Citat:
Ursprungligen postat av
JaneC
Det tycker jag inte riktigt. TS exempelmening är ju återigen kontextlös. För kontextlösa yttranden är det naturligtvis fullkomligt meningslöst och irrelevant att diskutera valet av tempus. Masterbait kunde lika gärna invänt att det minsann inte heter "movie" utan "film". Eller rent av "motion picture"? Vi kan ju diskutera avsikten bakom substantivvalet också i så fall?
Det är du som fått för dig att den är »kontextlös«. Det handlar om ett vedertaget uttryck och det har en vedertagen mening. Om vi väljer ditt »kontextlösa« sätt att se på meningar så är ju i stort sett alla meningar »kontextlösa« eftersom det alltid går att lägga till något.
Den mening som TS presenterar har ju en kontext i samband med att den uttalas av någon. Sedan är naturligtvis jämförelser mellan filmer något högst subjektivt. Om jag i stället skriver:
[PHP]Jag tycker om rödbetor.[/PHP]
Då förefaller det uppenbart för alla och envar att jag gillar rödbetor. Det är den vedertagna innebörden i det uttrycket. Om man då vill problematisera så kan man naturligtvis säga att det inte alls är säkert att jag gillar rödbetor. Jag kanske egentligen menade:
[PHP] Jag tycker om rödbetor lika lite som jag tycker om surkål, vilket jag inte alls kan fördra.[/PHP]
Citat:
A: Heter det "Pelle var större än jag" eller "Pelle var större än mig"?
B: Det heter "är" och inte "var". Man använder inte uttrycket om man inte menar något som är giltigt nu.
Ungefär så uppfattar jag diskussionen vad gäller relevans.
Känner du inte själv att det blir ett fånigt sätt att resonera? Naturligtvis är det skillnad mellan »är« och »var«:
- Pelle är längre än jag, men snart växer jag i kapp.
- Pelle var längre än jag, men sedan i våras är jag längre än han.
Vad
Masterbait sedan hävdar får stå för den postaren.