2015-12-25, 21:52
Medlem
Sprattelvinkelns avatar
Hur kan något ske om sannolikheten för att det ska ske är exakt 0?
Är det inte en motsägelse?
Citera
2015-12-25, 22:58
Medlem
Det här påminner om en professor jag hade som lärde oss att 1/inf = 0, men lim n->inf 1/n = 0^+

Hur vanlig är den notationen (och 0^-)?
Citera
2015-12-25, 23:04
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Det här påminner om en professor jag hade som lärde oss att 1/inf = 0, men lim n->inf 1/n = 0^+

Såpass ovanlig i alla fall att jag aldrig sett dem förr... men de fyller ju onekligen att visst syfte i.o.m. att de utökar gränserna för det tänkbart möjliga...
Citera
2015-12-26, 00:08
Medlem
Citat:

1/∞ ≠ 0 så vitt jag förstår då man inte kan inte behandla oändligheten sådär. Gränsvärdet för 1/x då x → 0 är dock 0. Jag tvekar på att en professor i matematik under några omständigheter skulle låta sig slarva med oändligheten sådär.
Citera
2015-12-26, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kreativtnamn123
1/∞ ≠ 0 så vitt jag förstår då man inte kan inte behandla oändligheten sådär. Gränsvärdet för 1/x då x → 0 är dock 0. Jag tvekar på att en professor i matematik under några omständigheter skulle låta sig slarva med oändligheten sådär.
I så fall är det nog jag som kommer ihåg fel, att det var 1/inf som var 0^+ och gränsvärdet 0. Det var ett tag sedan.

Men frågan består; hur vanlig är notationen 0^+ ?
Citera
2015-12-26, 01:45
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
I så fall är det nog jag som kommer ihåg fel, att det var 1/inf som var 0^+ och gränsvärdet 0. Det var ett tag sedan.

Notationen var avgörande för ett rätt svar när jag tentade Analys 1. För bara 2 år sen. Om man inte redogjorde att gränsvärdet kom ifrån "höger" eller "vänster" om tallinjen blev man underkänd.
Citera
2015-12-26, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kreativtnamn123

Gränsvärdet för 1/x då x → 0 är inte 0 utan går mot oändligheten
Citera
2015-12-26, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arseniy
Det går inte, kumulativ sannolikhet för alla andra punkter tillsammans är 1 trots att sannolikheten för varje punkt är 0, och sannolikheten för hela bladet blir då 2.

Sätter man sannolikheten för en specifik punkt till 1 så får man sätta kumulativa sannolikheten för alla andra punkter till 0. Papperet blir då fördelad i två delar: den valda punkten (sannolikheten 1) och resten (sannolikheten 0). Alltså bara 2 utfall, och då sannolikheten=0 är samma som omöjlighet.
Visst fan. Klantigt av mig.

Citat:

Ja, jag har då aldrig sett någon annan notation för det. Den notationen har jag använt många gånger.
Citera
2015-12-26, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freno22
Gränsvärdet för 1/x då x → 0 är inte 0 utan går mot oändligheten

Ja jag råkade skriva fel. Jag menade oändligheten såklart.
Citera
2015-12-26, 16:12
Medlem
Intressant att 0^+ och 0^- tycks vara antingen "uppenbart" eller helt okänd bland er som svarat. Jag hittar ingenting om det på nätet heller. Finns det olika "skolor" bland matematiker kanske? Jag tänker mig att det kanske är som Oxford-kommat
Citera
2015-12-26, 16:40
Medlem
Citat:
Intressant att 0^+ och 0^- tycks vara antingen "uppenbart" eller helt okänd bland er som svarat. Jag hittar ingenting om det på nätet heller. Finns det olika "skolor" bland matematiker kanske? Jag tänker mig att det kanske är som Oxford-kommat

Vad menar du med 0^+ och 0^-? Menar du lim_(x->0+) och lim_(x->0-)?
Citera
2015-12-26, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Vad menar du med 0^+ och 0^-?
Som jag förstår det är det så nära 0 du kan komma utan att träffa 0 från höger respektive vänster på tallinjen.

Citat:
Menar du lim_(x->0+) och lim_(x->0-)?
Nej, se tidigare inlägg av mig och andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in