2015-12-22, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om en sökhund användes i ladan borde den ha markerat för levande människa, LH samt NB har varit levande i ladan enligt åklagarens teori. Vi vet inte om någon annan har rört sig i ladan, åtminstone inte vart i ladan, förutom LH och NB efter mordet men innan offrets pappa sökte i ladan.

Japp, märkligt att en sökhund inte har markerat något i ladan.

Inte alls märkligt. Doftmolekylerna hade knappt landat på marken. Hur länge var Lisa där 10-12 minuter?

Sedan utgör hund + förare ett team. Hundföraren visste att dom letade efter en Levande Lisa som skulle hittas så fort som möjligt, så han sökte säkert själv av rummet visuellt, konstaterade att Lisa inte fanns där ...
2015-12-22, 23:06
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Antagligen klart lättare än vad du tror. Hur svårt skulle det vara för Nerijus att spela skadad eller något liknande. Lisa var en empatisk och hjälpsam person som brukade ställa upp för andra som behövde hjälp. Lisa var bara 17 år gammal, krävdes nog inte mycket för att lura henne tyvärr.
Jo, låg han på marken och ropade efter hjälp så hade Lisa hjälpt till. Men det vet vi att han inte gjorde, för då hade Rebecka och Lowa märkt det. Hur ber man någon om hjälp i nöd och lockar personen in genom två dörrar i en lada?
2015-12-22, 23:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag skulle inte protestera högljutt om du läste FUP, sid 71:

Enn 35-åring lurar en 17-årig tjej in i ladan? Han skulle inte ha fått henne över vägen ens.

Jaha, så du menar att pappans kräftskiva och när offret körde omkull på mopeden var precis i anslutning till den 7/6? Var står det i FUP? Hur ofta har man kräftskiva i början av juni tro? Skadan på benet var väl helt färsk? Omkullkörningen hade väl skett vid ett tidigare tillfälle? Jag skulle inte protestera om du läste en gång till, och fattade rätt den här gången...
2015-12-22, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Som i alla sannolikhetsbedömningar gäller: I ett vakuum (dvs ingen information tillgänglig mer än att personen hittats hängd): Ca 99,9%

Hade personen gjort flera tidigare självmordsförsök och hittades i sin källare som hen låst inifrån med sjudubbla lås så kan siffran skrivas ner till 100%

Är omständigheterna som i det här fallet så går det mot 0% istället. Vad du inte verkar förstå är att det är flawed thinking att resonera något i stil med "men vad konstigt att just detta enda fall på tusen hamnade i media och här på Flashback". Sannolikheten att en svensk skulle vinna ett OS-guld i slalom var fram till år 1980 noll och alla alpina guld fram tills dess hade gått till andra länder. Innebar det att det bara förelåg nån procents chans om ens det för Ingemar Stenmark att faktiskt göra det han gjorde och köra hem guldet?

Det kursiverade: Är det den finnige ynglingen som gjort comeback medan du haft FB-semester och suttit och klurat på kammaren?
Det blir lite Harrisburg över den här diskussionen. Eller svarta svanen-paradox. Sådana här
after the fact -resonemang om vad som inte kan ha hänt skiljer sig ju helt från rättsprocessens metodik.
2015-12-22, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi

# Detta innebär att hon kan ha blivit lurad att gå till Nerijus Bilevicius, dömd i TR för mord på Lisa Holm.
# Detta kallas "con attack" och är via flertal studier av FBI den vanligaste sättet att angripa och lura sitt utvalda offer.

Det är här katten kommer in:
"Titta hon har pricis fått ungar. Vill du titta?"
"Det är klart!"

I tumultet som sen uppstod sprang katten bort. NB sörjer att han aldrig fick "tacka för hjälpen" och försäkra sig om att han och katten fortfarande var på "speaking terms". Härav fixeringen vid katten. Att en polis sparkat till hans medhjälpare skar i hjärtat.

Inte en sanning men en trådsanning. Säkert lika bra.
2015-12-22, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
......
En 35-åring lurar en 17-årig tjej in i ladan? Han skulle inte ha fått henne över vägen ens.
Jag är övertygad om att precis vem som helst kan bli lurad till mycket vanskligare handlande än så, givet en förslagen skojare. Var går gränsen menar du då - den lurade skulle behövt vara 15, 16, 30 ? 50 ? 75 ? Folk blir ju lurade dagligen och stundligen och ofta känner de sig dumma efteråt. Det finns ju tusantals sätt att utnyttja aningslösa människor.
2015-12-22, 23:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Man kan ju inte ta pappans i och för sig orimligt absoluta uttalande ordagrant. Vad han menar, tror jag, är att hon inte på något sätt kan ha medverkat till detta, han tror att hon blivit bortrövad.
Nu föreslår vi ju att hon blivit bortrövad, åtminstone från inträdet i ladan, dit lurad. Om någon frågat honom om hon skulle kunna bli lurad, skulle han då ha svarat kategoriskt Nej ? Det tror jag inte. Vem som helst kan bli lurad. Jag tycker att jag är smart och vaken, men jag blev lurad av en blomförsäljare nyligen. Detta är ju baksidan av att tro människor om gott och det tror jag att hon gjorde.
Nej, absolut inte - det var dock vad pappan sa som påvisas med svaret till skillnad från X påståenden.
Ja, pappan berättar flera saker samtidigt och likaväl att hon inte medverkat till händelsen frivilligt (lurad eller överfallen).

Det är lätt att bli lurad om det vädjas till en persons empatiska sida om hjälp om det så handlar om att lyfta en sak eller låtsas vara i nöd. Behöver inte vara värst avancerat.
2015-12-22, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Tumultet mellan NB och Lisa, beträffande handske/örhängen kan ha förekommit i det förhållandevis "stora" område som visas enligt din skiss (som förövrigt ser ganska korrekt ut)
Handsken är sannolikt självmant avtagen där vid brunnen, då det är ett föremål som ej låter sig tappas ofrivilligt.
Vidare i ett direkt efterföljande flyktförsök när NB´s agenda blev uppenbar - tappat den ur handen, för att därefter övermannas i den naturliga tillbakaflykten nära östra öppningen - direkt indragen i skiljerummet där övermannandet fortsätter.

Lisa´s pappa vet inte omständigheterna som fick henne in i ladan och ett nödhjälp är inte uteslutet någonstans, även om du helt olämpligt ser ut att utesluta det, då det inte verkar passa in i ditt skridande.
Pappan känner sin dotter, men det lutar starkt åt hon tagit sig in i ladan frivilligt inledningsvis, fast i stor hast, då nycklarna lämnats i mopeden/tillhörigheter öppet, och att varken handskar eller hjälm togs av vid mopeden. Att hon lämnar mopeden vind för våg, är enligt pappan ännu mer uteslutet än att hon skulle följa med någon okänd frivilligt under sans och balans.

Det mest troliga är att NB närmat sig mopeden med Lisa på, och framträtt på ett desperat vis påpekandes en olycka i ladan/bakom ladan med vädjan om direkt hjälp.
Det är i stort sett det enda som skulle kunnat få Lisa att lämna mopeden på det viset, samt ger ett visst stöd för den spridning av fynd som förekommer i ladan ihop med ett scenario som liknar det jag beskrivit ovan.
Bara en detalj: Om han inte omedelbart fick kontroll över henne, kan hon ju ha kommit loss tillfälligt, varvid han kunde ha fått tag i hennes hand och hon tappat/släppt handsken.
2015-12-22, 23:29
Medlem
Den maskade aktbilagan som Xenia postade
Har alla lyckats ladda ner den ? Varför vill inte mitt system göra det ? Måste man vara Premiummedlem ?
2015-12-22, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Den maskade aktbilagan som Xenia postade
Har alla lyckats ladda ner den ? Varför vill inte mitt system göra det ? Måste man vara Premiummedlem ?

Ingen aning. Vad händer när du klickar på filen? Välj öppna enligt förslag.

Sedan tar det låång (5-8 min) tid innan det händer något, förmodligen pga av de "maskade" fälten.

Mitt säkerhetsprogram McFee protesterade inte.
Senast redigerad av Remark 2015-12-22 kl. 23:52.
2015-12-22, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ingen aning. Vad händer när du klickar på filen?
Jag hamnar hos Speedyshare. Där väljer jag Slow Download. Då får jag meddelandet att [namgiven fil] inte är säker att ladda ner och har blockerats av SmartScreen-filtret.

Jag kör Windows 8.1 på en ny PC. Då jag klickar på informationsknappen får jag Microsoft-meddelandet Something went wrong and we can't sign you in right now. Please try again later.
2015-12-23, 00:01
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ingen aning. Vad händer när du klickar på filen? Välj öppna enligt förslag.

Sedan tar det låång (5-8 min) tid innan det händer något, förmodligen pga av de "maskade" fälten.

Mitt säkerhetsprogram McFee protesterade inte.

Står det nåt spännande då?

( kan inte heller få ner den).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in