Citat:
Ursprungligen postat av
rutigtpapper
Du har sagt det några gånger, men jag förstår inte varför. Låt mig vara ytterst tydlig med det här, om det nu mot förmodan handlar om att du missförstått någonting: jag har aldrig talat om att undvika risk. Jag har talat om att inte utsätta sig för onödig risk samt att försäkra sig mot risk.
Det förutsätter en av två saker: att man försäkrat sig tillräckligt mot ogynnsamma utfall, eller att ogynnsamma utfall aldrig sker.
Jag har heller inte sagt att du har förespråkat noll risk på kort sikt utan jag beskriver min syn på risk över tid. Det finns däremot bubbelbabblare i tråden som mer har den synen att all risk är fel och de kan mer ta åt sig om de vill.
Försäkringar är jag däremot ingen stor anhängare av eftersom man i längden förlorar på det. Men om konsekvensen är så stor att man inte kan hantera den och risken förhållandevis låg med följd att premien blir låg, då kan det i vissa fall vara befogat.
Ogynnsamma utfall sker dock hela tiden, jag har t.ex. varit med om många börsfall. Dessa behöver man inte till varje pris undvika, dels därför det är omöjligt att garantera förstås men också för att det över tid inte spelar så stor roll. Trots alla börskrascher som jag varit med om har det totalt sett ändå gått helt lysande. Detsamma gäller bomarknaden men det finns en avgörande skillnad när man använder kraftig belåning, risken blir då förstås högre. Men även här gäller att även om du historiskt sett köpt vid precis fel tillfälle dagen innan raset så har det över tid gått helt lysande. Det viktiga är bara att du bör ha luft i din ekonomi så att du klarar tillfälliga svårigheter.