2015-12-27, 18:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Men skulle han inte ha något att vinna på ett erkännande?
Om NB hävdar att det var ett snabbt förlopp och att Lisa var medvetslös från sekund 1 skulle det möjligen kunna innebära en minskning av påföljden? Delar av praxis för livstidsdom skulle falla.
Kan jag aldrig tro skulle påverka en livstidsdom - försvårande omständigheter (gärningen särskilt hänsynslös, svårt lidande, skyddslös ställning).

Det baseras ju sen på hur hon återfinns med all hemsk silvertejp runt huvudet och snaran runt halsen. Det vill säga stark dödsångest, kraftigt våld. Tejpning, strypning, hängning.
Utdraget förlopp i sin helhet. Dess innan överfallen, helt värnlös jämfört med honom och släpad genom ladan.

... och sen mitt eget då - kanske med kniv, sen in i rummet och se alla dessa jävla snören och silvertejp (kanske redan arrangerad hängsnara) och en flåsande, kåt, svettig idiot över sig. Ihop med troligen överlagt och planerat. Det är inte ett snabbt förlopp som att få en kniv i hjärtat knappast.

Gällande detaljer så är nog hans trovärdighetskonto noll, noll, noll (som IR sa om bilen..)
2015-12-27, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Nu visade det sig att det inte var uteslutet, eller hur?

Kanske du alltför snabbt avfärdade mina funderingar om vad advokaten möjligen kan så tvivel om.

Nu tror jag ju inte att detta kommer att rucka på DNA-bevisningen utan Nerijus fälls även i hovrätt.
Absolut. Jag hade större förväntningar på en ordnad och transparent process. Men det som har skett kunde uppenbarligen ske !
2015-12-27, 18:04
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Men skulle han inte ha något att vinna på ett erkännande?

Om NB hävdar att det var ett snabbt förlopp och att Lisa var medvetslös från sekund 1 skulle det möjligen kunna innebära en minskning av påföljden? Delar av praxis för livstidsdom skulle falla.

Advokaten har ju redan i sin plädering påstått att Lisa kan ha levt några dagar. Kan man alltså efter erkännande helt ändra ståndpunkt och begära lägre straff? När Nerijus redan är dömd i tingsrätt. Någon som vet?
2015-12-27, 18:09
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Absolut. Jag hade större förväntningar på en ordnad och transparent process. Men det som har skett kunde uppenbarligen ske !

Undrar om advokaten har fler vittnen i bakfickan? Finns det något slutdatum när rättegångsordningen är klappad och klar? En tidpunkt när inga mer vittnen får kallas menar jag?

Åklagaren skall väl ha tid att bemöta ev nya vittnen.
2015-12-27, 18:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Du som är ambitiös kanske skulle ha behållning av den här doktorsavhandlingen om
Polisförhör med misstänkta för grova brott:
http://lnu.diva-portal.org/smash/get/diva2:600936/FULLTEXT01
Tack för länken. Har lagt in text via en av de "tyngre" på området där orsaker till hans nekande diskuteras:
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
Samt detta:
2015-12-27, 18:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Advokaten har ju redan i sin plädering påstått att Lisa kan ha levt några dagar. Kan man alltså efter erkännande helt ändra ståndpunkt och begära lägre straff? När Nerijus redan är dömd i tingsrätt. Någon som vet?
Ja, det kan ändras i HovR.
2015-12-27, 18:13
Medlem
Citat:
Undrar om advokaten har fler vittnen i bakfickan? Finns det något slutdatum när rättegångsordningen är klappad och klar? En tidpunkt när inga mer vittnen får kallas menar jag?

Åklagaren skall väl ha tid att bemöta ev nya vittnen.
Vi lider brist på expertis i tråden nu. Det skedda visar ju att vad som helst kan gå för sig. Kanske man trots allt bör ifrågasätta advokatens motiv - taktik ? Jag är uppenbarligen inte rätt man att svara på din fråga.
2015-12-27, 18:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Kan jag aldrig tro skulle påverka en livstidsdom - försvårande omständigheter (gärningen särskilt hänsynslös, svårt lidande, skyddslös ställning).

Det baseras ju sen på hur hon återfinns med all hemsk silvertejp runt huvudet och snaran runt halsen. Det vill säga stark dödsångest, kraftigt våld. Tejpning, strypning, hängning.
Utdraget förlopp i sin helhet. Dess innan överfallen, helt värnlös jämfört med honom och släpad genom ladan.

... och sen mitt eget då - kanske med kniv, sen in i rummet och se alla dessa jävla snören och silvertejp (kanske redan arrangerad hängsnara) och en flåsande, kåt, svettig idiot över sig. Ihop med troligen överlagt och planerat. Det är inte ett snabbt förlopp som att få en kniv i hjärtat knappast.

Gällande detaljer så är nog hans trovärdighetskonto noll, noll, noll (som IR sa om bilen..)
Edit: Kom att tänka på seriemördaren Rader som berättade att han lossade lite på snarorna då de skavde och gav offret en kudde på badrumsgolvet. Snällt...
2015-12-27, 18:23
Medlem
Citat:
Tack för länken. Har lagt in text via en av de "tyngre" på området där orsaker till hans nekande diskuteras:
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
Samt detta:
Granhag citeras flitigt i avhandlingen, så han är kanske auktoriteten. Ljugandets psykologi är en av anledningarna till mitt intresse för sådana här historier, men jag har inte fördjupat mig i det. Jag kan berätta att i 1600-talsförhör, som jag ägnat mycket mera tid åt, låter det i princip likadant ! Förhörsledarna hade förstås en större verktygslåda då....
2015-12-27, 18:28
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
...
IR har lyckats hitta ytterligare en egenföretagare som har intäkter stämplat i pannan. Visst, hon kan vara en duktig analytiker samtidigt, men uppenbarligen var det inte forskningens bana hon valde.

Vittnet kan mycket väl vara en av de vassaste knivarna i lådan på DNA-området. Hon är ändå licentiat vilket innebär att hon har forskat, men hon fortsatte inte inom akademien utan gjorde karriär istället. Först med ledande befattning inom NFC och nu som Entreprenör inom DNA-branschen, i ett företag som ligger i framkant och där det gäller att hänga med i frontlinjen av DNA-frågor.
2015-12-27, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Vittnet kan mycket väl vara en av de vassaste knivarna i lådan på DNA-området. Hon är ändå licentiat vilket innebär att hon har forskat, men hon fortsatte inte inom akademien utan gjorde karriär istället. Först med ledande befattning inom NFC och nu som Entreprenör inom DNA-branschen, i ett företag som ligger i framkant och där det gäller att hänga med i frontlinjen av DNA-frågor.
ja, vi får väl se vad hon har att säga.
Tror dock inte det förändrar läget för lille N. Det är ju liksom inga nötter vi har på NFC. Rättsläget i Sverige är ju ganska ok åxå så vad kan hon/dom tillföra
Senast redigerad av Bommullspinnar 2015-12-27 kl. 18:40.
2015-12-27, 18:36
Medlem
madtops avatar
Citat:

Du missar min poäng - om NB hävdar att medvetslöshet (eller död) inträffade omedelbart och vid mopeden skulle resonemang om lidande, skyddslös ställning, dödsångest och lidande falla.

Men det hela är ett rent hypotetiskt resonemang eftersom NB inte kommer att erkänna något liknande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in