2015-12-28, 23:22
Medlem
jkl555s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffhaj
Kan vara att det är dåligt ventilerat. Kontrollera luftfuktigheten och ventilera oftare. Annars så ser det inte ut som någon kontamination. Din skörd är alltså inte förstörd

http://www.shroomery.org/forums/showflat.php/Number/16764818#16764818

Tack! Det var allt jag vill höra.
Citera
2015-12-29, 16:29
Medlem
PonPows avatar
Jag tänker köpa mig det här:
http://www.elephantos.com/en/smart-shop/mushroom-cultivation/growkits/beginners-growkit.html

Hur stor chans är det att tullen tar sprutan?
Beställt 2 gånger från elephantos tidigare för typ 6 år sedan.
Fick igenom paket nummer ett med salvia och en meskalinkaktus.
Men nästa paket med en growbox tog dom.

Det är väl ingen jättepanik för mig om tullen tar den. Mer än att jag behöver sprutan för att odla svampen.
Citera
2015-12-29, 18:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PonPow
Jag tänker köpa mig det här:
http://www.elephantos.com/en/smart-shop/mushroom-cultivation/growkits/beginners-growkit.html

Hur stor chans är det att tullen tar sprutan?
Beställt 2 gånger från elephantos tidigare för typ 6 år sedan.
Fick igenom paket nummer ett med salvia och en meskalinkaktus.
Men nästa paket med en growbox tog dom.

Det är väl ingen jättepanik för mig om tullen tar den. Mer än att jag behöver sprutan för att odla svampen.
Det är 27,96% chans.

Nej men allvarligt så finns det ingen som har någon aning. Prova beställ och ring till tullen och klaga om de tar den. Sprutorna som används till inokulering brukar i regel inte vara vassa(utan är trubbiga), och därav så kan de inte användas till injicering; sådana sprutor är inte olagliga.
Citera
2015-12-29, 18:16
Medlem
PonPows avatar
Citat:
Det är 27,96% chans.

Nej men allvarligt så finns det ingen som har någon aning. Prova beställ och ring till tullen och klaga om de tar den. Sprutorna som används till inokulering brukar i regel inte vara vassa(utan är trubbiga), och därav så kan de inte användas till injicering; sådana sprutor är inte olagliga.

Jo, men vad jag har läst så konfiskerar tullen dom gärna ändå.

Dom är riktigt luriga jävlar!
Här är en liten anekdot om vad som hände med growboxen jag beställde:
Citat:
Min growbox dom tog för 6 år sedan innehöll bara mycel (så svampväxten hade inte råkat starta igång) och var således helt laglig.
Men dom körde i vatten i den för att få i gång svampväxten så att dom sedan skulle kunna förbruka den.

Dock så lyckades raketforskarna på tullverket kontaminera boxen, så det komma inga svampar. Bara mögel.
Jag fick ett brev hem efter ett par veckor där hela händelseförloppet beskrevs lite luddigt.

Så jag ringde dit och krävde dom på pengar i och med att dom hade förstört min helt lagliga egendom.
Blev lite ringande fram och tillbaka, sen efter att jag skickat in kvittot från elephantos så fick jag mina pengar plus kostnaden för frakten tillbaka av tullen.

Skrattar bäst som skrattar sist!

Om risken är stor att de tar sprutan så beställer jag hellre en från UK och skippar själva sprutan från elefantens kit.
Men då blir det dubbelt så dyrt, och jag är fattig..
Senast redigerad av PonPow 2015-12-29 kl. 18:18.
Citera
2015-12-29, 18:33
Avslutad
Citat:

Om risken är stor att de tar sprutan så beställer jag hellre en från UK och skippar själva sprutan från elefantens kit.
Rismjöl går att köpa i vanlig affär. Vermikulit går att beställa för en överkomlig summa på nätet. Plastburkar, plasthandskar och mask går att få tag i gratis om man ligger i. Förstår inte varför du ska krångla till det?
Citera
2015-12-29, 19:47
Medlem
Satte precis igång en låda cubensis från elefanten, hur mycket vatten är det meningen att det ska få plats? Trodde att det skulle rinna ner lite på sidorna eller sugas upp, men det krävdes inte många centiliter innan den var fylld ända upp till kanten. Sen när jag tryckte fast locket igen så pressades nog det mesta vattnet ut.
Citera
2015-12-30, 09:59
Medlem
PonPows avatar
Citat:
Rismjöl går att köpa i vanlig affär. Vermikulit går att beställa för en överkomlig summa på nätet. Plastburkar, plasthandskar och mask går att få tag i gratis om man ligger i. Förstår inte varför du ska krångla till det?
Därför att det är första gången för mig. Jag vill kunna få igång det hela enkelt för att observera och lära mig av processen.
Så att jag till nästa gång får lite känsla för hur det går till.

Men nästa gång däremot!
Då kommer jag att göra allting från grunden.
Vill bara inte dyka i med huvudet före första gången så att säga.
Senast redigerad av PonPow 2015-12-30 kl. 10:09.
Citera
2015-12-30, 21:52
Avslutad
Citat:
Därför att det är första gången för mig. Jag vill kunna få igång det hela enkelt för att observera och lära mig av processen.
Så att jag till nästa gång får lite känsla för hur det går till.

Men nästa gång däremot!
Då kommer jag att göra allting från grunden.
Vill bara inte dyka i med huvudet före första gången så att säga.
Det jag menar är att alla de produkterna som ingår i ett startpaket kan du enkelt få tag i Sverige till 90% mindre kostnad.

Dessutom saknas det burkar som rymmer ca 250ml i ditt startpaket. Du behöver ha burkar(av glas eller plast) som inte smalnar av vid öppningen. Detta för att underlätta vid birthing.

Är du enbart ute efter att se hur processen går till istället för att göra det från grunden så rekommenderar jag hellre en growbox. Fast du hade ju lite tur i oturen där sist
Senast redigerad av fluffhaj 2015-12-30 kl. 21:55.
Citera
2015-12-31, 11:26
Medlem
PonPows avatar
Citat:
Det jag menar är att alla de produkterna som ingår i ett startpaket kan du enkelt få tag i Sverige till 90% mindre kostnad.

Dessutom saknas det burkar som rymmer ca 250ml i ditt startpaket. Du behöver ha burkar(av glas eller plast) som inte smalnar av vid öppningen. Detta för att underlätta vid birthing.

Är du enbart ute efter att se hur processen går till istället för att göra det från grunden så rekommenderar jag hellre en growbox. Fast du hade ju lite tur i oturen där sist
Jo men det är ju klart. Har fått det intrycket efter att ha läst på lite.
Men som sagt så vill jag ha det så enkelt som möjligt första gången. Då känns ett startpaket överlägset.
Vad gäller burkar så har jag en jävla massa köksburkar i olika former och storlekar.

Birthing, vad är det?

Har funderat på growbox med. Fast alla historier om boxar som har kommit igång under frakten är rätt avskräckande.
Plus att jag lär mig nog mer med kittet!
Citera
2015-12-31, 14:02
Avslutad
Citat:
Jo men det är ju klart. Har fått det intrycket efter att ha läst på lite.
Men som sagt så vill jag ha det så enkelt som möjligt första gången. Då känns ett startpaket överlägset.
Vad gäller burkar så har jag en jävla massa köksburkar i olika former och storlekar.

Birthing, vad är det?

Har funderat på growbox med. Fast alla historier om boxar som har kommit igång under frakten är rätt avskräckande.
Plus att jag lär mig nog mer med kittet!
Ja, du lär dig mycket mer med kittet. Personligen har jag aldrig odlat i growbox, utan alltid kört från scratch.

Birthing är det du gör efter du inokulerat dina burkar och mycelet växt klart i burken(tar cirka 2-3 veckor). Därefter häller du ut din kaka i exempelvis ett glasspaket som du fyller med torv(eller liknande) blandat med vermikulit.
Det är därför burkarna inte får smalna av vid toppen, för då kan du inte hälla ut kakorna
Citera
2016-01-01, 12:10
Medlem
PonPows avatar
Citat:
Ja, du lär dig mycket mer med kittet. Personligen har jag aldrig odlat i growbox, utan alltid kört från scratch.

Birthing är det du gör efter du inokulerat dina burkar och mycelet växt klart i burken(tar cirka 2-3 veckor). Därefter häller du ut din kaka i exempelvis ett glasspaket som du fyller med torv(eller liknande) blandat med vermikulit.
Det är därför burkarna inte får smalna av vid toppen, för då kan du inte hälla ut kakorna
Aha, men jag har gott om burkar där det går. Men vilka storlekar ska dom vara i. Kan du mig minsta och största mått?

Jag tror att det här kommer att bli väldigt lärorikt. Den enda tidigare erfarenheten jag har av att odla något är en chiliplanta när jag var typ 8 år.
Planerar att börja odla mycket framöver. Framförallt för prydnad men en del sånt här med. ^^

Man får ju med en instruktionsbok med elefantens kit med. Så det ska nog gå bra. Jag tänkte bara på det här med hygienen. Räcker det om man ser till att allt är rent och att det som ska innehålla vatten/svamp är kokat?

Eller ska jag jag köra på den mer extrema varianten med destillerat vatten från apoteket. Handskar, munskydd och förkläde. Skrubba ytor som ska användas med 95% etylalkohol osv?
Citera
2016-01-01, 19:42
Medlem
deathbycannabiss avatar
Citat:

Bull.... Shit.... Mycel är olagligt i sverige och har alltid varit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in