2015-12-21, 21:17
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Att äga med liten eller ingen skuld.

Ej möjligt för majoriteten i sthlm. Men att äga med lån är bättre än att hyra.
2015-12-21, 21:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Nu bor iofs jag i en stor villa och inte i en frigolitlåda som dig, det sjukaste är att du förmodligen har mer skuld än mig oxå.

Ja det är mycket möjligt men också betydligt högre nettotillgång

Det är min spontana gissning.

Om du fick byta din obelånade bunker i buschen mot en BR värderad till 10 miljoner med bara en miljon lån på, så vet jag vad bajsbosse skulle välja
2015-12-21, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja det är mycket möjligt men också betydligt högre nettotillgång

Det är min spontana gissning.

Om du fick byta din obelånade bunker i buschen mot en BR värderad till 10 miljoner med bara en miljon lån på, så vet jag vad bajsbosse skulle välja
Hade betalat miljonen cash, eller låtit bli. Inte fan att jag skall in i bolåneträsket igen när jag börjar se ett skuldfritt liv i tunnelen.
Misstänker att köpa och sälja 5 minuter senare inte va en option?
2015-12-21, 22:03
Medlem
[quote=kurt-sune|55781330]Det beror väl helt på hur man prioriterar. Hyr man sin bostad blir det givetvis svårare.

Men fortfarande långt ifrån alla i city där HR är så dyra.

Det där får du ta med en stor skopa salt. Folk har vant sig vid en viss livsstil, men om det kniper kan de spara betydligt mer än de tror.

Visst kan en del göra det, men tror många prioriterar att flytta..

Det beror också på men sett till ett helt liv så blir man absolut ingen vinnare i hyresrätt. Någonting måste man äga för att inte bli en riktig fattigpensionär i slutändan.

För egen del behöver jag knappt äga en bostad för att undvika bli fattigpensionär, får tjänstepension samt eget sparande. Det känns tryggare så.
2015-12-21, 23:08
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Hade betalat miljonen cash, eller låtit bli. Inte fan att jag skall in i bolåneträsket igen när jag börjar se ett skuldfritt liv i tunnelen.
Misstänker att köpa och sälja 5 minuter senare inte va en option?

Hade jag levt som du hade jag inte haft många pesetas idag. Det finns två lån som är helt ok att ha.

1. Studielån

2. Bostadslån.

Och därefter är det punkt...

Om jag aldrig tagit ett bostadslån hade jag aldrig kunnat bygga upp en bostadsförmögenhet från första början. Det jag nu har är skörden av det frö jag sådde i slutet på 90-talet.
2015-12-21, 23:52
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Hade jag levt som du hade jag inte haft många pesetas idag. Det finns två lån som är helt ok att ha.

1. Studielån

2. Bostadslån.

Ja, tänk om någon tog lån till sin företagsverksamhet för att skapa värde istället? Usch!

Citat:
Om jag aldrig tagit ett bostadslån hade jag aldrig kunnat bygga upp en bostadsförmögenhet från första början. Det jag nu har är skörden av det frö jag sådde i slutet på 90-talet.
Har väl i princip gett upp att få dig att förstå det, men det är kanske bra att veta att de flesta som läser det du skriver förstår det:
1) Även någon som SMS-lånat till roulettbordet och prickar in rätt siffra har enligt din egen logik gjort en bra investering. Jag hoppas därmed du förstår hur orimlig din logik är?

2) Du är urtypen som antingen köpt på 80-talet och sedan blivit luspank/konkat, eller köpt på 90-talet och fått en stabil ekonomi. Beroende på när du föddes och lite sådana saker. Din ekonomi är en ren produkt av tillfälligheter och blir därför aldrig intressant som studie.
2015-12-22, 11:35
Medlem
Epistemologens avatar
Tidigare i den här tråden diskuterades demografiska effekter på marknaden. Det talades om att 40-talisterna är många och bor stort och det skulle innebära att det kom ut mer kvadratmeter på marknaden när de åldras och går bort. Är det någon som har siffror på hur det ser ut?
2015-12-22, 21:46
Medlem
Citat:

1. Studielån

2. Bostadslån.

Jo vet att du tycker om lån.
Personligen vill jag inte ha några lån överhuvudtaget.
Nu har jag lån men vill få bort dem rimligt fort.

Sedan så tror jag inte du har någon unik "bostadsförmögenhet" tror du är som de flesta andra som precis som dig bor i förorten och fått sina bostäder högt värderade, en uppblåst bubbla och skulle ni vilja ta ut "förmögenheten" och alla sälja så hade det blivit trångt i nödutgången.
2015-12-23, 13:17
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jo vet att du tycker om lån.
Personligen vill jag inte ha några lån överhuvudtaget.
Nu har jag lån men vill få bort dem rimligt fort.

Jag hade också kunnat resonera som du, men då hade jag aldrig kunnat äga något från början som gett värdeökning.

Vid nästa affär blir jag skuldfri och det hade inte varit möjligt om jag inte ägt något från första början.

Citat:
Sedan så tror jag inte du har någon unik "bostadsförmögenhet" tror du är som de flesta andra som precis som dig bor i förorten och fått sina bostäder högt värderade, en uppblåst bubbla och skulle ni vilja ta ut "förmögenheten" och alla sälja så hade det blivit trångt i nödutgången.

hehe du tror visst att bostäder är samma som aktier? Du har aldrig funderat på var folk ska bo när de gör exit?
2015-12-23, 14:27
Medlem
hehe du tror visst att bostäder är samma som aktier? Du har aldrig funderat på var folk ska bo när de gör exit?[/quote]

Vid en sådan situation kommer folk sälja så bäst dom kan och flytta hem till släktingar. Folk blir ju desperata och när väl karusellen är igång lär man ta första bästa..
2015-12-23, 14:45
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan

Vid en sådan situation kommer folk sälja så bäst dom kan och flytta hem till släktingar. Folk blir ju desperata och när väl karusellen är igång lär man ta första bästa..

hehe knappast hörrö. Och om priserna kommer gå ner så kommer ju du att passa på att köpa och vad händer då med priserna om fler börjar tänka som du?
2015-12-23, 16:00
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Jag hade också kunnat resonera som du, men då hade jag aldrig kunnat äga något från början som gett värdeökning.

Vid nästa affär blir jag skuldfri och det hade inte varit möjligt om jag inte ägt något från första början.

hehe du tror visst att bostäder är samma som aktier? Du har aldrig funderat på var folk ska bo när de gör exit?

Det är ju presumtionshyror och marknadshyror nu nästan men endå finns det inga hyresrätter för folk att bo i menar du.

På 80-90-talet hade vi låga hyror i klass med borättkostnaden eller lite högre på hela beståndet och det fanns massor av lägenheter.

Vi har haft fri marknad på borätter men inte ens det byggs tillräckligt för bygga bort bristen.
Kurt-sunes frimarknad troende på bostäder är rent nys och stämmer inte med verkligheten. En helt avreglerad marknad gör det blir konstant brist.
på 80-talet byggdes det dubbelt så mycket bostäder med låg hyra som det gjorts med alliansen, friare marknad och höga presumtionshyror med skyhöga avkastningskrav.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in