12-23, 19:41
Medlem
masterpalms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wulbari
Tack för tipsen!

Har du några erfarenheter av hans skrädderi? Lät intressant nämligen, men någon referens hade uppskattats.

Det jag sett från Robin (på instagram) är skrattretande dåligt.
Citera
2015-12-23, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av masterpalm
Hade varit bra för oss konsumenter att veta exakt vad som är så skrattretande dåligt och varför. Vanlig svensson ser inte vad du ser.
Citera
2015-12-23, 22:27
Medlem
doughies avatar
Citat:

Jag ska inte försvara Robin men man får tyvärr vara lite pragmatisk när man bor i Sverige. Det finns väldigt få skrädderitjänster - skräddarsytt eller måttsytt - som är på den höga nivån som går att finna t ex på Savile Row (eller vissa off row), hos vissa italienare, fransmän och japaner etc. Självklart ska man inte hylla något till skyarna när det inte är befogat, men nog tusan får man en bättre byxa hos Robin än vad man hittar RTW (framförallt om man har kraftigare ben). Tror dessutom inte han tar så mycket betalt för sina tjänster, men har inte superkoll vare sig på hans skrädderi eller priser.
Citera
2015-12-24, 00:21
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Robin är enligt min vetskap helt självlärd, så uppenbarligen gör han inte allting enligt konstens alla regler. Eftersom han är så pass "färsk" har han givetvis inte etablerat en "husstil" och är så klart inte lika skicklig som Ambrosi, Dylan and Sons och liknande. Han verkar däremot ha ett stort hjärta för skrädderikonsten och om man gör ett par samarbeten kan han säkert sy en riktigt smickrande byxa (baserat på det bästa jag sett av honom).
Det varken du, jag eller någon annan som inte har förstahandsupplevelser är huruvida byxorna han har bilder av på Instagram motsvarar kundens exakta önskemål eller inte och vilken grad av färdighet de är.
Han är i alla fall i stort sett det enda som erbjuds i Göteborgsområdet, är han inte svindyr hade i alla fall jag vågat prova, sy byxor är ingen raketforskning.
Citera
2015-12-24, 19:27
Medlem
Burnhams avatar
Jag har 46 i kostymstorlek men som ni alla vet så sitter moderna kostymbyxor väääldigt tight. Jag vill då såklart ha lite mer klassiska byxor och undrar då: hur mycket uttrymme bör jag lämna åt benen? Vilken storlek borde jag gå upp till?
Citera
2015-12-29, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Hade varit bra för oss konsumenter att veta exakt vad som är så skrattretande dåligt och varför. Vanlig svensson ser inte vad du ser.

Citat:
Ursprungligen postat av doughie
Jag ska inte försvara Robin men man får tyvärr vara lite pragmatisk när man bor i Sverige. Det finns väldigt få skrädderitjänster - skräddarsytt eller måttsytt - som är på den höga nivån som går att finna t ex på Savile Row (eller vissa off row), hos vissa italienare, fransmän och japaner etc. Självklart ska man inte hylla något till skyarna när det inte är befogat, men nog tusan får man en bättre byxa hos Robin än vad man hittar RTW (framförallt om man har kraftigare ben). Tror dessutom inte han tar så mycket betalt för sina tjänster, men har inte superkoll vare sig på hans skrädderi eller priser.

Citat:
Robin är enligt min vetskap helt självlärd, så uppenbarligen gör han inte allting enligt konstens alla regler. Eftersom han är så pass "färsk" har han givetvis inte etablerat en "husstil" och är så klart inte lika skicklig som Ambrosi, Dylan and Sons och liknande. Han verkar däremot ha ett stort hjärta för skrädderikonsten och om man gör ett par samarbeten kan han säkert sy en riktigt smickrande byxa (baserat på det bästa jag sett av honom).
Det varken du, jag eller någon annan som inte har förstahandsupplevelser är huruvida byxorna han har bilder av på Instagram motsvarar kundens exakta önskemål eller inte och vilken grad av färdighet de är.
Han är i alla fall i stort sett det enda som erbjuds i Göteborgsområdet, är han inte svindyr hade i alla fall jag vågat prova, sy byxor är ingen raketforskning.

Han tar 2500 kr innan nyår, och 4000 kr efter. Svårt att avgöra hurvida priset är rimligt eller ej. Vad tycker ni?
Citera
2015-12-31, 00:32
Medlem
Har någon tips om byxor/märken/butiker som passar för oss med smala midjor och kraftiga lår? Vart jag än går i Stockholm hittar jag bara slim/tailored fit, i dessa får jag ner ett antal nävar i midjan innan de sitter rimligt över låren.

Jag tänker mig flanell/kostymbyxor, gärna under 1200kr, alla tips mottages glatt!
Citera
2015-12-31, 02:08
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wulbari
Han tar 2500 kr innan nyår, och 4000 kr efter. Svårt att avgöra hurvida priset är rimligt eller ej. Vad tycker ni?
2.500 är billigt, 4.000 är rätt dyrt. Jag tror Maciej Zaremba (Zaremba Bespoke) kostar någonstans där mittemellan (beroende på vad man väljer för tyg, såklart), Maciej ska ha trunk i Götet nu i februari, känns det intressant så kontakta honom via Olof Nithenius för att se om Maciej har möjlighet att ta fler bokningar. Information hittar du här.
Citera
2015-12-31, 16:00
Medlem
Burnhams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burnham
Jag har 46 i kostymstorlek men som ni alla vet så sitter moderna kostymbyxor väääldigt tight. Jag vill då såklart ha lite mer klassiska byxor och undrar då: hur mycket uttrymme bör jag lämna åt benen? Vilken storlek borde jag gå upp till?
Absolut ingen som har svar på detta?
Citera
2015-12-31, 16:05
Medlem
doughies avatar
Citat:
2.500 är billigt, 4.000 är rätt dyrt. Jag tror Maciej Zaremba (Zaremba Bespoke) kostar någonstans där mittemellan (beroende på vad man väljer för tyg, såklart), Maciej ska ha trunk i Götet nu i februari, känns det intressant så kontakta honom via Olof Nithenius för att se om Maciej har möjlighet att ta fler bokningar. Information hittar du här.

Jag misstänker att den där bilden är ett år gammal.
Citera
2015-12-31, 16:43
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doughie
Jag misstänker att den där bilden är ett år gammal.
Ja jäklar, det verkar stämma. Av någon anledning låg den väldigt högt upp på hans tumblr när jag kikade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in