2015-12-23, 09:42
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuxAeterna921
Jaha då verkar de ligga i deras gener att våldta. Statistiken tyder också på detta. Precis som olika hundraser har olika egenskaper så verkar negroida rasen att inte känna någon empati för kvinnor utan har dem som sexleksaker och skiter i om tjejen skadas/dör bara negern blir tillfredställd.

https://affes.wordpress.com/2012/08/05/invandrarna-och-brotten-5-valdtakt/

Nej, idag talar man inte om människoraser. Det finns bara en, nämligen Homo Sapiens. Läs mer om det i (FB) 20-årig kvinna blev kidnappad, våldtagen och såld som sexslav av fem afrikaner

http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/brottsliga-gener
http://www.lakartidningen.se/OldWebArticlePdf/7/7110/LKT0728s2052_2055.pdf
Fler än en tredjedel av alla europeiska män bär på den korta genvarianten, dvs brist på enzymet MAO-A. Denna genvariant ökar kraftigt risken att bli våldsam och kriminell, men det är bara om den kombineras med svår uppväxtmiljö med våld och övergrepp som risken blir stor. Det är alltså samspelet mellan genen och det sociala arvet som avgör huruvida pojken växer upp till en kriminell och våldsam man eller ej.

Det är säkert samma sak i Afrika med mer än en tredjedel av afrikanska män som bär på "våldsamhetsgenen". Eftersom det är ständiga krig och väpnade konflikter i flera afrikanska länder är det större risk att afrikanska pojkar med denna genvariant växer upp till våldsamma män. De blir mördare och våldtäktsmän. Hade de däremot fått växa upp under mer gynnsamma förhållanden, t ex som adopterad hos två kärleksfulla och omhändertagande föräldrar, skulle de med största sannolikhet utvecklas till fridsamma och hyggliga män.

Under andra världskriget blev många tyska kvinnor våldtagna av Röda Arméns soldater. Våldtäkter förekom överallt där det var krig och väpnade konflikter. I det forna Jugoslavien för över 20 år sedan, och idag är Syrien en oroshärd där våldtäkter är mycket vanliga.

I USA är det mycket hög kriminalitet bland många afroamerikaner. Fattigdom och taskiga uppväxtförhållanden bidrar till att öka risken för svarta pojkar med "våldsamhetsgenen" att växa upp till våldsbrottslingar. Samma sak är det för vita män med svår uppväxtmiljö.

Alltså är denna genvariant inte något "rasspecifikt" som rasisterna envist hävdar. Du har väl fördjupat dig lite för mycket i obskyra rasistsajter som Fria Tider, Nordfront och Metapedia. Där kryllar det av pseudovetenskapligt snömos som sätter griller i din arma skalle. Bättre inhämta kunskaper från etablerade vetenskapsartiklar. T ex de två som jag länkat till.
Citera
2015-12-23, 10:22
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Hur kan man vara rasist om det inte finns olika människoraser?

Pseudovetenskapliga säger du ungefär som den pseudovetenskap du länkar till?

Jobbigt med idioter på vänsterkanten som vill förneka att människor är olika vart i världen man än kommer ifrån.

Vart har jag sagt att en afrikan är sämre än en nordgerman, är det inte så att du projicerar över ditt synsätt på mig om att afrikaner skulle vara sämre? Det enda jag sagt är att vi är av olika raser... du vet att människan/h.sapiens är en art va?

Men för all del fortsätt påpeka att en vit person är lika lämpad i afrikanska klimatet än en afrikan och vise versa.

Rasist är en person som inbillar sig att det finns raser och att en ras är överlägsen alla andra. Som du t ex.

Jag länkar bara till vetenskapliga artiklar, inte till Metapedia och rasistsajters pseudovetenskapliga snömos som du fördjupar dig i alltför mycket i.

Jobbigt med idioter på högerkanten som fortfarande vill hävda att det finns människoraser.

De s k rasskillnaderna man ser, t ex i hudfärg, är ett resultat av en mycket lång tid av evolution och klimatanpassning. De första människorna kom från Afrika. Deras hudfärg var mörk. Om man låter en grupp vita män och kvinnor bosätta sig i den soligaste och mörkaste delen av Afrika. Där får de para sig med varandra. Minst 10.000 år senare, har deras ättlingar fått både mörkare hudfärg och mörkkrulligt hår. De har anpassat sig till det soliga klimatet.

Jag har aldrig påpekat att en vit person är lika lämpad i det afrikanska klimatet som en svart person och vice versa.

Det krävs betydligt mer solexponering för mörkhyade att bilda D-vitamin än om man är ljushyad. Det är därför svarta som bor i bl a Sverige drabbas ofta av D-vitaminbrist. De är inte anpassade till det mörka och kalla klimatet. Men det är inte fråga om en rasskillnad, utan om en genspecifik skillnad.

Det är rasisterna själva som anser att en afrikan är sämre än en "nordgerman". Du yttrar dig ju rasistiskt.
Citera
2015-12-23, 10:29
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Rasist är en person som inbillar sig att det finns raser och att en ras är överlägsen alla andra. Som du t ex.

Jag länkar bara till vetenskapliga artiklar, inte till Metapedia och rasistsajters pseudovetenskapliga snömos som du fördjupar dig i alltför mycket i.

Jobbigt med idioter på högerkanten som fortfarande vill hävda att det finns människoraser.

De s k rasskillnaderna man ser, t ex i hudfärg, är ett resultat av en mycket lång tid av evolution och klimatanpassning. De första människorna kom från Afrika. Deras hudfärg var mörk. Om man låter en grupp vita män och kvinnor bosätta sig i den soligaste och mörkaste delen av Afrika. Där får de para sig med varandra. Minst 10.000 år senare, har deras ättlingar fått både mörkare hudfärg och mörkkrulligt hår. De har anpassat sig till det soliga klimatet.

Jag har aldrig påpekat att en vit person är lika lämpad i det afrikanska klimatet som en svart person och vice versa.

Det krävs betydligt mer solexponering för mörkhyade att bilda D-vitamin än om man är ljushyad. Det är därför svarta som bor i bl a Sverige drabbas ofta av D-vitaminbrist. De är inte anpassade till det mörka och kalla klimatet. Men det är inte fråga om en rasskillnad, utan om en genspecifik skillnad.

Det är rasisterna själva som anser att en afrikan är sämre än en "nordgerman". Du yttrar dig ju rasistiskt.

Suck idiot är en person som inte kan förklara och hitta på saker som du.

Nej du länkar till pseudovetenskapliga artiklar bloggar osv.

Gör du ju eftersom du påstår att vi är exakt likadana idiot.

Jaså vart har jag hävdar att afrikaner är sämre? Ta fram det, förlåt jag glömde att jag pratade med en pk indokterad kastrerad feminist... där man är rasist bara man påpekar att det finska olika raser...

Roliga är att du inte vet att h.sapiens är en art utan tror det är en ras
Senast redigerad av nousernameneeded 2015-12-23 kl. 10:32.
Citera
2015-12-23, 11:08
Medlem
Ancient-Lurkers avatar
Människan delas visst in i raser i vetenskapliga och medicinska studier...

Kaukasier (allt ifrån skandinaver till indier. (ja, judar och araber är också kaukasier.))
Afrikanoider (Negroider)
Yngre Mongoloider (indianfolk, inuiter osv.)
Äldre Mongoloider (asiater)
Kapoider (aboriginer, maorier osv.)
Citera
2015-12-23, 15:59
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Suck idiot är en person som inte kan förklara och hitta på saker som du.

Nej du länkar till pseudovetenskapliga artiklar bloggar osv.

Gör du ju eftersom du påstår att vi är exakt likadana idiot.

Jaså vart har jag hävdar att afrikaner är sämre? Ta fram det, förlåt jag glömde att jag pratade med en pk indokterad kastrerad feminist... där man är rasist bara man påpekar att det finska olika raser...

Roliga är att du inte vet att h.sapiens är en art utan tror det är en ras

Citat:
Vi är ju alla människor, det är sant, men en enda ras av arten människa - Homo Sapiens.

Hur står det egentligen till med din läskunnighet? Du missade att läsa sista meningen i mitt inlägg #83.

Jag hittar inte på saker utan lägger fram obestridliga fakta. Ta reda på dem själv på webben eller kuta iväg till närmaste universitetsbibliotek. Eller rentav knalla in på något genetiklab och be om en intervju med forskarna där. De kommer bara att bekräfta allt jag tagit upp.

Vill du ha fler referenser, så här är ett litet smakprov:
"Troy Duster (2005) Race and reification in Science. Science 307:1050-1051.

Clarence Gravlee (2009) How race becomes biology: embodiment of social inequality. American Journal of Physical Anthropology 139:47-57

Guy Harrison (2010) Race and Reality: what everyone should know about our biological diversity. Prometheus Books

John Hartigan (2010) Race in the 21st century: ethnographic approaches. Oxford University Press

Nina Jablonski (2006) Skin: a natural history. University of California Press

Long et al.. (2009) Human DNA sequences: more variation and less race. American Journal of Physical Anthropology 139(1):23-34

Jon Marks (2010) Ten facts about human variation (link is external). In: Human Evolutionary Biology, edited by M. Muehlenbein. New York: Cambridge University Press, pp . 265-276

Ian Tattersal and Rob DeSalle (2011) Race? Debunking a scientific myth. Texas A&M University Press
"

Tyvärr får du gå till universitetsbiblioteken för att låna dessa böcker plus övrig vetenskaplig dokumentation. Men passa gärna på att läsa dem under din julledighet.

http://harvardmagazine.com/2008/05/race-in-a-genetic-world-html
Det står bl a att genetiska tester inte kan verifiera en persons ras eller etnicitet. Samt att människorna är till 99.9 % genetiskt identiska.

Jag har aldrig sagt att du skrivit att afrikaner är sämre än, bara att du är en rasist. Lite skillnad, faktiskt. Definitionen av rasism enligt Wikipedia: "system av föreställningar, tro och förfaranden som baseras på en världsbild eller ideologi där människan är uppdelad i separata och exklusiva biologiska enheter som kallas raser." Det finns inga raser, bara rasister som tror det.

I sociala sammanhang används rasbegreppet än idag. Mer om raser som "sociala kategorier" kan du läsa i https://www.psychologytoday.com/blog/busting-myths-about-human-nature/201204/race-is-real-not-in-the-way-many-people-think. Däremot är raser inget vetenskapligt koncept och därmed är indelning i raser inget tillförlitligt verktyg inom den moderna genetiken.

Roligt att du saknar vettiga motargument eftersom du kallar mig "pk indokterad kastrerad feminist". Förresten stavas det indoktrinerad, ej indokterad. Vet du vilka som "gillar olika"? Jo, "idioter på vänsterkanten". Sådana som jag. Alltså kan jag inte påstå att vi är exakt likadana allihopa. Det är rasisterna själva som "gillar lika".
Citera
2015-12-23, 16:09
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Hur står det egentligen till med din läskunnighet? Du missade att läsa sista meningen i mitt inlägg #83.

Jag hittar inte på saker utan lägger fram obestridliga fakta. Ta reda på dem själv på webben eller kuta iväg till närmaste universitetsbibliotek. Eller rentav knalla in på något genetiklab och be om en intervju med forskarna där. De kommer bara att bekräfta allt jag tagit upp.

Vill du ha fler referenser, så här är ett litet smakprov:
"Troy Duster (2005) Race and reification in Science. Science 307:1050-1051.

Clarence Gravlee (2009) How race becomes biology: embodiment of social inequality. American Journal of Physical Anthropology 139:47-57

Guy Harrison (2010) Race and Reality: what everyone should know about our biological diversity. Prometheus Books

John Hartigan (2010) Race in the 21st century: ethnographic approaches. Oxford University Press

Nina Jablonski (2006) Skin: a natural history. University of California Press

Long et al.. (2009) Human DNA sequences: more variation and less race. American Journal of Physical Anthropology 139(1):23-34

Jon Marks (2010) Ten facts about human variation (link is external). In: Human Evolutionary Biology, edited by M. Muehlenbein. New York: Cambridge University Press, pp . 265-276

Ian Tattersal and Rob DeSalle (2011) Race? Debunking a scientific myth. Texas A&M University Press
"

Tyvärr får du gå till universitetsbiblioteken för att låna dessa böcker plus övrig vetenskaplig dokumentation. Men passa gärna på att läsa dem under din julledighet.

http://harvardmagazine.com/2008/05/race-in-a-genetic-world-html
Det står bl a att genetiska tester inte kan verifiera en persons ras eller etnicitet. Samt att människorna är till 99.9 % genetiskt identiska.

Jag har aldrig sagt att du skrivit att afrikaner är sämre än, bara att du är en rasist. Lite skillnad, faktiskt. Definitionen av rasism enligt Wikipedia: "system av föreställningar, tro och förfaranden som baseras på en världsbild eller ideologi där människan är uppdelad i separata och exklusiva biologiska enheter som kallas raser." Det finns inga raser, bara rasister som tror det.

I sociala sammanhang används rasbegreppet än idag. Mer om raser som "sociala kategorier" kan du läsa i https://www.psychologytoday.com/blog/busting-myths-about-human-nature/201204/race-is-real-not-in-the-way-many-people-think. Däremot är raser inget vetenskapligt koncept och därmed är indelning i raser inget tillförlitligt verktyg inom den moderna genetiken.

Roligt att du saknar vettiga motargument eftersom du kallar mig "pk indokterad kastrerad feminist". Förresten stavas det indoktrinerad, ej indokterad. Vet du vilka som "gillar olika"? Jo, "idioter på vänsterkanten". Sådana som jag. Alltså kan jag inte påstå att vi är exakt likadana allihopa. Det är rasisterna själva som "gillar lika".

Orkar inte ens diskutera med dig... kom fram med obestridlig fakta eller håll käften, du har inte lyckats länka till serriös forskning utan pseudoforskning som du själv gillar att kalla andras forskning...

Du är ju så jävla trög i din skalle, hur kan jag vara rasist om det inte finns raser tänker du efter innan du skriver eller?

Du är en pajas inget annat... men för all del fortsätt förneka att det finns olika raser, som sagt en person som inte vet att människan är en art är ju ingen man kan ta på allvar.

Nej Homo Sapiens är människa på latin

Citat:
Människa (Latin: Homo sapiens sapiens)

Jag orkar inte med dig... helt ärligt, men visst vi kör på att det inte finns olika människoraser men då finns det ju för all del inga hundraser,hästraser... eller är du rasist?

Detta är OT i denna tråd men du får mer en gärna göra en tråd i denna forums del (FB) Rasforskning
Senast redigerad av nousernameneeded 2015-12-23 kl. 16:37.
Citera
2015-12-23, 17:23
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Orkar inte ens diskutera med dig... kom fram med obestridlig fakta eller håll käften, du har inte lyckats länka till serriös forskning utan pseudoforskning som du själv gillar att kalla andras forskning...

Du är ju så jävla trög i din skalle, hur kan jag vara rasist om det inte finns raser tänker du efter innan du skriver eller?

Du är en pajas inget annat... men för all del fortsätt förneka att det finns olika raser, som sagt en person som inte vet att människan är en art är ju ingen man kan ta på allvar.

Nej Homo Sapiens är människa på latin

Jag orkar inte med dig... helt ärligt, men visst vi kör på att det inte finns olika människoraser men då finns det ju för all del inga hundraser,hästraser... eller är du rasist?

Detta är OT i denna tråd men du får mer en gärna göra en tråd i denna forums del (FB) Rasforskning

Eftersom jag länkat till flera vetenskapliga referenser och du fortfarande kallar dem pseudovetenskapliga, så gå till vilket genetiklab som helst och ta reda på fakta själv. Du kommer att erfara att genetikerna bekräftar allt jag sagt. Snömoset som du läser på Metapedia och Nordfront är inget annat än pseudovetenskap. Likadant med över 80 år gamla rasbiologiböcker.

Det är verkligen märkligt att varenda korkad rasist som jag mosat i samtliga diskussioner om rasism och raser kallar mig pajas, narr, kulturmarxist, pk-indoktrinerad och andra skojiga epitet. Har ni rasister samma språkbruk och sätt att uttrycka er? Nåväl, läste du inte vad jag skrivit i inlägg # 83: "... en enda ras av arten människa - Homo Sapiens". Inte mitt fel att du har lässvårigheter.

Som jag sa tidigare: det finns inga raser, bara rasister som tror att de finns. Likadant med enhörningar. De finns inte, bara en del barn som tror att de finns. Då kan barnet resonera som du: hur kan jag vara unicornist om det inte finns enhörningar?

Det vetenskapliga namnet Homo sapiens översätts som "förnuftig människa", men betyder egentligen "vis man". Homo = människa, Sapiens = vis. Eftersom rasister som du är korkade och varken förnuftiga eller visa, då hör de ju inte till arten Homo Sapiens utan till en helt annan art. Vilken människoart tillhör du då eftersom du är varken förnuftig eller vis?

Hundar, katter och andra husdjur avlas fram av människan i syfte att få fram önskade rasegenskaper.

Av hänsyn till er rasister tänker jag inte delta i era intelligensbefriade debatter i rasforskningsforumet. Ni kommer bara att bli överkörda av mina oomkullrunkeliga argument. Dessutom är "rasforskning" obsolet och används inte längre av dagens genetiker. De sysslar istället med genforskning. Även rasbiologi och rashygien är samma åldriga rasistpåhitt och finns numera i vetenskapens soptunna. Inga forskare ägnar sig åt dumheter som att mäta skallar, varken på bredden, höjden eller längden.
Citera
2015-12-23, 17:36
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Eftersom jag länkat till flera vetenskapliga referenser och du fortfarande kallar dem pseudovetenskapliga, så gå till vilket genetiklab som helst och ta reda på fakta själv. Du kommer att erfara att genetikerna bekräftar allt jag sagt. Snömoset som du läser på Metapedia och Nordfront är inget annat än pseudovetenskap. Likadant med över 80 år gamla rasbiologiböcker.

Det är verkligen märkligt att varenda korkad rasist som jag mosat i samtliga diskussioner om rasism och raser kallar mig pajas, narr, kulturmarxist, pk-indoktrinerad och andra skojiga epitet. Har ni rasister samma språkbruk och sätt att uttrycka er? Nåväl, läste du inte vad jag skrivit i inlägg # 83: "... en enda ras av arten människa - Homo Sapiens". Inte mitt fel att du har lässvårigheter.

Som jag sa tidigare: det finns inga raser, bara rasister som tror att de finns. Likadant med enhörningar. De finns inte, bara en del barn som tror att de finns. Då kan barnet resonera som du: hur kan jag vara unicornist om det inte finns enhörningar?

Det vetenskapliga namnet Homo sapiens översätts som "förnuftig människa", men betyder egentligen "vis man". Homo = människa, Sapiens = vis. Eftersom rasister som du är korkade och varken förnuftiga eller visa, då hör de ju inte till arten Homo Sapiens utan till en helt annan art. Vilken människoart tillhör du då eftersom du är varken förnuftig eller vis?

Hundar, katter och andra husdjur avlas fram av människan i syfte att få fram önskade rasegenskaper.

Av hänsyn till er rasister tänker jag inte delta i era intelligensbefriade debatter i rasforskningsforumet. Ni kommer bara att bli överkörda av mina oomkullrunkeliga argument. Dessutom är "rasforskning" obsolet och används inte längre av dagens genetiker. De sysslar istället med genforskning. Även rasbiologi och rashygien är samma åldriga rasistpåhitt och finns numera i vetenskapens soptunna. Inga forskare ägnar sig åt dumheter som att mäta skallar, varken på bredden, höjden eller längden.

Jag kan länka vetenskapliga referenser jag också som du avfärdar som pseudoforskning så...

Haha ja du lev i din fantasi att du mosat någon i denna "diskussion" mer en att bevisa vilken idiot du själv är.

Du är ju det? du kallar mig rasist även fast du inte ens har kunnat ta fram ett enda nedsättande ord jag skrivet eller där jag hävdat att någon ras är bättre än någon annan... slå upp ordet rasist innan du slänger dig med ord du inte ens vet vad de betyder att säga att det finns olika människoraser är liksom inte rasistiskt, men du får mer en gärna fortsätta tro det din clown.

Suck du vart totalt jävla förnedrad där när du inte ens visste att människa på latin var homo sapiens vilket är en art, men ändå skall fortsätta diskutera. jag tillhör i vart fall inte ditt släkte amöborna som tur är.

Jaså? Men du hävdar ändå att inte människor som bott på olika platser världen över fått olika egenskaper? Vilken diagnos har du svara ärligt nu.

Tror det verkliga skälet är att du vet hur jävla fel du har men inte vill få din bubbla spräckt du vill leva i din illusion att där inte finns olika raser av människor... Du är en sorglig människa helt enkelt konstigt att den finns i vetenskapens soptunna när den fortfarande används

https://www.washingtonpost.com/national/health-science/race-matters-when-a-patient-needs-a-stem-cell-or-marrow-transplant/2013/08/05/51abdf04-f2d9-11e2-ae43-b31dc363c3bf_story.html
Senast redigerad av nousernameneeded 2015-12-23 kl. 17:43.
Citera
2015-12-23, 17:52
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancient-Lurker
Människan delas visst in i raser i vetenskapliga och medicinska studier...

Kaukasier (allt ifrån skandinaver till indier. (ja, judar och araber är också kaukasier.))
Afrikanoider (Negroider)
Yngre Mongoloider (indianfolk, inuiter osv.)
Äldre Mongoloider (asiater)
Kapoider (aboriginer, maorier osv.)

Har du läst allt det där i din farfars gamla rasbiologibok? Tja, han har väl lånat den från Rasbiologiska Institutets bibliotek någon gång på 1930-talet och sedan glömt lämna tillbaka den.

En sådan indelning av människor är obsolet och har således spelat ut sin roll som särskiljningsbegrepp inom vetenskapen.

Kaukasier: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kaukasisk_ras
Kapoider: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kapoider
Negroider: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Neger
Mongoloider: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Mongolider

Som du ser är alla dessa benämningar på olika folkslag ålderdomliga och hör inte hemma i dagens vetenskap. Antropologer använder andra termer när de ska beskriva olika folkslag som finns i världen. T ex khoisan-folk istället för kapoider.

Du får nog uppdatera dina kunskaper så att de ligger mer i paritet med dagens vetenskapliga rön. Det är faktiskt 2015, snart 2016. Inte 1935.
Citera
2015-12-23, 17:58
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Har du läst allt det där i din farfars gamla rasbiologibok? Tja, han har väl lånat den från Rasbiologiska Institutets bibliotek någon gång på 1930-talet och sedan glömt lämna tillbaka den.

En sådan indelning av människor är obsolet och har således spelat ut sin roll som särskiljningsbegrepp inom vetenskapen.

Kaukasier: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kaukasisk_ras
Negroider: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Neger
Mongoloider: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Mongolider

Som du ser är alla dessa benämningar på olika folkslag ålderdomliga och hör inte hemma i dagens vetenskap. Antropologer använder andra termer när de ska beskriva olika folkslag som finns i världen. T ex khoisan-folk istället för kapoider.

Du får nog uppdatera dina kunskaper så att de ligger mer i paritet med dagens vetenskapliga rön. Det är faktiskt 2015, snart 2016. Inte 1935.

Suck... även inom Antropologi använder man dessa begrepp.
Senast redigerad av nousernameneeded 2015-12-23 kl. 18:22.
Citera
2015-12-23, 19:03
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Suck... även inom Antropologi använder man dessa begrepp.

Suck.... Inte dagens antropologer. Lever du kvar på 1930 talet?
Citera
2015-12-23, 19:05
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Suck.... Inte dagens antropologer. Lever du kvar på 1930 talet?

Suck.... jo även dagens antropologer ditt troll
Senast redigerad av nousernameneeded 2015-12-23 kl. 19:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in