2015-12-23, 16:06
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Det är ju presumtionshyror och marknadshyror nu nästan men endå finns det inga hyresrätter för folk att bo i menar du.

På 80-90-talet hade vi låga hyror i klass med borättkostnaden eller lite högre på hela beståndet och det fanns massor av lägenheter.

Vi har haft fri marknad på borätter men inte ens det byggs tillräckligt för bygga bort bristen.
Kurt-sunes frimarknad troende på bostäder är rent nys och stämmer inte med verkligheten. En helt avreglerad marknad gör det blir konstant brist.
på 80-talet byggdes det dubbelt så mycket bostäder med låg hyra som det gjorts med alliansen, friare marknad och höga presumtionshyror med skyhöga avkastningskrav.

På vilket sätt skulle det vara brist på BR och villor? Kolla hemnet plus respektive byggbolag som bygger nytt.

Finns massor att välja på bara du betalar vad det kostar.

Allt under marknadspris på hyresmarknaden blir det såklart kö till.
2015-12-23, 16:08
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
hehe knappast hörrö. Och om priserna kommer gå ner så kommer ju du att passa på att köpa och vad händer då med priserna om fler börjar tänka som du?

Utbudet kommer kraftigt öka när krisen är här och priserna går ner hela tiden.

Dom som köpt senaste åren för höga priser kommer paniksälja men dom hittar ingen köpare.

Den stora köpflocken kommer avvakta eller inte få låna pengar vilket gör efterfrågan sjunker kraftigt och prisfallet accelererar. Ingen vill köpa och göra en förlust.

Dom som varit med om en stor prisuppgång sen 90-talet bryr sig inte direkt och kommer passa på byta bostad och gynnas av att priserna går ner till vad dom köpte för då reavinstskatten minskar vid husbyte sen.
Sen när priserna bottnat kommer vissa börja tycka det är värt att investera igen och fler hakar på b la dom som har förmögenheter och kapital att investera och priserna stabilisera sig eller börja gå upp smått igen.
Senast redigerad av slemhog 2015-12-23 kl. 16:11.
2015-12-23, 16:13
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
På vilket sätt skulle det vara brist på BR och villor? Kolla hemnet plus respektive byggbolag som bygger nytt.

Finns massor att välja på bara du betalar vad det kostar.

Allt under marknadspris på hyresmarknaden blir det såklart kö till.

Det är slutsålt direkt och det var hundrameter långa köer på ett nyproduktionsobjekt jag tittade på i stockholmsområdet.

Nybyggandet i hela Sverige är som ett stort svart hål senaste 15-20 åren enligt cornucopias kartor per capita jämfört med hela europa. Den stora befolkningsökningen av tredje världen människor är stor orsaken till det kombinerat med obefintlig byggnation.

Snacka inte skit nu.

Ja det har alltid varit viss kö till sthlm innerstad ja men inte som idag, i andra områden såsom närfort och förorter har bristen byggts bort flertalet ggr med subventionerade hyror och statliga iniativ och lägenhet till alla. Du drar vita lögner bara.
I stora delar av Sverige var det balans år 2000-2008 för billiga lägenheter men sen kom massinvandringen även till Gävle och Katrineholm.
Senast redigerad av slemhog 2015-12-23 kl. 16:31.
2015-12-23, 16:22
Medlem
Trillskes avatar
En kraschad marknad tar fullt rimligen många många år att komma tillbaka. Det vill säga nej, folk skulle absolut inte rusa ut och hålla uppe priserna. Smarta pengar köper, ja, men inte bara smarta utan dessutom både långsiktiga och kapitalistarka (kan utan vidare binda sitt kapital på 10-20 år sikt utan problem). Vilket beskriver oerhört få köpare. Vidare köper de inte upp alla regioner och områden på måfå. Dessutom krävs en rejäl avkastning vs alternativkostnad dvs de köper bara till vad de anser vara just extrem undervärdering. De kommer alltså (med nödvändighet) aldrig någonsin stoppa en marknad från att krascha.

Ny-ekonomi-fantasierna flödar.. Njut så länge det varar. Ni är inte för gamla för att hinna uppleva högkonjunkturens baksmälla.
Senast redigerad av Trillske 2015-12-23 kl. 16:37.
2015-12-23, 16:30
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
En kraschad marknad tar fullt rimligen många många år att komma tillbaka. Det vill säga nej, folk skulle absolut inte rusa ut och hålla uppe priserna. Smarta pengar köper, ja, men inte bara smarta utan dessutom både långsiktiga och kapitalistarka (kan utan vidare binda sitt kapital på 10-20 år sikt utan problem). Vilket beskriver oerhört få köpare. Vidare köper de inte upp alla regioner och områden på måfå. Dessutom krävs en rejäl avkastning vs alternativkostnad dvs de köper bara till vad de anser vara just extrem undervärdering.

Ny-ekonomi-fantasierna flödar.. Njut så länge det varar. Ni är inte för gamla för att hinna uppleva högkonjunkturens baksmälla.

Trillskarn levererar som vanligt kloka och även intellektuella inlägg till och från.
Senast redigerad av slemhog 2015-12-23 kl. 16:40.
2015-12-23, 16:44
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Det är slutsålt direkt och det var hundrameter långa köer på ett nyproduktionsobjekt jag tittade på i stockholmsområdet.

Nybyggandet i hela Sverige är som ett stort svart hål senaste 15-20 åren enligt cornucopias kartor per capita jämfört med hela europa. Den stora befolkningsökningen av tredje världen människor är stor orsaken till det kombinerat med obefintlig byggnation.

Snacka inte skit nu.

Ja det har alltid varit viss kö till sthlm innerstad ja men inte som idag, i andra områden såsom närfort och förorter har bristen byggts bort flertalet ggr med subventionerade hyror och statliga iniativ och lägenhet till alla. Du drar vita lögner bara.
I stora delar av Sverige var det balans år 2000-2008 för billiga lägenheter men sen kom massinvandringen även till Gävle och Katrineholm.

Det är verkligen inte slutsålt. Då är du dåligt insatt i nyproduktionsmarknaden.

Vissa objekt är ju mer populära än andra givetvis men i nästan alla projekt finns det lediga bostäder att boka.

Det finns bara ett krav: du måste betala vad det kostar. Och eftersom du inte vill betala för dig blir du utan.
2015-12-23, 17:02
Medlem
Jag har gjort en ganska omfattande analys av den svenska bostadsmarknaden. För er som är intresserade och nyligen köpt bostad/planerar på att köpa så finns videon här: https://www.youtube.com/watch?v=2Fpgs41ja40

Förutom bostadsmarknaden så pratar jag om marknadspsykologi, grundregler för investeringar och generell ekonomisk förståelse.
2015-12-23, 17:19
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Det är verkligen inte slutsålt. Då är du dåligt insatt i nyproduktionsmarknaden.

Vissa objekt är ju mer populära än andra givetvis men i nästan alla projekt finns det lediga bostäder att boka.

Det finns bara ett krav: du måste betala vad det kostar. Och eftersom du inte vill betala för dig blir du utan.

Din värdelösa fettsäck. På varenda projekt jag tittat på och även intresseanmält mig på 20 st runt om i stockholm finns det oftast 0 lägenheter kvar eller några stycken svindyra 3or eller 4or. Alla små lägenheter är reserverade eller sålda ganska snabbt och när jag tittar efter någon vecka eller två, får nyhetsmejl om att försäljningen startat eller av en slump tittar på byggbolagets hemsidor.
2015-12-23, 17:39
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimonu
Jag har gjort en ganska omfattande analys av den svenska bostadsmarknaden. För er som är intresserade och nyligen köpt bostad/planerar på att köpa så finns videon här: https://www.youtube.com/watch?v=2Fpgs41ja40

Förutom bostadsmarknaden så pratar jag om marknadspsykologi, grundregler för investeringar och generell ekonomisk förståelse.

Sett första 10 minuterna nu och det här ser mycket lovande ut Stor cred till dig du förnuftige unge man.

Sverige hoppade över finanskrisen och vår bostadsbubbla med reinfeldts regering med konstgjord andning, belåning och stimulanser vilket kommer göra vår bubbla kommer krascha ännu hårdare. Det går emot universums lagar att skjuta upp saker, det blir alltid värre sen då ifall man inte gör något åt det tidigt. Det som går upp kommer alltid gå ner nästan lika hårt.
Dom droger som ger bäst rus som heroin har värsta bieffekterna. Den godaste maten ger oftast störst ohälsa i längden, dom största vinsterna kräver dom största riskerna. Detta förstår man och lär sig med livserfarenhet med åldern och att man läser på.

Många har dock inget förnuft typ kurt-sune eller har en bias, där dom vill tjäna pengar eller skadeglädje. Många har inga erfarenheter heller eller kunskap.
2015-12-23, 17:57
Medlem
slemhogs avatar
Här har vi Ruinfeldts och alliansens bostadsbristspolitik och artificiella massinvandringspolitik 2006-2014.

http://oi64.tinypic.com/6ef91l.jpg
2015-12-23, 18:01
Medlem
Citat:

Såg hela, mycket givande.

Tack!
2015-12-23, 18:16
Medlem
Citat:

ointressant och okunnigt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in