2015-12-27, 15:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Man kan inte undgå att undra hur hans fru eller någon annan skulle reagerat om man ertappat honom med att stå och onanera med blicken fästad på café-entrén.
Onani i sig är inget äckligt alls, men utvald plats är otroligt relevant i sammanhanget.
Nej, onani som sådant har ingenting med det hela att göra - det är val av plats som inte är normal och han är inte ens diskret och hygienisk på en toalett.

Kollegorna: Oj, här står visst NB och runkar. Men gud så skönt, låt inte mig störa. Jag råkade dock få din sperma på mig och det känns väl lite si så där..men ingen fara! Dra klart så tar vi en kaffe sen.
Hustrun: Men så härligt att du får sånt praktstånd för en gång skull! Självklart ska du fortsätta, det är ju bara skönt för dig. Ser du nån fin tjej därute vid cafét?
Senast redigerad av develi 2015-12-27 kl. 15:48.
2015-12-27, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Åklagaren måste ha möjlighet att inkalla ev eget vittne, allt annat vore märkligt. Varför namnges inte personen? Kanske bara existerar i IRs drömmar?
Just det. Eftersom det måste föreligga ett nytt yrkande från advokaten, så antar jag att det i detta uppges vilken personen är. Det kanske är den administrativa funktionen i hovrätten som tagit långledigt ?

Vi får ge oss till tåls med det formella. Men vad kan rimligen hända ? Denne licentiat utmanar i praktiken NFC (vilket ju advokaten gjort hela tiden). Vem kan det vara som satsar sitt rykte på att ifrågasätta sakkunnigheten hos landets förhoppningsvis främsta expertinstans ? Och hur ska det gå till ? Vittnet lär ju inte ens hävda oegentligheter utan begränsa sig till att ifrågasätta säkerheten i gjorda bedömningar. Kan det räcka till rimligt tvivel ? Det vore ju att underkänna DNA-bevisning som metod. Men kan det inträffa - rätten lyssnar på vittnet och väger mot NFC:s utlåtande och...ja, vad gör de ? Viktar auktoriteter, tror jag.
2015-12-27, 15:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Wennerholm är redan med på detta, vilket framgår i en annan del av texten i Göta HR´s uppdatering:
Åklagaren och målsägandena har begärt att det nya vittnesförhöret som den tilltalade har åberopat ska avvisas.
För det fall det nya vittnesförhöret tillåts har åklagaren åberopat ett nytt eget vittne. Åklagaren har också begärt syn.

Det som saknas lite nu är informationen om vilket vittne åklagaren i sin tur åberopat. Det lär komma mer uppdatering på hemsidan alltså.
Ok tack, jag trodde det handlade om den där förhörsgranskaren (för där ÅK nämnt att förhörsledaren ska kallas in isf i sitt svar på överklagan). Fortsättning följer då.
2015-12-27, 15:51
Medlem
Citat:
Jag är ingen rättsexpert, men jag ämnar svara på detta ändå, och hålla det enkelt, och ändrar det till en begriplig ordning.

Det står ordagrant:
Den tilltalade har åberopat ett nytt vittne som kommer att höras vid huvudförhandlingen. Det nya vittnet är filosofie licentiat i biokemi och ska höras angående den tekniska utredningen i vad avser DNA-spår och blodförekomst samt därtill hörande frågor.

Åberopat inom ramen för vad IR´s överklagan innehåller, där hon uppger:
Begäran om ytterligare 2-3 vittnesförhör kan tillkomma.

Vidare:
Hovrätten har nu beslutat att tillåta de nya vittnesförhören samt förordnat att syn ska hållas.

Wennerholm är redan med på detta, vilket framgår i en annan del av texten i Göta HR´s uppdatering:
Åklagaren och målsägandena har begärt att det nya vittnesförhöret som den tilltalade har åberopat ska avvisas.
För det fall det nya vittnesförhöret tillåts har åklagaren åberopat ett nytt eget vittne. Åklagaren har också begärt syn.

Det som saknas lite nu är informationen om vilket vittne åklagaren i sin tur åberopat. Det lär komma mer uppdatering på hemsidan alltså.
Jag tycker att den naturliga tolkningen av dina citat åsyftar den f d GMP-polisen å ena sidan och åklagarens Niklas Lindström å den andra.

Din tolkning förutsätter riktigt dålig skrivförmåga hos de inblandade parterna, vilket jag i och för sig inte alls utesluter. Men då tycker jag att de kan sluta publicera sig ö h t, eftersom de inte bringar upplysning med detta.
2015-12-27, 15:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Kan det räcka till rimligt tvivel ? Det vore ju att underkänna DNA-bevisning som metod. Men kan det inträffa - rätten lyssnar på vittnet och väger mot NFC:s utlåtande och...ja, vad gör de ? Viktar auktoriteter, tror jag.
IR pratade ju om flashback som tipscentral och här har ju folk mailat henne (iaf uppmuntrat varandra då det kommit "lysande" idéer..) - kan vi tipsa om Hamillkar tro? Hahahahahaha.
2015-12-27, 16:01
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ok tack, jag trodde det handlade om den där förhörsgranskaren (för där ÅK nämnt att förhörsledaren ska kallas in isf i sitt svar på överklagan). Fortsättning följer då.

Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Jag tycker att den naturliga tolkningen av dina citat åsyftar den f d GMP-polisen å ena sidan och åklagarens Niklas Lindström å den andra.

Din tolkning förutsätter riktigt dålig skrivförmåga hos de inblandade parterna, vilket jag i och för sig inte alls utesluter. Men då tycker jag att de kan sluta publicera sig ö h t, eftersom de inte bringar upplysning med detta.

Det kan vara en helt logisk lagd text för den som redigerar den gamla texten, färskt framför sig och man ska med fördel läsa denna senaste infon utan någon vidare hänsyn till den äldre.

Man informerar genom ett avbrott även det som åberopats tidigare :
Hovrätten har bestämt att Niklas Lindström får närvara under förhöret med Pål Johansson.

...så när det pratas "nytt vittne" nu så gäller det alltså att man nyligen fått ett åberopande från IR gällande filosofie licentiat i biokemi, samt att då åklagarens åberopande är att invänta.

Men jag håller med om att det blir rörigt, då textredigeringen borde innehålla även ursprunget.
Ursprunget som om jag inte missminner mig, uppdaterades för ca 2 veckor sedan?

EDIT
Det dök tydligen upp en förhandlingsplan den 23/12 också:
http://www.gotahovratt.se/Lisa-Holm-malet/Forhandlingsplan/

EDIT 2
Här har vi alltså det av försvaret åberopade vittnet:

Dag 6, den 22 januari 2016, kl. 09.00 till 16.00
Förhandlingen börjar kl. 09.00. Först hålls vittnesförhör med Anne Kihlgren. Därefter kommer den tilltalades personliga förhållanden att behandlas.

Anne Kihlgren:
http://www.liu.se/samverkan/goda-exempel/dynamic-code?l=sv

Alldeles oavsett jag kan ha feltolkat detta med "nytt vittne", så kan åklagaren i en opublicerad skrivelse ha bestridit försvarets senaste åberopande.
Senast redigerad av rotesau 2015-12-27 kl. 16:31.
2015-12-27, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Alla lämnar inte ifrån sig DNA innanför byxlinningen på ett mordoffer. Alla lämnar inte heller ifrån sig DNA vid en mordplats. Finns bara NB:s DNA, finns ingen DNA från okänd person.
NB:s blodbesudlingar på LH:s kläder och t.ex på röret där hon hängdes är färskt blod avsatt direkt från person. Detta är konstaterat av teknikerna. Blir en annan blodbild om man planterar.
Varför vill du så gärna att mördaren Nerijus ska vara oskyldig?

Jag vill inte att någon oskyldigt ska bli döm.
Och tvärtom.
Bara att en dom ska stå på säker grund.
Det har hänt tidigare att dömd varir oskyldig i ett senare läge.
Jag anser inte att dom idag står på säker grund.

Om N B blir dömd i jan. så tror jag det blir en mildare dom.
Kanske friar man N B helt.

Jag har pratat med en tidigare Domare, han säger med bestämdhet att det finns mer att ge vid ny förhandling.
Hur han kan veta det vet jag inte.
Jag blir inte förvånad om annat kommer på bordet i jan. som bidrar med att flera börjar o fundera.
2015-12-27, 16:12
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Spåra är efter en persons rörelser, söka är efter person, leta är efter föremål. Tjänstehundar gör alla tre momentant (liksom skyddsmomentet när det behövs). Inget konstigt alls.
Jo, villfarelsen att hundar skulle lukta på föremål har avhandlats. Det är på Lassiefilmsnivå.
Jag vet skillnaden mellan att spåra, söka och leta, har haft hundar i 20 år. Men hunden måste ju för fan ha något att spåra/söka/leta efter. Och att lukta på föremål ingår vid vissa sökmoment - se www.specialhunden.se/Kurser/Precisionssp-r-ID-soek/ - men den sidan håller väl "Lassiefilmsnivå" enligt dig... Förklara gärna själv hur en hund söker/spårar/letar på platser (t.ex. caféet och ladan) där massor av andra människor just trampat omkring, Mr. hundexpert?
2015-12-27, 16:16
Medlem
LeeVans avatar
Postat av Theforeigner

Det nya:

"Den tilltalade har åberopat ett nytt vittne som kommer att höras vid huvudförhandlingen. Det nya vittnet är filosofie licentiat i biokemi och ska höras angående den tekniska utredningen i vad avser DNA-spår och blodförekomst samt därtill hörande frågor."
.........................................

Då har ändå IR åstadkommit något vettigt. Det är den tekniska bevisningen - och då främst besudlingar från påvisat blod som man skall titta på. Är de besudlingarna av en karaktär som måste komma från färskt (ej upplöst) blod så är det inte mycket att framgent orda om. Då är det bara NB som kan upplysa om hur blodet hamnat där det så gjort.
2015-12-27, 16:25
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelle9876
Jag vill inte att någon oskyldigt ska bli döm.
Och tvärtom.
Bara att en dom ska stå på säker grund.
Det har hänt tidigare att dömd varir oskyldig i ett senare läge.

Kanske friar man N B helt.

Jag har pratat med en tidigare Domare, han säger med bestämdhet att det finns mer att ge vid ny förhandling.
Hur han kan veta det vet jag inte.
Jag blir inte förvånad om annat kommer på bordet i jan. som bidrar med att flera börjar o fundera.
Som alla andra NB-kramare i tråden åberopar du bara korkade känsloargument ("Jag vill inte"/"det har hänt tidigare"/"jag anser" etc.). Kom med något som pekar på hans oskuld istället!
2015-12-27, 16:41
Medlem
madtops avatar
Citat:

Motivera. Vad i domen anser du vara felaktigt?

Citat:

Domstolens praxis har utvecklats i den riktningen att livstidsstraffet bör förbehållas de allvarligaste fallen av mord. Till de allvarligare fallen hör bland annat mord som utförts med stor brutalitet, framkallar svår dödsångest, mord som innefattar moment som gör att det framstår som särskilt grovt eller där det annars föreligger försvårande omständigheter

Du hävdar med andra ord att mordet på LH inte var brutalt, grovt och förknippat med dödsångest? Utveckla gärna dina tankar runt detta.
2015-12-27, 16:46
Medlem
Citat:
Det kan vara en helt logisk lagd text för den som redigerar den gamla texten, färskt framför sig och man ska med fördel läsa denna senaste infon utan någon vidare hänsyn till den äldre.

Man informerar genom ett avbrott även det som åberopats tidigare :
Hovrätten har bestämt att Niklas Lindström får närvara under förhöret med Pål Johansson.

...så när det pratas "nytt vittne" nu så gäller det alltså att man nyligen fått ett åberopande från IR gällande filosofie licentiat i biokemi, samt att då åklagarens åberopande är att invänta.

Men jag håller med om att det blir rörigt, då textredigeringen borde innehålla även ursprunget.
Ursprunget som om jag inte missminner mig, uppdaterades för ca 2 veckor sedan?

EDIT
Det dök tydligen upp en förhandlingsplan den 23/12 också:
http://www.gotahovratt.se/Lisa-Holm-malet/Forhandlingsplan/

EDIT 2
Här har vi alltså det av försvaret åberopade vittnet:

Dag 6, den 22 januari 2016, kl. 09.00 till 16.00
Förhandlingen börjar kl. 09.00. Först hålls vittnesförhör med Anne Kihlgren. Därefter kommer den tilltalades personliga förhållanden att behandlas.

Anne Kihlgren:
http://www.liu.se/samverkan/goda-exempel/dynamic-code?l=sv

Alldeles oavsett jag kan ha feltolkat detta med "nytt vittne", så kan åklagaren i en opublicerad skrivelse ha bestridit försvarets senaste åberopande.
Bra ! Man måste vara deckare för att följa myndigheternas förehavanden.

klurigkluring kan väl för fullständigheten av hans sammanställning begära ut advokatens senaste inlaga och åklagarens svarsskrivelse gällande denna, som kan förutsättas finnas arkiverade hos myndigheten.

DNA-vittnet (som ser sympatisk ut och verkar vara driftig) får väl klassas som f d NFC-medarbetare, på många år inte verksam inom forensiken. Jag har svårt att tro att hon åtagit sig att ifrågasätta NFC.

Man måste kunna förutsätta att förhandlingsplanen fastställts efter hörande av åklagaren. Antingen har han nekats att ta dit NFC-expertis, vilket jag inte kan tänka mig, eller låter han försvarsvittnet göra sitt anlopp mot NFC-expertisens TR-vittnesmål och den skriftliga bevisningen - "duck and let it blow over".

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in