2015-12-22, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svart.Karisma
Om chansen är noll är det omöjligt i ett oändligt universum för flera personer att födas på samma planet.
Så vitt jag förstått det så är det rymden (avstånd) som är oändligt och inte massan (antal planeter). Vilket iofs inte behöver påverka att ha ett teoretiskt resonemang kring utifrån ditt resonemang.
Citera
2015-12-22, 01:42
Medlem
VonFanderblads avatar
Kolla upp almost surely på Wikipedia eller liknande. Så ja, sannolikheten att välja det specifika talet är lägre än alla positiva reella tal, dvs 0. Trots detta är det förstås möjligt att välja rätt tal då det är ett giltigt utfall.
Senast redigerad av VonFanderblad 2015-12-22 kl. 01:48.
Citera
2015-12-22, 03:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Oändligheten * 0 = 1 enligt dig således. Jag är inte helt övertygad att du är rätt på det.
Nix. Den operationen är odefinierad i riemannsfären.
Citera
2015-12-22, 03:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Kolla upp almost surely på Wikipedia eller liknande. Så ja, sannolikheten att välja det specifika talet är lägre än alla positiva reella tal, dvs 0. Trots detta är det förstås möjligt att välja rätt tal då det är ett giltigt utfall.
Jag tittade på det. Det var intressant och intuitivt rimligt. Däremot har jag problem med det när jag tittar på ändliga utfallsrum. Betrakta utfallsrummet (O, F, P) där O = {a,b} och P(a)=0 och P(b)=1. Utfallet a finns i utfallsrummet, men har sannolikheten 0.

Ett annat experiment:
Du kastar pil på ett papper och du kommer alltid träffa papperet. Sannolikheten för varje punkt på papperet är 0, men pilen måste träffa någon. Låt oss nu sätta sannolikheten för en specifik punkt till 1 utan att förändra sannolikheten för de övriga. Kan pilen nu träffa något annat? Den kunde det tidigare, och dessa punkters sannolikhet är oförändrad.
Citera
2015-12-22, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Om det inte är så, vad skulle då betyda att händelsen är omöjlig?

Finns det oändlig med möjliga utfall och bara ändlig antal utfall där händelsen inträffar så kan sannolikheten vara noll trots att händelsen är möjlig. Är det absolut inga utfall där händelsen inträffar så är händelsen omöjlig och sannolikheten är fortfarande noll.
Citera
2015-12-22, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Låt oss nu sätta sannolikheten för en specifik punkt till 1 utan att förändra sannolikheten för de övriga.

Det går inte, kumulativ sannolikhet för alla andra punkter tillsammans är 1 trots att sannolikheten för varje punkt är 0, och sannolikheten för hela bladet blir då 2.

Sätter man sannolikheten för en specifik punkt till 1 så får man sätta kumulativa sannolikheten för alla andra punkter till 0. Papperet blir då fördelad i två delar: den valda punkten (sannolikheten 1) och resten (sannolikheten 0). Alltså bara 2 utfall, och då sannolikheten=0 är samma som omöjlighet.
Citera
2015-12-22, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arseniy
Finns det oändlig med möjliga utfall och bara ändlig antal utfall där händelsen inträffar så kan sannolikheten vara noll trots att händelsen är möjlig.

..Eller som Tage Danielsson skulle ha formulerat det hela…

-Sannolikheten för en sån sak den är så fullständigt larvigt liten så den är försumbar heter det då,
med det menas att den finns inte, fast bara lite.

https://youtu.be/FjuhW-4tyEI?t=2m52s
Citera
2015-12-23, 00:40
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rem-
Att chansen blir oändligt nära noll betyder väl inte att den är lika med noll? Sannolikheten att visaren hamnar på en specifik siffra är oändligt liten, men den kan inte vara noll eftersom att den bevisligen hamnar på en siffra. Vad är det jag inte förstår?
Att nollan inte är en siffra, utan en avsaknad av en siffra... ett tomrum...
Citera
2015-12-23, 01:18
Medlem
Rem-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
Att nollan inte är en siffra, utan en avsaknad av en siffra... ett tomrum...
Noll är visst en siffra! Att oändligt nära noll är detsamma som noll hade jag aldrig funderat över.
Citera
2015-12-23, 01:25
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Noll är visst en siffra! Att oändligt nära noll är detsamma som noll hade jag aldrig funderat över.
"Noll är visst en siffra"???? källa på det?

Fast vid närmare googling på frågan visar det sig att nollan tydligen är både en siffra och ett tal...märkligt...jag tänker mig nollan såsom representerande blott noll och ingenting... vacuum, liksom...fast utan någonting i... blott och bart ett tomrum i avsaknad av det mesta, s.a.s... nada...zip... nothing... en ring som man kan stoppa in huvudet igenom och titta ut på samma verklighet fast från andra hållet, liksom...
Senast redigerad av studentroland 2015-12-23 kl. 02:01.
Citera
2015-12-23, 10:44
Medlem
Citat:

infinitesimal ≠ 0. Det är min förståelse av det i alla fall.
Citera
2015-12-24, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kreativtnamn123
infinitesimal ≠ 0. Det är min förståelse av det i alla fall.

Och infinitesimaler finns inte i vissa delar av matematiken. Där är infinitesimaler 0 och således är något oändligt litet exakt noll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in