Citat:
Jag har ej själv stött på sådant ordbruk tidigare, dvs. att man skiljer "axiomatik" (?) från "ad hoc premissande" i relativistisk filosofi. Att ad hoc är en begriplig och användbar term för att analysera grundvalar i resonemang accepterar jag, men jag känner inte alls till att man exempelvis kan kalla resonemang som utgår från ad hoc-premisser för cirkelargument. Hur definieras cirkelargument i relativistisk filosofi då exempelvis? Och är en sådan definition av cirkelargument i vida bruk i litteratur och akademi? Och utifrån en sådan definition, hur går en demonstration om att något är ett cirkelargument till?
Citat:
Eftersom lutningen då åt engelskan bara är "VISS" är ordets betydelse fortfarande tämligen svårförstått för mig; är det kanske ett tredje språk, förutom engelskan och svenskan, som är inblandat? Kan du kanske omformulera meningen eller byta ut eventuellt mot något annat, mer konventionellt ord så som det används i svenska (eller engelska)?
Ja, det finns en VISS lutning åt engelskan i mitt användande av ordet "eventuellt", men denna har inte någon deterministisk innebörd ... snarare en sannolikhets-innebörd.
Citat:
Är ovan att tolka som att du egentligen ville säga att man kan visa att alla "ad hoc premissade resonemanger" är cirkelargument, och att sanningshalten därför kvarstår om man lägger till "kanske" framför påståendet?
Ja, men man KAN ju vara "right for the wrong reasons".
Citat:
Vi talar alltså om huruvida användaren Milmerokins invändning var lämplig. Påståendet att Paulus inte känner till Jesus som historisk fysisk person besvarades alltså av Milmerokin med några citat från Nya Testamentet. där Jesus till synes talas om som fysisk och historisk person. Till detta svarade du alltså:
Om vi talar om en historisk Jesus blir det svårt att utelämna det historiska i resonemanget. SEN kan man ta itu med hur synonym en historisk Jesus är med bibelns Jesus (d.v.s. en Jesus som också är "övernaturlig").
Citat:
Men det blir till ett cirkelargument, om paulinsk kristendom byggas på sina egna ad hoc premisser.