2015-12-25, 19:49
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxjohan1983
Jo. Det är klart att alla vill gå in och ändra sin Text Till en Annons. Det låter ju jätte logiskt. En timme är grymt kort tid. Och då kan man inte ändra om man ångrar något. Kanske man har delat med sig av för mycket personlig info. Eller sagt något man ångrar och har dåligt samvete. Alla tänker inte alltid logiskt och kan hålla sig i skinnet hela tiden.
Gränsen på en timma tycker jag är rimlig.

Om man vet med sig att man har en tendens att posta för mycket information om sig själv bör man kanske överväga att låta bli att posta sina inlägg till dess att man hunnit läsa igenom dem flera gånger och verkligen tänkt igenom om det här är något man vill dela med sig av. På så vis tar man eget ansvar - ansvar är trots allt något man som vuxen förväntas kunna ta.
Citera
2015-12-25, 19:57
Medlem
sebnies avatar
Jag tycker funktionen vore vettig.

Rent tekniskt skulle en sådan funktion kunna byggas genom att man genom ett fält, när man skriver ett inlägg, kan välja att "Sammanfoga inlägget med inlägg [textruta]"
Givetvis kan man bara sammanfoga med egna inlägg, så skulle jag skriva säg "42" i den rutan så skulle den säga "Du har inte behörighet att sammanfoga ditt inlägg med Carl Hamiltons inlägg".

Om man svarar och redan har det senaste inlägget i tråden (eller om man svarar på sin egna tråd och ingen annan svarat på tråden än) så kan ju "Sammanfoga inlägget med inlägg [textruta]" vara förifylld så man slipper dubbla inlägg av samma person men med olika innehåll. Skulle man nu vilja tvinga fram dubbla inlägg om det är motiverat, så tömmer man bara textrutan "Sammanfoga inlägget med inlägg".

Detta kan ju också skötas lite per automatik när någon skrivit ett regelbrott, typ som:

användareX: blablabla
användareY: [regelbrott]
användareX: blablabla

när regelbrottet raderas så kan systemet fråga moderatorn om han/hon vill sammanfoga båda inlägg av användareX, och tycker moderatorn då det är lämpligt att det görs utan att inlägget blir "förstört", så gör moden det och då sätts "mergedwith" till typ "$thispostid - 1".

I databasen (backendet) lagras inlägget precis på samma sätt som idag, som separata inlägg. Det enda är att dem visuellt visas ihop så att säga. Helt enkelt, kan man i databasen bara lägga till ett fält för "sammanfogat med", och när inläggen sedan renderas på hemsidan så konkateneras inläggstexten helt enkelt, dvs att man gör en slagning för varje inlägg ungefär som typ:
SELECT * FROM postdatabase WHERE mergedwith = $thispostid;
Och sedan slås inläggstexten ihop:
Dvs typ som:
$postbody = $postbody . $post[xxx].postbody;

För moderatorer, så kan inläggen visas, i sin icke sammanfogade form för att göra det enklare att hitta sådana som t.ex. lägger till annonser i texten och sådant.

Och fördelen är då dessutom att man då kan radera de tillägg som bryter mot reglerna utan att behöva, tekniskt sett "redigera" en trådstart eller ett inlägg, eftersom varje tillägg till trådstarten behandlas rent tekniskt som ett separat inlägg och kan raderas i sin helhet utan att trådstarten eller inlägget som tillägget finns i, markeras som redigerat.
En annan fördel med ett sådant sätt att behandla tillägg, är att man fortfarande kan redigera sitt tillägg i 1 timme, gör man 2 tillägg med en halvtimmes mellanrum så kommer man ha en halvtimmes redigeringstid kvar på det första tillägget och 1 timmes redigeringstid på det andra tillägget osv osv osv.

2 andra fördelar med en sådan funktion, är att först, så kan man dessutom göra tillägg i sina egna inlägg oavsett var inlägget befinner sig, oavsett om det är i andra trådar eller egna trådar osv. Så om jag skriver ett jääääteeelångt svar på en tråd och sedan om några timmar glömmer någonting så kan jag lätt lägga till i mitt egna inlägg.

Den stora fördelen är dessutom att om tråden sammanfogas i en annan tråd så slipper man de problem som då kan uppstå, utan tillägg och redigeringar av tillägg fungerar som vanligt.
(dock måste sammanfogningslogiken uppdatera "mergedwith" eller motsvarande i databasen för att återspegla korrekta inläggsnummer, speciellt om 2 trådar som pågått samtidigt sammanfogas i en enda röra. Men eftersom det redan finns logik för att visa korrekta inläggsnummer på varje trådsida så kan samma logik användas för att uppdatera databasinnehållet vid samanfogning.)

Och den största fördelen: En sådan här funktion kan teknikerna koda ihop på en dag typ. Det räcker. Det är bara 7 funktioner som behöver redigeras:

1: RP-funktionen behöver redigeras för att ta med all text i sammanfogade poster. (Sedan är det upp till moderator att "hitta" det trilskande inlägget i panelen, så man behöver utbilda modsen på att inte radera trådstarten för att RPn för trådstarten visar på ett regelbrott, för regelbrottet kan finnas längre fram och i själva verket vara en sammanfogning)
2: Göra-inlägg-panelen behöver en ruta för att fylla i inläggsID som man vill sammanfoga med.
3: Postlogiken behöver kontrollera om användaren får sammanfoga inlägg X med Y, enkelt taget att inlägg X tillhör samma användare som är inloggad, och då lägga till detta inläggsID i databasen typ som "mergedwith".
4: Databasen behöver ett nytt fält, typ som "mergedwith".
5: Logiken som visar inlägg behöver kontrollera om "mergedwith" är satt, i så fall skall inläggstexten konkateneras med inlägget som anges i "mergedwith", när inlägget som anges i "mergedwith" visas, och inlägget skall inte visas på sin "vanliga" plats. Undantag är när inloggad moderator ska se inlägget, då visas det som vanligt.
6: Redigeringspanelen behöver ha separata rutor för varje inlägg som är möjligt att redigera om en användare klickar på "redigera" och har rätt att redigera säg 2 tillägg av en trådstart och 3 tillägg, så visas de 2 tilläggen som användaren har rätt att redigera som separata skrivrutor. Givetvis bör inte ett felmeddelande ges om redigeringstiden går ut för ett av tilläggen under tiden.
7: Sammanfognings/delningslogiken måste redigeras att uppdatera mergedwith med trådens nya inläggsIDn när en tråd sammanfogas eller delas.
Senast redigerad av sebnie 2015-12-25 kl. 20:29.
Citera
2015-12-25, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Om man vet med sig att man har en tendens att posta för mycket information om sig själv bör man kanske överväga att låta bli att posta sina inlägg till dess att man hunnit läsa igenom dem flera gånger och verkligen tänkt igenom om det här är något man vill dela med sig av. På så vis tar man eget ansvar - ansvar är trots allt något man som vuxen förväntas kunna ta.
Nej. Jag har ingen tendens till det.

Det var en gång jag gjorde det. Tycker det känns som det skulle vara mycket enklare, att göra som på andra forum. Ha så man kan redigera i en vecka eller längre. Jag ser inga nackdelar alls med det. Och jag förstår mig inte på dem som tycker att 1 timme är tillräckligt. Varför ens ha det en timme då. Kan ju lika gärna ha ingen redigeringsmöjlighet alls.

Vars finns nackdelarna, med att ha det längre än en timme? För det måste ju vara något sånt i vissa personers huvuden. Eftersom det inte är standard här på Flashback.
Citera
2015-12-25, 23:37
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Vars finns nackdelarna, med att ha det längre än en timme? För det måste ju vara något sånt i vissa personers huvuden. Eftersom det inte är standard här på Flashback.

I många aktiva trådar skrivs det oerhörda mängder inlägg under en timme. Den ena kommmentaren citerar den andra. Om ursprunget till en diskussion 50 inlägg senare helt plötsligt kan ändras, så kan mycket bli totalt obegripligt.

En timma är redan nu på gränsen till att vara för mycket. Som jag ser det borde tidsgränsen justeras i förhållande till trådaktiviteten. Kanske ett förslag att ta upp?
Citera
2015-12-26, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
I många aktiva trådar skrivs det oerhörda mängder inlägg under en timme. Den ena kommmentaren citerar den andra. Om ursprunget till en diskussion 50 inlägg senare helt plötsligt kan ändras, så kan mycket bli totalt obegripligt.

En timma är redan nu på gränsen till att vara för mycket. Som jag ser det borde tidsgränsen justeras i förhållande till trådaktiviteten. Kanske ett förslag att ta upp?
Jag håller med om att trådskaparens första inlägg inte borde gå att ändras. För då kan det bli grötigt.

Alla andra inlägg gör inte så mycket enligt mig om de ändras en del. Men det förutsätter att man följer med i trådarna. Och inte bara klickar direkt till sida 10 i en tråd.

Flashback's ägare vill väl att man ska spendera mer tid här. Så då borde de vara för att folk måste vara på tårna och följa med i trådarna. Istället för att bara klicka till sista sidan.

Och det är väl där det ligger kanske. De som läser alla inlägg kommer inte ha några problem med att följa med om något ändras. Dessutom syns det ju i Quote som jag nämnde tidigare.

För dom ändras inte när någon ändrar något i ett inlägg.

Känns som det görs till ett större problem än vad det egentligen är. Eller så kanske vissa personer ser det som en förolämpning, att det går att ändra ett inlägg i efterhand.

Kan det vara så för vissa?
Senast redigerad av Maxjohan1983 2015-12-26 kl. 01:36.
Citera
2015-12-26, 13:02
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Jag gillar gröt.

Alla andra inlägg gör inte så mycket enligt mig om de ändras en del.
Om inlägg går att ändra lång tid efter kommer forumet bli helt förstört, folk kan enkelt felcitera och du kommer inte kunna bevisa något.
Citera
2015-12-27, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Om inlägg går att ändra lång tid efter kommer forumet bli helt förstört, folk kan enkelt felcitera och du kommer inte kunna bevisa något.
Som jag sa/skrev tidigare. Så ser jag det inte som ett stort problem. Om man följer med i trådarna. Men det är bara som jag ser på det.
Citera
2015-12-27, 01:50
Medlem
Uphills avatar
Citat:
...
Själv är jag en person som har ganska mycket känslor. Och ibland kan jag dela med mig av mer än vad som i efterhand känns rätt.
...

Det är väl bra att du får dela med dig av dina känslor? Det är väl därför du skriver här?
Om du ångrar dig/ändrar dig är det ju bara att göra ett nytt inlägg, där du citerar dig själv,
och inför en "rättelse".

Det kallas att göra en pudel, och det får man göra då och då här i livet om man inte kan stå för det man säger eller skriver.
Allt annat vore ju historierevisionism.

Nej, revideringsfunktionen ser jag som en möjlighet att rätta stavfel eller göra enkla kompletteringar/förtydlingar. Eller kanske lägga in länken som man glömde bort i sin iver.
Citera
2015-12-27, 15:16
Medlem
Citat:
Nej. Jag har ingen tendens till det.

Det var en gång jag gjorde det. Tycker det känns som det skulle vara mycket enklare, att göra som på andra forum. Ha så man kan redigera i en vecka eller längre. Jag ser inga nackdelar alls med det. Och jag förstår mig inte på dem som tycker att 1 timme är tillräckligt. Varför ens ha det en timme då. Kan ju lika gärna ha ingen redigeringsmöjlighet alls.

En timme är i de flesta fall fullt tillräckligt för att fixa till småsaker, som exempelvis att fixa en länk som inte fungerar och liknande.
Citera
2015-12-27, 16:22
Medlem
Emerains avatar
Tråd infogad
/mod
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto