2015-12-28, 05:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vimur
Nu är jag visserligen inte marxist och analysen har gjorts tidigare i tråden om än i andra termer men något förenklat kan man konstatera att vurmandet för mångkulturalismen har blivit en klassmarkör bland såväl vita som rasifierade debattörer.

De senare framställer sig gärna som underdogs men tar sig fram genom att anta samma klassmarkörer som den privilegierade mediala och politiska medelklassen. Där styrs som bekant medlemsselektionen med järnhand. Rasifiering i sig räcker inte för att upptas i eliten utan acceptans av ideologin och en särskild livsstil när det gäller allt från umgänges och matvanor till design och klädstil är ett krav.

Det är en form av social kontroll medelklassen ägnat sig åt sedan den uppstod för att värna sina privilegier gentemot de lägre klasserna. Det blev t. ex. pinsamt uppenbart när samma mediala medelklassvänster med osande klassförakt attackerade SD-anhängare utifrån sina egna omhuldade markörer bostadsort, utbildning och stil och avfärdade sverigedemokrater som lågutbildade lantisar i Dressman-kostymer.

När Hanna Gadban uppmärksammade islamistisk extremism avfärdade t. ex. Aftonbladets Petter Larsson på ett liknande vis Gadban genom att ifrågasätta hennes "förmåga att läsa innantill".
http://www.aftonbladet.se/kultur/article17612671.ab

Ett annat hisnande exempel på hur en av de mest rebelliska rasifierade debattörerna - Athena Farrokhzad -ägnar sig åt samma gatekeeping som den mediala medelklass hon genom social frisering upptagits i var när hon på Aftonbladets kultursidor använde sin mediala makt för att totalsåga den danske poeten Yahya Hassan. Han uppmärksammade nämligen de lågutbildade invandrarnas delvis självförvållade misär som ett facit på det mångkulturalistiska experimentets misslyckande. "Jag skriver om underklassen" som Hassan uttryckte det och ironiskt nog kunde det inte bli mer hotfullt mot vänstermedelklassen som dominerar svensk MSM.

Det har nämligen inte skett något maktskifte inom vänstern. I takt med arbetarrörelsens expansion uppstod karriärmöjligheter där medelklassen manövrerade ut de oborstade arbetarna, liksom den mediala medelklassen idag stänger ute vita etniskt svenska arbetare som ifrågasätter det ideologiska paradigmet och arga unga män från underklassen som Yahya Hassan. Påfallande många rasifierade debattörer har akademikerföräldrar och strävar efter att i alla avseenden distansera sig från den svenska arbetarklassen, ungefär som salongsrebellen Promoe föraktfullt beskrev den i hiten "Svenne banan". Kampen förs alltså inte av köpta hovnarrar som Farrokhzad och Dominguez vilkas utspel är gokända av det etablissemang de tjänar.

"Identitetspolitiken uppfattas av många som ett radikalt och subversivt alternativ. Detta är helt fel. Det är i själva verket en avmobiliserande politik för navelskåderi och fredlig samexistens med kapitalismen. Historiskt har den sina sociologiska rötter hos ett skikt av vänsterintellektuella som demoraliserades av att revolutionen inte kom lika snabbt och problemfritt som 1970-talet hade tyckts utlova, men som ville fortsätta att vara i opposition utan att det skulle betyda en revolutionär kamp för ett annat samhälle."
http://www.arbetarmakt.com/2014/02/i...ler-klasskamp/

Det sista är centralt. De rasifierade debattörerna har ingen anledning att förändra ett samhälle där deras helt ofarliga kamp är en skattefinansierad karriärmöjlighet och de utgör normen utifrån vilken allting mäts I pk-medier. (Jag slutar aldrig förvånas över hur få av dessa debattörer som använder sin mediala makt för att fortsätta kampen mot de regimer deras föräldrar flydde ifrån utan i stället slår in öppna dörrar i ett av världens friaste länder.)

Det verkliga motståndet finns bland arbetarna som ratar vänstern för det nationalkonservativa SD (ett svidande underbetyg) och underklassen i förorterna som är ointresserad/omedveten om Dominguez sociala koder för framgång och tvärtom kritiserar konsekvenserna av den identitetspolitik hon och andra intellektuella rasifierade vurmar för men inte behöver leva med.

Den första kategorin bemöts med alla upptänkliga härskartekniker av medelklassvänstern och den andra med kompakt silent treatment. Ingen av dem är särskilt synlig i medierna, åtminstone inte på egna villkor eller utan vidhängande ideologisk brasklapp. Ju större hot, desto mer utstuderat häcklande och osynliggörande. Samhällets olycksbarn, de socialt utslagna, som prioriteras bort för flyktingmottagandet, låter medelklassvänstern helt cyniskt försmäkta under tystnad.

Vänstermedelklassen omöjliggör alla former av klasskamp genom att beskriva förtrycket i termer av genus och kön i stället för ekonomiska orättvisor och exploatering. Så kunde de oerhört privilegierade som Ernman, Schyffert, Virtanen och Farrokhazad bli galonjsfigurer för en vänster som förtrycker och osynliggör de allra mest utsatta, så till den grad att t.o.m. högerskribenter känner sig nödgade att påpeka det.

Jag vill i all enkelhet tacka dig för dessa rader. Hoppas innerligt att de läses av många!

(Ännu bättre vore om du lyckas få inlägget publicerat för en bredare publik).

Gång efter annan så påtalar jag i olika sammanhang detsamma som du gör. Från kulturvänstern och dess allierade möts jag av tystnad.

Den nyliberala statskuppen fortgår. Och dess nyttiga idioter är den "vänster" som ägnar sig åt allt annat än systemkritik
Senast redigerad av Vansternationellt 2015-12-28 kl. 05:13.
Citera
2015-12-28, 05:13
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
http://nyheter24.se/debatt/822978-ni...nda-oss-ryggen

Det som Ydalir länkade var väldigt förvirrat och mycket obehagligt att läsa. Jag hoppas att denna länk får kvarstå. Dominguez som skrev detta är ett exempel på den draksådd som har producerats i vårt land - till att börja med intaget av miljontals etniska främlingar som därefter utsätts för en rent rasistisk ideologi - identitetsvänster.

Jag återkommer till det faktum att om etniska svenskar skulle använda ovanstående ordalydelser skulle det klassas som nazism. Lek med tanken att "vita" byts ut mot (t ex) "judiska".

Sedan visar detta, liksom bråket mellan Greider och IV, att vänstersvenskar nu angrips från två håll.

Det fetstilta!: Vad är det jag har missat? Vem är IV?
Citera
2015-12-28, 05:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Det fetstilta!: Vad är det jag har missat? Vem är IV?

Identitetsvänstern.
(Kulturmarxisterna).
Citera
2015-12-28, 05:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CliviaMiniata
Läste artikeln och en del av kommentarerna och hela tråden. Vimurs inlägg är otroligt bra.
Själv kan jag ingenting om politik och teorier om detta. Men för mig är det tydligt att Emma är en Chilensk ättad kommunist bosatt i förort söder om stan. Hennes konstiga åsikter är vanliga i de kretsarna. De är heller inte alls ofarliga. Förutom att oftast vara vänner med källarskägg och radikala muslimer i allmänhet så finns det andra våldskapital att ta av. Farliga vägar att vara ute på i mörkret utan ficklampa.
Ikväll diskuterade jag just fenomenet chilenska kommunister med en chilenare som aldrig varit kommunist. Som är uppvuxen i Chile och arbetade där halva sitt liv. Han är inte överklass utan tillhör en militär familj.
Hans åsikt är klar "son ladrones y rateros" buscando plata. Alltså tjuvar och skojare ute efter andras pengar. Håller med.
Svårare än så är det inte.
Tårtkärringen är bara en gammal maffia flicka från förr. Ingen hjälte. Vad får alla vänster folk sina vanföreställningar ifrån?
Snurriga och halvt obegripliga idéer. Dessutom, tjejen som skrev artikeln är väl inte svart, rasifierad eller liknande? Sedan när är latinamerikanska tjejer rasifierade om de inte är mulatter?
I Chile är det mycket impopulärt att säga att någon är svart eller indian som inte är det. Anses inte fint. Indian är en förolämpning i Chile och mörkhyade finns nästan inte.

Som kommen från en militärfamilj så växte han upp i en miljö vars uppgift var att skydda den besuttna överklassen när Pinochet med hjälp av USA störtade den demokratiskt valde Allende.

Så för hans del var det lönsamt att vara antikommunist.
Citera
2015-12-28, 06:30
Medlem
Det är ju hon som utnyttjar oss, från dag 1. Hur i helvete menar hon att hon och såna som hon blir utnyttjade? Antar att hon syftar på räntan från CSN.
Citera
2015-12-28, 07:53
Medlem
Ydalirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Hur mycket satsas idag? Hur mycket mer vill du satsa? Vad är "verklig integration" - låter läskigt.

Menar du allvar med dina frågor så måste vi nog börja fundera. Allt saknas nämligen. Analys har ju varit förbjudet såsom rasistisk, kvantifieringar ska vi inte tala om, värderingar likaså, avsaknaden av analys gör att vare sig jag eller annan kan svara på dina frågor. Det enda jag kan gissa är att det rör sig om belopp som drastiskt kommer att förändra vårt samhälle. I det perspektivet är Dominiques debattinlägg en dödskyss hur konstnärligt det än må vara.
Citera
2015-12-28, 08:15
Medlem
Ydalirs avatar
För egen del skiter jag i om det är en ”beef” mellan Saga och Emma, en kamp inom identitetsvänstern, ett oblygt sätt att göra en Anna Odell eller bara ett ovanligt korkat sätt att reta upp de ofrivilliga medlemmarna i ett land som gör anspråk på att vara en humanistisk stormakt. Den för mig intressanta frågan är utgivaren på Nyheter24 och dennes roll och ansvar.

Är publiceringen en del i mediekriget?

Skulle debattinlägget ha publicerats?

Om vita bytts ut mot muslimer, hade inlägget då publicerats?

Har utgivaren ett moraliskt ansvar gentemot vårt folk som består av/eller dessvärre består av (välj själva) en övervägande andel vita? (frågan är ju märklig, men i jämförelse med tidningars hänsynstaganden när man avstår från att publicera rondellhundar blir den berättigad).

Har utgivaren ett ansvar för hets mot folkgrupp?
Citera
2015-12-28, 09:19
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydalir
För egen del skiter jag i om det är en ”beef” mellan Saga och Emma, en kamp inom identitetsvänstern, ett oblygt sätt att göra en Anna Odell eller bara ett ovanligt korkat sätt att reta upp de ofrivilliga medlemmarna i ett land som gör anspråk på att vara en humanistisk stormakt. Den för mig intressanta frågan är utgivaren på Nyheter24 och dennes roll och ansvar.

Har utgivaren ett moraliskt ansvar gentemot vårt folk som består av/eller dessvärre består av (välj själva) en övervägande andel vita? (frågan är ju märklig, men i jämförelse med tidningars hänsynstaganden när man avstår från att publicera rondellhundar blir den berättigad).

Utgivaren är bara desperat. De gör allt för att skapa trafik för att kunna visa sina få kunder många unika besökare.
Citera
2015-12-28, 09:23
Medlem
Doktor Porks avatar
Ska man jämföra med originalet så är det ju i och för sig så att man i USA i varje fall har lite stil och inte formulerar sig riktigt lika plumpt. Nu är ju de här skrivna samtidigt så uppenbarligen kan hon inte ha plagierat den här artikeln, men det kommer ju från samma källa, d.v.s. vänsterradikala akademiker i USA:
Citat:
Again, take a deep breath. Don’t tell me about how many black friends you have. Don’t tell me that you are married to someone of color. Don’t tell me that you voted for Obama. Don’t tell me that I’m the racist. Don’t tell me that you don’t see color. Don’t tell me that I’m blaming whites for everything. To do so is to hide yet again. You may have never used the N-word in your life, you may hate the K.K.K., but that does not mean that you don’t harbor racism and benefit from racism. After all, you are part of a system that allows you to walk into stores where you are not followed, where you get to go for a bank loan and your skin does not count against you, where you don’t need to engage in “the talk” that black people and people of color must tell their children when they are confronted by white police officers.

As you reap comfort from being white, we suffer for being black and people of color. But your comfort is linked to our pain and suffering. Just as my comfort in being male is linked to the suffering of women, which makes me sexist, so, too, you are racist. That is the gift that I want you to accept, to embrace. It is a form of knowledge that is taboo. Imagine the impact that the acceptance of this gift might have on you and the world.
http://opinionator.blogs.nytimes.com...-america/?_r=0

Att man bara håller på och plankar amerikanskt material blev ju särskilt uppenbart den gången då något geni såg till att hänvisa till etniska svenskar som de vita kolonisatörerna... Jo just det. För övrigt är det ju alltid så att termer som vit alltid är väldigt lämpligt definierade av den här typen av antirasisister vilket av en ren händelse aldrig inkluderar de själva, utan de är alltid förtryckta och i opposition och får tolkningsföreträde genom sin icke vithet. Ett ännu mer parodiskt exempel i så fall är ju den här människan som skrev en ungefär lika smaklig text om Jimmie Åkesson när han blev sjukskriven:

http://nyheter24.se/debatt/780388-ak...ss-rasifierade

Amra Bajric som då är av europeisk bakgrund från Bosnien och uppenbarligen ser ännu vitare ut än sydamerikaner som Dominguez men tydligen fortfarande kan titulera sig som icke vit och beskriva sig som rasifierad här i Sverige och få tolkningsföreträde... De här människorna är faktiskt galna på riktigt. Ett rätt långt lästips från förra hösten som är värt att läsa i sin helhet är den här diskussionen om frisyrer och kulturell appropriering från en intern vänsterfacebooksida förra hösten:

https://toklandet.wordpress.com/2014...kande-problem/

Arnstberg har skrivit en kommentar till just den här diskussionen här:

https://morklaggning.wordpress.com/2...-som-fortryck/
Citera
2015-12-28, 09:52
Medlem
Detta är ju samma tankar/människor som kallade Ken Ring rasist när han sa att Sverige borde minska invandringen redan 2009.

https://youtu.be/gGbnsu284xU

https://kenring.wordpress.com/2009/1...-lilla-slampa/
Citera
2015-12-28, 10:05
Medlem
YP4XQs avatar
Någon som kan välkomna henne in här för lite diskussion? Antagligen vågar hon inte utan klarar sig så klart utmärkt på att skrika ut genom fönstret från sin skyddade verkstad.
Citera
2015-12-28, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ydalir

Det är ganska uppenbart att om avsändaren varit vit och den hon vänt sig mot varit svart/jude/muslim/same/valfri minoritet skulle vederbörande få löpa gatlopp. Texten hade anmälts för HMF (fällande dom), anmälts till PO (som fällt), skribenten hade blivit av med sin konstfacksplats samma millisekund som texten publicerats. Nyheter24 hade fått stämpeln "hatsajt" och omtalats tillsammans med sidor som Avpixlat och Fria tider.

En mängd alibis förenas i fjortiskonstnären Emma Dominquez text: blattealibit, kvinnoalibit, vänsteralibit osv. Alltså händer ingenting, förutom att det blir några upprörda tweets från borgerliga debattörer som Ivar Arpi och liknande, som de här människorna ändå redan har avfärdat som halv- eller helfascister. Möjligen drabbas hon också av lite "näthat", men det vänds ju bara till egen fördel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in