2015-12-22, 00:07
Medlem
Svart.Karismas avatar
En tallinje består av oändligt många tal åt höger och vänster om noll. Visaren hamnar på ett slumpmässigt tal. Är det möjligt att gissa rätt tal? Eller är chansen exalt noll?

Om chansen är noll är det omöjligt i ett oändligt universum för flera personer att födas på samma planet.
Citera
2015-12-22, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svart.Karisma
En tallinje består av oändligt många tal åt höger och vänster om noll. Visaren hamnar på ett slumpmässigt tal. Är det möjligt att gissa rätt tal? Eller är chansen exalt noll?
Chansen är exakt noll.

Citat:
Om chansen är noll är det omöjligt i ett oändligt universum för flera personer att födas på samma planet.
Nu gör du en halmgubbe. Det är inte slumpen som styr att jag föddes på den här planeten. Det är en följd av att mina föräldrar, som bor på den här planeten, knullade fram mig. Jag hade inte kunnat födas på en annan planet.
Citera
2015-12-22, 00:21
Medlem
Citat:
Sannolikheten är noll, ja. Om sannolikheten hade varit större än noll så hade sannolikhetsrummet blivit större än 1, vilket är omöjligt.
Citat:
Det stämmer såklart inte. Den betingade sannolikheten att ett liv kommer till på en planet givet att vi vet att det redan finns liv på en eller flera planeter är inte uniformt fördelad över alla möjliga utfall.
Citera
2015-12-22, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av engl
Det stämmer såklart inte. Den betingade sannolikheten att ett liv kommer till på en planet givet att vi vet att det redan finns liv på en eller flera planeter är inte uniformt fördelad över alla möjliga utfall.
Lite konstig formulering. För en specifik individ finns det bara en enda planet som är ett möjligt utfall.
Citera
2015-12-22, 00:23
Medlem
Rem-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Chansen är exakt noll.
Citat:
Sannolikheten är noll, ja.
Att chansen blir oändligt nära noll betyder väl inte att den är lika med noll? Sannolikheten att visaren hamnar på en specifik siffra är oändligt liten, men den kan inte vara noll eftersom att den bevisligen hamnar på en siffra. Vad är det jag inte förstår?
Senast redigerad av Rem- 2015-12-22 kl. 00:29.
Citera
2015-12-22, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rem-
Att chansen blir oändligt nära noll betyder väl inte att den är lika med noll? Sannolikheten att visaren hamnar på en specifik siffra är oändligt liten, men den kan inte vara noll eftersom att den bevisligen hamnar på en siffra. Vad är det jag inte förstår?
Det du inte förstår är att det inte finns någon skillnad mellan noll och oändligt nära noll. Kan du ge ett exempel på ett tal som är oändligt nära noll, men inte noll?

(FB) Stora tråden om 0.999...=1
Citera
2015-12-22, 00:39
Medlem
Citat:
Det du inte förstår är att det inte finns någon skillnad mellan noll och oändligt nära noll. Kan du ge ett exempel på ett tal som är oändligt nära noll, men inte noll?

(FB) Stora tråden om 0.999...=1
1/oändligheten ?
Citera
2015-12-22, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
1/oändligheten ?
Oändligheten är inget tal i det reella talsystemet och du kan således inte dividera med den. I riemannsfären blir resultatet av den operationen noll.
Citera
2015-12-22, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rem-

Sannolikheten är exakt noll, det spelar ingen roll huruvida vi pratar om reella tal eller heltal (oändlig antal planeter är ungefär samma som heltal). Däremot om sannolikheten är lika med noll så betyder det inte att händelsen är omöjlig.
Citera
2015-12-22, 01:15
Medlem
Citat:
Lite konstig formulering. För en specifik individ finns det bara en enda planet som är ett möjligt utfall.
Sannolikheten för att ett till liv kommer till menade jag såklart.
Citera
2015-12-22, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arseniy
oändlig antal planeter är ungefär samma som heltal.
Jag vågar nog påstå att de oändligheterna är exakt lika stora.
Citat:
Däremot om sannolikheten är lika med noll så betyder det inte att händelsen är omöjlig.
Denna tål att funderas på. Om det inte är så, vad skulle då betyda att händelsen är omöjlig?

Citat:
Sannolikheten för att ett till liv kommer till menade jag såklart.
Jepp, det var en annan sak.
Citera
2015-12-22, 01:20
Medlem
Citat:
Oändligheten är inget tal i det reella talsystemet och du kan således inte dividera med den. I riemannsfären blir resultatet av den operationen noll.
Oändligheten * 0 = 1 enligt dig således. Jag är inte helt övertygad att du är rätt på det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in