2015-12-29, 09:17
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ja, det är ju inte klokt det här ju. Att man får köra över åklagaren på detta sätt.
Det är i sanning upprörande. Man blir rent ledsen i ögat.

Detta är ju rättsskandal.
Baltens anhängare brukar ju skrika ut just det ordet titt som tätt och efterlysa kommissioner
och allt vad fan det är. Nu vill jag ha en kommission jag med tror jag efter detta djupt
omskakande besked om en överkörd åklagare.

Ska man verkligen få kalla in en DNA-snubbe så här i lönndom?
Nej, det här osar skandal på hög nivå. Jag är fortsatt upprörd minsann.
Varför skulle HR rådgöra med åklagaren innan den väljer att kalla in ett vittne? Och varför kallar du det i lönndom, när åklagaren delgavs per e-post samtidigt med vittneskallelsen?
2015-12-29, 09:41
Bannlyst
Citat:
Ja, det är ju inte klokt det här ju. Att man får köra över åklagaren på detta sätt.

Baltens anhängare brukar ju skrika ut just det ordet titt som tätt och efterlysa kommissioner
och allt vad fan det är. Nu vill jag ha en kommission jag med tror jag efter detta djupt

Edit: Mäktiga krafter verkar ha gått samman för att få Nerius fri.
Det är en stor elak konspiration i gång och man har anledning att frukta utgången av det här.

Stressa inte upp er. Tro på bevisningen . Så som "ni" håller på får man känslan att ni är oroliga. Ingen oro bör infinna sig. Åklagaren och company har rott i land detta fall. Inget rår på dessa +4,or.

Och du backa bandet och tänk till. Lipa inte över att åklagaren inte är allt för beredd, såklart har Wennerholm infon om vad som sker och sicken tur att han varit med från början och har full tillgång till både rättsläkare, polis och NFC från dag ett. Är Wennerholm han tagen på sängen, vilket inte är fallet, så kommer "Larssa" med en artikel och skvallrar och gnäller över åklagarens självklarheter. Den självklarheten har inte alla. T ex IR. Som ni gnällt på denna gumma och sågat henne just p g a att hon inte har tillgång till alla myndigheter. Det är endast sådana "ni" går igång på, åklagarens myndighetspersoner. Man må säga vad man vill om IR men IR stretar emot och jobbar professionellt för sin klient. Hatten av om vi för en stund glömmer slutpläderingen i TR.

Sist: inget sker i lönndom. Åklagaren har full insyn så ligg inte sömnlös över detta. En försvarsadvokat kan däremot vända och vrida på sig. Men som tur är så kommer försvararen ikapp om fallet går till HR vilket så gott som alla "större" mål gör. Likaså dom "mindre" sonm inte ligger i topp på detta patetiska forum där t o m du kan vara en smula ironisk kan man se på inlägget jag citerar.
Senast redigerad av LKVN 2015-12-29 kl. 09:48.
2015-12-29, 09:47
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Just det. Eftersom det måste föreligga ett nytt yrkande från advokaten, så antar jag att det i detta uppges vilken personen är. Det kanske är den administrativa funktionen i hovrätten som tagit långledigt ?

Vi får ge oss till tåls med det formella. Men vad kan rimligen hända ? Denne licentiat utmanar i praktiken NFC (vilket ju advokaten gjort hela tiden). Vem kan det vara som satsar sitt rykte på att ifrågasätta sakkunnigheten hos landets förhoppningsvis främsta expertinstans ? Och hur ska det gå till ? Vittnet lär ju inte ens hävda oegentligheter utan begränsa sig till att ifrågasätta säkerheten i gjorda bedömningar. Kan det räcka till rimligt tvivel ? Det vore ju att underkänna DNA-bevisning som metod. Men kan det inträffa - rätten lyssnar på vittnet och väger mot NFC:s utlåtande och...ja, vad gör de ? Viktar auktoriteter, tror jag.
Ja, bara bort med DNA-bevisning som metod.
Eftersom man mest hela tiden hör hur lätt det är att plantera och kontaminera DNA så
är det väl ingen mening att köra med detta längre.
Samtidigt kan man passa på och lägga ner domstolarna också.

Låt folk mörda bäst de vill.
2015-12-29, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Med din logik ska DNA (exkl LH´s) även finnas på tejpen, vilket gör att det inte är någon logik.
Att spår ej påträffas innebär inte att spår vid något tillfälle funnits, eller att något inte kan vara ett faktum då spår inte lämnas per automatik.
Bilens bagage är "nyligen" städat vid beslagtagande.

Fundera ett varv till över det där, så inses att det är vad man gjort. "Brottsprovokationen" är slumpmässig och därmed ej ett faktum, men att hetta upp området blev med facit i hand givande.

Om nu N B är skyldig o transporterat L H i sin bil så borde det finnas DNA från L H i N B på andra ställen än där den är städad.
N B DNA fanns på L H kläder.
L H DNA kan överföras av N B genom smitta.
Ex. till Ratten o dörrhandtag.
Inga DNA finns i N B bil märkligt nog.

Hur transporterades L H??

Det går inte att bevisa att det skett med N B bil.

Mycket återstår fortfarande att lösa för att få till en säker dom.

Jag tror Vi alla kommer att bli mycket överraskad när förhandlingarna börjar i januari.
2015-12-29, 10:17
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Stressa inte upp er. Tro på bevisningen . Så som "ni" håller på får man känslan att ni är oroliga. Ingen oro bör infinna sig. Åklagaren och company har rott i land detta fall. Inget rår på dessa +4,or.

Och du backa bandet och tänk till. Lipa inte över att åklagaren inte är allt för beredd, såklart har Wennerholm infon om vad som sker och sicken tur att han varit med från början och har full tillgång till både rättsläkare, polis och NFC från dag ett. Är Wennerholm han tagen på sängen, vilket inte är fallet, så kommer "Larssa" med en artikel och skvallrar och gnäller över åklagarens självklarheter. Den självklarheten har inte alla. T ex IR. Som ni gnällt på denna gumma och sågat henne just p g a att hon inte har tillgång till alla myndigheter. Det är endast sådana "ni" går igång på, åklagarens myndighetspersoner. Man må säga vad man vill om IR men IR stretar emot och jobbar professionellt för sin klient. Hatten av om vi för en stund glömmer slutpläderingen i TR.

Sist: inget sker i lönndom. Åklagaren har full insyn så ligg inte sömnlös över detta. En försvarsadvokat kan däremot vända och vrida på sig. Men som tur är så kommer försvararen ikapp om fallet går till HR vilket så gott som alla "större" mål gör. Likaså dom "mindre" sonm inte ligger i topp på detta patetiska forum där t o m du kan vara en smula ironisk kan man se på inlägget jag citerar.

Väljer ut bara en liten del att kommentera, då det övriga ej träffar.
IR´s slutplädering är det enda som är officiellt resultatet av hela hennes arbete för sin klient, så att välja att lägga bort det är detsamma som att inte vilja/ha kunskapen att begripa läget.
Du underminerar direkt dig själv, såvida du inte tar väldigt lätt på vad du själv lägger fram i att säga så.(?)
På saklig grund kan man konstatera att hon gjort ungefär vad hennes klient tillåtit henna göra, men på en lika saklig grund är det helt åt helvete i vilken grad hon förtalat genom rättegången, men det är klart att det går att acceptera om man av av sorten att man drar en tydlig gräns mellan etik och professionalitet och placerar innebörden av de bägge i varsin pärm, i varsin bokhylla, i skilda rum och på helt olika våningsplan.
2015-12-29, 10:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Väljer ut bara en liten del att kommentera, då det övriga ej träffar.
IR´s slutplädering är det enda som är officiellt resultatet av hela hennes arbete för sin klient, så att välja att lägga bort det är detsamma som att inte vilja/ha kunskapen att begripa läget.
Du underminerar direkt dig själv, såvida du inte tar väldigt lätt på vad du själv lägger fram i att säga så.(?)
På saklig grund kan man konstatera att hon gjort ungefär vad hennes klient tillåtit henna göra, men på en lika saklig grund är det helt åt helvete i vilken grad hon förtalat genom rättegången, men det är klart att det går att acceptera om man av av sorten att man drar en tydlig gräns mellan etik och professionalitet och placerar innebörden av de bägge i varsin pärm, i varsin bokhylla, i skilda rum och på helt olika våningsplan.

Det övriga "träffar" ej p g a att du är enögd. Nog om detta.

Underminimerar aldrig mig själv. Busar ibland dock men inte här i inlägget du citerar.

IR har jobbat sjukt bra. Bättre än dom flesta. Fått igenom det mesta vilket inte ett försvar "brukar" få, speciellt inte i HR. Att IR får igenom det hon och hennes klient försöker med talar starkt för att HR vill vara givmilda och redan här och nu vet utgången. Livstid.

Att du hakar upp dig på vad jag anser om slutpläderingen är endast löjligt men trots det patetiska bemöter jag dig. En slutplädering i TR är en fas som knappast behöver ses som ett statement då försvaret sällan hunnit ikapp åklagaren och myndigheterna i detta skeende. Nu är IR ikapp men där lämnar vi då du anser att "vi" inte träffat rätt.....
2015-12-29, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Du uttrycker dig lite fel. OM NB är skyldig? Han är skyldig till mordet på Lisa. Det finns en dom och det finns bevis som binder honom till mordet. Lisa HAR bevisligen blivit flyttats från mordplatsen till gömstället på Martorp, det behöver ingen tvivla på.

NB kommer inte bli friad för mord för att han lyckats lägga en plastbit i bilen, alternativt lyckats byta ut befintlig skyddsplast, alternativt lyckats städa bilen efteråt. Så lätt går det inte.

Du märker ord.
Trodde du förstod.
Nu har jag rättat.

Om nu N B är skyldig i NY Rättegång o transporterat L H i sin bil så borde det finnas DNA från L H i N B på andra ställen än där den är städad.
N B DNA fanns på L H kläder.
L H DNA kan överföras av N B genom smitta.
Ex. till Ratten o dörrhandtag.
Inga DNA finns i N B bil märkligt nog.

Hur transporterades L H??

Det går inte att bevisa att det skett med N B bil.

Mycket återstår fortfarande att lösa för att få till en säker dom.

Jag tror Vi alla kommer att bli mycket överraskad när förhandlingarna börjar i januari.
2015-12-29, 10:59
Medlem
Spelar det nån roll för utgången hur hon transporterats, när det finns bevis för att han tagit hennes liv??
2015-12-29, 11:12
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Det övriga "träffar" ej p g a att du är enögd. Nog om detta.

Underminimerar aldrig mig själv. Busar ibland dock men inte här i inlägget du citerar.

IR har jobbat sjukt bra. Bättre än dom flesta. Fått igenom det mesta vilket inte ett försvar "brukar" få, speciellt inte i HR. Att IR får igenom det hon och hennes klient försöker med talar starkt för att HR vill vara givmilda och redan här och nu vet utgången. Livstid.

Att du hakar upp dig på vad jag anser om slutpläderingen är endast löjligt men trots det patetiska bemöter jag dig. En slutplädering i TR är en fas som knappast behöver ses som ett statement då försvaret sällan hunnit ikapp åklagaren och myndigheterna i detta skeende. Nu är IR ikapp men där lämnar vi då du anser att "vi" inte träffat rätt.....

Tack för komplimangen, även om den ej är helt korrekt. Du borde dock kolla upp din dimsyn innan du sänker nivån gentemot mig.
Se efter, så ser du att jag anser att IR gör allt hon kan och mer därtill med klienten och i den delen står jag fast på att hon gör det bra, oavsett (bortseende från) arbetsmetoder.
Det jag reagerar på är att hon offrar etiken på professionalitetens altare. I hennes mening ska tydligen ännu fler göras till offer utan betänkligheter.

IR fick mer tid, så att hon innan rättegången skulle kunna sätta ordentligt på fötterna och hon har inte släpat efter i något avseende alls vad gäller själva rättsprocessen/gången.
Hon må ha jobbat sjukt mycket, vilket inte är likställt med bra arbetsresultat. Hon varskodde med begäran redan i överklagan att 2-3 vittnen kan komma att åberopas, så det ligger ingen gunst hos Göta HR i den bemärkelsen du påstår.

En slutplädering är en presentation av arbetsresultatet, och därtill den enda sammanfattningen som finns att tillgå av just arbetsresultatet, så det går inte att se din skrivelse som något annat än bus

EDIT (gällande det där med att "hinna ikapp")
Man bör ju också ha med sig att bakom yppandeförbudet har IR hört alla Nerijus förhör ända sedan hon blev tillförordnad försvarare. Juni nån gång typ.. Ganska mycket info i dom där förhören typ.. Även om IR själv inte märks av nåt speciellt i återgivningen i FUP.
Det är därmed ganska genomskinligt att agera som om hon blivit tagen på sängen med alla anklagelser.

Man kan säga såhär:
Desto snabbare utredningen stärkt misstanke mot MGM, desto mer kött på benen får försvaret framåt mot rättegång. Eller som i detta fallet, köttet försvaret borde fått på benen.
Senast redigerad av rotesau 2015-12-29 kl. 11:56.
2015-12-29, 11:28
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Edit: Kom att tänka på seriemördaren Rader som berättade att han lossade lite på snarorna då de skavde och gav offret en kudde på badrumsgolvet. Snällt...
Man kan fundera på vad det var som gjorde att Nero just valde att lustmörda genom att
hänga sitt offer. Var kom den idén ifrån ursprungligen?
Jag misstänker starkt att han hämtat inspiration just ifrån någon av de minst sagt olustiga
nätsajter som tidigare riktats belysning på och där en av de heter hangingbitches.
Vi har ju flera tidigare fall där förövarna av sexualsadistiska mord närmast kopierat
tillvägagångssätt som de nyligen sett på datorskärmen.

Gäller samma för våran litauiske spermaskvättare? Fick han inspiration någonstans ifrån?
Eller var det något som han kom på helt själv? Helt opåverkad av allt groteskt utbud
i internetvärlden?

Han har bevisligen tittat på tejpade och bundna flickor. Men stannar det verkligen vid det?
2015-12-29, 11:45
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Nu skulle vi behöva hjälp av våra rättsexperter med att förklara vad som händer.

Advokaten lämnade alltså in sin överklagan den 4/12. Den tog inte upp vittnesmål gällande DNA-bevisning. Denna överklagan fick åklagaren och målsägarbiträdet yttra sig om, vilket de gjorde. Rätten sammanträdde och meddelade sitt beslut, publicerat på hovrättens hemsida. Detta har vi kunnat följa och nämnda dokument finns tillgängliga. Nu har rätten låtit uppdatera sitt redan meddelade beslut på hemsidan, varvid det visar sig att de sammanträtt dagen före julafton och tydligen godtagit ett nytt yrkande från advokaten, som inte omnämns. Detta borde i konsekvensens namn åklagaren och målsägarbiträdet få yttra sig om, vilket inte berörs med ett ord. Åklagaren har i sin svarsskrivelse över överklagan den 14/12 åberopat muntlig bevisning genom uppspelning av videoupptagningarna vid tingsrättsförhandlingen. Skulle han stå fast vid denna inställning med kännedom om det nya vittnet ? Kanske, men vi vet inte. Vart tog transparensen vägen ? Hur kan rätten publicera nya beslut i form av uppdatering av gamla ?

Rättskandal? Överkörd åklagare? Nej, HR gör rätt. Grundstenen i rättssystemet är den åtalades absoluta rätt att få sin sak prövad i domstol. Försvaret skulle inte kunna fungera om det inte vore tillåtet att ifrågasätta åklagarens bevisning.

Citat:

Edit: Mäktiga krafter verkar ha gått samman för att få Nerijus fri.
Det är en stor elak konspiration i gång och man har anledning att frukta utgången av det här.
Det råder fri bevisprövning i Sverige. Rättskandal vore det om domstolen redan i planeringsskedet skulle följa åklagarens linje helt och hållet, som det gjordes i Tomas Q. och de Costa fallet.

Att vi som ser tveksamheterna i FUP och värnar om rättssystemet har stämplats som konspirationsteoretiker (inkluderat försvaret) här i tråden är upp till er som har dömt NB till 110% innan förhandlingarna ens har startat, därmed är det är ni som är rättshaveristerna. Skuldfrågan ska avgöras i domstol inte här på FB eller i media.

Ja, åklagarens bevisning är stark, men att bara tjata om 10 DNA träffar, avsaknad av alibi och några tveksamma vittnesmål gör ingen diskussion. Det är intressant att analysera försvarets halmstrån som som mot alla odds kan få NB frikänd eller ändra livstidomen till tidsbestämd straff. IR gör ett jättebra jobb. Nu har jag mejlat till HR efter aktbilagor som vi saknar. Håll ett öga på siten som jag länkar till i min signatur. Nya PDF filer kommer att dyka upp under fliken ”Hovrätt” när jag har fått svar.

Tråden ska behandla rättfallet, inte vara en hattråd mot NB och IR eller en kondoleanstråd till LH. När jag nämnde en möjlighet om att LH kan ha besökt ladan frivilligt vid ett tigare tillfälle blev det ett ramaskri om kränkning och skuldbeläggning av offret, det anser jag inte som seriöst varför jag hoppade över att bemöta dessa inlägg.
2015-12-29, 12:20
Medlem
develis avatar
Citat:

Edit: Mäktiga krafter verkar ha gått samman för att få Nerijus fri.
Isn't it ironic don't you think? Hahahaha. DNA-snubbe i lönndom, rättskandal likt baltens anhängare, djupt omskakande. Ja, jag känner igen din skrivstil. Fast saknar några överdoserade utropstecken.

Jag har hört och läst försvaret igen och Wennerholm med vittnen kommer fixa detta galant.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in