2015-12-26, 15:00
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag ser inte denna problematik, annat än i "absoluta metafysiska" filosofier. I relativismen räcker det med mycket stora sannolikheter, och där blir skillnaden mellan axiomatik och ad hoc premissande båda tydlig och funktionell.
Jag har ej själv stött på sådant ordbruk tidigare, dvs. att man skiljer "axiomatik" (?) från "ad hoc premissande" i relativistisk filosofi. Att ad hoc är en begriplig och användbar term för att analysera grundvalar i resonemang accepterar jag, men jag känner inte alls till att man exempelvis kan kalla resonemang som utgår från ad hoc-premisser för cirkelargument. Hur definieras cirkelargument i relativistisk filosofi då exempelvis? Och är en sådan definition av cirkelargument i vida bruk i litteratur och akademi? Och utifrån en sådan definition, hur går en demonstration om att något är ett cirkelargument till?
Citat:
Ja, det finns en VISS lutning åt engelskan i mitt användande av ordet "eventuellt", men denna har inte någon deterministisk innebörd ... snarare en sannolikhets-innebörd.
Eftersom lutningen då åt engelskan bara är "VISS" är ordets betydelse fortfarande tämligen svårförstått för mig; är det kanske ett tredje språk, förutom engelskan och svenskan, som är inblandat? Kan du kanske omformulera meningen eller byta ut eventuellt mot något annat, mer konventionellt ord så som det används i svenska (eller engelska)?
Citat:
Ja, men man KAN ju vara "right for the wrong reasons".
Är ovan att tolka som att du egentligen ville säga att man kan visa att alla "ad hoc premissade resonemanger" är cirkelargument, och att sanningshalten därför kvarstår om man lägger till "kanske" framför påståendet?
Citat:
Om vi talar om en historisk Jesus blir det svårt att utelämna det historiska i resonemanget. SEN kan man ta itu med hur synonym en historisk Jesus är med bibelns Jesus (d.v.s. en Jesus som också är "övernaturlig").
Vi talar alltså om huruvida användaren Milmerokins invändning var lämplig. Påståendet att Paulus inte känner till Jesus som historisk fysisk person besvarades alltså av Milmerokin med några citat från Nya Testamentet. där Jesus till synes talas om som fysisk och historisk person. Till detta svarade du alltså:
Citat:
Men det blir till ett cirkelargument, om paulinsk kristendom byggas på sina egna ad hoc premisser.
Citera
2015-12-27, 06:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milmerokin
Du kan ju börja med att förklara vilken koppling du ser mellan din Spiderman-mytologi och det jag skrivit som svar på andras så kallade bevisföring eller påståenden istället för att försöka få mig att förklara det för dig.

Jag upprepar:

Citat:
New York existerar bevisligen. --> Pseudo-konklusion: Detta ger pseudo-kredibilitet till Spiderman-mytologin.

Vilket ... applicerat på bibel-apologetik ... skulle motsvara att när bibeln i vissa fall beskrivar historiska händelser som kan bekräftas av extern forskning så indikerar detta ingenting om legitimiteten av bibelns teologiska Jesus.

Eller för att ta ett annat exempel så är upptäckten av Troja inte heller belägg för den grekiska guda-mytologins verklighets-relevans.

Iövrigt är dina demagogiska skärmytslingar med andra demagoger inte mitt fokus.
Citera
2015-12-27, 06:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xploit
Jag har ej själv stött på sådant ordbruk tidigare, dvs. att man skiljer "axiomatik" (?) från "ad hoc premissande" i relativistisk filosofi.

Betrakta det i så fall som mitt bidrag till epistemologin ... åtminstone på FB.

Citat:
Att ad hoc är en begriplig och användbar term för att analysera grundvalar i resonemang accepterar jag, men jag känner inte alls till att man exempelvis kan kalla resonemang som utgår från ad hoc-premisser för cirkelargument. Hur definieras cirkelargument i relativistisk filosofi då exempelvis? Och är en sådan definition av cirkelargument i vida bruk i litteratur och akademi?

Citat:
Och utifrån en sådan definition, hur går en demonstration om att något är ett cirkelargument till?

Bäst med ett exempel: För att fastställa hurvida den abrahamiska 'guden' eller nån av dennas bad guys är "god" eller "ond" användar abrahamiska apologeter en version av abrahamismens etiska system som referens ... vilket naturligvis är ett cirkelargument.

Citat:
Eftersom lutningen då åt engelskan bara är "VISS" är ordets betydelse fortfarande tämligen svårförstått för mig; är det kanske ett tredje språk, förutom engelskan och svenskan, som är inblandat? Kan du kanske omformulera meningen eller byta ut eventuellt mot något annat, mer konventionellt ord så som det används i svenska (eller engelska)?

Nu hade ordet "eventuellt" inte den centrala semantiska betydelse för mitt resonemang du vill ge det. För att undvika mera onödig definitions-dansande kan jag kanska framöver använda ett annat ord i min kritik av Milmerokin. Har du ett förslag?

Citat:
Är ovan att tolka som att du egentligen ville säga att man kan visa att alla "ad hoc premissade resonemanger" är cirkelargument, och att sanningshalten därför kvarstår om man lägger till "kanske" framför påståendet?

Eller ännu mer tydligt klargör, att si eller så konklusion har si eller så premisser som underlag ... vilket alltså är ett "slutet" argument utan allmängiltighet.
Citera
2015-12-27, 11:02
Medlem
Citat:
Jag upprepar:
Vilket ... applicerat på bibel-apologetik ... skulle motsvara att när bibeln i vissa fall beskrivar historiska händelser som kan bekräftas av extern forskning så indikerar detta ingenting om legitimiteten av bibelns teologiska Jesus.

Eller för att ta ett annat exempel så är upptäckten av Troja inte heller belägg för den grekiska guda-mytologins verklighets-relevans.

Iövrigt är dina demagogiska skärmytslingar med andra demagoger inte mitt fokus.
Det var inte riktigt så att jag missförstod ditt ordval, det var resonemanget som var tveksamt, så du behöver inte förklara själva orden du använder utan relevansen av dem.
Spiderman-bevisföring är väl samma sak som anekdotisk bevisföring, men vilken relevans har det i det sammanhang du använder det i.
Nu svarade jag ju på grelin1999´s inlägg där han menar att Lukas återgivning av vad Gamaliel sa i sitt tal bevisar att Lukas hade fel och spinner sedan vidare och menar att den typen av fel leder till att Bibeln inte är trovärdig.

Så för att förtydliga för dig: Grelin1999 hävdade att Lukas bevisligen hade förväxlat information och tog Gamaliels tal som exempel.
Jag påpekade då för Grelin1999 i #861 att: "För att få Lukas till att ha fel i sin referens till Gamaliels tal måste man anta att det inte fanns någon annan upprorsmakare benämnd Theudas än den Josefus skriver om. Av beskriviningen att döma kan det mycket väl ha varit två olika upprorsmakare med samma namn åtskilda med mer än 40 år det är frågan om. Att kalla det "bevisligt förväxlade" som du gjorde är verkligen att ta i."

Min fråga blir då återigen. Vilken relevans har ditt svar i detta sammanhang?
För att förtydliga: Du påstår att JAG använder anekdotisk bevisföring men jag använder ingen bevisföring alls. Jag utgår från samma text som Grelin1999 och kan konstatera att det påstådda beviset hänger på ett viktigt antagande. Mitt påstående: "Att kalla det "bevisligt förväxlade" som du gjorde är verkligen att ta i." är högst relevant i sammanhanget och är det enda jag hävdar här.

På något sätt får du detta till att JAG här använder mig av anekdotisk bevisföring för när jag påpekar att det nog är Grelin1999 du svarar på så står du på dig och menar att det är jag som på något sätt vill bevisa något.
För att förtydliga så vill jag inte bevisa något, bara ifrågasätta Grelin1999s påstådda bevis.

Hoppas jag varit tydlig nog för dig för mitt tålamod med dig är på upphällningen.
Citera
2015-12-27, 11:40
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benon
Den största människa som någonsin levat.

Finns det någon människa som obestridligen kan sägas vara den största människa som någonsin levat?
Vad är det egentligen som gör en människa stor?
Strategisk skicklighet?
Fysisk styrka?

Ett skarpt intellekt?
Historikern H.G.Wells sade att en persons storhet kan mätas efter" vad han sår och om han får andra att tänka i nya tankebanor med en glöd som består efter honom".
Trots att Wells själv inte påstod sig vara kristen erkände han:" Enligt detta kriterium är Jesus den främste." Alexander den store, Karl den store (som kallades "stor" redan under sin livstid)och Napoleon Bonaparte var mäktiga härskare.

Genom sin respektingivande närvaro utövade de stort inflytande över sina underlydande.
Napoleon uppges emellertid ha sagt:" Jesus Kristus har övat inflytande på sina undersåtar och befallt dem utan att han själv varit synligen närvarande i kroppen."
Genom sin dynamiska undervisning och genom att leva som han lärde Jesus på ett mäktigt sätt påverkat människors liv i närmare två tusen år.
Som en författare så träffande uttryckte det:" Alla härar som någonsin marscherat, alla flottor som någonsin har byggts, alla regeringar som någonsin suttit vid makten och alla kungar som någonsin härskat har tillsammantagna inte påverkat människans liv härpå jorden så mycket som denna enda person."

Fast man kan lika gärna omvänt säga att om Jesus inte funnits hade man uppfunnit honom. Det är så legenden om Jesus kunnat fortleva. Vidare bör man beakta att det är först ett par, tre århundraden efter sin levnad han fick någon slags betydelse. Den växte successivt och spreds i och med samhällsförändringarna i Europa. Inte ens då hade kristendomen ersatt den tidigare hedniska religionen.

Förövrigt tycker jag att bevis för Jesus existens inte platsar som historieskrivning. Ser krav på bevis mer som ett annat ämne. Historia är ingen exakt vetenskap utan sysslar med förklaringar till förändringar. Flera med mig anser att detta gränsar till fiction. Då hamnar vi i ett etiskt dilemma som löses bäst genom att återge historien på ett som människorna själva skulle kunna känna igen sig i.
Citera
2015-12-27, 12:58
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det var inte riktigt så att jag missförstod ditt ordval, det var resonemanget som var tveksamt, så du behöver inte förklara själva orden du använder utan relevansen av dem.
Spiderman-bevisföring är väl samma sak som anekdotisk bevisföring, men vilken relevans har det i det sammanhang du använder det i.

Jag användar Spiderman (eller för den del Troja) jämförelsen som ett exempel på den absurda korrelationism som skapas mellan bibelns fall av historisk autenticitet (d.v.s. fall där bibeln bekräftas av akademisk historieforskning) och bibelns teologiska Jesus.

Citat:
Nu svarade jag ju på grelin1999´s inlägg där han menar att Lukas återgivning av vad Gamaliel sa i sitt tal bevisar att Lukas hade fel och spinner sedan vidare och menar att den typen av fel leder till att Bibeln inte är trovärdig.

Så för att förtydliga för dig: Grelin1999 hävdade att Lukas bevisligen hade förväxlat information och tog Gamaliels tal som exempel.
Jag påpekade då för Grelin1999 i #861 att: "För att få Lukas till att ha fel i sin referens till Gamaliels tal måste man anta att det inte fanns någon annan upprorsmakare benämnd Theudas än den Josefus skriver om. Av beskriviningen att döma kan det mycket väl ha varit två olika upprorsmakare med samma namn åtskilda med mer än 40 år det är frågan om. Att kalla det "bevisligt förväxlade" som du gjorde är verkligen att ta i."

Som sagt, käbblandet mellan ditt och grelins demagogiska vilsegående ser jag som sekundärt.

Citat:
Min fråga blir då återigen. Vilken relevans har ditt svar i detta sammanhang?
För att förtydliga: Du påstår att JAG använder anekdotisk bevisföring ...

Citat:
... men jag använder ingen bevisföring alls.

Bra, för det är min poäng.
Citera
2015-12-27, 13:08
Medlem
Citat:
Bra, för det är min poäng.
Så din "poäng" med allt detta var att påpeka för mig att jag inte hävdat något jag inte hävdat? Det enda du uppnått med detta är att jag ser dig som totalt oduglig debattör.
Citera
2015-12-27, 13:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Så din "poäng" med allt detta var att påpeka för mig att jag inte hävdat något jag inte hävdat?

Jag förstår ... ditt inlägg # 841 "hävdade" ingenting. I så fall vad var syftet med det?
Citera
2015-12-27, 14:04
Medlem
Citat:
Jag förstår ... ditt inlägg # 841 "hävdade" ingenting. I så fall vad var syftet med det?
Du är ju helt sanslös!

Så här ser #841 ut:

Du skrev:
"Men det blir till ett cirkelargument, om paulinsk kristendom byggas på sina egna ad hoc premisser."

Jag svarade:
"Håll dig till sakfrågan istället.
Om det hävdas att Paulus inte känt till att Jesus var en verklig person - men att hela hans resonemang tydligt utgår just från att Jesus var en verklig, fysisk och historisk person - är det ju inte ett cirkelresonemang att visa att Paulus uppenbart menade och dessutom tyckte det var viktigt att förstå att Jesus var en verklig, fysisk och historisk person och en livs levande människa.
Håller du inte med om detta enkla?"

Jag skulle ju kunna stryka under och sätta tre punkter mellan varje ord i mitt svar till dig, men det skulle ju inte göra någon skillnad, du skulle i alla fall inte förstå att mitt svar och resonemang är direkt kopplat till det inlägg jag svarar på, det står alltså inte för sig självt utan måste ses i samband med det inlägg det är avsett att besvara.

Ditt resonemang verkar för övrigt vara på ren gallimattias, ett språk jag inte behärskar. Du verkar helt enkelt inta vara kapabel att förstå enkla samband eller förklara ditt eget resonemang, skadan verkar redan vara skedd och jag kan tyvärr inte hjälpa dig vidare.
Citera
2015-12-28, 16:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Xploit
Vi står kanske inte så långt från varandra då, egentligen; jag är villig att acceptera något mer, dvs. att det fanns en historisk Jesus alltså som samlade ett gäng lärjungar runt sig och vandrade runt i Jerusalem och predikade ett radikalt budskap som skapade viss orolighet, varefter vederbörande blev korsfäst av Pontius Pilatus. Evangelierna är alltså då baserade på berättelserna som passerade ner kring denna karaktär. Liksom dig är jag mer skeptisk till alla citat, och de övernaturliga inslagen ser jag också som mytologiska. Matteus släkttavla likväl ser jag också som mytologiskt till största del; möjligtvis stämmer namnen två eller tre generationer bakåt, men därefter har muntliga traditioner i regel det svårt.

Eftersom både Lukas- och Matteusevangeliet i stort ordagrant citerar Markusevangeliet vid ett antal tillfällen torde de tre synoptiska evangelierna åtminstone alla beskriva en och samma figur; jag vet inte om det finns så många förödande motsägelser mellan dessa tre evangelier alltså. Jag håller med om att karaktären Jesus i Johannesvangeliet beter sig annorlunda. Där han i de synoptiska evangelierna alltså gärna verkar vilja hålla sin identitet någorlunda hemlig och inte tala alltför mycket för den stora allmänheten verkar han i Johannesevangeliet vara desto mer förtjust att tala om sig och sin relation till Fadern. Men grundberättelsen är ju även den identisk i Johannesevangeliet som ovan, dvs. en man som heter Jesus samlar lärjungar kring sig, predikar ett radikalt budskap i Jerusalem som upprör befolkningen, varefter Pontius Pilatus korsfäster honom.

Just talen är intressant, och här kanske vi kan tala om ett inflytande från tidigare grekisk historiografisk litteratur. Bergspredikan i Matteusevangeliet innehåller materialt som är tämligen likt sådant som finns i Lukasevangeliet nog för att man kan misstänka att de beskriver samma händelse, ,eller samma budskap som en historisk Jesus predikade, men de exakta ord som sätts i Jesu mun skiljer sig. Här skulle man alltså kunna tänka sig att händelsen faktiskt ägde rum eller att det var något i stil med vad en faktiskt Jesus predikade, men att författaren till Matteus- och Lukasevangelierna inte tyckte orden deras källa angav som särskilt bra, och/eller att de endast hade tillgång till någon slags kort summering om vad Jesus ungefär sade och att de därefter fick välja Jesu ord själva. Vi vet t ex att författare till äldre grekisk och även romersk historiografisk litteratur inte stod ovan att själv skriva historiska karaktärers tal vid olika tillfällen. Det var, om inte annat, ett utmärkt tillfälle att visa upp sina retoriska färdigheter.

Mer specifikt om evangelierna och deras syfte: det verkar uppenbart att de inte är intresserade av att skriva kompletta biografier om Jesus, utan är mest intresserade av budskapet han predikade under sin sista tid i livet. Jag vet inte om jag accepterar att kortheten i sig av Markusevangeliet talar för att trovärdigheten sjunker. Ett urval har naturligtvis gjorts någonstans i processen (från faktiska händelser till muntliga traditioner till Markusevangeliet), och antagligen gjordes ett urval enligt det syfte författaren hade.

Ditt inlägg är tänkvärt, och jag håller med.

Speciellt den allra sista raden; att ett urval gjordes enligt det syfte författarna till evangelierna hade.

Men jag vill gå ännu längre och säga att evangelierna i sin helhet är avtryck av den tidiga kyrkans tro på vem Jesus var, och hade just det syftet snarare än att vara historiografiska redogörelser i modern mening. Ja, evangelierna är i sig trosbekännelser. Låt oss notera att det handlar om trosbekännelser från människor som kan ha befunnit sig i Jesus direkta närhet, eller i närheten av föjare till Jesus.

Eftersom evangelierna är de tidigaste texter om Jesus som vi känner till så blir de i sig argument ifall man vill väga senare gnostiska och icke-kanoniska evangeliers relevans i förhållande till kristendomens utveckling.

Svaret på vem Jesus egentligen är förblir ett mysterium..
Senast redigerad av Tubbo 2015-12-28 kl. 16:39. Anledning: Tillägg.
Citera
2015-12-28, 16:47
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Jesus är legend.

En legend är alltid mytomspunnen, om inte.. ingen legend. En hållpunkt för eftertanke i trosliv, för gudstroende, för sökare.

Så sett, leder det absolut ingenvart att tro sig komma -något-på-spåret med pretentiös nutida bevisförings-konst, ja.. såvida det inte är en hobby eller konstart i sig, enbart annat sätt att ta sig an mysteriet med jesus.. som blev legendariskt tidsuppfyllande - t.o.m för ateister och antiteister!

Bra inlägg Tubbo, du är ärlig med din trosuppfattning, synd inte fler kan gå ner på knäna och iaf erkänna att de hyser stark TRO, istället för dessa eviga försök till hävdelser om att han levde, nej... jo, nej. jo... jo se här, nejnej se hääär, åh nej så här ärdet, nix, ja nej ja nej och så slutar allt i du är dum! men du är korkad, ja men du är pantad, och du kan intehistoria, ja men jagkanallt, rakt ner i sandgropens polemiska prestige och äre-diskussion.

Därför kändes det rätt att säga som det är : ett mysterium, som kristet försjunkna bara älskar att grotta in sig i, det som tycks vara meningen med tron, att sluta begära så förbannat utan förhålla sig till tron.

Jesus , enligt legendarisk förklaring, nedsteg till jorden via jungfrufödsel - om något, är det väl den tolkningen som vore högintressant i sin nackvridning... över hur, han nedsteg, det momentet som avgörande moment i utrönandet om han fanns/ej fanns... innan, man hoppar in i sandbunkern och börjar rota. väl?

var i urkunder, stå rnågot beskrivet om hur nedstigning via jungfrufödsel.. med fadern i himlen, konkret gick till? tycker det är där knuten ligger, resten är mytomspunnen legendariskt svulstig följetång som man kan cirkla runt i till tidens ände.
Citera
2015-12-28, 18:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du är ju helt sanslös!

Så här ser #841 ut:

Du skrev:
"Men det blir till ett cirkelargument, om paulinsk kristendom byggas på sina egna ad hoc premisser."

Jag svarade:
"Håll dig till sakfrågan istället.
Om det hävdas att Paulus inte känt till att Jesus var en verklig person - men att hela hans resonemang tydligt utgår just från att Jesus var en verklig, fysisk och historisk person - är det ju inte ett cirkelresonemang att visa att Paulus uppenbart menade och dessutom tyckte det var viktigt att förstå att Jesus var en verklig, fysisk och historisk person och en livs levande människa.
Håller du inte med om detta enkla?"

Att en dissiderande jude vid namn Jesus har existerat historisk verkar vara sannolikt.

När kommer du till pudelns kärna som är: Är denna historisk sannolika Jesus identisk med bibelns teologiska Jesus?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in