2015-12-25, 16:38
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
0 har inget värde och går då inte att köpa!

Stark invändning verkligen, 1 kr då.
2015-12-25, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Vem har sagt att man aldrig kortsiktigt kan hamna på minus om man följer marknaden? Inte jag i alla fall för jag har åtskilliga gånger sagt att i alla lägen är det alltid förenat med risk på kort sikt. På lång sikt är det däremot mycket dåligt att ha som strategi att undvika alla former av risk på kort sikt, det leder till ett garanterat dåligt resultat.
Att undvika risk skulle vara att inte ta lån, det förespråkar jag inte. Att lägga undan "mellanskillnaden" som jag beskrev tidigare ser jag som att inte utsätta sig för onödig risk.

Det är riskfyllt att åka motorcykel, men jag skulle inte säga att folk inte borde åka motorcykel. Det är däremot onödig risk att inte ha hjälm på sig.
2015-12-25, 16:45
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Att undvika risk skulle vara att inte ta lån, det förespråkar jag inte. Att lägga undan "mellanskillnaden" som jag beskrev tidigare ser jag som att inte utsätta sig för onödig risk.

Det är riskfyllt att åka motorcykel, men jag skulle inte säga att folk inte borde åka motorcykel. Det är däremot onödig risk att inte ha hjälm på sig.

Grejen är att du inte kan undvika risk hur du än försöker, men det många missar är att för låg risk på kort sikt leder till ett garanterat sämre utfall på lång sikt.
2015-12-25, 16:55
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Varför skrev du då följande, har du svårt att bestämma dig?

Hur mår du egentligen? En räv som gillrar fällor för sin egna själv-känsla.

Om du lyfter upp huvudet märker du att jag kommenterade något helt annat. Än ett sakligt ekonomisk begrepp.
2015-12-25, 16:58
Medlem
Försöker förstå hur det skulle vara möjligt att bygga ikapp bostadsbristen och mjuklanda "bubblan". Tycker mej snarare se ökad skillnad mellan byggkostnad och betalningsförmåga hos nyanlända/ungdomar.Bostadskonsumtion, eller sk "investering" i bostadsrättsfallen, trycker väl upp priserna till ännu galnare nivåer innan lånekarusellerna bromsas. Sedan återstår trångboddhet alternativt att lämna storstäderna. F ö blir nog byggjobbarna dom sista som behöver acceptera sänkta löneavtal..
2015-12-25, 17:08
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yppsilon
Hur mår du egentligen? En räv som gillrar fällor för sin egna själv-känsla.

Om du lyfter upp huvudet märker du att jag kommenterade något helt annat. Än ett sakligt ekonomisk begrepp.

När du först skriver detta:

Citat:
Nej det har du såklart inte. Ditt nät av förbestämda antaganden förblidnar dig för många insikter.

Att du inte vet vad jag pratar om. Men ändå har en åsikt gällande det. Belyser mycket implicit om dig.

Kontentan är den att du har inbillat dig att högfärdighet är den samma som rättfärdighet.

och sedan detta:

Citat:
Håller jag helt med om. Men samtidigt finns ett värde i att betala för något, alltså en prestation.

Jag tror det finns något där, därför man pratar om normal och inferior goods.

om samma påstående då är det dig man måste fråga hur DU mår, ser du inte det själv?
2015-12-25, 17:10
Medlem
Citat:
Grejen är att du inte kan undvika risk hur du än försöker
Du har sagt det några gånger, men jag förstår inte varför. Låt mig vara ytterst tydlig med det här, om det nu mot förmodan handlar om att du missförstått någonting: jag har aldrig talat om att undvika risk. Jag har talat om att inte utsätta sig för onödig risk samt att försäkra sig mot risk.

Citat:
men det många missar är att för låg risk på kort sikt leder till ett garanterat sämre utfall på lång sikt.
Det förutsätter en av två saker: att man försäkrat sig tillräckligt mot ogynnsamma utfall, eller att ogynnsamma utfall aldrig sker.
2015-12-25, 17:25
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Du har sagt det några gånger, men jag förstår inte varför. Låt mig vara ytterst tydlig med det här, om det nu mot förmodan handlar om att du missförstått någonting: jag har aldrig talat om att undvika risk. Jag har talat om att inte utsätta sig för onödig risk samt att försäkra sig mot risk.

Det förutsätter en av två saker: att man försäkrat sig tillräckligt mot ogynnsamma utfall, eller att ogynnsamma utfall aldrig sker.

Jag har heller inte sagt att du har förespråkat noll risk på kort sikt utan jag beskriver min syn på risk över tid. Det finns däremot bubbelbabblare i tråden som mer har den synen att all risk är fel och de kan mer ta åt sig om de vill.

Försäkringar är jag däremot ingen stor anhängare av eftersom man i längden förlorar på det. Men om konsekvensen är så stor att man inte kan hantera den och risken förhållandevis låg med följd att premien blir låg, då kan det i vissa fall vara befogat.

Ogynnsamma utfall sker dock hela tiden, jag har t.ex. varit med om många börsfall. Dessa behöver man inte till varje pris undvika, dels därför det är omöjligt att garantera förstås men också för att det över tid inte spelar så stor roll. Trots alla börskrascher som jag varit med om har det totalt sett ändå gått helt lysande. Detsamma gäller bomarknaden men det finns en avgörande skillnad när man använder kraftig belåning, risken blir då förstås högre. Men även här gäller att även om du historiskt sett köpt vid precis fel tillfälle dagen innan raset så har det över tid gått helt lysande. Det viktiga är bara att du bör ha luft i din ekonomi så att du klarar tillfälliga svårigheter.
2015-12-25, 17:39
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Försäkringar är jag däremot ingen stor anhängare av eftersom man i längden förlorar på det.
För att inte vilseleda eventuella yngre läsare vill jag påpeka att ovan är extrem goja. Det finns bra och dåliga försäkringar (duh), och det är en bransch med mycket skit - men själva konceptet med kostnadsminimering via normalfördelning (LN) och skalfördelar är en självklar hantering av inbyggd risk. Det är vidare en lönsam hantering av inbyggd risk.

Det är ren och enkel matematik. Inte någon avancerad sådan.
2015-12-25, 18:01
Medlem
Citat:
Jag har heller inte sagt att du har förespråkat noll risk på kort sikt utan jag beskriver min syn på risk över tid. Det finns däremot bubbelbabblare i tråden som mer har den synen att all risk är fel och de kan mer ta åt sig om de vill.

Försäkringar är jag däremot ingen stor anhängare av eftersom man i längden förlorar på det. Men om konsekvensen är så stor att man inte kan hantera den och risken förhållandevis låg med följd att premien blir låg, då kan det i vissa fall vara befogat.

Ogynnsamma utfall sker dock hela tiden, jag har t.ex. varit med om många börsfall. Dessa behöver man inte till varje pris undvika, dels därför det är omöjligt att garantera förstås men också för att det över tid inte spelar så stor roll. Trots alla börskrascher som jag varit med om har det totalt sett ändå gått helt lysande. Detsamma gäller bomarknaden men det finns en avgörande skillnad när man använder kraftig belåning, risken blir då förstås högre. Men även här gäller att även om du historiskt sett köpt vid precis fel tillfälle dagen innan raset så har det över tid gått helt lysande. Det viktiga är bara att du bör ha luft i din ekonomi så att du klarar tillfälliga svårigheter.
Du har valt att försäkra din framtida köpkraft genom att byta köpkraft i dag mot innehav i din aktieportfölj.
2015-12-25, 18:24
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
När du först skriver detta:

och sedan detta:

om samma påstående då är det dig man måste fråga hur DU mår, ser du inte det själv?

Och vad kommenterade jag för text-inlägg av dig? Du är som en välansad journalist. Väljer de bitar som passar dig istället för att ta det i sitt sammanhang

Du ser väl tydligt att mina första två inlägg var en kommentar på din förmåga att ta in fakta pga "emotionell musik". Sen att jag håller med ett ekonomiskt ställningstagande är väl inte i dina ögon ett kontinuerligt argument?

Kom igen nu, du kan inte vara så här anal-retendent.
2015-12-25, 18:26
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Du har valt att försäkra din framtida köpkraft genom att byta köpkraft i dag mot innehav i din aktieportfölj.

Tycker du att du är seriös när du kallar investeringar i aktier för en försäkring, allvarligt?
Investeringar i BR är det också en försäkring då enligt dig? Är det på den nivån du vill ligga i debatten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in