Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-12-19, 17:26
  #11569
Avstängd
MySpaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Jag antar att MySpace menar om man har överklockat någon komponent, te.x grafikkortet, processorn.

Alla mjukvara som avser drivrutiner försvinner vid en formatering.
Exakt!
Citera
2015-12-19, 19:22
  #11570
Medlem
Krusensnorres avatar
Ok, min fråga är ganska simpel. Kan jag ta Windows 7 eller nyare från en laptop och flytta det till en dator som har Ubuntu och hur gör jag det ?. Båda datorerna hade Windows installerat när de köptes. Jag skiter totalt i vad som händer med min laptop, jag kommer aldrig använda den igen. Tack
Citera
2015-12-19, 21:28
  #11571
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krusensnorre
Ok, min fråga är ganska simpel. Kan jag ta Windows 7 eller nyare från en laptop och flytta det till en dator som har Ubuntu och hur gör jag det ?. Båda datorerna hade Windows installerat när de köptes. Jag skiter totalt i vad som händer med min laptop, jag kommer aldrig använda den igen. Tack

Har du tänkt installerar Windows 7 där idag finns Ubuntu?

I så fall är det enkelt. Tar hem en version och utgåva från Microsoft eller på piratbukten. Bränn ut ISO-filen på en DVD-skiva och bootar om så skivan startas som första val.

Tar bort partitionen och skapar en ny. Läs in Windows och följ installationsprocessen.
Citera
2015-12-27, 19:01
  #11572
Medlem
Jag vill kryptera min hårdisk fullständigt.. Men har en ganska ny laptop med widows 10, har inte bitlocker och vill hellre köra verakrypt. Kan man konvertera hårdisken från GPT till MBR med windows 10? Störande som fan detta.

Sen vill jag formatera datorn fullständigt dvs radera alla tidigare filer på hårddisken.
Jag installera killdisk och då såg det ut såhär, vad är alla dessa volymer som uppträder?
är det lagrad information?
Jag har skivor beställda från hp (kosta 600 spänn) med windows 8.
Hur ska jag göra för att installera windows 10 direkt?
alltså jag vill rensa hela hårdisken och installera om windows 10 hur ska jag gå till väga?
och om möjligt i samma veva konvertera från GPT till MBR om windows 10 är kompatibelt med MBR

Länk printscreen från killdisk http://sv.tinypic.com/r/mkiwk0/9
Citera
2015-12-27, 19:29
  #11573
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foten87
Jag vill kryptera min hårdisk fullständigt.. Men har en ganska ny laptop med widows 10, har inte bitlocker och vill hellre köra verakrypt. Kan man konvertera hårdisken från GPT till MBR med windows 10? Störande som fan detta.

Sen vill jag formatera datorn fullständigt dvs radera alla tidigare filer på hårddisken.
Jag installera killdisk och då såg det ut såhär, vad är alla dessa volymer som uppträder?
är det lagrad information?
Jag har skivor beställda från hp (kosta 600 spänn) med windows 8.
Hur ska jag göra för att installera windows 10 direkt?
alltså jag vill rensa hela hårdisken och installera om windows 10 hur ska jag gå till väga?
och om möjligt i samma veva konvertera från GPT till MBR om windows 10 är kompatibelt med MBR

Länk printscreen från killdisk http://sv.tinypic.com/r/mkiwk0/9

Guide hur man konventerar -> http://bit.ly/1Qcoodp

Har du en godkänd licens/produktnyckel så hämtar du hem Windows 10 härifrån -> http://www.microsoft.com/sv-se/softw...load/windows10

Installerar Windows 10 - d.v.s en nyinstallation och när detta är klart så kan du krypterar HDD.

Varför ska du envisas med Killdisk?
Citera
2015-12-27, 20:28
  #11574
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Guide hur man konventerar -> http://bit.ly/1Qcoodp

Har du en godkänd licens/produktnyckel så hämtar du hem Windows 10 härifrån -> http://www.microsoft.com/sv-se/softw...load/windows10

Installerar Windows 10 - d.v.s en nyinstallation och när detta är klart så kan du krypterar HDD.

Varför ska du envisas med Killdisk?

Jag drar hem Darik's Boot and Nuke nu.

Jag kan väll inte rensa hela disken eftersom jag är inne i windows och gör det där?

Sen vad är alla dom andra volymerna som syns på printen jag länka?

Jag tackar för guiden du länka. Jag har en recovery disk ska jag rensa den också?
Fattar inte hur jag kan "tömma" hela datorn och sen ta mig in för att installera win 10?
jag har varit inne i commando och försökt konvertera disken, men det går inte
Hittar ingen disk alls.....
__________________
Senast redigerad av Foten87 2015-12-27 kl. 21:08.
Citera
2015-12-28, 23:38
  #11575
Medlem
Alltså jag får ingen ordning på det, Är inne i kommandotolken och har delat upp hårdisken i 2 partitioner.. När jag skriver select partition 7 och sen convert to mbr så står det bara "Åtgärden kan inte utföras på en disk som innehåller en växlingsfilsvolym."

Jag bör väl ha en licens för widows, men alltså du raderar jag all data i burken? alltså skriver över skiten så det inte går att hitta dom gamla filerna? Sen konverterar disken från GPT till MBR?

Jag fatta det som att jag ska dela upp disken i 2 delar och göra den nya delen i MBT och sen installera windows på den partitionen för att sedan kunna rensa "original" delen alltså partition 1.
Hur fan löser jag det med licens på det nya OS i partition 2 isf?

Alltså kort och gått sitter jag på en laptop med 0.5 tb widows 10 den kör på GPT. Hur fan ska jag gå tillväga för att blåsa ur hårdisken så den blir som fabriksny fast ist för GPT ska det va MBR så jag kan kryptera skiten
Citera
2016-01-02, 15:24
  #11576
Medlem
Kivikss avatar
Köpte en färdigbyggdator för 4 år sedan, nu vill jag omformatera den men jag fick inte med några skivor med Windows. Kör just nu Windows 7 men tänkte byta till Windows 10. Laddar för tillfället ner Windows 10 på en USB-sticka från deras hemsida.
Det jag undrar över är, jag har ingen produktnyckel. Går den att se någonstans? Vågar inte installera om rubbet och sen märka att jag har blivit av med min legit Windows.
Citera
2016-01-02, 17:14
  #11577
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiviks
Köpte en färdigbyggdator för 4 år sedan, nu vill jag omformatera den men jag fick inte med några skivor med Windows. Kör just nu Windows 7 men tänkte byta till Windows 10. Laddar för tillfället ner Windows 10 på en USB-sticka från deras hemsida.
Det jag undrar över är, jag har ingen produktnyckel. Går den att se någonstans? Vågar inte installera om rubbet och sen märka att jag har blivit av med min legit Windows.


Använd - https://www.magicaljellybean.com/keyfinder/
Citera
2016-01-04, 18:04
  #11578
Avstängd
MySpaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiviks
Köpte en färdigbyggdator för 4 år sedan, nu vill jag omformatera den men jag fick inte med några skivor med Windows. Kör just nu Windows 7 men tänkte byta till Windows 10. Laddar för tillfället ner Windows 10 på en USB-sticka från deras hemsida.
Det jag undrar över är, jag har ingen produktnyckel. Går den att se någonstans? Vågar inte installera om rubbet och sen märka att jag har blivit av med min legit Windows.
Nyckeln ligger i BIOS så den hittar W10 själv vid installation.
Citera
2016-01-04, 19:38
  #11579
Medlem
BalleAnkas avatar
Jag försöker skapa en "återställningsenhet" för Windows 10.

Datorn frågar efter ett USB-medium på minst 16 GB, så då stoppar jag i ett vanligt Kingston 16 GB USB-minne, men det verkar inte fungera för valet "Vidare" förblir gråmarkerat.

Nu har jag förstått att även om det står 16 GB på USB-minnet så är bara knappt 15 GB tillgänligt. Behöver jag köpa ett 32 GB minne eller finns det någon annan lösning?
Citera
2016-01-04, 19:47
  #11580
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BalleAnka
Jag försöker skapa en "återställningsenhet" för Windows 10.

Datorn frågar efter ett USB-medium på minst 16 GB, så då stoppar jag i ett vanligt Kingston 16 GB USB-minne, men det verkar inte fungera för valet "Vidare" förblir gråmarkerat.

Nu har jag förstått att även om det står 16 GB på USB-minnet så är bara knappt 15 GB tillgänligt. Behöver jag köpa ett 32 GB minne eller finns det någon annan lösning?

Jag har för mig att det inte går på USB annat än på pro och uppåt men det ska gå till extern HDD.

Använd ett erkänt 3:dje parts program istället vilket är betydligt tillförlitligare än Windows inbyggda och kan göra det till USB.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback