Citat:
Ursprungligen postat av
fluffhaj
Ja, du lär dig mycket mer med kittet. Personligen har jag aldrig odlat i growbox, utan alltid kört från scratch.
Birthing är det du gör efter du inokulerat dina burkar och mycelet växt klart i burken(tar cirka 2-3 veckor). Därefter häller du ut din kaka i exempelvis ett glasspaket som du fyller med torv(eller liknande) blandat med vermikulit.
Det är därför burkarna inte får smalna av vid toppen, för då kan du inte hälla ut kakorna

Aha, men jag har gott om burkar där det går. Men vilka storlekar ska dom vara i. Kan du mig minsta och största mått?
Jag tror att det här kommer att bli väldigt lärorikt. Den enda tidigare erfarenheten jag har av att odla något är en chiliplanta när jag var typ 8 år.
Planerar att börja odla mycket framöver. Framförallt för prydnad men en del sånt här med. ^^
Man får ju med en instruktionsbok med elefantens kit med. Så det ska nog gå bra. Jag tänkte bara på det här med hygienen. Räcker det om man ser till att allt är rent och att det som ska innehålla vatten/svamp är kokat?
Eller ska jag jag köra på den mer extrema varianten med destillerat vatten från apoteket. Handskar, munskydd och förkläde. Skrubba ytor som ska användas med 95% etylalkohol osv?