Citat:
Ursprungligen postat av
Milmerokin
Paulus är ju rikligt omtalad i apostlagärningarna och hans brev kan förstås i ljuset av denna bok. Apg är ju skriven som en fortsättning av Lukasevangeliet och har ju samma författare.
Hur gör du då? Tror du inte på Lukas men på Apg eller tror du inte på någon av dessa utan bara på Paulus brev?
Lukas och apg är en intressant fråga, som Roger V gjorde mig uppmärksam på. Författaren går metodiskt till väga och använder de andra och tredjehandskällor han kan hitta. Då handlar dock frågan om källornas trovärdighet. Vissa är mer trovärdiga än andra.
Vissa saker är historiskt bevisligt sanna, medan andra saker är bevisligt förväxlade (såsom upprorsmakarna som gilgamel nämner).
Även biografier över modernas personer är fulla av fel och felaktig info. Särskilt ikoner (kändisar).
Man kan ju tycka att alla personer som omnänns i apg indikerar att det är verkliga personer som källan i fråga kände till. Priscilla och hennes man t.ex. och många andra.
Allt vad som hände Paulus kan däremot vara påhittat. Det finns inget ögonvittne till dessa saker (t ex hans fängsling ). Man kan använda modern historiakritik. Det finns massor av myter även idag kring personer som Bill Gates och Mike Tyson trots att de lever. Så mycket svårare om man år 80 skriver om saker som hände år 40.
Jag kan tänka mig att författaren kanske hade tillgång till trovärdiga förstahandskällor när han skrev delar av apg. Ingen förnekar ju heller att det fanns en tidig kristen grupp i Jerusalem.
När han däremot skrev Lukas använde han troligen ffa Markus som källa, Markus som kan varit påhittat något årtionde tidigare.
Visst finns mycket osäkerhet över mina spekulationer men att tro på evangelierna bokstavligt är ännu mer problematiskt.
Historiker idag anser att evangelierna uppdiktades kring några jesuscitat. Kanske är det så det gick till. Roger har heller inget bra svar på varifrån jesus s k visdomsord annars skulle ha stammat från. De ger ju tveklöst ett nytt budskap i förhållande till judendomen.
Redan den tidigaste kristna gruppen bör ha samlats kring
något typ av budskap, som var såpass inflytelserik att Paulus blev skickad för att motarbeta den. Det torde indikera att gruppen bestod av minst några hundra personer vid det laget. Siffrorna som anges i apg bör man förstås inte se som fullt trovärdiga.