2015-12-23, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tauceti
En mycket intressant artikel som jag hoppas på att Regulus sammanfattar då du gör det så bra. Vet att Seymour Hersh är en du starkt gillar, och hoppas därför på att du orkar ta dig tiden att sammanfatta artikeln, för trådens skull. Jag citerar några meningar i alla fall.

Seymour Hersh's Latest Bombshell: U.S. Military Undermined Obama on Syria with Tacit Help to
http://www.lrb.co.uk/v38/n01/seymour-m-hersh/military-to-military

Det här stycket är något chockerande för mig. Trodde inte Israel hade kontakt med Assad på det sättet.

Seymour Hersh utvecklar resonemanget här:
http://www.democracynow.org/2015/12/22/seymour_hershs_latest_bombshell_us_military

Hersh beskriver stödet för Assad:

Citat:
...Bashar—there’s a lot of talk about the success of the Islamic groups, but Bashar right now, although he doesn’t control 100 percent—much less, 60—I’m not sure of the number, but it was more than 50 percent, less than—the opposition groups controlled large swaths, 30 percent, 40 percent. But he does control as much as—I’ve seen estimates of 86 percent of the population. And the notion that everybody in Syria despises him, etc., all these things you hear, that’s not true. He has a lot of native support, and even from Muslims, because every Muslim in Syria is not a Wahhabi or a Salafist, an extremist. Many are very moderate people who believe they would be in trouble if the Islamic force, the Islamic groups, came into power, because they would go and seek out those fellow Muslims that don’t agree with their extreme views. So he does have an awful lot of support, more than most people think. This is not to say he’s a good guy or bad guy. We’re just talking about reality.
Citera
2015-12-23, 20:20
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Seymour Hersh utvecklar resonemanget här:
http://www.democracynow.org/2015/12/22/seymour_hershs_latest_bombshell_us_military

Hersh beskriver stödet för Assad:

Här är det dock viktigt att minnas att Hersh har tagit sida för regimen i Syrien sedan länge. Tyvärr följer hans avslöjanden numera hela tiden den kända mallen "kritisk till allt vad Väst gör", så hans trovärdighet har på senare tid kommit på skam.

Med det inte sagt att han har fel här, men det är bra att ha i åtanke.
Citera
2015-12-23, 21:15
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tauceti
En mycket intressant artikel som jag hoppas på att Regulus sammanfattar då du gör det så bra. Vet att Seymour Hersh är en du starkt gillar, och hoppas därför på att du orkar ta dig tiden att sammanfatta artikeln, för trådens skull. Jag citerar några meningar i alla fall.

Seymour Hersh's Latest Bombshell: U.S. Military Undermined Obama on Syria with Tacit Help to
http://www.lrb.co.uk/v38/n01/seymour-m-hersh/military-to-military

Det här stycket är något chockerande för mig. Trodde inte Israel hade kontakt med Assad på det sättet.

Tack för det. Faktum är att jag kommenterade Hershs artikel här i tråden redan i förrgår efter det att Batuta postat en länk till den:

http://www.flashback.org/p55776890#p55776890

Se också mitt inlägg om Hershs artikel i tråden om västländers stöd till islamisterna:

http://www.flashback.org/p55776953#p55776953

Hershs uppgifter att Joint Chiefs of Staff konspirerade bakom ryggen på Obama och läckte information till den syriska regimen - via Ryssland, Tyskland och Israel (!) - är onekligen häpnadsväckande om de stämmer.

Jag har stor respekt för Hersh efter hans tidigare avslöjanden av Song My-massakern under Vietnamkriget och tortyren i Abu Ghraib under den amerikanska ockupationen av Irak. Hersh gjorde också en bra analys av de motstridiga uppgifterna om gasattacker i Damaskus.

I det här fallet skulle jag dock vilja se någon form av stödbevisning innan jag tror på uppgifterna. De tycks komma från en enda källa - en före detta rådgivare till Joint Chiefs of Staff - som Hersh talat med. Vi vet inte vem denne rådgivare är, vilken insyn han hade i den amerikanska militärledningens agerande, och om han hade någon egen agenda när han talade med Hersh. Uppgifter som kommer från en enda källa bör alltid hanteras med stor försiktighet.

Det som talar emot storyn är att den amerikanska militären alltid stått under strikt civil kontroll. Presidentens roll som överbefälhavare är cementerad i den amerikanska militära traditionen. Att vägra lyda eller motarbeta presidenten är myteri, och otänkbart för de flesta officerare, oavsett vad de tycker om presidenten och den politik han för.

Joint Chiefs of Staff är dessutom ett renodlat stabsorgan som inte ingår i befälskedjan. De skulle iofs kunna agera som Hershs källa påstår, men det blir svårare utan befälsrätt. Militär trupp och annan personal som är förlagd till eller sysslar med Mellanöstern lyder under chefen för CENTCOM, som är direkt underställd den högsta försvarsledningen, dvs. presidenten och försvarsministern.

Att Israel i hemlighet skulle hjälpa Assadregimen stämmer dåligt med min bild av Israels roll i konflikten. Relationerna mellan USA och Ryssland är så usla att en kontakt med Syrien via Ryssland också framstår som osannolik. Möjligen skulle tyskarna ha kunnat fungera som mellanhand. Det har faktiskt hävdats nyligen att den tyska underrättelsetjänsten haft någon slags kontakter med Assadregimen, oklart i vilket syfte.

Sammantaget tycker jag uppgifterna är för osannolika för att jag ska tro på dem utan att veta mer om Hershs anonyma källa och i avsaknad av annan bevisning. Därför kommenterade jag främst andra intressanta uppgifter i Hershs artikel som kom från namngivna källor i mitt inlägg ovan.
Senast redigerad av Regulus 2015-12-23 kl. 21:40.
Citera
2015-12-23, 21:50
Medlem
Ryssland anklagas nu för ev. krigsbrott och bör givetvis åtalas för det om man kan leda det i bevis. Att Ryssland främst bombar civila oppositionella och bombar IS lite halvljummet är ju välkänt men just att Amnesty tar upp Putins ev krigsbrott i Syrien är intressant, om än i dagsläget troligen omöjligt att gå vidare med. Först får man nog rikta in sig på Assad som ändå är körd som statschef efter alla graverande bevis om krigsbrott och tortyr. Och för Putin är ju Assad ändå bara en bricka som lätt kan offras om belöningen är den rätta. Nu verkar ju IS i alla fall förlora terräng när väststödda kurdstyrkor avancerar och västalliansen flygbombar specifika och viktiga IS-mål.
Citera
2015-12-23, 21:55
Medlem
Citat:
-----
Sverige är för övrigt inblandade i "fredslösningar" gällande Syrien, tillsammans med förre ledaren för Qatars Brookings Doha Center:

http://www.svd.se/sverige-delaktigt-i-forhandlingar-om-syrien

Antagligen har det betydelse att Wallström och socialdemokraterna har långvarig och nära relation till islamisterna i Muslimska Brödraskapet.

En "fredslösning" som verkar ungefär så illa som man kan föreställa sig när Sverige och Qatar är inblandade:

Citat:
Kassem Hamadé ‏@kassemhamade 11 tim
Läste om "spår 2" o SWE dialog m "större" milisgrupper, exkluderat #IS o #Nusra.Vore superintressant o veta vilka rebellgrupper d handlar om
---
Carl Fridh KlebergVerifierat konto
‏@FridhKleberg
@kassemhamade Har snackat med flera Track II-personer som betonat att Ahrar al-Sham på något sätt måste involveras.
https://twitter.com/FridhKleberg/status/679594215777656833

Socialdemokraterna i den svenska regeringen har som sagt ett mycket gott förhållande till MB och dess svenska representanter. Salfijihadisterna i Ahrar al-Sham har av svenska MB:s Mustafa Issa beskrivits som "balanserade salafister".
I MB:s Faylaq al-Sham i Syrien har Mustafa Issas far Tarif Issa deltagit i striderna, sida vid sida med just Ahrar al-Sham och även al-Nusra.

Det förefaller hjärndött att söka få till stånd en fredslösning, där salafister i Ahrar al-Sham eller islamister i MB ska delta. Bägge organisationerna siktar på ett kalifat med sharialagar.
Citera
2015-12-23, 22:09
Medlem
Citat:
En "fredslösning" som verkar ungefär så illa som man kan föreställa sig när Sverige och Qatar är inblandade:

https://twitter.com/FridhKleberg/status/679594215777656833

Socialdemokraterna i den svenska regeringen har som sagt ett mycket gott förhållande till MB och dess svenska representanter. Salfijihadisterna i Ahrar al-Sham har av svenska MB:s Mustafa Issa beskrivits som "balanserade salafister".
I MB:s Faylaq al-Sham i Syrien har Mustafa Issas far Tarif Issa deltagit i striderna, sida vid sida med just Ahrar al-Sham och även al-Nusra.

Det förefaller hjärndött att söka få till stånd en fredslösning, där salafister i Ahrar al-Sham eller islamister i MB ska delta. Bägge organisationerna siktar på ett kalifat med sharialagar.

Att involvera AAS och hela Army of Conquest i ett fredsavtal gör ingen skillnad. För ca. 2 veckor sen uttalade sig JaNs ledare och sa att gruppen inte kommer acceptera något fredsavtal. JaN är fast beslutna att fortsätta strida.

Om JaN har denna inställningen har jag svårt att tro att AAS kommer att ha en annan inställning. Båda grupperingarna står varandra väldigt nära.
Citera
2015-12-24, 08:58
Medlem
Hallå vad fan är detta för något?!

Niklas Ekdahl intervjuar Magnus Ranstorp och tillsammans kommer de fram till att framväxten av IS inte alls har något att göra med USAs invasion av Irak! Det är en förenkling!

http://www.axess.se/tv/vodplayer.aspx?vod=6719

Är hela det svenska samhället för USA i alla lägen? Ibland saknar man fan Palme
Citera
2015-12-24, 09:21
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Tack för det. Faktum är att jag kommenterade Hershs artikel här i tråden redan i förrgår efter det att Batuta postat en länk till den:

http://www.flashback.org/p55776890#p55776890

Se också mitt inlägg om Hershs artikel i tråden om västländers stöd till islamisterna:

http://www.flashback.org/p55776953#p55776953

Hershs uppgifter att Joint Chiefs of Staff konspirerade bakom ryggen på Obama och läckte information till den syriska regimen - via Ryssland, Tyskland och Israel (!) - är onekligen häpnadsväckande om de stämmer.

Jag har stor respekt för Hersh efter hans tidigare avslöjanden av Song My-massakern under Vietnamkriget och tortyren i Abu Ghraib under den amerikanska ockupationen av Irak. Hersh gjorde också en bra analys av de motstridiga uppgifterna om gasattacker i Damaskus.

I det här fallet skulle jag dock vilja se någon form av stödbevisning innan jag tror på uppgifterna. De tycks komma från en enda källa - en före detta rådgivare till Joint Chiefs of Staff - som Hersh talat med. Vi vet inte vem denne rådgivare är, vilken insyn han hade i den amerikanska militärledningens agerande, och om han hade någon egen agenda när han talade med Hersh. Uppgifter som kommer från en enda källa bör alltid hanteras med stor försiktighet.

Det som talar emot storyn är att den amerikanska militären alltid stått under strikt civil kontroll. Presidentens roll som överbefälhavare är cementerad i den amerikanska militära traditionen. Att vägra lyda eller motarbeta presidenten är myteri, och otänkbart för de flesta officerare, oavsett vad de tycker om presidenten och den politik han för.

Joint Chiefs of Staff är dessutom ett renodlat stabsorgan som inte ingår i befälskedjan. De skulle iofs kunna agera som Hershs källa påstår, men det blir svårare utan befälsrätt. Militär trupp och annan personal som är förlagd till eller sysslar med Mellanöstern lyder under chefen för CENTCOM, som är direkt underställd den högsta försvarsledningen, dvs. presidenten och försvarsministern.

Att Israel i hemlighet skulle hjälpa Assadregimen stämmer dåligt med min bild av Israels roll i konflikten. Relationerna mellan USA och Ryssland är så usla att en kontakt med Syrien via Ryssland också framstår som osannolik. Möjligen skulle tyskarna ha kunnat fungera som mellanhand. Det har faktiskt hävdats nyligen att den tyska underrättelsetjänsten haft någon slags kontakter med Assadregimen, oklart i vilket syfte.

Sammantaget tycker jag uppgifterna är för osannolika för att jag ska tro på dem utan att veta mer om Hershs anonyma källa och i avsaknad av annan bevisning. Därför kommenterade jag främst andra intressanta uppgifter i Hershs artikel som kom från namngivna källor i mitt inlägg ovan.
Håller med om att Hershs påstående verkar märkligt, men det finns andra omständigheter som får en att ana att det kanske finns anledning att tro på här uppgiften, för något lurt är på gång i alla fall.

Jag postade några länkar tidigare, den första från igår, där Ryssland klagar på att USA inte lämnar ut IS’ positioner. Det sägs inget om andras positioner, så man skulle kunna dra slutsatsen att man skyddar IS, men kanske offrar de andra terroristerna. Eller så lämnar inte USA ut någon info alls.

(FB) Konflikten i Syrien

Här är två inlägg som visar att IS’ oljesmuggling verkar vara det primära, IS hela existens är uppbyggt kring oljestölderna, som startade efter Irakkrigets slut. Enligt Putin är den islamistiska ideologin bara ett lockbete.

(FB) Konflikten i Syrien

USA planerar full kontroll av oljan i Irak och Syrien och en etisk rensning med hjälp av IS, Saudi, Qatar och Turkiet är förstås med på tåget. En analytiker varnar för att vapenvilan kommer att utnyttjas av dem.

(FB) Konflikten i Syrien

Jag skulle uppskatta om du tog en titt på detta och gav dina synpunkter, när du har tid.
Citera
2015-12-24, 09:25
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar

Niklas Ekdahl intervjuar Magnus Ranstorp och tillsammans kommer de fram till att framväxten av IS inte alls har något att göra med USAs invasion av Irak! Det är en förenkling!

Ja, det håller på så här hela tiden, om det sägs något alls. Media är fullkomligt korrupt, uppslutningen kring USA är total.
Man får inte veta vad som pågår i Syrien om man inte läser media därifrån.
Citera
2015-12-24, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar

Det är patetiskt. Alla slickar Bildts röv. Palme saknas. Han hade talat klarspråk om västvärldens stöd till Al-Qaida och IS.
Citera
2015-12-24, 10:32
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Det är patetiskt. Alla slickar Bildts röv. Palme saknas. Han hade talat klarspråk om västvärldens stöd till Al-Qaida och IS.
På Palmes tid var media ungefär som nu, men Vietnamkriget blev en katalysator, en väckaklocka.
Folk skaffade kunskap om kriget på egen hand, trots att inte Internet fanns. Jag var med och idag undrar man faktiskt själv hur vi gjorde utan dator, utan internet.

Vietnamrörelsen samlade stora demonstrationer i Sverige och i andra länder, även i USA. Detta tvingade till slut media till en mer saklig och ibland rentav kritisk hållning och Palme var en del i detta, hans ställningstagande var väldigt viktigt. Den lilla nationen Vietnam segrade mot jätten USA.

Men nu är det Syrien, som kämpar en till synes omöjlig kamp, vi borde ha en Syrienrörelse.
Shaaban är en kvinnlig rådgivare till presidenten.
Citat:
Syrian government ready to join U.N. talks to end conflict: Assad aide

A close adviser to Syrian President Bashar al Assad said on Wednesday Damascus was ready to join U.N.-sponsored peace talks with its position bolstered by both Russian backing and the West’s retreat from a hardline anti-Assad approach.

Bouthaina Shaaban said her government approved of U.N. resolutions passed last week endorsing an international road map for a Syria peace process, a rare display of unity among global powers on a conflict that has killed more than 250,000 people.
…
“It was not easy for the West to retreat. This is the first time that the West’s word has been defeated over Syria … The Russian strategy in getting these (diplomatic) understandings is successful and clever and will bear fruit,” Shaaban said.

“The Russian intervention has had great importance in the Syrian crisis,” she told al-Mayadeen television.
http://www.syriahr.com/en/?p=41147
Citera
2015-12-24, 11:33
Bannlyst
Ryssland bombar civila i Syrien

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21991293.ab

Enligt Amnesty international har ryska bombningar riktats mot områden där det inte funnits några som helst tecken på militär aktivitet, minst 200 har omkommit i dessa. Att Ryssland mest skulle vara i vägen i kriget mot IS, förstod man från början. Hur kommer synen på Rysslands deltagande i kriget utvecklas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in